Ta ut Motorn neråt eller uppåt?

janneN
13 januari 2021 · 69 Inlägg

Har en Turbo som måste bytas, sitter otroligt trångt till mellan motor och torpedvägg så jag tänkte ta ut motorn och samtidigt byta kamrem.
Då är frågan på en tvärställd motor om den skall tas ut uppåt eller neråt? (Har ingen billyft så hoppas motorn går att ta uppåt)  Brukar man ta ut hela paketet med växellåda eller kan man lämna lådan?
Tacksam för råd.

Kia Sportage Diesel -06

Outlander Diesel 2013
Volvo 244 -79 -81 -86
Myhran
13 januari 2021 · 452 Inlägg

Nu har inte jag skruvat Kia, men normalt sett brukar man ta rasket nedåt, det är oftast det smidigaste sättet, men varför skulle det inte finnas plats att byta turbo på plats?

xXSammy
13 januari 2021 · 6 566 Inlägg

Inte bytt på någon Sportage men generellt så brukar jag alltid lossa motorfästet och skjuta motorn så långt det går

Kan underlätta att ta bort hela avgasgrenröret, beroende på hur det är tänkt.

De/Dem
Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 januari 2021 · 13 670 Inlägg

ingen bil är den andra lik..  dom bilarna jag bytt så brukar jag ta dom uppåt..  även fwd med lådan kvar.      brukar välja olika sätt berode på vad som mer ska göras..     alla bilar idag monteras motorn först på motorbryggan sen ställs karossen ner på motorbryggan..   detta gör att vissa bilar finns det inget utrymme att plocka den uppåt

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
janneN
14 januari 2021 · 69 Inlägg

Myhran skrev:
Nu har inte jag skruvat Kia, men normalt sett brukar man ta rasket nedåt, det är oftast det smidigaste sättet, men varför skulle det inte finnas plats att byta turbo på plats?

Som jag skrivde så är det så trångt att man knappt ser turbon och man behöver delvis komma åt underifrån men har ju ingen lyft.

Outlander Diesel 2013
Volvo 244 -79 -81 -86
janneN
14 januari 2021 · 69 Inlägg

xXSammy skrev:
Inte bytt på någon Sportage men generellt så brukar jag alltid lossa motorfästet och skjuta motorn så långt det går

Kan underlätta att ta bort hela avgasgrenröret, beroende på hur det är tänkt.

Hur menar du med att skjuta motorn så långt det går?

Outlander Diesel 2013
Volvo 244 -79 -81 -86
Myhran
14 januari 2021 · 452 Inlägg

janneN skrev:

Myhran skrev:
Nu har inte jag skruvat Kia, men normalt sett brukar man ta rasket nedåt, det är oftast det smidigaste sättet, men varför skulle det inte finnas plats att byta turbo på plats?

Som jag skrivde så är det så trångt att man knappt ser turbon och man behöver delvis komma åt underifrån men har ju ingen lyft.

Man behöver väl inte en lyft för att komma åt underifrån? Antar att den är 4x4 med eller är jag ute och cyklar?

janneN
15 januari 2021 · 69 Inlägg

Kanske inte men så mycket enklare med lyft. Japp 4X4

Outlander Diesel 2013
Volvo 244 -79 -81 -86
Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 januari 2021 · 13 670 Inlägg

janneN skrev:
Kanske inte men så mycket enklare med lyft. Japp 4X4

skulle inte riva ur en motor varken upp eller ner utan en lyft.. det kan jag säga direkt.. allt tar så mycket längre tud utan lyft..    och man känner sig bra mycket mer förstörd och svårare att se saker och komma åt saker när man ligger under en bil  sen att få tillbaka motorbrygga med motor utan lyft är ingen lek..     med lyften ställer man bara allt på några eu pallar och sänker ner bilen över motorn.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
janneN
16 januari 2021 · 69 Inlägg

Growe skrev:

janneN skrev:
Kanske inte men så mycket enklare med lyft. Japp 4X4

skulle inte riva ur en motor varken upp eller ner utan en lyft.. det kan jag säga direkt.. allt tar så mycket längre tud utan lyft..    och man känner sig bra mycket mer förstörd och svårare att se saker och komma åt saker när man ligger under en bil  sen att få tillbaka motorbrygga med motor utan lyft är ingen lek..     med lyften ställer man bara allt på några eu pallar och sänker ner bilen över motorn.

Ja håller med svårighetsgraden utan lyft, men alternativet skulle vara att Kia verkstaden skulle byta Turbon för 30000kr på en bil värd knappt detta, ja eller skrotning.

Outlander Diesel 2013
Volvo 244 -79 -81 -86
Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 januari 2021 · 13 670 Inlägg

är det turbo byte du ska göra eller vadå?

min erfarenhet isånt fall är ju att även om det ser totalt omöjligt ut att göra det på plats så går det i regel alltid..       första gången jag skulle byta turbo i någon 3cyl skoda diesel så kunde jag först inte ens se turbon  men det gick utmärkt att byta den visst det var en del jobb.  men så fort jag plockade ner aggregatbalken/framvagnsbalken så gick det utmärkt att ta den underifrån smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
husseman
16 januari 2021 · 1 577 Inlägg

Hmm, borde gå att byta Turbon utan att lyfta ur motorn på denna bil, tror ja bytt nån tom. Men minnet e´inget bra. Kommer tyvärr inte åt Autodata hemifrån, annars hade ja kunnat se tiden på jobbet. Men inte en chans att det kostar 30k...-kollar på Måndag om ja hittar till jobbet. Du kan väl dra ditt reg.nr till mig..så går allt mkt smidigare.

mvh/husse

Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 januari 2021 · 13 670 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, borde gå att byta Turbon utan att lyfta ur motorn på denna bil, tror ja bytt nån tom. Men minnet e´inget bra. Kommer tyvärr inte åt Autodata hemifrån, annars hade ja kunnat se tiden på jobbet. Men inte en chans att det kostar 30k...-kollar på Måndag om ja hittar till jobbet. Du kan väl dra ditt reg.nr till mig..så går allt mkt smidigare.

mvh/husse

ja det är ju inte många normala bilar man inte kan göra det med motorn på plats.. men förstår att om man inte hållt på med just det märket..

tex vag dieslarna så ser man inte ens turbon när man tittar ner man kan se någon skruv till grenröret det är allt. men underifrån är det helt okej. 

sen att det är ett jävla jobb att hållas med och framför allt utan lyft då man  istort sätt måste få upp händerna fullt upp i utrymmet men det går garanterat fortare än att riva ur maskinen.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Myhran
17 januari 2021 · 452 Inlägg

Om du har en d4ea-v så är anslagen tid 2,9timmar

Lika så om man har en d4ea är det 2,9timmar,

D4ea-l hade jag ingen tid för men skulle gissa på att det är samma då det är samma förnummer,

janneN
18 januari 2021 · 69 Inlägg

Growe skrev:

husseman skrev:
Hmm, borde gå att byta Turbon utan att lyfta ur motorn på denna bil, tror ja bytt nån tom. Men minnet e´inget bra. Kommer tyvärr inte åt Autodata hemifrån, annars hade ja kunnat se tiden på jobbet. Men inte en chans att det kostar 30k...-kollar på Måndag om ja hittar till jobbet. Du kan väl dra ditt reg.nr till mig..så går allt mkt smidigare.

mvh/husse

ja det är ju inte många normala bilar man inte kan göra det med motorn på plats.. men förstår att om man inte hållt på med just det märket..

tex vag dieslarna så ser man inte ens turbon när man tittar ner man kan se någon skruv till grenröret det är allt. men underifrån är det helt okej. 

sen att det är ett jävla jobb att hållas med och framför allt utan lyft då man  istort sätt måste få upp händerna fullt upp i utrymmet men det går garanterat fortare än att riva ur maskinen.

Fel av mig, offerten från i somras var på drygt 32000kr, Tycker också priset är orimligt men det är märkesverkstad. Får en utbytes turbo från Tyskland för 2500kr. tanken med att ta ut motorn var att också passa på byta kamrem, trångt även här att byta med motorn på plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156788/156788-beddfb4ade3ed509454b8619adfdf9f1.jpg

Senast redigerat av janneN (18 januari 2021)

Outlander Diesel 2013
Volvo 244 -79 -81 -86
Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 januari 2021 · 13 670 Inlägg

myckety ser trångt ut när man står med allt på plats.. men jobbet att riva ur motorn kommer aldrig vara lindrigare än att göra det på plats...   enda gången jag skulle överväga att riva ner en motor är om jag samtidigt skulle byta koppling eller packboxen till veven..    men det är alltid lättare än vad det först ser ut att vara. 

dessutom så kommer en massa extra kostnader tillkomma just för att du plockar ur motorn.

på vissa bilar går det tex inte att låta ac pumpen vara kvar i bilen utan man åker på att tömma hela systemet och plocka ner en massa saker massa små grejer som kan gå sönder när man skruvar runt i bilen.  och är man inte jävligt säker på att meka så är odsen för att bilen aldrig kommer bli som den engång varit är stor..     är man duktig så får man så klart ihop sakerna lika bra som från fabriken..   men sätt exempel på hur illa det kan bli när folk byter motorer..   hade 2månaders jobb att återställa min volvo d5 när ett pucko bytt motor i den..   det var mer fel än rätt tyvärr.


men vad du än gör riv inte hela bilen samtidigt utan byt tex turbon först kolla att bilen fungerar som den ska sen byter du kamremmen..       för ju mer skit man varit på och något gått fel ju svårare är det att hitta felet.  oxå en stor anledning var ett motorutplock kan bli jäkligt jobbigt.

intresant pris för en ny turbo..   visst att jag sätt  kulagrade tävlings turbosar som kostar en jävla massa pengar men för en oem turbo såg det väldigt dyrt ut. 


oroa dig inte för att det ser trångt ut det kommer lösa sig..  när jag googlade såg det ut att vara bra med plats på baksidan för turbo byte..   

turbon verkar ju sitta högt upp på dom.. vilket brukar underlätta rätt bra.

på vag bilarna sitter den totalt osynligt ovanifrån ;-)   och dom går relativt okej att byta även om en lyft är det enda alternativet enligt mig..  men du kommer inte spara tid eller göra det enklare för dig genom att riva ur motorn.  det kan jag garantera

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Myhran
18 januari 2021 · 452 Inlägg

Men skaffa fram en eftermarknadsturbo och lämna in den? De kommer inte lämna garanti på annat än utfört arbete och är det något ”fel” på den komponenten så får du stå för hela bytet en gång till,

Men det kan ju vara värt en chansning,

Senast redigerat av Myhran (18 januari 2021)

xXSammy
18 januari 2021 · 6 566 Inlägg

Om du nu inte har lyft och funderar på att riva ut hela motorn så kan du lika gärna låta verkstaden byta turbo för "bara" 5k

De/Dem
janneN
19 januari 2021 · 69 Inlägg

Tack för alla svar, kan konstatera att av svaren att döma så är era rekommendationer att inte ta ut motorn för turbobyte.
Alternativet att köpa en renoverad turbo och låta verkstan göra det för 6500kr med moms. Känns ändå surt att lägga dessa pengar på en gammal bil som inte har så högt värde, eller sälja bort bilen med en tjutande turbo till gör det själv pris.

Outlander Diesel 2013
Volvo 244 -79 -81 -86
Myhran
19 januari 2021 · 452 Inlägg

Tjuter turbon men den går bra? Dvs pga isbildning krökt någon vinge?
Är det ett körbarhetsproblem eller är det jobbigt att det låter?
Skall du ha bilen kvar är det ett år så är det ju en billig reparation,

Har du ens kollat med någon annan verkstad om de gör det billigare?
Med vänlig hälsning,

Senast redigerat av Myhran (19 januari 2021)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang