Lossa fastrostade muttrar på lastbilshjul

CARIN1
16 januari 2021 · 3 Inlägg

Är det någon som har erfarenhet av att lossa fastrostade muttrar som sitter utanpå navkapslar till lastbilshjul. Det är stora sexkantmuttrar 30 mm och de är koniska mot den ganska tjocka plåten. Har hört att man skall använda en stor maskin för att lossa dessa. Är det då risk för att gängan går av på grund av kyla -10 grader? Om gängan går av vad gör man åt det då? Går det att svetsa tillbaka en gänga eller vad?

Steff240
16 januari 2021 · 1 005 Inlägg

Spreja rejält med rostlösare först, alternativt värm mutter med gaslåga.
Rejäl mutterdragare är naturligtvis att föredra men det går med ett ordentligt dragskaft också. Knyck till ordentligt bara, det är när man "segdrar" grejerna går sönder.

Går gängan av får man byta hela skruven och då måste troligtvis hela navet bort..

Edit: vad är det för lastbil? Vissa äldre Scania åtminstone kan ha vänstergängade muttrar, så man får tänka sig för innan man börjar ta med hårdhandskarna roll

Senast redigerat av Steff240 (16 januari 2021)

CARIN1
16 januari 2021 · 3 Inlägg

Tack för svar. Vet inte vad det är för lastbilsfälg för den sitter på en båtkärra som jag köpt till min båt. Kärran är gammal ca 40 år troligen och bromstrumman är tom och urtagen  men jag håller på och rostmålar allt och vill komma in och måla innanför navkapseln och se hur det ser ut för båten väger 6,5 ton som jag skall ställa på den senare och allt får inte rasa ihop av rost för då blir det ordentliga problem i stället med båten. Har köpt en 33 mm krafthylsa och har ett kraftskaft och har ett rör på ca 1,5 meter men vågade inte ta i och göra det du skrev. På grund av att jag trodde att jag kunde ha sönder gängan och inte visste om det skulle gå att laga. En annan person påstod att om det var hårt fastrostat skulle jag ta ett rör på flera meter och då kanske det skulle gå att få loss. Jag har kontaktat en firma som har en stor avdragarmaskin  i en servicebil men vagnen står så nära ett staket så jag måste lyfta ut den med kran om han skall göra det åt mig och det kostar för mycket att lyfta ut och in vagnen sedan igen. Bäst är i nuläget att försöka ordna detta på plats med hävstången. Vad tror du om att ta ett längre rör? Jag har ännu inte provat att värma med gasol. Det finns ju små gasolflaskor att köpa på Biltema så det kanske skulle jag satsa på? Jag har hela livet kört med fälgkors och rör i min bil och bytt hjul vid punka själv så jag vet metoden. Problemet är att detta är större och kanske för rostigt och jag inte har kraft nog som kvinna att ta i och rycka. Det sitter två avtagna däck på kärran ytterligare (för att minska bredden så att man kan köra på vanlig väg) med lika muttrar och jag har redan prövat en sådan lös mutter här så jag vet att det är vanlig gänga på denna så jag lossar åt rätt håll.

Brådhis * Voff voff *
16 januari 2021 · 10 245 Inlägg

CARIN1 skrev:
Är det någon som har erfarenhet av att lossa fastrostade muttrar som sitter utanpå navkapslar till lastbilshjul. Det är stora sexkantmuttrar 30 mm och de är koniska mot den ganska tjocka plåten. Har hört att man skall använda en stor maskin för att lossa dessa. Är det då risk för att gängan går av på grund av kyla -10 grader? Om gängan går av vad gör man åt det då? Går det att svetsa tillbaka en gänga eller vad?

Navkapslar som sitter med 30 mm-muttrar och du måste ta i för att lossa dom? Vad är det för navkapslar? Har du möjlighet att ta en bild?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Steff240
16 januari 2021 · 1 005 Inlägg

Jag skulle tro att navkapslen sitter fast med några ordinarie hjulmuttrar , det är ofta så att kapseln träs över skruvarna så att säga.

Som sagt dränk skiten med rostlösare och låt verka nån dag, sen ta i ordentligt med långt rör så bör det gå.

Såna där små gasolbehållare från biltema är nog lite klena till så grovt gods, jag tänker mej mer typ skärbrännare så att man glödgar muttern riktigt men det är ju inte nåt alla har hemma tongue

Jag har bara varit med om att en hjulbult/hjulskruv gått av en gång på en lastbil, och det var för att farsan och jag gick lös på den med en riktigt fet 3-fasdriven muttermaskin, en så kallad elmax för dom som vet.
Det var då vi lärde oss att äldre Scanior har vänstergängade skruvar ibland. Gissa vilket håll vi drog åt... roll

CARIN1
16 januari 2021 · 3 Inlägg

Ja, som du ser av mitt senaste inlägg är det en gammal båtvagn som jag jobbar med och vill inte sluta förrän jag har öppnat dessa navkapslar. Allt annat är klart och målat under hösten.  Jag skall besöka platsen i morgon igen för nu är det mildare väder ute bara -4 på dagen och försöka ta en bild. Återkommer.

husseman
16 januari 2021 · 1 577 Inlägg

Hmm, värme e´grejen. Tillgång till ström, så låna en Induktionsvärmare, annars låna en gassvets.
Mitt tips..
mvh/ husse

zzr94092
16 januari 2021 · 4 378 Inlägg

Tror nog att ett skaft på 1,5 m är lite kort!!
Går hjulbulten av så går dom att byta ut..

patrik79
17 januari 2021 · 782 Inlägg

Lastbilsgrejer är kraftiga och tungjobbade...
Som de andra har skrivit, ta rostlösare först. Värm gärna muttern och dra allt vad du kan med det längsta röret du kan hitta, 1,5m rör kan nog va lite kort om du inte är stark eller kan spänna upp röret med domkraft eller liknande.
En gummiverkstad som sysslar med lastbilshjul har annars rätt grejer :-)

Janneutanb
17 januari 2021 · 7 267 Inlägg

När jag efterdrog hjulen på lastbilen så hade jag ett skaft på 1.5m sen stod jag på den och gungade.
Med lite rost på det lär man få ta som fan!

torsen
17 januari 2021 · 7 202 Inlägg

Ett "gammalt knep" är att "backa" först ytterst lite.
Hade det varit fråga om skruvar hade jag rekommenderat några kraftiga slag på skruvskallen.
Kanske går det att med "för liten hylsa" slå på muttern?

Brådhis * Voff voff *
17 januari 2021 · 10 245 Inlägg

torsen skrev:
Ett "gammalt knep" är att "backa" först ytterst lite.
Hade det varit fråga om skruvar hade jag rekommenderat några kraftiga slag på skruvskallen.
Kanske går det att med "för liten hylsa" slå på muttern?

Värt att notera här är då att man inte ska slå på själva bulten om det sticker upp gängor av den genom muttern. Risken är stor att man deformerar första varvet/varven och se´n har man ännu mer jobb... smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
17 januari 2021 · 7 202 Inlägg

Brådhis skrev:

torsen skrev:
Ett "gammalt knep" är att "backa" först ytterst lite.
Hade det varit fråga om skruvar hade jag rekommenderat några kraftiga slag på skruvskallen.
Kanske går det att med "för liten hylsa" slå på muttern?

Värt att notera här är då att man inte ska slå på själva bulten om det sticker upp gängor av den genom muttern. Risken är stor att man deformerar första varvet/varven och se´n har man ännu mer jobb... smile

Just det.
Man ska inte nita det gängvarv på pinnskruven som sticker upp ovan muttern.
Därför jag rekommenderade "för liten hylsa" som så att säga "står på muttern" - INTE GREPPAR muttern.

Brådhis * Voff voff *
17 januari 2021 · 10 245 Inlägg

torsen skrev:

Brådhis skrev:

torsen skrev:
Ett "gammalt knep" är att "backa" först ytterst lite.
Hade det varit fråga om skruvar hade jag rekommenderat några kraftiga slag på skruvskallen.
Kanske går det att med "för liten hylsa" slå på muttern?

Värt att notera här är då att man inte ska slå på själva bulten om det sticker upp gängor av den genom muttern. Risken är stor att man deformerar första varvet/varven och se´n har man ännu mer jobb... smile

Just det.
Man ska inte nita det gängvarv på pinnskruven som sticker upp ovan muttern.
Därför jag rekommenderade "för liten hylsa" som så att säga "står på muttern" - INTE GREPPAR muttern.

Förstod det, ville bara förtydliga så ingen dammar på för kung och fosterland och gör om M12 till M14 i ett slag... smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 januari 2021 · 13 674 Inlägg

Janneutanb skrev:
När jag efterdrog hjulen på lastbilen så hade jag ett skaft på 1.5m sen stod jag på den och gungade.
Med lite rost på det lär man få ta som fan!

kör med spett när jag efterdrar på min buss. 

det är inget man byter själv efter vägen när man dragit skiten..

så det är biffiga grejer som krävs för att ta bort dom utan tvekan. 

vi kör med en svänghjulsbaserad mutterknack modell stor på hjul smile

nu finns det rätt stadiga mutterknackar oxå men ibland så är det dom gamla hedliga grejerna som måste till för att det ska fungera.

och då byter vi hjul minst 2gånger om året... då vi byter från sommardäck till vinterdäck.
sen brukar vi byta bromsar någon gång imellan det. 

så har dom suttit där i 15-40år så är det ett RÖR som gäller alltså 3-4meter långt som kan lösa problemet.. smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang