Jobb efter gymnasiet

arrelarre
14 januari 2021 · 32 Inlägg

Tjena kommer snart att behöva välja gymnasium och känner mig intresserad av att gå motorsports gymnasiet i Anderstorp och inrikta mig på racing mekaniker. Undrar om någon vet vilka jobb möjligheter som finns. Är det enkelt att få ett jobb efter gymnasiet eller är det mycket konkurrens. Undrar även lite vad man kan jobba som efter att ha gått på gymnasium där. Helst skulle jag själv vilja jobba som rally/rallycross mekaniker. Har flera olika dröm jobb jag kan tänka mig så om någon vet något om att jobba på Koenigsegg så skulle all sån fakta uppskattas extremt mycket. T.ex vilken gymnasielinje som är bäst att gå för att få flest jobbmöjligheter hos Koenigsegg.

xXSammy
15 januari 2021 · 6 566 Inlägg

Hade valt fordonsprogrammet i skolan, sökt jobb på auktoriserad verkstad och jobbat typ 5 år (kanske inte på samma ställe)

Betydligt lättare att byta jobb efter du jobbat ett tag

De/Dem
mb_pucken
15 januari 2021 · 5 083 Inlägg

xXSammy skrev:
Hade valt fordonsprogrammet i skolan, sökt jobb på auktoriserad verkstad och jobbat typ 5 år (kanske inte på samma ställe)

Betydligt lättare att byta jobb efter du jobbat ett tag

Det är faktiskt en bra idé. Kan inte annat än att hålla med.

Skulle även tipsa om att ta så mycket utbildningar det bara går när man väl får jobb. AC, högspänning, diagnosstik m.m.

Det gör en betydligt mera attraktiv på arbetsmarknaden tillsammans med lite erfarenhet.
Bromsbytare och servicetekniker kryllar det av så gäller att sticka ut lite :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 januari 2021 · 13 674 Inlägg

mb_pucken skrev:

xXSammy skrev:
Hade valt fordonsprogrammet i skolan, sökt jobb på auktoriserad verkstad och jobbat typ 5 år (kanske inte på samma ställe)

Betydligt lättare att byta jobb efter du jobbat ett tag

Det är faktiskt en bra idé. Kan inte annat än att hålla med.

Skulle även tipsa om att ta så mycket utbildningar det bara går när man väl får jobb. AC, högspänning, diagnosstik m.m.

Det gör en betydligt mera attraktiv på arbetsmarknaden tillsammans med lite erfarenhet.
Bromsbytare och servicetekniker kryllar det av så gäller att sticka ut lite :-)

Ja reservdelsbytare finns det gott om..
Kan man tänka själv oxå så blir man väldigt mycket mer atraktiv.

Men jag skulle inte ens ge rådet att bli bilmekaniker till min värsta fiender..  riktigt jävla skitjobb som sliter på kroppen! alltid skitig och äklig.       
Jag har inte ens jobbat som det på heltid utan brukde hjälpa några olika kamrater på deras verkstäder och meka när det var konstiga jobb,
då jag har rätt bra tålamod och en del ren tur/skicklighet med omöjliga saker. 

När man sen åker hem på kvällen vaknar upp dagen efter ont i hela kroppen då är det rätt skönt att bara sätta sig och lulla runt bakom ratten i en buss smile   
Största problemet för mig är att jag i regel jobbat 8-10timmar och sen går över i verkstadsbranchen och gör 6-8timmar till.
Så man kanske är extra sliten men det där konstant skitig lockar verkligen inte och att stå i septober i konstiga arbetsvinklar och ta i slå i knogar och annat skit.     
Det finns så mycket bättre saker att hållas med och hålla bilmekandet på hobbynivå.
För har man väl mekat för mycket så orkar man inte ens byta däck på sin egna bil tillslut för att man kräks på det.

Senast redigerat av Growe (15 januari 2021)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
xXSammy
15 januari 2021 · 6 566 Inlägg

Growe skrev:
Ja reservdelsbytare finns det gott om..
Kan man tänka själv oxå så blir man väldigt mycket mer atraktiv.
--------------
Men jag skulle inte ens ge rådet att bli bilmekaniker till min värsta fiender..  riktigt jävla skitjobb som sliter på kroppen! alltid skitig och äklig.

Om de tros att de "bara är å skruva lite" så är det långt ifrån sant.. Eller ja, finns ju de som är proffs på byta olja och filter, men mer än bromsbyte är för avancerat.

Hade ingen riktigt anledning eller mek-lust själv när jag började i branschen, men de har gått mot de bättre då jag hellre föredrar att felsöka el-fel och andra funktioner


Growe skrev:
Det finns så mycket bättre saker att hållas med och hålla bilmekandet på hobbynivå.
För har man väl mekat för mycket så orkar man inte ens byta däck på sin egna bil tillslut för att man kräks på det.

Därför jag kör så nytt som möjligt, slippa skruva efter arbetstid :^)

De/Dem
Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 januari 2021 · 13 674 Inlägg

xXSammy skrev:

Growe skrev:
Ja reservdelsbytare finns det gott om..
Kan man tänka själv oxå så blir man väldigt mycket mer atraktiv.
--------------
Men jag skulle inte ens ge rådet att bli bilmekaniker till min värsta fiender..  riktigt jävla skitjobb som sliter på kroppen! alltid skitig och äklig.

Om de tros att de "bara är å skruva lite" så är det långt ifrån sant.. Eller ja, finns ju de som är proffs på byta olja och filter, men mer än bromsbyte är för avancerat.

Hade ingen riktigt anledning eller mek-lust själv när jag började i branschen, men de har gått mot de bättre då jag hellre föredrar att felsöka el-fel och andra funktioner


Growe skrev:
Det finns så mycket bättre saker att hållas med och hålla bilmekandet på hobbynivå.
För har man väl mekat för mycket så orkar man inte ens byta däck på sin egna bil tillslut för att man kräks på det.

Därför jag kör så nytt som möjligt, slippa skruva efter arbetstid :^)

men håller man på och mekar bil gör man väll det till en början för att man gillar det..

eller iof jag testade att gå en prova på kurs och sen skulle man validera sina kunskaper som bilmekare..  men jag brann när folket på den kursen tamefan inte kun byta en kamrem på en gammal b230A motor som står löst i ett stativ..   dom visste inte ens vad verktygen heter..

jag började som 12åring med min första moped som jag fick i delar.. en crensent compakt  jag och min kusin satt och skruvad tills våra moppar var klara helt undan någon som helst kunskap

men det är väll där dom där reservdelsbytarna ramlar in... ser det ofta i trådar på nätet att dom bara vilt gissar felen.. och det kostar skjortan för kunden för att dom inte ens vet grundläggande kunskaper..   en bil jag fixade för några år sen hade nog 4st verkstäder inkl en märkesverkstad misslyckas att konstatera att det var ett kabel brott till en givare..    efter 30min hitta jag t.o.m var kabeln var skadad..  det var verkligen en no brainer.. 

skulle dessutom aldrig låta någon annan än mina närmaste polare röra mina bilar.. 
det är big no no..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
husseman
15 januari 2021 · 1 577 Inlägg

Hehe, ja bilmek. e´inget ja skulle välja ida...- kroppen har tagit stryk , men det har ju berott på riktigt skruvande från alla möjliga och omöjliga vinklar. Men det va fan bättre än idag, då man antingen blir Serviceidiot-dvs. byta så många vätskor o filter det går, på så kort tid som möjligt o släcka Servicelampan o uppdatera lite mjukvara.. Eller att bli Dataidiot o gå på felkoder o bara byta delar, utan att få göra den felsökning man borde/vill göra. Tyvärr är det så att arbetstiden är så dyr ida, att man hellre lägger 500:- på att byta en givare som datorn yrar om, än 15 minuter på att ta reda på om givaren e´trasig. Så vill man tänka själv, så ska man nog satsa på nåt annat yrke. Nåt säger mig att vården borde vara framtiden.. - hälften av arbetsför befolkning, ska vårda andra halvan. - vet ifan hur det ska betalas. Men, de e´väl bara att trycka nya sedlar, som MP hade svarat.

mvh/husse

Off
16 januari 2021 · 101 Inlägg

Antagligen skitsvårt att få något attraktivt jobb inom det. Detta eftersom det antagligen är mycket roligare och intressantare än att vara en vanlig personbilsmekaniker samt att efterfrågan är nog väldigt liten.

Med det sagt tycker jag ändå inte att du ska ge upp någon dröm. Gå absolut det om du kommer in. Men för guds skull, se till att göra bra ifrån dig både i de racing-relaterade ämnena och de vanliga ämnena samt plugga högskoleförberedande.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 januari 2021 · 13 674 Inlägg

skulle jag söka till gymnasiet idag.  skulle jag utan tvekan sikta på jobb som är inom förnyelsebar energie och den typen av saker.. tex elektriker inom vindkraft eller solkraft     inom ventilation osv..  det är yrken som framtiden bör se ganska ljus ut..        tyvärr lysnade mina barn inte på mig så dom utbilda sig till något data trams som inte leder någonstans..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 januari 2021 · 17 386 Inlägg

Ska man utbilda sig inom bilsektorn så är det nog el/hybrid/högvolt. Även Koenigsegg lär få rätta sig i ledet. Verkstäder skriker efter denna kompetens! Då slippar man stå och byta bromsar med...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang