S124 300TE 12V 1991

94a
10 januari 2021 · 12 Inlägg

Hej. Tänkte skriva här och se om någon annan kanske kan hjälpa mig med felet jag har på mercan.

Vad som är:
Startar bilen när den är kall, måste använda gaspedalen annars orkar den inte hålla tomgång förens den blir varm. När den är varm så funkar den som den ska.

Vad jag har gjort:
Tagit ur tomgångsmotorn och kört direkt ström på den och den fungerar.
Jag har bytt tempgivare men funkade ändå inte.
Lånade ett ovp relä av en annan och provade kastbyta men blev ingen skillnad.

Vad kan jag annars försöka göra? Någon som vet? Tack på förhand.

Steff240
10 januari 2021 · 1 005 Inlägg

Finns det inte någon form av kallstartsventil? Kan vara den som kastat in handduken.

Jag har själv haft en exakt likadan bil, men jag minns tyvärr inte exakt hur systemet fungerar. Det är ju en variant av Bosch k-jet iallafall, och på dom äldre systemen åtminstone så finns en funktion som sänker "styrtrycket" i systemet vid kall motor. Det innebär kortfattat att motorn får mer bränsle sålänge den är kall.
Ungefär som en choke alltså.
Prylen som sköter det kallas styrtrycksventil och kan väl säkert gå sönder.

Exakt var den sitter eller hur den ser ut på en sån här bil kan jag inte svara på, jag behövde aldrig rota så långt i min merca roll

Det kanske eventuellt inte ens finns någon men det är ett tips iallafall..

94a
10 januari 2021 · 12 Inlägg

Steff240 skrev:
Finns det inte någon form av kallstartsventil? Kan vara den som kastat in handduken.

Jag har själv haft en exakt likadan bil, men jag minns tyvärr inte exakt hur systemet fungerar. Det är ju en variant av Bosch k-jet iallafall, och på dom äldre systemen åtminstone så finns en funktion som sänker "styrtrycket" i systemet vid kall motor. Det innebär kortfattat att motorn får mer bränsle sålänge den är kall.
Ungefär som en choke alltså.
Prylen som sköter det kallas styrtrycksventil och kan väl säkert gå sönder.

Exakt var den sitter eller hur den ser ut på en sån här bil kan jag inte svara på, jag behövde aldrig rota så långt i min merca roll

Det kanske eventuellt inte ens finns någon men det är ett tips iallafall..

Hejsan. Jo det finns en sådan. Nästan bredvid tomgångsmotorn sitter den ventilen men har inte vågat justera den nåt än eftersom jag har hört dom är ganska känsliga. Men jag kan testa lite sen och försiktigt prova skruva lite på den åt något håll medan bilen är på och kall, kanske har varit någon där innan mig och pillat lite. Tack för svar

Steff240
10 januari 2021 · 1 005 Inlägg

Helst ska man ha en bränsletrycksmätare inkopplad medan man är där och skruvar, för det är ganska känsligt som sagt. Jag vet inte riktigt vilket tryck man bör ha men det går väl att googla fram smile

94a
10 januari 2021 · 12 Inlägg

Steff240 skrev:
Helst ska man ha en bränsletrycksmätare inkopplad medan man är där och skruvar, för det är ganska känsligt som sagt. Jag vet inte riktigt vilket tryck man bör ha men det går väl att googla fram smile

Okej, ja det har jag hört man också ska ha. Men sån har inte ja! Finns det nåt annat sätt att göra det på om man inte har någon sån :p
Ja, google är bra för en hel del men just för detta hittade ja inga bra svar.
tackar smile

94a
10 januari 2021 · 12 Inlägg

Steff240 skrev:
Finns det inte någon form av kallstartsventil? Kan vara den som kastat in handduken.

Jag har själv haft en exakt likadan bil, men jag minns tyvärr inte exakt hur systemet fungerar. Det är ju en variant av Bosch k-jet iallafall, och på dom äldre systemen åtminstone så finns en funktion som sänker "styrtrycket" i systemet vid kall motor. Det innebär kortfattat att motorn får mer bränsle sålänge den är kall.
Ungefär som en choke alltså.
Prylen som sköter det kallas styrtrycksventil och kan väl säkert gå sönder.

Exakt var den sitter eller hur den ser ut på en sån här bil kan jag inte svara på, jag behövde aldrig rota så långt i min merca roll

Det kanske eventuellt inte ens finns någon men det är ett tips iallafall..

Mja, jag har nog tagit fel på ventilen. Den jag trodde det var är det inte. Den jag skrev om som skulle sitta nästan vid tomgångsmotorn är co-ventilen.
Får se om google hittar åt mig vart den här kan sitta någonstans.

94a
19 januari 2021 · 12 Inlägg

Tänkte dra upp min äldre tråd igen.

Har nu bytt tomgångsmotorn till en som fungerar men blev fortfarande inte någon skillnad. Är det någon annan som har någon ide vad jag kan göra?

Den går fortfarande pendlande mellan 400-550 varv och blir bättre och bättre ju varmare den blir. Alltså inget problem med den alls när den är varm.

jaka54
19 januari 2021 · 5 680 Inlägg

Hej!
Var någonstans justerar du tomgångsvarvet ? -För tomgångsvarvet kan du väl justera?!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang