Volvos bästa automatväxellådor?

mlju
13 januari 2021 · 24 Inlägg

Går i tankarna att köpa mig en äldre Volvo. Mest intresserad av 740 och 940, men är öppen för andra modeller också. Skulle helst velat haft en automat, men undrar om det bara är att glömma? Finns det några modeller före -99 med bra/dugliga automatlådor? wink Vad har ni för erfarenhet av Volvos automatlådor? Vilken är den bästa?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 januari 2021 · 13 673 Inlägg

inget större fel på lådorna i 740 940..   visst den håller ju inte för 900hk men orginal är det inga problem..   det är ju inget för den som förväntar sig att den växlar underbart mjukt och fint.   utan den är ju lite mer hardcore. 

men har ju hellre en gammal automat till rwd volsoarna än lådorna som sitter i 860 och x70 för dom strular konstant.   

det enda problemet nu är ju att hitta lådor som är i bra skick då dom börjar bli lite gamla.   hade en låda som gått 10k  den fungerade perfekt från en 88ans 740gl     borde väll vara en aw70 eller nått sånt   aw71 är ju en starkare låda fån turbo bilar  toyota använder samma låda..   då kallas den A43D   finnns rätt mycket reservdelar till dom så går alltid att fixa ordning på dom. om lådan börjar slira tex.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Brådhis * Voff voff *
13 januari 2021 · 10 244 Inlägg

Growe skrev:
men har ju hellre en gammal automat till rwd volsoarna än lådorna som sitter i 860 och x70 för dom strular konstant.

Håller inte alls med dig. AW30-43 i 960 är en utmärkt och hållbar låda. Samma sak med AW50-42 i 850 och x70. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Brådhis * Voff voff *
13 januari 2021 · 10 244 Inlägg

mlju skrev:
Går i tankarna att köpa mig en äldre Volvo. Mest intresserad av 740 och 940, men är öppen för andra modeller också. Skulle helst velat haft en automat, men undrar om det bara är att glömma? Finns det några modeller före -99 med bra/dugliga automatlådor? wink Vad har ni för erfarenhet av Volvos automatlådor? Vilken är den bästa?

960 med AW30-43. Skön motor med en bra låda. :-)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
mlju
13 januari 2021 · 24 Inlägg

Är det någon skillnad på lådorna tycker ni, om man väljer turbo? Har ni märkt någon skillnad?

Lucif3r
13 januari 2021 · 2 183 Inlägg

99% av felen på lådorna i 85x70 beror på handhavarfel, främst obefintliga oljebyten. Sköter man dom är dom tämligen skottsäkra upp till betydligt mer än lådorna i 7/940, som gärna börjar bli griniga redan vid ~200hk.
7/940 behöver man ju dessutom justera kickdownwiren på stup i kvarten, och ändå inte få det helt 100% bra. Alltid är det någon kompromiss man måste göra...
960 med elektriskt styrd automat är betydligt trevligare lådor än 7/940's. Plus att dom tål mer effekt även om dom är långt ifrån skottsäkra.

Men 85x70 har helt klart dom bästa automatlådorna på 90-tals volvos, med hästlängder. Sköt oljan så håller dom i all evighet.

torsen
13 januari 2021 · 7 198 Inlägg

Instämmer med Lucif3r.
Gamla automatlådornas funktion avhängigt service = att oljebyten skett.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 januari 2021 · 13 673 Inlägg

Brådhis skrev:

Growe skrev:
men har ju hellre en gammal automat till rwd volsoarna än lådorna som sitter i 860 och x70 för dom strular konstant.

Håller inte alls med dig. AW30-43 i 960 är en utmärkt och hållbar låda. Samma sak med AW50-42 i 850 och x70. smile

tog mig typ 3månader att döda en aw50 i min 855turbo autotech steg3 den hade gått 10k när jag köpte den..och jag hann nog med säkert 1000mil max innan den sa upp sig..   diffen totaldog bilen kastade i växlar..  vet flera andra som haft problem..  känner ingen som haft problem med en automatlåda i någon 240/740/940     något jag lärt mig rent allmänt..kör manuellt bättre roligare och billigare smile    men kan man pga sjukdom inte köra manuellt så är det ju tyvärr bara att välja automat.. men vi andra borde låta dom som behöver dom automat pga sjukdom/handikapp ha sina lådor ifred smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Brådhis * Voff voff *
13 januari 2021 · 10 244 Inlägg

Growe skrev:

Brådhis skrev:

Growe skrev:
men har ju hellre en gammal automat till rwd volsoarna än lådorna som sitter i 860 och x70 för dom strular konstant.

Håller inte alls med dig. AW30-43 i 960 är en utmärkt och hållbar låda. Samma sak med AW50-42 i 850 och x70. smile

tog mig typ 3månader att döda en aw50 i min 855turbo autotech steg3 den hade gått 10k när jag köpte den..och jag hann nog med säkert 1000mil max innan den sa upp sig..   diffen totaldog bilen kastade i växlar..  vet flera andra som haft problem..  känner ingen som haft problem med en automatlåda i någon 240/740/940     något jag lärt mig rent allmänt..kör manuellt bättre roligare och billigare smile    men kan man pga sjukdom inte köra manuellt så är det ju tyvärr bara att välja automat.. men vi andra borde låta dom som behöver dom automat pga sjukdom/handikapp ha sina lådor ifred smile

Och du bytte olja och såg till att den fick den kylning den behöver med steg 3...?

För övrigt känner jag betydligt fler som rasat AW70/71/72 än som rasat AW50-42. Men å andra sidan var 850 Turbo bara 4-5 år som äldst när jag tog körkort. Så RWD-Volvos var ju klart vanligare bland dom som trimmade då... wink

Ditt svammel om manuellt vs. automat får stå för dig. wink (Vet att du älskar en Neoplan med slaglåda)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 januari 2021 · 13 673 Inlägg

Brådhis skrev:

Growe skrev:

Brådhis skrev:

Håller inte alls med dig. AW30-43 i 960 är en utmärkt och hållbar låda. Samma sak med AW50-42 i 850 och x70. smile

tog mig typ 3månader att döda en aw50 i min 855turbo autotech steg3 den hade gått 10k när jag köpte den..och jag hann nog med säkert 1000mil max innan den sa upp sig..   diffen totaldog bilen kastade i växlar..  vet flera andra som haft problem..  känner ingen som haft problem med en automatlåda i någon 240/740/940     något jag lärt mig rent allmänt..kör manuellt bättre roligare och billigare smile    men kan man pga sjukdom inte köra manuellt så är det ju tyvärr bara att välja automat.. men vi andra borde låta dom som behöver dom automat pga sjukdom/handikapp ha sina lådor ifred smile

Och du bytte olja och såg till att den fick den kylning den behöver med steg 3...?

För övrigt känner jag betydligt fler som rasat AW70/71/72 än som rasat AW50-42. Men å andra sidan var 850 Turbo bara 4-5 år som äldst när jag tog körkort. Så RWD-Volvos var ju klart vanligare bland dom som trimmade då... wink

Ditt svammel om manuellt vs. automat får stå för dig. wink (Vet att du älskar en Neoplan med slaglåda)

du får inte in mig i en äklig Neoplan.. men Setra med slaglåda har jag gjort många mil med..  det är bra med lite träning smile      dom växlar åtminstånde när man vill.. inte när man inte vill.. som alla bussar med "automat"

olja?  jo den var nybytt eftersom motor och lådan byttes när jag köpte bilen och körde 1000mil med den. aldrig bankörd och hann med 1000mil innan lådan tackade för sig..   självklart koll på temp blir inte så vart med lite gatkörning typ 90-260 mest sånna körningar jag gjorde med den.. smile    den ska hålla mer än 1000mil på ett oljebyte..   jag vet varför den dog   det var skit skoj en stund  gick väll åt några uppsättningar framdäck under dom 1000milen smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Brådhis * Voff voff *
13 januari 2021 · 10 244 Inlägg

Growe skrev:

Brådhis skrev:

Growe skrev:

tog mig typ 3månader att döda en aw50 i min 855turbo autotech steg3 den hade gått 10k när jag köpte den..och jag hann nog med säkert 1000mil max innan den sa upp sig..   diffen totaldog bilen kastade i växlar..  vet flera andra som haft problem..  känner ingen som haft problem med en automatlåda i någon 240/740/940     något jag lärt mig rent allmänt..kör manuellt bättre roligare och billigare smile    men kan man pga sjukdom inte köra manuellt så är det ju tyvärr bara att välja automat.. men vi andra borde låta dom som behöver dom automat pga sjukdom/handikapp ha sina lådor ifred smile

Och du bytte olja och såg till att den fick den kylning den behöver med steg 3...?

För övrigt känner jag betydligt fler som rasat AW70/71/72 än som rasat AW50-42. Men å andra sidan var 850 Turbo bara 4-5 år som äldst när jag tog körkort. Så RWD-Volvos var ju klart vanligare bland dom som trimmade då... wink

Ditt svammel om manuellt vs. automat får stå för dig. wink (Vet att du älskar en Neoplan med slaglåda)

du får inte in mig i en äklig Neoplan.. men Setra med slaglåda har jag gjort många mil med..  det är bra med lite träning smile      dom växlar åtminstånde när man vill.. inte när man inte vill.. som alla bussar med "automat"

olja?  jo den var nybytt eftersom motor och lådan byttes när jag köpte bilen och körde 1000mil med den. aldrig bankörd och hann med 1000mil innan lådan tackade för sig..   självklart koll på temp blir inte så vart med lite gatkörning typ 90-260 mest sånna körningar jag gjorde med den.. smile    den ska hålla mer än 1000mil på ett oljebyte..   jag vet varför den dog   det var skit skoj en stund  gick väll åt några uppsättningar framdäck under dom 1000milen smile

big_smile Slaglåda är faktiskt inte så illa egentligen... Neo/MANs Tipmatic däremot är en upplevelse man helst vill slippa. Kört seightseeing i Stockholm med en så´n. Puh...

Nåväl, jag tror nog ditt steg 3 och hur den kördes var det som tog knäcken på din låda. Inte dålig konstruktion... wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 januari 2021 · 13 673 Inlägg

Brådhis skrev:

Growe skrev:

Brådhis skrev:

Och du bytte olja och såg till att den fick den kylning den behöver med steg 3...?

För övrigt känner jag betydligt fler som rasat AW70/71/72 än som rasat AW50-42. Men å andra sidan var 850 Turbo bara 4-5 år som äldst när jag tog körkort. Så RWD-Volvos var ju klart vanligare bland dom som trimmade då... wink

Ditt svammel om manuellt vs. automat får stå för dig. wink (Vet att du älskar en Neoplan med slaglåda)

du får inte in mig i en äklig Neoplan.. men Setra med slaglåda har jag gjort många mil med..  det är bra med lite träning smile      dom växlar åtminstånde när man vill.. inte när man inte vill.. som alla bussar med "automat"

olja?  jo den var nybytt eftersom motor och lådan byttes när jag köpte bilen och körde 1000mil med den. aldrig bankörd och hann med 1000mil innan lådan tackade för sig..   självklart koll på temp blir inte så vart med lite gatkörning typ 90-260 mest sånna körningar jag gjorde med den.. smile    den ska hålla mer än 1000mil på ett oljebyte..   jag vet varför den dog   det var skit skoj en stund  gick väll åt några uppsättningar framdäck under dom 1000milen smile

big_smile Slaglåda är faktiskt inte så illa egentligen... Neo/MANs Tipmatic däremot är en upplevelse man helst vill slippa. Kört seightseeing i Stockholm med en så´n. Puh...

Nåväl, jag tror nog ditt steg 3 och hur den kördes var det som tog knäcken på din låda. Inte dålig konstruktion... wink

kör ju likdant med alla mina bilar..  ingen manuell har dött ännu.. dock tror jag min polo inte är långt därifrån för den gillar inte att växlas hårt..går inte att bara trycka i växeln under full gas som alla andra bilar klarar smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
panda666
13 januari 2021 · 4 228 Inlägg

kör sj 940 automat ltt trimmad till 1.0 bar vet inte hur mycket hästar ja har men ska man säga 180 minst? eller nån som vet bättre? min är från 95 och ja borde ha aw71 eller l kanske ja vet inte, såhär står det på min växelspak. P-R-N-D-2-1 va ja minns. Absolut inget problem me lådan den växlar helt ok för att vara från 95, kastar in växeln när man väljer D eller R men antar att det är normalt. Känner absolut inget konstigt när ja kör. Märker ingen större skillnad mot en ny bil men det är säkert bara jag, eller ja kanske inte är så känslig då. Läser man på amerikanska forums så fixar folk där större oljekylare+ akumulator mod dvs kapa dom där bultarna som sitter i lådan? då får man snabbare och hårdare växlingar som i sin tur gör att lådan håller bättre. Rätta mig gärna nån. Vet att flera i usa kör sina aw71 me från 300hk-400 utan större bekymmer men då har dom monterat en fet oljekylare, bytt olja och gjort akumulator modden. men för o vara en så gammal bil så är det mycket bra fortfarande. Kunde ha valt manuell låda me m90 men är för lat för o växla o tycker det är skönt me automat^^

simlar
13 januari 2021 · 5 516 Inlägg

En gammal hederlig automatlåda med momentomvandlare är inget att oroa sig över så länge service är skött (såvida man inte ska trimma, kolla upp kraftigaste motorn som just den lådan sitter i så vet man sen maximalt vridmoment som är pålitligt att köra med på en omodifierad växellåda).

Regelbundna oljebyten i automatlådor är A och O för att dom ska hålla och vara pålitliga.

Glöm allt vad heter livstidsfyllda oljor.
"Livstid" på en bil är upp till 10år/15k mil enligt billtillverkarna.

Senast redigerat av simlar (13 januari 2021)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 januari 2021 · 13 673 Inlägg

simlar skrev:
En gammal hederlig automatlåda med momentomvandlare är inget att oroa sig över så länge service är skött (såvida man inte ska trimma, kolla upp kraftigaste motorn som just den lådan sitter i så vet man sen maximalt vridmoment som är pålitligt att köra med på en omodifierad växellåda).

Regelbundna oljebyten i automatlådor är A och O för att dom ska hålla och vara pålitliga.

Glöm allt vad heter livstidsfyllda oljor.
"Livstid" på en bil är upp till 10år/15k mil enligt billtillverkarna.

en jag känner i usa är ju inte helt nöjd med sin nyrenoverade automat på hans cheva pickis..   den höll nästan 3månader efter renoveringen ;-)       
han var skapligt förbannad att riva lådan direkt på marken   fast där kan dom inte köra manuellt ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
simlar
13 januari 2021 · 5 516 Inlägg

Growe skrev:

simlar skrev:
En gammal hederlig automatlåda med momentomvandlare är inget att oroa sig över så länge service är skött (såvida man inte ska trimma, kolla upp kraftigaste motorn som just den lådan sitter i så vet man sen maximalt vridmoment som är pålitligt att köra med på en omodifierad växellåda).

Regelbundna oljebyten i automatlådor är A och O för att dom ska hålla och vara pålitliga.

Glöm allt vad heter livstidsfyllda oljor.
"Livstid" på en bil är upp till 10år/15k mil enligt billtillverkarna.

en jag känner i usa är ju inte helt nöjd med sin nyrenoverade automat på hans cheva pickis..   den höll nästan 3månader efter renoveringen ;-)       
han var skapligt förbannad att riva lådan direkt på marken   fast där kan dom inte köra manuellt ;-)

Låter ju då som att något är fel antingen på renoveringen eller belastat lådan för hårt wink
Eller så är det skitlådor i jänkebilarna ;P

Min ZF 8HP45 i Amaroken har då hållt i 26000mil nu, första oljebytet gjordes vid inköp vid 22900mil och den håller än utan några tecken på slitage smile

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
panda666
13 januari 2021 · 4 228 Inlägg

https://forum.7900klubben.se/viewtopic. … mp;t=61375

här finns riktigt mycket info om volvos lådor speciellt då om aw71 osv automat i gamla 2/7/9 serien. Har läst här om sjuka miltal typ 940 taxi som kört me samma låda i 70-80 tusen mil, där snackar vi pålitlig. Många som kör sina aw71 lådor minst 40.000mil++ utan problem samt me massa sladd o börn varje vinter^^ så borde alla bygga bilar;)

Arly165 Bakhjulsdriven
13 januari 2021 · 334 Inlägg
Chevrolet Impala SS "Grocery Getter" (1996)
Volvo 704-862 "760 Turbo" (1984)
Volvo 744-892 GLT 16 VALVE "Magnum opus" (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang