Inget laddtryck över 80km/h (Om606)

Ytocath
11 januari 2021 · 11 Inlägg

Hej!

Jag har ett "problem" jag försöker förstå.
När jag ligger över 80km/h och exempelvis skall göra en omkörning snabbt, så får jag inget laddtryck?
Kickdownen fungerar och växlar från 5:an till 3:an, men bilen varvar bara - oavsett hur länge jag än trycker ner pedalen.
Jag har testat att hålla gasen nedtryckt ifall den bygger tryck långsamt, men det händer absolut ingenting ändå.

Notera att detta fenomen oftast uppstår när bilen är i arbetstemp. Är bilen precis under 80°C får jag fullt tryck även när jag gör kickdown i 100+km/h.

Om jag däremot gör en kickdown under 80 så får jag ofta fullt laddtryck.

Bilen är en Mercedes w210 -97 med 29000mil på mätaren. Alltså EDC-pump. Inte trimmad vad jag vet.

Tilläggsinfo: Bilen är trögare att starta när den är varm och har dessutom en liiitet klickande från en "injector" på tomgång, om det har någon betydelse!

Tack på förhand!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 januari 2021 · 13 673 Inlägg

några felkoder?  antar att d en går i limphome läge när den tappar laddet..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Ytocath
11 januari 2021 · 11 Inlägg

Growe skrev:
några felkoder?  antar att d en går i limphome läge när den tappar laddet..

Tack för svar!

Inga koder och inget limp..
Bilen funkar perfekt i övrigt och laddar 0.5kg som den ska sålänge jag inte gör en kickdown över 80km/h...
Växellådan växlar som den ska förövrigt.

Känns som den inte vill "aktivera/koppla på" turbon när bilen är helt varm och över 80km/h. Under 80 fungerar laddet som vanligt - alternativt låter wastegate/liknande vara helt öppen över en viss hastighet. Är inte superhaj på motorteknikens begrepp.

Eller ptja, den laddar kanske 0.05 när jag gör en kickdown över 80km/h, men det ska bör ju vara 0.5.. Så en uppförsbacke eller omkörning är iprincip omöjlig.

mb_pucken
11 januari 2021 · 5 083 Inlägg

Ytocath skrev:

Growe skrev:
några felkoder?  antar att d en går i limphome läge när den tappar laddet..

Tack för svar!

Inga koder och inget limp..
Bilen funkar perfekt i övrigt och laddar 0.5kg som den ska sålänge jag inte gör en kickdown över 80km/h...
Växellådan växlar som den ska förövrigt.

Känns som den inte vill "aktivera/koppla på" turbon när bilen är helt varm och över 80km/h. Under 80 fungerar laddet som vanligt - alternativt låter wastegate/liknande vara helt öppen över en viss hastighet. Är inte superhaj på motorteknikens begrepp.

Eller ptja, den laddar kanske 0.05 när jag gör en kickdown över 80km/h, men det ska bör ju vara 0.5.. Så en uppförsbacke eller omkörning är iprincip omöjlig.

Även 0.5 bar låter väldigt lite. Skulle våga påstå att det saknas ca en bar.
Min c250dt med om 605 turbo laddade 1.4bar original om jag inte minns fel.

Kolla över slangarna till laddtrycksgivare och magnetventilen.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Ytocath
11 januari 2021 · 11 Inlägg

mb_pucken skrev:
Även 0.5 bar låter väldigt lite. Skulle våga påstå att det saknas ca en bar.
Min c250dt med om 605 turbo laddade 1.4bar original om jag inte minns fel.

Kolla över slangarna till laddtrycksgivare och magnetventilen.

Googlade snabbt fram att den bör ladda 1bar helt original.. Dock känns det som de påstådda 177hk när den väl laddar. Du har säkerligen rätt dock.

Sen kanske min laddmätare sitter galet också.. Kan inte ta en bild just nu, men jag kan förklara:
På insugsgrenröret finns två mindre slangar varav en  går till någon form av sensor skulle jag tro - den andra vet jag inte vart den leder. Men på den slangen som går till sensorn sitter en T-korsning som jag kopplat laddtrycksmätare till. Det var en skarv där redan innan så jag utnyttjade den. Det blir förövrigt ingen skillnad med laddmätare inkopplad eller inte utan bilen beter sig likadant..

Edit:
Bild tagen från google.. Dit går slangen där jag har min T-korsning... Om det kan orsaka problem att ha laddtryck där får jag helt enkelt testa att byta ut hela slangen. Vart bör en laddtrycksmätare vara inkopplad?

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229576/229576-e3df03726c1e4cb2cb1bf50816fe7ad1.jpg

Senast redigerat av Ytocath (11 januari 2021)

dkws2
11 januari 2021 · 176 Inlägg

du kan ha ett litet hål i en tryckslang, när slangarna blir varma vidgas hålet och laddtrycket är som bortblåst, hade samma fenomen på min 250dt

Mercedes 300tdt "pickup" (1988)
Ytocath
11 januari 2021 · 11 Inlägg

dkws2 skrev:
du kan ha ett litet hål i en tryckslang, när slangarna blir varma vidgas hålet och laddtrycket är som bortblåst, hade samma fenomen på min 250dt

Tackar, skall undersöka detta någon dag framöver.
Eller kanske samtliga slangar jag kan hitta bara för att och byta ut dem. Det är ju iaf två på den sidan, säkert några på turbo/utblås också!

Exempel på hur slö den blir utan laddtryck: Backen upp från Ulricehamn riktning österut pallar den knappt 90km/h big_smile Trots 4000rpm och 3ans växel.

Hursomhelst, skall undersöka samtliga slangar och även kolla där min T-korsning sitter, kan ju ha varit en läcka där redan innan jag bytte "I"-korsningen till en T.

Om det visar sig att allt är OK - kan det i så fall vara något med motorstyrningen? Eller att någon ventil öppnas och släpper allt tryck?

mb_pucken
11 januari 2021 · 5 083 Inlägg

Ytocath skrev:

mb_pucken skrev:
Även 0.5 bar låter väldigt lite. Skulle våga påstå att det saknas ca en bar.
Min c250dt med om 605 turbo laddade 1.4bar original om jag inte minns fel.

Kolla över slangarna till laddtrycksgivare och magnetventilen.

Googlade snabbt fram att den bör ladda 1bar helt original.. Dock känns det som de påstådda 177hk när den väl laddar. Du har säkerligen rätt dock.

Sen kanske min laddmätare sitter galet också.. Kan inte ta en bild just nu, men jag kan förklara:
På insugsgrenröret finns två mindre slangar varav en  går till någon form av sensor skulle jag tro - den andra vet jag inte vart den leder. Men på den slangen som går till sensorn sitter en T-korsning som jag kopplat laddtrycksmätare till. Det var en skarv där redan innan så jag utnyttjade den. Det blir förövrigt ingen skillnad med laddmätare inkopplad eller inte utan bilen beter sig likadant..

Edit:
Bild tagen från google.. Dit går slangen där jag har min T-korsning... Om det kan orsaka problem att ha laddtryck där får jag helt enkelt testa att byta ut hela slangen. Vart bör en laddtrycksmätare vara inkopplad?

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229576/229576-e3df03726c1e4cb2cb1bf50816fe7ad1.jpg

Då har vi mätarna kopplade lika.
Det du skulle kunna testa är att dra konstant vakuum till wg klockan och se hur den beter sig.
Dock kommer den då att ladda så mycket den orkar så man kanske inte behöver hålla plattan i mattan allt för länge :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Ytocath
11 januari 2021 · 11 Inlägg

mb_pucken skrev:
Då har vi mätarna kopplade lika.
Det du skulle kunna testa är att dra konstant vakuum till wg klockan och se hur den beter sig.
Dock kommer den då att ladda så mycket den orkar så man kanske inte behöver hålla plattan i mattan allt för länge :-)

Hmm, vart har jag konstant vakuum då? Här brister nog min vetskap helt, men självklart något jag kan pröva. :-)

Kommer inte datorn i bilen gå bananas av det då och faktiskt gå i limp eller slänga koder? Det är en W210 så jag har EDC-pumpen med ECU..

SvarreE
12 januari 2021 · 239 Inlägg

Ytocath skrev:

dkws2 skrev:
du kan ha ett litet hål i en tryckslang, när slangarna blir varma vidgas hålet och laddtrycket är som bortblåst, hade samma fenomen på min 250dt

Tackar, skall undersöka detta någon dag framöver.
Eller kanske samtliga slangar jag kan hitta bara för att och byta ut dem. Det är ju iaf två på den sidan, säkert några på turbo/utblås också!

Exempel på hur slö den blir utan laddtryck: Backen upp från Ulricehamn riktning österut pallar den knappt 90km/h big_smile Trots 4000rpm och 3ans växel.

Hursomhelst, skall undersöka samtliga slangar och även kolla där min T-korsning sitter, kan ju ha varit en läcka där redan innan jag bytte "I"-korsningen till en T.

Om det visar sig att allt är OK - kan det i så fall vara något med motorstyrningen? Eller att någon ventil öppnas och släpper allt tryck?

Men hur funkar det om du kör Ulricehamn och söder ut mot Gällstad, och svänger av mot Köttkulla?
Jaja skämt åsido slänger ur mig en berättelse från verkligheten här också och detta är från mitten dec kanske.
En kollega hade precis samma problem som du upplever (men i en porsche cayenne) Porschecenter i Hbg hade bilen i 2-3 veckor den var i Malmö och de visade sig tillslut vara temperatursensorn till turbon som gav felaktiga värden, den var inte död alltså och genererade inga felmeddelanden.
Lurigt antar jag då det tog dem som borde kunna bilen bäst sjuk lång tid att upptäcka.

Men slangar är nog en bra början håller jag med om

Ytocath
12 januari 2021 · 11 Inlägg

SvarreE skrev:

Ytocath skrev:

dkws2 skrev:
du kan ha ett litet hål i en tryckslang, när slangarna blir varma vidgas hålet och laddtrycket är som bortblåst, hade samma fenomen på min 250dt

Tackar, skall undersöka detta någon dag framöver.
Eller kanske samtliga slangar jag kan hitta bara för att och byta ut dem. Det är ju iaf två på den sidan, säkert några på turbo/utblås också!

Exempel på hur slö den blir utan laddtryck: Backen upp från Ulricehamn riktning österut pallar den knappt 90km/h big_smile Trots 4000rpm och 3ans växel.

Hursomhelst, skall undersöka samtliga slangar och även kolla där min T-korsning sitter, kan ju ha varit en läcka där redan innan jag bytte "I"-korsningen till en T.

Om det visar sig att allt är OK - kan det i så fall vara något med motorstyrningen? Eller att någon ventil öppnas och släpper allt tryck?

Men hur funkar det om du kör Ulricehamn och söder ut mot Gällstad, och svänger av mot Köttkulla?
Jaja skämt åsido slänger ur mig en berättelse från verkligheten här också och detta är från mitten dec kanske.
En kollega hade precis samma problem som du upplever (men i en porsche cayenne) Porschecenter i Hbg hade bilen i 2-3 veckor den var i Malmö och de visade sig tillslut vara temperatursensorn till turbon som gav felaktiga värden, den var inte död alltså och genererade inga felmeddelanden.
Lurigt antar jag då det tog dem som borde kunna bilen bäst sjuk lång tid att upptäcka.

Men slangar är nog en bra början håller jag med om

Precis! Sen svänger vi bort mot bolognesekurvan och då är det fart i grejorna ;-) /s

Ja visst känns det så? Vet dock inte hur avancerad datorn är och/eller om det finns sådana sensorer.
Får undersöka detta eftersom det är en rimlig teori då det händer när bilen är över 80°C men inte under det.

Kanske är någon form av att datorn tar temp från turbo/avgas och jämför med hur mycket gas man ger och därmed säger stopp över 80km/h. Men det funkar OK under 80 för att belastningen är lägre... Eller nåt. Tänker bara högt nu.

mb_pucken
12 januari 2021 · 5 083 Inlägg

Ytocath skrev:

mb_pucken skrev:
Då har vi mätarna kopplade lika.
Det du skulle kunna testa är att dra konstant vakuum till wg klockan och se hur den beter sig.
Dock kommer den då att ladda så mycket den orkar så man kanske inte behöver hålla plattan i mattan allt för länge :-)

Hmm, vart har jag konstant vakuum då? Här brister nog min vetskap helt, men självklart något jag kan pröva. :-)

Kommer inte datorn i bilen gå bananas av det då och faktiskt gå i limp eller slänga koder? Det är en W210 så jag har EDC-pumpen med ECU..

Samma system som i min och den satte ingen felkod :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Ytocath
12 januari 2021 · 11 Inlägg

mb_pucken skrev:

Ytocath skrev:

mb_pucken skrev:
Då har vi mätarna kopplade lika.
Det du skulle kunna testa är att dra konstant vakuum till wg klockan och se hur den beter sig.
Dock kommer den då att ladda så mycket den orkar så man kanske inte behöver hålla plattan i mattan allt för länge :-)

Hmm, vart har jag konstant vakuum då? Här brister nog min vetskap helt, men självklart något jag kan pröva. :-)

Kommer inte datorn i bilen gå bananas av det då och faktiskt gå i limp eller slänga koder? Det är en W210 så jag har EDC-pumpen med ECU..

Samma system som i min och den satte ingen felkod :-)

Kanoners. Vart finner jag konstant vakuum?

Tack för alla tips. Skall testa samtliga men troligtvis först till helgen när jag får lite tid över!

mb_pucken
12 januari 2021 · 5 083 Inlägg

Slangen mellan vakuumpumpen och bromsservot har vakuum. Lika så till lyktor m.m.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Ytocath
16 januari 2021 · 11 Inlägg

mb_pucken skrev:
Slangen mellan vakuumpumpen och bromsservot har vakuum. Lika så till lyktor m.m.

Hej igen!

Har tyvärr inte hunnit testa att koppla på vakuum direkt på klockan.
Jag såg dock vid en snabbtitt att slangklämman mellan luftfilter och MAF inte satt åt öht. Men det hjälpte tyvärr inte att skruva åt.

Här är ett klipp på hur den beter sig:
https://youtu.be/pD3RNK-NfZY

Notera att det inte spelar någon roll om jag har cruise control/ASR av/på - det blir likadant.
Arbetstemp ligger mellan 82-90 beroende på om motorn får jobba i uppför eller bara köra plant.

Kan det ha att göra med kass MAF, MAP eller EGR? För det känns ju så.
Kan kolla upp hur dyrt det är och eventuellt byta ut hela köret.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang