Kombiinstrument slår av/på var 7:e sekund vid kyla

Gudahov
15 januari 2021 · 3 Inlägg

Har en Ford Focus 2003. Förra vintern började det svaja i kombiinstrumentet vid kallt/fuktigt väder. Tills det blev varmt i kupén.

Symptomet på felet nu i kylan, är att när bilen stått ute i ett par timmar och startar upp så håller det på i tre-fyra minuter:

Alla mätare darrar till och går ned till 0/släcks. Efter ca fyra sekunder går de igång igen. De fungerar i ca tre sekunder. Sedan darrar och släcks i fyra sekunder osv osv. Pågår i 3-4 minuter sedan fungerar allt som vanligt.

Försökte göra rent kretskortet. Såg bra ut i lödningarna. Lämnade in bilen till en firma som reparerar kombiinstrument som huvudsyssla.

- De började med att löda om hela kretskortet. Plus bytte kontakt. Till slut verkade det fungera och jag fick tillbaka bilen.

När jag provade efter några timmar att bilen stått kallt var det samma visa.

(Eftersom felet i huvudsak kommer när det är kallt och/eller fuktigt så är det svårt att felsöka. Och att kolla om det man gjort med instrumentet fungerar eller ej.)

Lämnade in bilen igen. De satte in ett nytt (begagnat) kombiinstrument och det fungerade efter att bilen stått ute ett par timmar i kylan. Fick tillbaka bilen och jag kollade med några timmars mellanrum och det fungerade. Nästa dag uppstod felet igen efter några minuters körning (inte direkt vid start, konstigt nog).

Nu uppstår felet "som vanligt" vid start av kall bil.

Felet tycks alltså inte sitta i kombiinstrumentet. Att felet uppstår så systematiskt: 4 sekunder fungerar ej - 3 sekunder fungerar - 4 sekunder fungerar ej osv, tyder ju på att det inte är någon vanlig glappkontakt.

Eftersom jag inte är bilelektriker har jag ingen aning om vad för olika komponenter som sitter på vägen från kombiinstrumentet. Men det känns ju som att det är en komponent, snarare än en kabel eller kontakt. Och att den är temperatur- (och fuktkänslig).

Vad i hela friden kan detta vara?

Jag skall lämna in bilen igen nästa vecka och firman "lovar" hitta felet. Men är det någon här som vet eller tror något i frågan så vore det ju alla tiders!

Senast redigerat av Gudahov (15 januari 2021)

mb_pucken
15 januari 2021 · 5 083 Inlägg

Känns som något slår till och från i bilen som påverkar instrumentet.
Nu vet jag inte om bilen har så kallade PTC element som värmer luften i kupén men dom brukar kunna pulsera av och på.
Något som drar mycket ström i perioder och därför slocknar belysningen kanske. Rena spekulationer.
Hur mår batteriet och generator?
Där hade jag börjat.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Gudahov
16 januari 2021 · 3 Inlägg

mb_pucken skrev:
Känns som något slår till och från i bilen som påverkar instrumentet.
Nu vet jag inte om bilen har så kallade PTC element som värmer luften i kupén men dom brukar kunna pulsera av och på.
Något som drar mycket ström i perioder och därför slocknar belysningen kanske. Rena spekulationer.
Hur mår batteriet och generator?
Där hade jag börjat.

Hej och tack,

Generator och batteri mår bra så vitt jag vet.

Om det är något som pulserar och drar mycket ström, så borde det ju i sådana fall bara vara något som gör det i några minuter när bilen är kall/fuktig och sedan lägger av.

Vet inte om den har PTC element. Men det kan ju vara något annat.

Vad man skulle kunna göra kanske, är att se om det kommer några felkoder när bilen är kall? Vad tror du/ni om det?


Jag skall tillägga att problemet har betett sig annorlunda under hösten när det varit en fuktig natt (innan kylan och det torrare klimatet kom). Då kan mätarna hoppa upp och ned utan systematik - mest av - i upp till 6-7 minuter. När mätarna ligger nere en längre stund, går även ett pip-larm typ var 10:e sekund. Efter 6-7 minuters körning (och bilen börjar bli varm/torr) så är instrumenten som vanligt.

Problemen var även förra vintern, men slutade någon gång i mars. Sedan helt borta ända tills en fuktig morgon i oktober.

granadadr
16 januari 2021 · 7 270 Inlägg

focus brukar ha problem med det,, någon dålig lödning,, så antingen ta isär å löda om,, eller köpa beg smile men först kolla så ej kontakten bak är glapp,, ta isär rengör å testa,, hade en stereo som jävlades,, tog isär lite 5 56 å sen funkade skiten igen

Senast redigerat av granadadr (16 januari 2021)

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Gudahov
16 januari 2021 · 3 Inlägg

granadadr skrev:
focus brukar ha problem med det,, någon dålig lödning,, så antingen ta isär å löda om,, eller köpa beg smile men först kolla så ej kontakten bak är glapp,, ta isär rengör å testa,, hade en stereo som jävlades,, tog isär lite 5 56 å sen funkade skiten igen

Tackar. Har alltså bytt kombiinstrument till ett begagnat från en skrot. Det KAN ju vara exakt samma problem som med det gamla, men känns inte så sannolikt.

Kontakten har plockats bort och lötts om. Samma problem.

Men bilelektriska firman får väl fortsätta och felsöka. De bör kunna det. Dom nämnde att de kanske haft ute 70-80 Ford Focus-kombiinstrument genom åren och vid alla tillfällen har det räckt att löda om. Min är den första där det inte hjälpt.

Just att symptomen är så systematiska 4/3-sekunder tycker man skulle ringa en klocka hos erfarna garagekillar. Jag kommer återrapportera här om felets lösning - om det finns någon.

Tills dess är fortfarande synpunkter välkomna!

granadadr
16 januari 2021 · 7 270 Inlägg

lite skillnad på 80 tal å 2000 tals grejjor smile ett 80 tal kan ju JAG löda om själv utan problem,, smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang