-99 Volvo v70 2.5t frågor kring demontering av topp

Eliotlid
12 januari 2021 · 40 Inlägg

Tjena! Jag har tidigare gjort ett par inlägg gällande felsökningen men har nu kommit fram till att det var dålig kompression på cylinder 3. Så oavsett om det är ventiler eller topplockspackning eller i värsta fall kolvringar så tänker jag att toppen behöver åka av. Mitt problem gäller kamaxlarna och jag tycker det känns jäkligt läskigt att pilla med. Jag har köpt ett kamlåsninggsvertyg men är osäker på när och hur jag ska använda det.

Om jag fattat det rätt ska jag timea motorn först genom att sätta vvt kuggen på avgaskammen och de andra vid markeringarna, sen sätter jag på låsningsverktyget bak på kammarna.

Mitt problem blir att när jag väl tar av kamaxelkåpan så kommer verktyget inte sitta kvar då jag antar att jag kommer behöva plocka ur axlarna, och då fattar jag inte vad jag ska använda det till

Sen så känns det lite problematiskt kring hur jag ska sätta tillbaka vvt kuggen för att få de i rätt timing

Tack på förhand! Andra generella tips kring hur jag ska plocka och installera toppen uppskattas!

zzr94092
12 januari 2021 · 4 378 Inlägg

Men är inte kamaxlarna lagrade i toppen, följer med toppen när den lyfts?! Eller är jag helt ute o svamlar!?

Eliotlid
12 januari 2021 · 40 Inlägg

zzr94092 skrev:
Men är inte kamaxlarna lagrade i toppen, följer med toppen när den lyfts?! Eller är jag helt ute o svamlar!?

Nej det kan mycket väl vara så, jag har ingen aning, menar du alltså att de följer med kamaxelkåpan när den lyfts? Så låsverktyget sitter kvar i?

Mossan1
13 januari 2021 · 2 751 Inlägg

När kamaxelkåpan lyfts av är kamaxlarna lösa. Kåpan är övre lagerhalva till kammarna.
Det kräver ett verktyg som håller ner kåpan kontrollerat.

Lägeslåsningen sitter i kammarnas bakkant i spår. Med den låsningen monterad skall VVT vridas i botten i motorns rotationsriktnktning. Den ska alltså dra kammen direkt, och inte börja i ert glapp.  VVT justerar bara framåt. Dra fast VVT på kammen med bottenvridet och markeringen rätt. (Bara för markeringens skull. Var själva VVT sitter kvittar egentligen)

Ha dreven lösa från kammen, tills du spänt kamremmen. Då drar är du fast kamdreven så inte remmen slack flyttar kamläget. Markeringarna kan nu bli lite fel. Så är det. Markeringarna är INGET att lita på.
(Du kan ju lossa dreven och vrida dom utan att kamaxeln följer med, liksom....)

Bra att veta.
VVT i botten i rotationsriktningen!
Använd låsning även på veven. Otydlig markering.
Cyl1 är i inte 100%i topp när motorn är nollad vilket annars är brukligt.
Använd verktyget för montage av kamaxelkåpan.
Använd INTE för mycket tätningsmassa för kamaxelkåpan. (Det är ingen packning)

Senast redigerat av Mossan1 (13 januari 2021)

Eliotlid
13 januari 2021 · 40 Inlägg

Mossan1 skrev:
När kamaxelkåpan lyfts av är kamaxlarna lösa. Kåpan är övre lagerhalva till kammarna.
Det kräver ett verktyg som håller ner kåpan kontrollerat.

Lägeslåsningen sitter i kammarnas bakkant i spår. Med den låsningen monterad skall VVT vridas i botten i motorns rotationsriktnktning. Den ska alltså dra kammen direkt, och inte börja i ert glapp.  VVT justerar bara framåt. Dra fast VVT på kammen med bottenvridet och markeringen rätt. (Bara för markeringens skull. Var själva VVT sitter kvittar egentligen)

Ha dreven lösa från kammen, tills du spänt kamremmen. Då drar är du fast kamdreven så inte remmen slack flyttar kamläget. Markeringarna kan nu bli lite fel. Så är det. Markeringarna är INGET att lita på.
(Du kan ju lossa dreven och vrida dom utan att kamaxeln följer med, liksom....)

Bra att veta.
VVT i botten i rotationsriktningen!
Använd låsning även på veven. Otydlig markering.
Cyl1 är i inte 100%i topp när motorn är nollad vilket annars är brukligt.
Använd verktyget för montage av kamaxelkåpan.
Använd INTE för mycket tätningsmassa för kamaxelkåpan. (Det är ingen packning)

Tack för svaren! Jag hade snålat lite och endast beställt topplockspackning men har nu beställt ett kit samt packningsmassan, jag köpte Biltemas verktygskit med lite extra grejer, men är det alltså något mer än bakre låsningsverktyget som ska på? Sen vad menas med botten i rotationsriktningen?

Mossan1
13 januari 2021 · 2 751 Inlägg

I Biltemas sats med kamlåsning till Volvo så ingår också numera kamaxelkåpans verktyg.

Låsningen behöver du även vid demontaget för att kunna lossa VVT från kamaxeln. Annars snurrar kammen bara.

VVT ställer fram kamläget via oljetryck via elventil när så beordras av ECM. Därför har den ett glapp i vrid utan oljetryck. Ingen fjäder som håller den i bottenläget. Med kamrem borta kan du alltså vrida den en bit. En eller två kugg kanske.

Rätt inställd är den alltså i bottenläget när motorn är i helt i 0.

Var helt säker på denna procedur när kamremmen ska på igen, för med otur kan du skapa krock mellan kolv och ventiler. En handbok är verkligen att rekommendera.
Jag skulle förvånas om det inte finns filmer på Youtube som visar allt.

Glapp axiellt på en VVT ska det inte vara, men det är vanligt när dom blir slitna. Allt för mycket så kan dom börja läcka olja på kamremmen.

Ny kamrem inkl spännaren och brytrullar är ju självklart, men  byt packboxarna till kamaxlarna också.
Inget dyrt och dumsnålt att inte göra nu.  Vattenpumpen kan du i alla fall känna och lyssna på.  Komma även efter ev läckage vid veven.

Måste du göra åtgärd med en eller flera ventiler måste Ventilspelet justeras också.
Det är inte hydrualiska lyftare på alla 5cyl.
Det försvann nånstans 1999-2000 så det kan vara hur som på din.

Alla -99 har inte VVT heller....

Senast redigerat av Mossan1 (13 januari 2021)

Eliotlid
13 januari 2021 · 40 Inlägg

Mossan1 skrev:
I Biltemas sats med kamlåsning till Volvo så ingår också numera kamaxelkåpans verktyg.

Låsningen behöver du även vid demontaget för att kunna lossa VVT från kamaxeln. Annars snurrar kammen bara.

VVT ställer fram kamläget via oljetryck via elventil när så beordras av ECM. Därför har den ett glapp i vrid utan oljetryck. Ingen fjäder som håller den i bottenläget. Med kamrem borta kan du alltså vrida den en bit. En eller två kugg kanske.

Rätt inställd är den alltså i bottenläget när motorn är i helt i 0.

Var helt säker på denna procedur när kamremmen ska på igen, för med otur kan du skapa krock mellan kolv och ventiler. En handbok är verkligen att rekommendera.
Jag skulle förvånas om det inte finns filmer på Youtube som visar allt.

Glapp axiellt på en VVT ska det inte vara, men det är vanligt när dom blir slitna. Allt för mycket så kan dom börja läcka olja på kamremmen.

Ny kamrem inkl spännaren och brytrullar är ju självklart, men  byt packboxarna till kamaxlarna också.
Inget dyrt och dumsnålt att inte göra nu.  Vattenpumpen kan du i alla fall känna och lyssna på.  Komma även efter ev läckage vid veven.

Måste du göra åtgärd med en eller flera ventiler måste Ventilspelet justeras också.
Det är inte hydrualiska lyftare på alla 5cyl.
Det försvann nånstans 1999-2000 så det kan vara hur som på din.

Alla -99 har inte VVT heller....

Tack för svaren och sorry om jag frågar lite samma ska flera gånger men vill bara vara helt säker innan jag gör något jag inte kan ställa tillbaka sen.

Men bara för att kontrollera så att jag förstår: jag ställer först in kuggen enligt markeringen på kamaxelkåpan (jag kan inte se markeringen på den nedre kuggen då det stora hjulet för serpentinbältet täcker). Sen så låser jag kammarna baktill, släpper spänning på remmen och plockar av den. Sedan så skruvar jag av vvt kugg och insugskugg. Sen skruvar jag ur de 47 skruvar i kamaxelkåpan (eller nåt sånt) och sätter i den andra delen av verktyget som håller fast kammarna i dess kåpa.

Sen när jag pillat klart med toppackning och/eller ventiler och ska montera vvt igen så sätter jag den ett par kugg innan markering då den kommer snurra fram lite när jag väl skruvat dit den?

Och när du säger att motorn är noll menar du alltså när kammarna är låsta vid markeringen?

Packboxar är beställda men snålade och köpte endast rem men går säker att köpa spännrulle på Biltema.

Återigen, tack för svar och sorry för de långa utläggen

Mossan1
13 januari 2021 · 2 751 Inlägg

Eliotlid skrev:
ska montera vvt igen så sätter jag den ett par kugg innan markering då den kommer snurra fram lite när jag väl skruvat dit den?

Nej Nej.

Jag försöker nu beskriva montage av en helt lös VVT och blockerade kammar i monterat topplock med kåpan monterad:

Sätt kamdrevet i mitten av de avlånga hålen på VVT så drevet kan justeras.
Trä VVT inkl drev på kamaxeln och vrid endast medurs (vill jag minnas) till markeringen på Kamdrevet stämmer med kåpan. Där dras VVT fast mot kamaxeln. OBS med rätt moment.

Sedan släpper du drevet mot VVT lite grann så det kan röra sig i avlånga hålen.
Släpp också andra drevet mot kamaxeln så drevet kan röra sig i avlånga hålen. En 1999 har bara en VVT på avgaskam.

Lägg på remmen och försök få markeringarna att stämma.
Se hela tiden till att VVT inte rubbas från botten. När remmen spänns, se nu återigen till så VVT är i botten och dra sedan fast alla dreven.

Med vev låst, kamlåsningar monterade, VVT i bottenläget och spänd rem, så kan egentligen markeringarna peka hur f@n som helst. Det är bara markeringar, men alla axlar är nu i sync. Det är däremot BRA om markeringarna är rätt, för då kan man kolla igen efter att ha vridit 2 varv för hand på motorn i rotationsriktningen.

Men just därför, kan man inte lita på markeringarna om man inte monterat det själv.


Eliotlid skrev:
Och när du säger att motorn är noll menar du alltså när kammarna är låsta vid markeringen?

Låsta kammar och vev.

Man tar bort startmotorn för vevlåsningen.

Jag föreslår verkligen att du skaffar en Haynes Rephandbok tex.
Åtdragningsmoment mm.

Den för V70N (2001-) hanterar VVT.
Det gör kanske inte den för V70I.

Sök också på Youtube och se filmer.
Jag vet att många har beskrivit detta.

Jag tar inget ansvar för om jag minns fel eller på annat vis råkat skriva något felaktigt!

Senast redigerat av Mossan1 (13 januari 2021)

Eliotlid
14 januari 2021 · 40 Inlägg

Mossan1 skrev:

Eliotlid skrev:
ska montera vvt igen så sätter jag den ett par kugg innan markering då den kommer snurra fram lite när jag väl skruvat dit den?

Nej Nej.

Jag försöker nu beskriva montage av en helt lös VVT och blockerade kammar i monterat topplock med kåpan monterad:

Sätt kamdrevet i mitten av de avlånga hålen på VVT så drevet kan justeras.
Trä VVT inkl drev på kamaxeln och vrid endast medurs (vill jag minnas) till markeringen på Kamdrevet stämmer med kåpan. Där dras VVT fast mot kamaxeln. OBS med rätt moment.

Sedan släpper du drevet mot VVT lite grann så det kan röra sig i avlånga hålen.
Släpp också andra drevet mot kamaxeln så drevet kan röra sig i avlånga hålen. En 1999 har bara en VVT på avgaskam.

Lägg på remmen och försök få markeringarna att stämma.
Se hela tiden till att VVT inte rubbas från botten. När remmen spänns, se nu återigen till så VVT är i botten och dra sedan fast alla dreven.

Med vev låst, kamlåsningar monterade, VVT i bottenläget och spänd rem, så kan egentligen markeringarna peka hur f@n som helst. Det är bara markeringar, men alla axlar är nu i sync. Det är däremot BRA om markeringarna är rätt, för då kan man kolla igen efter att ha vridit 2 varv för hand på motorn i rotationsriktningen.

Men just därför, kan man inte lita på markeringarna om man inte monterat det själv.


Eliotlid skrev:
Och när du säger att motorn är noll menar du alltså när kammarna är låsta vid markeringen?

Låsta kammar och vev.

Man tar bort startmotorn för vevlåsningen.

Jag föreslår verkligen att du skaffar en Haynes Rephandbok tex.
Åtdragningsmoment mm.

Den för V70N (2001-) hanterar VVT.
Det gör kanske inte den för V70I.

Sök också på Youtube och se filmer.
Jag vet att många har beskrivit detta.

Jag tar inget ansvar för om jag minns fel eller på annat vis råkat skriva något felaktigt!

Så om jag fattar rätt så spelar det egentligen ingen roll hur vvt sitter bara man får till det så att remmen blir spänd då kammarna redan är i sync?

Ska kolla på att hitta en manual någonstans, tack igen!

Mossan1
14 januari 2021 · 2 751 Inlägg

VVT inkl drev drar bara med kamaxeln.
Är kamaxeln och VVT i bottenläget åt rätt håll, så kan drrvmarkeringen peka hur f@n som helst, ja. Teoretiskt.
Lite som vilket skruvhål du monterar fälgen.
Men du kan ju inte/ betydligt svårare att kontrollera om allt stämmer efter att ha roterar motorn för hand, vilket man ska göra så inget tar i.

Montera allt som det är tänkt!


Teoretiskt så skulle man väl kanske också kunna få kamaxeln 180" fel. Men ena spåret är högre än andra, så verktyget blir snett om det monteras så.
Rekomenderas att kolla spåren noga i bakkant INNAN något demonteras. Fota tex.

Spåren är alltså inte exakt genom centrum av kamaxeln. En hög och en låg ska det vara. Törs inte säga vilken som är vilken, men verktyget skvallrar om det.

Kolla filmer och köp en bok.

Senast redigerat av Mossan1 (14 januari 2021)

Eliotlid
14 januari 2021 · 40 Inlägg

Mossan1 skrev:
VVT inkl drev drar bara med kamaxeln.
Är kamaxeln och VVT i bottenläget åt rätt håll, så kan drrvmarkeringen peka hur f@n som helst, ja. Teoretiskt.
Lite som vilket skruvhål du monterar fälgen.
Men du kan ju inte/ betydligt svårare att kontrollera om allt stämmer efter att ha roterar motorn för hand, vilket man ska göra så inget tar i.

Montera allt som det är tänkt!


Teoretiskt så skulle man väl kanske också kunna få kamaxeln 180" fel. Men ena spåret är högre än andra, så verktyget blir snett om det monteras så.
Rekomenderas att kolla spåren noga i bakkant INNAN något demonteras. Fota tex.

Spåren är alltså inte exakt genom centrum av kamaxeln. En hög och en låg ska det vara. Törs inte säga vilken som är vilken, men verktyget skvallrar om det.

Kolla filmer och köp en bok.

Grymt! Du har hjälpt väldigt mycket, kan återkomma sen med antingen fler frågor eller hur det gick!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang