Dålig värme Volvo 855 SE 2.5 -95

Terminator
9 januari 2021 · 12 Inlägg

Under nuvarande vinter har jag märkt att värmen i bilen är dålig när jag kör snabbt. När jag kör i stan (40 km/h) så är det ingen fara när väl det blivit värme. Men kör jag på motorvägen så är det extremt kass värme så man i princip fryser. Det är ingen AC i bilen. Vad skulle man kunna börja kolla?

uhlin
9 januari 2021 · 2 834 Inlägg

Termostat? Går tempmätaren upp till ungefär mitten på mätaren då du kör?

Mack Forum- och sitemoderator
9 januari 2021 · 26 136 Inlägg

Rent spontant skulle du kunna prova att sätta till exempel en pappskiva framför kylaren i fronten.
Hade själv en Honda en gång i tiden som sällan fick till någon värme, och då hjälpte det med att skärma av kylaren lite.

Inte garanterat att det hjälper i ditt fall men en pappskiva kostar ju inte så mycket..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
uhlin
9 januari 2021 · 2 834 Inlägg

Mack skrev:
Rent spontant skulle du kunna prova att sätta till exempel en pappskiva framför kylaren i fronten.
Hade själv en Honda en gång i tiden som sällan fick till någon värme, och då hjälpte det med att skärma av kylaren lite.

Inte garanterat att det hjälper i ditt fall men en pappskiva kostar ju inte så mycket..

Med risk för att motorn överhettas vid stadskörning. Med tanke på att värmen blir bra vid just stadskörning misstänker jag termostat.

Mack Forum- och sitemoderator
9 januari 2021 · 26 136 Inlägg

uhlin skrev:

Mack skrev:
Rent spontant skulle du kunna prova att sätta till exempel en pappskiva framför kylaren i fronten.
Hade själv en Honda en gång i tiden som sällan fick till någon värme, och då hjälpte det med att skärma av kylaren lite.

Inte garanterat att det hjälper i ditt fall men en pappskiva kostar ju inte så mycket..

Med risk för att motorn överhettas vid stadskörning. Med tanke på att värmen blir bra vid just stadskörning misstänker jag termostat.

Behöver ju inte täcka hela kylaren.

Men ja, termostat känns ju annars som en given kandidat.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
fadret
9 januari 2021 · 1 125 Inlägg

Termostat,hade exakt samma problem med min V70:i när kylan kom,bytte termostat och nu är det perfekt

Volvo V70 "Bebisen" (1998)
Brådhis * Voff voff *
9 januari 2021 · 10 276 Inlägg

Mack skrev:
Rent spontant skulle du kunna prova att sätta till exempel en pappskiva framför kylaren i fronten.
Hade själv en Honda en gång i tiden som sällan fick till någon värme, och då hjälpte det med att skärma av kylaren lite.

Inte garanterat att det hjälper i ditt fall men en pappskiva kostar ju inte så mycket..

En 850 bensinare ska gott och väl klara 120 km/h i -30 utan att värmen blir dålig i kupén. smile

Senast redigerat av Brådhis (9 januari 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang