Karosserikitt för att laga spricka

skreech3
11 januari 2021 · 159 Inlägg

Har spårat en läcka till bakom ena ljusarmaturen baktill i form av en spricka som är dold bakom armaturen. Hade på inrådan satt silikonfog över sprickan men den tycks ha släppt och när jag skulle skrapa bort resterna dök tecken på att man lagat något här tidigare fram i form av nån gulaktig kex-massa.

Skummade runt på nätet och hittade något från Hagman som heter karosserikitt som visst ska vara bra. Är en rätt gammal bil, och enda målet med det här är att slippa få inläckage i bakluckan.

Kan det räcka med att fylla ut och täcka över sprickan med sån här karosserikitt? Har inte tillgång till svets, möjligen lödningsapparat på sin höjd. Tror inte att spackel kommer följa vibrationer och rörelser och risk att det blir läck igen.

Rätt lackspray har jag, är bara underdelen som ska ordnas...

jaka54
11 januari 2021 · 5 680 Inlägg

Hej!
Funkar  väl skapligt!
Så här skulle jag gjort om jag inte kunde byta ut plastdetaljen ...
Jag börjar med att "löda" ihop plasten! Gär till så att man håller ihop plasten och trycker sedan en varm lödspets tvärs över sprickan med med någon millimeters mellanrum. "Kraterväggarna" som då bildas hahåller ihop plasten men särskilt stakt blir det inte. Svart plast som det nästan alltid är frågan om i bilar är svårt att laga men detta är ett sätt.
Vill man ha lagningen "starkare" så använder jag 24 timmars epoxy (inte vanligt epoxylim) och glasfiberväv (Satinväv, som är mjuk och formbar ) samt kanske även kolfibersnöre.
Sen slipar man och fyller ut eventuella ojämnheter med en blandning av 24timmars eoxy och microballonger. Slipar igen och lackar om det nu behövs.
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-d779c5b614c44cee5dede045ee25ad98.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-425fb2e1ecffc7b069196eacd1a45216.jpg

Senast redigerat av jaka54 (11 januari 2021)

Krusty88
11 januari 2021 · 36 Inlägg

Hmm, sikaflex tätar det mesta och fäster bra!

Senast redigerat av Krusty88 (11 januari 2021)

skreech3
11 januari 2021 · 159 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Funkar  väl skapligt!
Så här skulle jag gjort om jag inte kunde byta ut plastdetaljen ...
Jag börjar med att "löda" ihop plasten! Gär till så att man håller ihop plasten och trycker sedan en varm lödspets tvärs över sprickan med med någon millimeters mellanrum. "Kraterväggarna" som då bildas hahåller ihop plasten men särskilt stakt blir det inte. Svart plast som det nästan alltid är frågan om i bilar är svårt att laga men detta är ett sätt.
Vill man ha lagningen "starkare" så använder jag 24 timmars epoxy (inte vanligt epoxylim) och glasfiberväv (Satinväv, som är mjuk och formbar ) samt kanske även kolfibersnöre.
Sen slipar man och fyller ut eventuella ojämnheter med en blandning av 24timmars eoxy och microballonger. Slipar igen och lackar om det nu behövs.
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-d779c5b614c44cee5dede045ee25ad98.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-425fb2e1ecffc7b069196eacd1a45216.jpg

Jag var nog inte helt tydlig tror jag, är plåt det är frågan om, inte plast smile   Armaturen är hel, det är plåten som armaturen döljer som inte är det. Ska ju va nått som inte krymper eller lossnar av vibrationer så problemet dyker upp igen. Karosserikitt lät ju vettigt men osäker.

Lucif3r
12 januari 2021 · 2 182 Inlägg

Utan att veta hur sprickan, och plåten, ser ut så...
När det gäller sprickor bör man alltid borra ett litet hål där sprickan börjar och slutar. Detta "isolerar" sprickan och förhindrar att den blir större.

Det riktiga svaret när det gäller plåt är givetvis att svetsa...
Men, beroende på hur det ser ut och hur kinkig man är skulle det kanske gå att sätta en plåtbit utanpå och popnita dit. Inte snyggt eller "seriöst", men ett billigt och enkelt alternativ på något som håller och inte lossnar iaf.

Karosserikit och liknande används för att täta skarvar så inte fukt och skit letar sig in i skarven och orsakar rost... Inte för att "hålla ihop" något.

Som sagt är det svårt att ge bra alternativ när man inte vet exakt hur det ser ut dock...

skreech3
12 januari 2021 · 159 Inlägg

Lucif3r skrev:
Utan att veta hur sprickan, och plåten, ser ut så...
När det gäller sprickor bör man alltid borra ett litet hål där sprickan börjar och slutar. Detta "isolerar" sprickan och förhindrar att den blir större.

Det riktiga svaret när det gäller plåt är givetvis att svetsa...
Men, beroende på hur det ser ut och hur kinkig man är skulle det kanske gå att sätta en plåtbit utanpå och popnita dit. Inte snyggt eller "seriöst", men ett billigt och enkelt alternativ på något som håller och inte lossnar iaf.

Karosserikit och liknande används för att täta skarvar så inte fukt och skit letar sig in i skarven och orsakar rost... Inte för att "hålla ihop" något.

Som sagt är det svårt att ge bra alternativ när man inte vet exakt hur det ser ut dock...

Jag ska se om jag lyckas ta nån vettig bild på det. Vet inte om det är direkt behov av att "hålla ihp" något. I min öron känns det mer som en skarv än spricka när jag tänker efter. Antar att lödning är för svagt annnars?

skreech3
14 januari 2021 · 159 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235476/235476-78d415fe418c8d5267886dc01ce8f1a0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235476/235476-2700fa3106c54038530d100bb47c52ac.jpg

Har strul med mobilkameran efter en misslyckad reparation, lite svårt att få till närbilder. Är ju mer som en flik som sticker ut, har blivit lite utböjd när jag försökt få bort göcket bakom där...

jaka54
14 januari 2021 · 5 680 Inlägg

Hej!
In med gucka och sen knackar du ihop plåten så att den ligger an mot den andra plåten!

skreech3
15 januari 2021 · 159 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
In med gucka och sen knackar du ihop plåten så att den ligger an mot den andra plåten!

Gucka? Tänker du sån där karosserikitt då? smile

torsen
15 januari 2021 · 7 198 Inlägg

Limpistol?

skreech3
15 januari 2021 · 159 Inlägg

torsen skrev:
Limpistol?

Håller det verkligen för temperatursvängningar och vibrationer?

torsen
15 januari 2021 · 7 198 Inlägg

skreech3 skrev:

torsen skrev:
Limpistol?

Håller det verkligen för temperatursvängningar och vibrationer?

För mig höll en "lagning" av hundbenet på en Geländewagen flera år.
Upplyste vid försäljningen nya ägaren om mitt förfaringssätt.

jaka54
15 januari 2021 · 5 680 Inlägg

Hej!
Yes! Karosserikitt  Och sen knackar du in plåten mot den andra plåten , för det ser ju ut som det vore avstånd mellan plåtarna  på bilden.

skreech3
19 januari 2021 · 159 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Yes! Karosserikitt  Och sen knackar du in plåten mot den andra plåten , för det ser ju ut som det vore avstånd mellan plåtarna  på bilden.

Jo det blev lite för fick bända upp lite försiktigt för att komma åt och göra rent. Förstår dock inte vaarför det ser ut som det gör där egentligen. Om det är någon bieffekt av krockskadan eller nån skum tillverkningsgrej....

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang