V70 -99 Går bara på 4 Cylindrar

GUPE94
14 januari 2021 · 97 Inlägg

Tjena ! Detta gäller en V70 1999 GLT som precis rullat över 39.000km
Märkte igår påväg hem från jobbet att bilen bara går på 4 Cylindrar. Har testat att koppla vecka kontakten på alla tändspolar. Motorn reagerar på alla förutom den 1:à om man står framför bilen sett från vänster sida. Sprayat med kontaktspray vid första tändspolen utan resultat. Tändstift är bytt senast vid 36,000km

Någon som har någon idé/tips innan verkstads besök. Vet om att det bästa är att kolla felkoder men vill göra så mycket jag kan innan verkstaden ska ta betalt för allt !

Mvh Gustav

Senast redigerat av GUPE94 (14 januari 2021)

Louksor
19 januari 2021 · 1 915 Inlägg

Byt plats på tändspole 1 och nån mer, flyttar sig felet så byt ut den defekta tändspolen mot en ny.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
Lasse_Volvo
20 januari 2021 · 4 Inlägg

Hej. Gör som Louksor föreslår. Köp begagnad tändspole och byt själv. Jag har både bytt själv och lämnat in. Verkstaden vill gärna byta alla tändspolar med tillhörande sladdar(tändkablar?) och då blir det en extra slant och förmodligen helt onödigt.

Volvo V70 -99

Lucif3r
21 januari 2021 · 2 183 Inlägg

Det finns egentligen ingen anledning till att byta fler än den defekta tändspolen.
Däremot så brukar det vara så att om en tändspole går sönder, så kommer resterande tändspolar gå sönder snart därefter(förutsatt att dom är lika gamla som den defekta spolen). Så att byta alla är mer i förebyggande syfte. Kan vara en bra idé om man prompt måste lämna bilen på verkstad, gör man det själv så är det väl bara byta vartefter respektive spole tackar för sig. Byta tändspolar tar väl max 10min.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang