Volvo 740 1989 B234F Spridarproblem

RubenRutegard
10 januari 2021 · 85 Inlägg

Körde med bilen en längre sträcka och på hemvägen började den gå på 2 cylindrar då och då tills den stannade helt. Har kollat tändningen och det är inget fel på den. Jag kollade även att jag fick bensintryck i fuelrailen och det får jag. Men efter det så tar det stopp, det är något fel med spridarna. Så jag köpte nya(begagnade) och installerade dem men samma problem kvarstår. Jag tittade med en mätare resistansen på spridarna och de visade 20ohm när dem egentligen ska ligga på 2ohm, de gamla spridarna låg på det dubbla av vad de nya har(40hm). Ska jag köpa nya spridare igen eller kan det vara fel på något annat i elsystemet t.ex: något relä, luftmassamätare eller säkring? Det stod på hemsidan att spridarna jag köpte skulle fungera. Jag lyssnade på om spridarna klickar när man startar motorn och det gör dem(det flesta i värsta fall), motorn hostar även lite IBLAND men inget märkvärdigt. (Bilen går på startgas)

Spridarna är köpta på skruvat.se

Senast redigerat av RubenRutegard (10 januari 2021)

Brådhis * Voff voff *
10 januari 2021 · 10 244 Inlägg

Inga felkoder att blinka ut?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
RubenRutegard
10 januari 2021 · 85 Inlägg

Tittade runt i motorrummet men hittar inte el dosan, såg några relän under bromscylindern, kan det vara dessa? Och hur får man ut en felkod ur den i så fall?

Krusty88
10 januari 2021 · 36 Inlägg

Hej! Sitter ett relä på expansionskärlet om det går sönder, så lägger spridarna av!😃

RubenRutegard
11 januari 2021 · 85 Inlägg

Hur vet man att det är dåligt? Kan man mäta resistansen eller liknande?

Sitter med relät i handen, verkar som det är ett kylarfläktsrelä med modelnummret 899931. Har jag tagit rätt?

Senast redigerat av RubenRutegard (11 januari 2021)

Brådhis * Voff voff *
11 januari 2021 · 10 244 Inlägg

RubenRutegard skrev:
Hur vet man att det är dåligt? Kan man mäta resistansen eller liknande?

Sitter med relät i handen, verkar som det är ett kylarfläktsrelä med modelnummret 899931. Har jag tagit rätt?

Volvo kallar det radioavstörningsrelä och det ska sitta på själva expansionkärlet.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
RubenRutegard
11 januari 2021 · 85 Inlägg

Jag har beställt in ett nytt radioavstörningsrelä som kommer i veckan, passade också på att kolla felkoder men det fanns inga. Återkommer om det löste problemet

RubenRutegard
14 januari 2021 · 85 Inlägg

Nu har jag fått det nya reläet och har installerat det, den löste inte problemet men nu hostar den och vill gå. Det låter som att den får bensin på 2 av cylindrarna i alla fall. Är det dåliga sladdar eller ett signal fel till de andra 2 spridarna? Kan fuelrailen vara igensatt med skit? Eller är spridarna dåliga?

Senast redigerat av RubenRutegard (14 januari 2021)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang