ABS lagrar hastighetsinfo?

ricebridge
13 januari 2021 · 51 Inlägg

Försäkringsbolaget påstår att de kan se senast hållna hastighet på en krockad bil med hjälp av data från ABS-systemet. Detta låter för mig fullständigt orimligt, men jag vill ändå för säkerhets skull ge tanken en chans. Finns det någon som helst rim och reson i detta, eller försöker förskingringsbolaget bara blanda bort korten?

xXSammy
13 januari 2021 · 6 566 Inlägg

Airbagstyrdonet räknar antingen ut smällen själv beroende på krockvåldet men det är nog inte omöjligt att den får signal från ABS eller motorstyrningen för att veta hastigheten vid kollision

Om det går så finns det nog i dataloggerna, men den lär inte säga ifrån vilken hastighet du bromsade

De/Dem
Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 januari 2021 · 13 674 Inlägg

om airbagen smäller så kommer den informationen finnas sparad.    den bestämmer ju vilken laddning som ska smälla  finns 2olika kraftiga laddningar som blåser kudden olika fort pga olika krock krafter..   men sen spelar så klart ålder på bilen väldigt stor roll..

påstår dom det så är det väll bara att dom visar informationen för besitter dom den informationen så räcker det inte att dom påstår utan visar så klart upp fakta.. 

men det brukar inte behövas utan det syns ju rätt omgånde om en bil kört fort som fan och krockat eller ej.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Brådhis * Voff voff *
13 januari 2021 · 10 245 Inlägg

ricebridge skrev:
Försäkringsbolaget påstår att de kan se senast hållna hastighet på en krockad bil med hjälp av data från ABS-systemet. Detta låter för mig fullständigt orimligt, men jag vill ändå för säkerhets skull ge tanken en chans. Finns det någon som helst rim och reson i detta, eller försöker förskingringsbolaget bara blanda bort korten?

På en...? Skulle tro att en hel del info lagras i dagens bilar, är det en äldre bil är det nog mer tveksamt.

Googla för övrigt på Folksam Crash Pulse Recorder... smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
simlar
13 januari 2021 · 5 516 Inlägg

Fordonets hastighet då airbag löstes ut lagras vid en krock.
Informationen just före smällen brukar i regel ej gå att få fram.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
ricebridge
14 januari 2021 · 51 Inlägg

Inga airbags löste ut! Så den möjligheten kan avskrivas. Men sedan då?

Bilen är en Citroën C4 årsmodell 2012, 1,6-liters bensinmotor, manuell.

simlar
14 januari 2021 · 5 516 Inlägg

Har inte airbagen löst ut eller bältessträckarna och inte några varningslampor tänts i bilen så ser då inte jag hur någon ska lyckas läsa av information från krocken då bilen då inte registrerat att något hänt.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 januari 2021 · 13 674 Inlägg

men om dom påstår det då kan dom ju precentera det svart på vitt.. och då finns det ju inga funderingar..    med en vanlig obd dator har jag inte sätt det i min polo hade problem med att bromsljuset satte felkod och var inne och grävde lååångt in i abs enheten med datorn och jag fick inte fram någon annan information förutom när felkoden sattes och hur länge sen.
men inget om hur fort bilen kördes när abs aktiverades sist osv.

men även om inte airbagen löses ut kan den lägga felkod men då tänder sig airbag lampan då den gått i förberedeande läge och anses som utlöst även om den inte smällde..  tex bältes sträckare dras åt och lite sånt men kraften inte blev hög nog för att smälla airbagen..

skulle vara lite intresant att veta bakgrunden till din fråga..    en sak ska man veta är att dom behöver aldrig tala sanning och kan bullshita  hur mycket dom vill.    står du på dig och säger din version och dom påstår att det inte är sant så får dom presentera dig med fakta.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
rawsezx
14 januari 2021 · 116 Inlägg

Det enda jag kan tänka mig är att man med en vanlig diagnostikdator kan se aktuell hastighet från en felkods freeze frame, det brukar spec:as hastighet, datum, tid samt miltal. Om man då har krockat med bilen så torde en hel del elektronik gå sönder som sätter felkoder och man kan då läsa ut genom datumet/mätarställningen att det rör sig om krocken.

caromania Forummoderator
14 januari 2021 · 9 296 Inlägg

Tur man inte har ABS. Dessutom vore det svårt att smita från en eventuell krock då mitt utmärglade lik skulle hänga kvar på rattstången.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
ricebridge
21 januari 2021 · 51 Inlägg

Detta är den info som försäkringsbolaget skickat till mig, och som alltså ska ha hämtats från bilen på något sätt.
Jag ska tillägga att detta inte handlar om någon smitning, något kriminellt eller något försäkringsbedrägeri, för undanröjande av alla misstankar. Vad det handlar om är att jag tvivlar på att det på den aktuella sträckan är fysiskt möjligt att hålla den hastighet som påstås. (Det var inte jag som körde.) Dessutom har jag aldrig hört talas om att man skulle kunna hämta ut senast uppnådda hastighet ur bilens dator – varför gör då inte polisen det i samband med hastighetskontroller?

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229506/229506-17598622c2d84930b1b0873e3d4c961a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229506/229506-56bb90d2a319aca68618e222bfe14e71.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229506/229506-d8be8298087c16d279f975c60311239d.jpg

Bassiehof
21 januari 2021 · 1 777 Inlägg

Polisen försökte göra det vid en olycka på Öland där 2 cyklister dog. De lyckades inte för att bilen (Epica) var för gammal. I den här bilen blev autobromsen aktiverad, och de har alltså kunnat mäta hastighet för att ABS också blev aktiverat av föraren. Om ABS inte aktiverats hade de förmodligen inte haft data heller. De här systemen, ABS, ESP osv är beroende av varandra, så jag ser inga problem med att de kan utläsa hastighet. Bilens hastighet är lägre än hjulens?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 januari 2021 · 13 674 Inlägg

hur långt har bilen gått nu?   det står ju hur långt bilen rullat sen tändingen var på sist.. ser ju ut som dom provkört bilen och printat det under provkörningen?

är inte hemma på systemen i Citroën..    blir lite sugen att hänga i datorn på polon och våldsköra stänga av och sätta på och se om något verkligen sparas   betvivlar det starkt..   felkoder sparas alltid men felkod är ju inte samma sak som att man krockat tex.              skulle jag gissa så har dom kört bilen och tagit livdata.. eller är bilen ej körbar?  ser så märkligt ut

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Bassiehof
21 januari 2021 · 1 777 Inlägg

Svarta lådor har funnits i flygplan i decennier, så varför inte ha det i bilar?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 januari 2021 · 17 388 Inlägg

Bassiehof skrev:
Svarta lådor har funnits i flygplan i decennier, så varför inte ha det i bilar?

För många år (25?) sedan var det tjafs om att SAAB kunde backlogga cirka 7 sekunder av kördata i bilens dator. Har sökt runt på nätet men hittar inget om den saken längre.

Men varför krånglar TS Försäkringsbolag? Vad hände?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 januari 2021 · 13 674 Inlägg

Bassiehof skrev:
Svarta lådor har funnits i flygplan i decennier, så varför inte ha det i bilar?

jo om airbagen smäller sparas datan men abs bromsarna? hur vet den att man ens krockat smile

menar den här tiden på året så går abs i gång i tid och otid..  varje gång jag vänsterbromsar får abs spunk..smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Bassiehof
21 januari 2021 · 1 777 Inlägg

Growe skrev:

Bassiehof skrev:
Svarta lådor har funnits i flygplan i decennier, så varför inte ha det i bilar?

jo om airbagen smäller sparas datan men abs bromsarna? hur vet den att man ens krockat smile

menar den här tiden på året så går abs i gång i tid och otid..  varje gång jag vänsterbromsar får abs spunk..smile

Datan visar att både ABS och autobroms har aktiverats, vilket visar att systemen fungerar, och att föraren inte brustit i uppmärksamhet. Viktig data vid en juridisk prövning när det kommer till vårdslöshet i trafik och andra oaktsamhetsbrott.

Bassiehof
21 januari 2021 · 1 777 Inlägg

Scania kunde läsa driftdata, antingen i efterhand eller i realtid för att föraren kontaktade Scania och berättade om problemet. Datan visade att föraren aldrig använde färdbroms eller p-broms.

https://www.transportarbetaren.se/forar … -av-polis/

rawsezx
21 januari 2021 · 116 Inlägg

Lite svårt att tolka datan utan att veta säkert.  Tänkte först om det var unix-tid som var spec:ad men drar en kvalificerad gissning att datan är sparad 88595938.7 sekunder sedan från datumet 1 december.

Vart är vi då? Mitten av juli 2020? Kan det stämma? Sedan så är det ju tidstämplar, 4 sekunder senare så hade bilen en hastighet på ~7 km/h.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 januari 2021 · 13 674 Inlägg

Bassiehof skrev:
Scania kunde läsa driftdata, antingen i efterhand eller i realtid för att föraren kontaktade Scania och berättade om problemet. Datan visade att föraren aldrig använde färdbroms eller p-broms.

https://www.transportarbetaren.se/forar … -av-polis/

flera har råkat ut för samma typ av fel på den typen av scanior..  så scania bullshitar på nått sätt för att dom inte ska få skit.

varför skulle man liksom göra på det viset om man kan stanna..  aldrig i livet om inte personen är mega störd.. men det bevivlar jag

har sätt liknande påstående av tillverkare när bussar rusat..  dom påstår att man trykt på fel pedal och det ena och det andra..    men dom är så jävla rädda om sitt rykte så dom kommer aldrig erkänna att deras skit kan rusa..

Senast redigerat av Growe (21 januari 2021)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang