Kupefläkt slutat fungerar volvo v 60

n_andersson
16 januari 2021 · 689 Inlägg

Volvo v 60 2016.
Skulle åka iväg imorse med bilen -15°c och märkte att kupefläkten inte ville igång. Trycker man på defrosterknappen så surrar det lite men fläktmotorn verkar helt död.
Är det nån annan som varit med om samma sak ?
Har försökt att komma åt säkringarna men säkringsboxen sitte väldigt trångt till på denna modellen med start stopp.

Har provat att dra av pluspolen och haft bilen inne i varmgarage o laddat batteriet men fläkten är fortfarande helt död

husseman
16 januari 2021 · 1 577 Inlägg

Hmm, du måste nog ta dig in i säkringsboxen o kolla om du vill lösa detta själv.  Att lämna in bilen utan att kollat säkringen till fläkten...vilket många gör. Kommer kosta otroligt mkt. mer. Än att byta säkring själv. Valet e´ditt, 10:- för en säkring, eller massor av 10,or för att låta nån som tar 1400:- i timmen på Volvo göra samma sak. Ibland är felet bara säkringen, men oftast finns en orsak till att den brunnit..tex. taskig fläktmotor. Inte ovanligt att dessa ger upp.

mvh/husse

n_andersson
17 januari 2021 · 689 Inlägg

Jo men det står i instruktionsboken att endast verkstaden får byta dom säkringarna.  Antagligen för att man måste skruva isär halva bilen för att komma åt den. Sen då är det inte vanliga säkringar som man kan köpa på macken eller biltema.. De enda är väl att få en tid på Volvo.... skamligt att fläkten inte håller längre på en såpass ny volvo.

När började volvo tillverka skit?
Har repeterat den för 73000:- dem senaste 2 åren......

xXSammy
17 januari 2021 · 6 566 Inlägg

Hör inte till ovanligheterna att kupéfläkten går sönder

För att röra till det så brukar fläkten fungera om den direktmatas med 12-13V men inte av spänningen som klimatanläggning skickar ut

De/Dem
valle22 Smidd i rostigt stål
17 januari 2021 · 933 Inlägg

Inte ovanligt fläktmotståndet ger upp som på min kompis XC60 2016... köpte en på Volvo för 1400kr som vi byta.

Dock var det knepigt att byta på XC60 men i ditt fall hade jag chansat på fläktmotståndet

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
n_andersson
17 januari 2021 · 689 Inlägg

valle22 skrev:
Inte ovanligt fläktmotståndet ger upp som på min kompis XC60 2016... köpte en på Volvo för 1400kr som vi byta.

Dock var det knepigt att byta på XC60 men i ditt fall hade jag chansat på fläktmotståndet

Googlar man lite så ser man att flera har haft problem med trasiga fläktmotstånd på domdär.
Lossar man på "torped"plasten under rutan i motorrummet ser man fläkten. Det går inte komma åt motståndet den vägen ? Man behöver inte koppla in nån dator på Volvo föra att få de att fungera sen om jag byter motståndet själv?

n_andersson
17 januari 2021 · 689 Inlägg

Googlade lite mer och fick se att man måste ta bort panelen vid föraren o gaspedalen för att komna åt motståndet  den vägen.
Har beställt ett nytt på v parts. O får börja med att byta de.
Är inte bara att komma in till volvo med den heller när msn jobbar långt borta på veckorna och särskilt när dom lagt ner volvo hemma i byn.....

n_andersson
21 januari 2021 · 689 Inlägg

Uppdatering då om det skulle va nån annan som fått samma fel. Det var fläktmotståndet som var trasigt. Var lite pillret att komma åt det men nu fungerar fläkten igen

ELGBAiZ
5 januari 2023 · 98 Inlägg

n_andersson skrev:
Uppdatering då om det skulle va nån annan som fått samma fel. Det var fläktmotståndet som var trasigt. Var lite pillret att komma åt det men nu fungerar fläkten igen

Har samma problem, motståndet är hemma nu och ska byta det i helgen. Hur gick du tillväga?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang