Volvo s80 startar ej

sandzoo
11 januari 2021 · 2 071 Inlägg

Tja efter att bilen stått ett tag så fanns det knappt kräm i batteriet, tog ut den o laddat upp..
Monterar dit den, ström finns men bilen vill ej starta, massa felmeddelande kommer upp,
Abs,asr, kylarvätska, startspärr, ja alla lampor blinkar..

Raderar alla koder men bilen startar ej..

Den drar in nyckeln men när startknappen trycks, inget som händer?
Testat kabla bilen men inget :s

Ny batteri i nyckel oxå

S80 2008


Vad göra?

Sandzoo i da house
zzr94092
12 januari 2021 · 4 378 Inlägg

Kolla lilla kabeln på solenoiden, händer att det blir dålig kontakt där,vicka lite på den först,kan vara svårt/se hur den ska sitta..

sandzoo
12 januari 2021 · 2 071 Inlägg

zzr94092 skrev:
Kolla lilla kabeln på solenoiden, händer att det blir dålig kontakt där,vicka lite på den först,kan vara svårt/se hur den ska sitta..

Vilken kabel tänker du på?
Startmotorn?

Senast redigerat av sandzoo (12 januari 2021)

Sandzoo i da house
xXSammy
12 januari 2021 · 6 566 Inlägg

Du nämnde felkoder på startspärr, kollade du exakt vilka?

Kan hända att den tappat minnet för nycklarna, oftast är det startmotorn som deaktivera när startspärren är aktiv

De/Dem
sandzoo
12 januari 2021 · 2 071 Inlägg

xXSammy skrev:
Du nämnde felkoder på startspärr, kollade du exakt vilka?

Kan hända att den tappat minnet för nycklarna, oftast är det startmotorn som deaktivera när startspärren är aktiv

Felkoden vet jag ej just nu, kollar upp dt,
Stod iaf ej kontakt med motorstyrdonet

Sandzoo i da house
zzr94092
12 januari 2021 · 4 378 Inlägg

Felcoderna kom säkert av det dåliga batteriet.
Känn på kabeln som jag skrev om tidigare ,ja,solenoiden sitter på startmotorn,den lila "burken" på starten.

jaka54
12 januari 2021 · 5 680 Inlägg

Hej!
Antar att du menar att startmotorn inte drar runt motorn??! Kolla att solenoiden funkar! Den drar fram startmotordrevet och ser samtidigt till att startmotorn får ström när du vrider om tändningsnyckeln. Solenoiden sitter på startmotorn. Är det fel på den så kanbara den bytas ut. Kostar ca 300-400kr.
Men du...
Vad har du för spänning på batteriet efter att du laddat det över natt?

Senast redigerat av jaka54 (12 januari 2021)

sandzoo
14 januari 2021 · 2 071 Inlägg

zzr94092 skrev:
Felcoderna kom säkert av det dåliga batteriet.
Känn på kabeln som jag skrev om tidigare ,ja,solenoiden sitter på startmotorn,den lila "burken" på starten.

Kollat o inget konstigt där.. :s

Sandzoo i da house
sandzoo
14 januari 2021 · 2 071 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Antar att du menar att startmotorn inte drar runt motorn??! Kolla att solenoiden funkar! Den drar fram startmotordrevet och ser samtidigt till att startmotorn får ström när du vrider om tändningsnyckeln. Solenoiden sitter på startmotorn. Är det fel på den så kanbara den bytas ut. Kostar ca 300-400kr.
Men du...
Vad har du för spänning på batteriet efter att du laddat det över natt?

Startmotor drar ej runt, inget händer när jag trycker på startknappen..
Bytt till ny batteri o samma sak...
Raderar felkoder.. o så fort jag trycker startknappen kommer alla fekoder betax
Bla startspärr, antispinn, kylarvätska mm mm

Sandzoo i da house
jaka54
14 januari 2021 · 5 680 Inlägg

Hej!
Kolla att startmotorn får ström när du vrider om startnyckeln.
Du kan också ta bort startmotorn (sitter med två skruvar ) och koppla 12V direkt på den. Går den då kan du åtminstone ta bort en felkälla.
Men det kan också vara ett så enkelt fel som en sliten "startkontakt".

sandzoo
15 januari 2021 · 2 071 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Kolla att startmotorn får ström när du vrider om startnyckeln.
Du kan också ta bort startmotorn (sitter med två skruvar ) och koppla 12V direkt på den. Går den då kan du åtminstone ta bort en felkälla.
Men det kan också vara ett så enkelt fel som en sliten "startkontakt".

Får börja någonstans, undrar varför den får upp massa felkoder efter radering. Så fort jag försöker starta kommer allt upp igen..

Är en D5a glömt skriva om betydelse

Sandzoo i da house
zzr94092
15 januari 2021 · 4 378 Inlägg

Jaka 54,bilen har en startknapp,inte vanlig nyckel man vrider runt..Till TS,har du verkligen kräm i batteriet? Håll in startknappen ,utan att röra broms/kopplingen,så du får på tändningen,sätt på alla elförbrukare du kan,och mät hur många volt du har i batteriet...du kan ev,göra som jaka54 säger ta bort starten och prova den lös,men inte kul att ta bort den...

Senast redigerat av zzr94092 (15 januari 2021)

Windle
15 januari 2021 · 12 Inlägg

Startknappen måste vara en eftermontering, eller hur. Normalt startar men väl med nyckeln.
För att ringa in problemet behövs lite mer spec vad som händer när du trycker på startknappen.
A) Är det helt tyst? Inget knäppande från startmotorn.
B) Klickar det till i startmotorn men den går inte runt.

Saab 9-5 kombi "Bifuel" (2008)
Utmarks-Loke
15 januari 2021 · 5 809 Inlägg

big_smile  Trodde inte det fanns folk som fortfarande inte hört talas om "keyless". Idag har väl i princip alla bilar det? Man trycker på startknappen, bilen kollar med radiovågor att man har nyckeln med sig i fickan, och att allt är klart för att starta motorn, och så gör den det. Om den inte vill starta beror det ofta på att givaren i kopplingspedalen, eller bromspedalen om det är en automat, är sönder. Men då brukar man inte få en hel hög felmeddelanden.

Brådhis * Voff voff *
15 januari 2021 · 10 244 Inlägg

Windle skrev:
Startknappen måste vara en eftermontering, eller hur. Normalt startar men väl med nyckeln.
För att ringa in problemet behövs lite mer spec vad som händer när du trycker på startknappen.
A) Är det helt tyst? Inget knäppande från startmotorn.
B) Klickar det till i startmotorn men den går inte runt.

Dessa bilar har ett tändningslås som består i att du stoppar in nyckeln i ett "hål". Sedan trycker du på startknappen. Ganska vanligt. Volvo, BMW, Mercedes, Volkswagen, Audi osv har olika varianter på detta.

Här är en bild på hur det ser ut på den bilmodell tråden handlar om:

https://c1.staticflickr.com/1/884/26211 … 6338c3.jpg

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Brådhis * Voff voff *
15 januari 2021 · 10 244 Inlägg

Går man bara på beskrivningen låter det precis som när en S80N/V70II har ont om ström i batteriet.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
sandzoo
15 januari 2021 · 2 071 Inlägg

Ska försöka svara allas frågor/tripps

Bilen har ej nyckel startas med att sätta in "nyckel" o starta via knapp ej keyless..

Inget händer vid försök av start allt är tyst..
Tändning får jag fram med knappen
Sen dyker felkod efter felkod upp
Sist var det 20+ felkoder

Ej hunnit mäta idag..

Testat med 3 olika intill nya batterier
Samma sak med varje batteri

Sandzoo i da house
zzr94092
16 januari 2021 · 4 378 Inlägg

Du har hittat den tunnare kabeln som jag skrev om tidigare och du har vickat lite på den? Prova att sätta på tändningen, halvljuset ska tändas upp,slå på parkeringen om du vill, ta en kabel,sätt den på + på batteriet, och dutta mot den tunnare kabeln på solenoiden, som jag skrivit om tidigare..

jaka54
16 januari 2021 · 5 680 Inlägg

Hej!
Kan det vara ett så enkelt  fel att det är oxidatition på startknappens kontakytor?

Kvantfysik
16 januari 2021 · 65 Inlägg

Att få veta vilka felkoder du har kan hjälpa till med felsökningen avsevärt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang