El bilar som laddar 3-fas ?

KenthIJ
9 januari 2021 · 1 429 Inlägg

Kom gärna med exempel på el (eller även plug In / Laddhybrid om det finns några) som kan ladda 3-fas

viccoA
9 januari 2021 · 3 109 Inlägg

Tesla (alla varianter och årsmodeller)
BMW i3 av nyare årsmodell
Audi etron
VW id3/id4
Renault Zoe (fast alla varianter laddar inte DC)

Senast redigerat av viccoA (9 januari 2021)

KenthIJ
9 januari 2021 · 1 429 Inlägg

viccoA skrev:
Tesla (alla varianter och årsmodeller)
BMW i3 av nyare årsmodell
Audi etron
VW id3/id4
Renault Zoe (fast alla varianter laddar inte DC)

Tackar för svar och engagemang.

KenthIJ
9 januari 2021 · 1 429 Inlägg

Verkar som att nya Hyundai Kona Electric kan fås med 3- fas och 10.5 kWh ombord laddare.
Iaf som tillval.

https://www.bytbil.com/hallands-lan/per … 5-14771179

http://www.gronabilister.se/tester/bila … undai-kona

viccoA
10 januari 2021 · 3 109 Inlägg

Ja min lista var bara några bilar jag hade i minnet, finns säkert många till smile

twin_cam Smålänning
11 januari 2021 · 7 877 Inlägg

Min Opel Corsa laddar trefas. Likaså systerbilarna Peugeot 208 och 2008

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
torpis Forummoderator
13 januari 2021 · 10 572 Inlägg

Har sagt det förr, men tänk på att du laddar mil inte kW och i synnerhet inte procent.

En sommar så laddar min Ioniq med 65km/h på ett vanligt 1fas uttag. Audi e-tron med 11kW 3fas laddar saktare om vi ska från A till B även om den har högre effekt och 3fas. Ska vi åka 10mil så behöver jag ladda 1h30min, e-Tron 2h20min

Eller om vi vänder på det om det bara finns ett 10A vägguttag så behöver jag ladda 4h20min och e-tron 11h45min.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
KenthIJ
14 januari 2021 · 1 429 Inlägg

Tackar för allas info. deltagande och engagemang.

Är ju själv inte så hemma på hur fysiken funkar kring det där med laddning. Tackar särskilt "torpis" för tappra försök att förklara och jag hoppas att jag sakta men säkert skall lära mig mer.

Undrar väl egentligen vilka bilar som kan laddas mest effektivt från vår nyligen hyrda (får ström på den i morgon fred. 15 jan.) laddstolpe.

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208860/208860-eeeb85393e4847c66658d00bd1120b3e.jpg

Senast redigerat av KenthIJ (14 januari 2021)

twin_cam Smålänning
14 januari 2021 · 7 877 Inlägg

Är ganska enkelt. Du vet stort batteri du har och du vet hur snabb laddning bilen stöder. Så i mitt fall laddar jag hemma och på jobbet på 230v 10A vilket ger mig 2300W eller 2,3kW. Laddar jag en timme har jag fått i 2,3kWh.
Batteristorlek 50kWh. 50kWh/2,3kW/h in blir 21 timmar från 0-100% brukar komma hem frön jobbet med mellan 50 och 70% så bilen hinner gott och väl bli tillräckligt laddad för att ta mig till jobbet. För man måste inte ladda fullt.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
torpis Forummoderator
14 januari 2021 · 10 572 Inlägg

KenthIJ skrev:
Tackar för allas info. deltagande och engagemang.

Är ju själv inte så hemma på hur fysiken funkar kring det där med laddning. Tackar särskilt "torpis" för tappra försök att förklara och jag hoppas att jag sakta men säkert skall lära mig mer.

Undrar väl egentligen vilka bilar som kan laddas mest effektivt från vår nyligen hyrda (får ström på den i morgon fred. 15 jan.) laddstolpe.

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208860/208860-eeeb85393e4847c66658d00bd1120b3e.jpg

22kW 3fas och bäst bang for the buck där är en Zoe. Den är relativt snål och kan tillgodogöra sig alla 22kW. Men det är en liten sardinlåda till bil.

Effektivast så som i helhet tillfaller Ioniq. Samtidigt ger ju 22kW 3fas möjlighet att välja även törstiga bilar så som Volvo, Audi eller så. Du hinner ju ladda dom bra över natten i alla fall.

Här i byn är det lite jobbigt att man delar på strömmen till en laddstolpe. Min bil får 32A till en hybrid pluppar in sig och begär 16A, då får jag bara 16A också.... jobbigt om man inte hade räknat med det.

Jag borde göra en hane-hona adapter som byter fas. Fas2 in och ut på fas 1 till min bil....hm  ja ja då har jag något att fila på under kvällen :-)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
KenthIJ
14 januari 2021 · 1 429 Inlägg

Tackar både "twin_cam" och "torpis" igen.

Som det ser ut nu (vi funderar ju hit och dit... och hit igen) så tänker vi oss att vi kanske skulle kunna klara oss med en bil men då måste det ju vara en modell som lastar dotterns rullstol så smidigt som möjligt och även kan köras , så smidigt som möjligt, även på lite längre turer.

Kia e-Niro och e-Soul skulle nog faktiskt funka (de lastar faktiskt rullstolen utan att ta av hjulen) även om de är lite i minsta laget (spec. e-Soul , men frun gillar den bäst) men jag hittar inga andra bra elbils alternativ som det är nu. En Tessla model x hade ju funkat men den är alldeles för dyr för oss även om vi byter in Båda våra Priusar.

På Plug In sidan skulle Toyota RAV 4 Plug In och Citroen C5 Aircross Plug In funka storleksmässigt och kanske även Skoda Superb iV (Kia Optima är lite för låg i bagagen). De två sistnämnda är ju även lite låga i insteget.

Senast redigerat av KenthIJ (14 januari 2021)

torpis Forummoderator
15 januari 2021 · 10 572 Inlägg

KenthIJ skrev:
Tackar både "twin_cam" och "torpis" igen.

Som det ser ut nu (vi funderar ju hit och dit... och hit igen) så tänker vi oss att vi kanske skulle kunna klara oss med en bil men då måste det ju vara en modell som lastar dotterns rullstol så smidigt som möjligt och även kan köras , så smidigt som möjligt, även på lite längre turer.

Kia e-Niro och e-Soul skulle nog faktiskt funka (de lastar faktiskt rullstolen utan att ta av hjulen) även om de är lite i minsta laget (spec. e-Soul , men frun gillar den bäst) men jag hittar inga andra bra elbils alternativ som det är nu. En Tessla model x hade ju funkat men den är alldeles för dyr för oss även om vi byter in Båda våra Priusar.

På Plug In sidan skulle Toyota RAV 4 Plug In och Citroen C5 Aircross Plug In funka storleksmässigt och kanske även Skoda Superb iV (Kia Optima är lite för låg i bagagen). De två sistnämnda är ju även lite låga i insteget.

Genom att tänka mycket och läsa på så blir det ju ett förnuftigt beslut. Har själv haft svårt för designen på nya Soul. Men eftersom det är en bra bil med sansad förbrukning så växer utseendet hos mig. I blått var den ganska kool.

Men det är mycket pengar och jag personligen behöver inte ståplats för fyra, behöver längden främst.

https://i.imgur.com/Uxlg2jNh.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
KenthIJ
15 januari 2021 · 1 429 Inlägg

torpis skrev:

KenthIJ skrev:
Tackar både "twin_cam" och "torpis" igen.

Som det ser ut nu (vi funderar ju hit och dit... och hit igen) så tänker vi oss att vi kanske skulle kunna klara oss med en bil men då måste det ju vara en modell som lastar dotterns rullstol så smidigt som möjligt och även kan köras , så smidigt som möjligt, även på lite längre turer.

Kia e-Niro och e-Soul skulle nog faktiskt funka (de lastar faktiskt rullstolen utan att ta av hjulen) även om de är lite i minsta laget (spec. e-Soul , men frun gillar den bäst) men jag hittar inga andra bra elbils alternativ som det är nu. En Tessla model x hade ju funkat men den är alldeles för dyr för oss även om vi byter in Båda våra Priusar.

På Plug In sidan skulle Toyota RAV 4 Plug In och Citroen C5 Aircross Plug In funka storleksmässigt och kanske även Skoda Superb iV (Kia Optima är lite för låg i bagagen). De två sistnämnda är ju även lite låga i insteget.

Genom att tänka mycket och läsa på så blir det ju ett förnuftigt beslut. Har själv haft svårt för designen på nya Soul. Men eftersom det är en bra bil med sansad förbrukning så växer utseendet hos mig. I blått var den ganska kool.

Men det är mycket pengar och jag personligen behöver inte ståplats för fyra, behöver längden främst.

https://i.imgur.com/Uxlg2jNh.jpg

:-)

Just den där har jag provkört . :-)

skulle dock helst haft en advance plus (elmanövrerad förarstol och värme i sitsarna bak

twin_cam Smålänning
15 januari 2021 · 7 877 Inlägg

torpis skrev:
Genom att tänka mycket och läsa på så blir det ju ett förnuftigt beslut. Har själv haft svårt för designen på nya Soul. Men eftersom det är en bra bil med sansad förbrukning så växer utseendet hos mig. I blått var den ganska kool.

Du har du mer fel än någonsin. mad Nya Soul är bland det fräckaste som kommit från Korea någonsin. Hade köpt en sån om jag haft råd big_smile

(läs inlägget med glimten i ögat wink )

Senast redigerat av twin_cam (15 januari 2021)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang