I vilken ordning drar man åt bultarna till oljetråget på Saab 9-3 OG 2002

Saab---93
13 januari 2021 · 72 Inlägg

Jag plockade här om dagen ner mitt oljetråg på min Saab 9-3 OG 2002 för att rengöra oljesilen osv.

Så jag undrar om ni vet hur mycket man ska dra åt bultarna o i vilket ordning om det finns någon bild på i vilken ordning man drar in varje bult.

Ja jag har redan sökt på det men utan resultat så jag vänder mig nu till er.

jaka54
13 januari 2021 · 5 680 Inlägg

Hej!
Ett oljetråg är inte så viktigt som ett topplock! Dra  varje skruv lite åt gången tills det sitterbara!

Saab---93
13 januari 2021 · 72 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Ett oljetråg är inte så viktigt som ett topplock! Dra  varje skruv lite åt gången tills det sitterbara!

Tack så mycket. Men jag vill helst inte att det ska läcka olja från oljetråget när jag är ute o rullar med bilen

jaka54
13 januari 2021 · 5 680 Inlägg

Hej!
Det kommer det inte att göra om du drar varje skruv/bult lite grand åt gången. Du går runt och drar varje...Inte en hårt utan alla jämnt! ! Det ärju  inte rocket science ...

Bassiehof
15 januari 2021 · 1 777 Inlägg

Är det aluminium eller plåt? På min 9-5 är det aluminium med flytande packning, och det ska väl dras åt i en viss ordning. Köp Haynes bibel på Bibeltema.

Matsand
15 januari 2021 · 1 Inlägg

Hittar ingen specifik åtdragningsordning i WIS, så det handlar om att dra alla lite åt gången, sen görs sista dragningen till 22 Nm, skall tätas med det SAAB kallar flänstätning, en rätt dyr röd gegga, har för mig att det är Loctite som tillverkar den, kollade just på Speedparts, och där hade man dels Loctite, och dels nån annan modell, så det går nog att ersätta med något billigare än just Loctite.

Bassiehof
15 januari 2021 · 1 777 Inlägg

Om jag minns rätt är det väl ungefär samma som ventilkåpan, dvs från mitten. Jag använde nåt från Mekonomen. Litar inte på Biltema.

Windle
15 januari 2021 · 12 Inlägg

Jag håller med jaka54, dra skruvarna i valfri ordning. Dra dom väldigt lätt första vändan och öka nästa gång. Ta INTE massor av silikontätning!! Jag tog av sumpen på en Audi A4 1,8T i sommar. Oljesilen var full med packningssilikon som pressats in i vevhuset! Det krävs ytterst lite.

Saab 9-5 kombi "Bifuel" (2008)
jaka54
15 januari 2021 · 5 680 Inlägg

Hej!
Silicon ska/bör inte användas!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang