Volvo 940 Turbo -96 tar vatten

Leij0n
10 januari 2021 · 9 Inlägg

Hej! har en 940 turbo som där kylarvattnet bara försvinner, det kan försvinna en liter på en vecka i princip. Oljan ser fin ut så vattnet går ju inte dit. Jag kan inte se något synligt läckage. Kan det vara turbon som tar vattnet?  bilen ryker lite vitt när den är kallstart försvinner rätt snart därefter.

94a
10 januari 2021 · 12 Inlägg

Hade så på min 945 ltt:a också, en 95a. Såg inget synligt i oljan och den rök något vitt ibland. Vattnet går säkert ut i avgaserna. Jag bytte blockpackning och kollade toppen efter sprickor men det var bara packningen som visade sig vara boven. Så jag skulle kika där så det inte blir nåt annat större fel smile

Leij0n
10 januari 2021 · 9 Inlägg

94a skrev:
Hade så på min 945 ltt:a också, en 95a. Såg inget synligt i oljan och den rök något vitt ibland. Vattnet går säkert ut i avgaserna. Jag bytte blockpackning och kollade toppen efter sprickor men det var bara packningen som visade sig vara boven. Så jag skulle kika där så det inte blir nåt annat större fel smile

Glömde även nämna att jag gjort kompressiontest och det kunde inte vara bättre känns som att man borde kunnat se att packningen var dålig isåfall?

jaka54
10 januari 2021 · 5 713 Inlägg

Hej!
Skulle tro att topplockspackningen  har en ytters liten spricka. Man märker då inte att olja kommer ut i kylarvätskan men vatten försvinner med avgaserna. -Om det nu inte är vattenpumpen som läcker, men den har du väl kollat?!

Brådhis * Voff voff *
10 januari 2021 · 10 275 Inlägg

Det var väl inte helt ovanligt att locket till expansionskärlet (eller ja, övertrycksventilen i locket) läckte på dessa. Men då brukar det bli lite avlagringar av glykol runt locket.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang