BMW 320 d 2008 års 29 000 mil

jonte53
12 januari 2021 · 11 Inlägg

Bilen får för sig att då och då börja gå dåligt, kontrollampor tänds, trögstyrd och till slut dö. Motorn går då ej att starta utan starthjälp ( batteriet verka urladdat) . Köpt nytt batteri samt mätt upp med multimeter, spänning på ca: 14,6 volt när motorn går, så jag anser att laddningen är ok. Även anslutit en multimeter via cigguttaget för att se under färd, den pendlar runt 14 volt vid normal körning. Dock har felet inte uppträtt under tiden jag haft den inkopplad, skulle va intressant se hur låg spänningen är när den strular. Möjligen har det ett sammanhang med våta vägar???? Hur hög spänning måste motorn ha för att inga fellarm skall uppträda? Kan verkligen batteriet ta slut, så snabbt även om laddningen uteblir, pga. "remslir"? Bilen är automat. Kan pluskabel vara skadad till batteriet, det sitter i bagaget?

SvarreE
12 januari 2021 · 239 Inlägg

Tror mer isf på att jordflätan mellan motor och kaross eller kaross och batteri har taskig kontakt, det skulle också kunna förklara varför det händer när det är lite fuktigt, (kan såklart vara kontakterna även på + men känslan är ändå att det är mindre troligt)

jonte53
13 januari 2021 · 11 Inlägg

Borde det inte vara någon skarv på +kabeln ? eller går den hela vägen motor-batteri. Om jag nu skulle mäta "tjuvströmmen" när bilen står avstängd, hur mycket kan man förvänta sig att den uppgår till? såklart att minnesfunktioner mm. tar lite.

Brådhis * Voff voff *
13 januari 2021 · 10 276 Inlägg

Det finns ju ett extremt vanligt typfel på E90/E91 där bilen beter sig som att den blivit helt strömlös. Man sträcker sig då in genom handskfacket och genom säkringsluckan och tar tag i stora kabelstammen som går där bakom och "ruskar om den". Då startar bilen och fungerar som vanligt igen.

Frågan är då om detta glapp kan ge dom symptom du beskriver om det sker under körning? Kanske värt att prova iaf? smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang