Löda eller skarva?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 januari 2021 · 17 379 Inlägg

Om man ska få en så hållbar koppling som möjligt, ska man då använda Duraseal smältlimshylsor eller löda ihop kablarna (inte kalllödning) och dra en krympslang över dessa?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
spillolja
16 januari 2021 · 4 014 Inlägg
Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
husseman
16 januari 2021 · 1 577 Inlägg

Hehe, tror inte det finns nåt rätt svar på den. För många är en riktig lödning, med krympslang det som gäller. För andra finns det skarvar som e´perfekta- oavsett om de kommer från Kina o kostar 2 :- eller från nåt dyrt ställe o kostar 35:- st.  Enligt min erfarenhet så är smältlimmet överskattat. Visst det blir tätt- men det viktigaste e´ju om kabeln klarar att leda ström/spänning. Finns ju kontakter som "lödar" sig själva och tätar. Dvs. liten ring med lödtenn i mitten o ett par smältlimssträngar i varje ände. Har man flyt o får både lödningen att bli bra, utan att all plast brinner upp- så kan man ju kalla detta bra.Personligen tycker ja att lödningen oftast ser halvkass ut o man förlitar sig på att smältlimmet håller ihop kopplingen. Sen finns ju dessa som klämhylsor
oxå. dvs-du klämmer ihop kopplingen som en vanlig skarv o värmer sen ihop krymphylsan. Ser hyfsat ut, men nån lödning finns ju inte. Blir ju täta, men kablarna ligger ju bara klämda, som i vilken jävla Biltemakontakt som helst. Skulle ja få bestämma hur den ultimata skarven borde vara- så vore det en riktig lödning(manuellt) Krympslang med lite tätmassa i varje ände innan man värmer ihop den. Men det e´ja det.

mvh/husse

caromania Forummoderator
16 januari 2021 · 9 296 Inlägg

Jag försöker alltid få till lödning plus krympslang såvida det inte är något tramsigt som installation av högtalare etc. Aldrig testat sådana hylsor då jag har en lödkolv och behärskar den. Känns säkrare i längden!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
husseman
16 januari 2021 · 1 577 Inlägg

spillolja skrev:
Lödhylsor:
https://www.ebay.com/itm/324232336068
Värmepistol:
https://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R4 … mp;_sop=15

Hehe, dessa har ja massor av- ska lödningen bli bra,så krävs så mkt värme att plasten brinner bort.
Får man till detta med en snygg plast kvar- så e´det oftast en kallödning o de e´smältlimmet som håller ihop skarven. Drar normalt isär dessa kopplingar med 2 lillfingrar .

mvh/husse

Utmarks-Loke
16 januari 2021 · 5 809 Inlägg

Det känns ju bäst att löda och dra krympslang över, men pressade skarvhylsor kan faktiskt vara bättre på ett sätt. Lödningen blir väldigt styv och stel just vid skarven, medan en presshylsa blir mjukare. Under vissa omständigheter, till exempel nära en vibrerande motor, kan en lödad kabel gå av till slut, efter många år.

Lucif3r
16 januari 2021 · 2 183 Inlägg

Allt utom sånna där kabeltjuvar som kapar ledare och sockerbitar funkar istortsett lika bra.
I en bil bör man sträva efter så få skarvar som möjligt, då varje skarv - oavsett typ av skarv - är en potentiell felkälla i framtiden.
Personligen föredrar jag lödning+krympslang om det är en skarv som aldrig ska delas. Ska den ev. delas i framtiden så brukar jag löda fast kabelskor.

Lödhylsor har jag personligen inte använt många gånger, men dom gånger jag gjort det har det fungerat bra och smidigt.

Bör dock poängteras att, även om dom flesta troligen redan vet det men, om man köper t ex den länkande satsen från spillolja ovan så får man betala massa extra pengar till postnord(~120kr + 3 veckor extra lång leveranstid)!
Så ha med det i beräkningen och stirra er inte blinda på priset på produkten. Försök köpa inom EU för bästa pris smile (undvik sverige, för här är ju nästan allt oförskämt dyrt)

husseman
16 januari 2021 · 1 577 Inlägg

Hmm, dessa finns på Wish oxå- där betalar du inget extra. Samma skit tyvärr....

mvh/husse

Lucif3r
16 januari 2021 · 2 183 Inlägg

wish har prispålägget direkt på produktpriset istället, så det är ingen skillnad så till vida...

Vitu
16 januari 2021 · 76 Inlägg

Om det är tillräckligt grov kabel så skulle jag helt klart pressa och ha krympslang över. Bevisligen är dessa grymt bra, eftersom det är så kabelskarvar i backen görs.

husseman
16 januari 2021 · 1 577 Inlägg

Hmm, ingen koll på prisbilden mellan ebay o wish. Men dessa är samma skit. Alla som fattar nåt om lödning- begriper att detta inte blir bra. Visst, du kan ha ett lödtenn som smälter tidigt, dvs vid låg temperatur, men allt blir bakvänt i dessa skarvar- du har en plast som du inte får grilla sönder..sen har vi lödtennet som ska smälta o det gör det ju. Problemet är ju att om du lödar normalt- så vill man ju ha upp tempen på kablarna o sen tillföra Lödtenn. I dessa skarvar kommer inte kablarna upp i den temp. som behövs för att det ska bli en lödning man kan lita på. Man värmer upp fel sak först. Alla som lödar även för hobbybruk borde fatta vad ja menar. Att hälla lödtenn på kall kabel..kommer alltid vara en kallödning.

mvh/husse

Lucif3r
16 januari 2021 · 2 183 Inlägg

Vitu skrev:
Om det är tillräckligt grov kabel så skulle jag helt klart pressa och ha krympslang över. Bevisligen är dessa grymt bra, eftersom det är så kabelskarvar i backen görs.

Men jag vill nog faktiskt påstå att kablage i bilar utsätts för mer påfrestningar än kablage i marken. I marken är det inga plötsliga extrema temepraturskillnader, inga långvariga vibrationer(generellt), och dom är "lite" bättre förankrade(inbakade i massa jord, grus, kanaler etc) än kablage i bilar.

Senast redigerat av Lucif3r (16 januari 2021)

spillolja
16 januari 2021 · 4 014 Inlägg

Kvalitetsmässigt är kina-lödhylosna av samma utförande som för hos denna firma:
https://www.automotive-connectors.com/c … verbinder+
för 4-6 mm2 hylsorna kan en kraftigare värmepistol vara att föredra:
https://www.ebay.de/itm/331685723161
https://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R4 … p;_sacat=0

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
MammDiin
16 januari 2021 · 2 016 Inlägg

husseman skrev:
Hehe, tror inte det finns nåt rätt svar på den. För många är en riktig lödning, med krympslang det som gäller. För andra finns det skarvar som e´perfekta- oavsett om de kommer från Kina o kostar 2 :- eller från nåt dyrt ställe o kostar 35:- st.  Enligt min erfarenhet så är smältlimmet överskattat. Visst det blir tätt- men det viktigaste e´ju om kabeln klarar att leda ström/spänning. Finns ju kontakter som "lödar" sig själva och tätar. Dvs. liten ring med lödtenn i mitten o ett par smältlimssträngar i varje ände. Har man flyt o får både lödningen att bli bra, utan att all plast brinner upp- så kan man ju kalla detta bra.Personligen tycker ja att lödningen oftast ser halvkass ut o man förlitar sig på att smältlimmet håller ihop kopplingen. Sen finns ju dessa som klämhylsor
oxå. dvs-du klämmer ihop kopplingen som en vanlig skarv o värmer sen ihop krymphylsan. Ser hyfsat ut, men nån lödning finns ju inte. Blir ju täta, men kablarna ligger ju bara klämda, som i vilken jävla Biltemakontakt som helst. Skulle ja få bestämma hur den ultimata skarven borde vara- så vore det en riktig lödning(manuellt) Krympslang med lite tätmassa i varje ände innan man värmer ihop den. Men det e´ja det.

mvh/husse

Löda och krympslang med lim funkar enligt mig bra och det blir tätt så länge som krympslangen inte är för stor. Men går att klämma lite med fingrarna om den är för stor eller om det är dubbla kablar, för att få det tätt.

mb_pucken
16 januari 2021 · 5 083 Inlägg

Lödhylsor är rekommenderade av många fordonstillverkare som den enda godkända reparationen av kablage.
Jag tror att det beror på att dom är hyffsat idiot säkra, ger en tät skarv och framförallt ger ett bra stöd åt den skarvade kabeln.

Klämmhyllsor är även dom väldigt bra om man använder rätt verktyg som inte klämmer för hårt eller löst.

Min erfarenhet av många utbildningsdagar och timmar på Youtube är följande.

Löder man kabeln så ska ej för mycket tenn användas då tennet lätt kryper upp mellan kardelerna i kabeln och gör den styv. Då riskerar man att den går av.

Gör inte skarven för lång. Svårt att jobba med och kräver onödig värme. Oavsett om man använder krympslang eller hylsa.

Tvinna inte kablarna innan lödning. Tryck in kardelerna i varandra så är det lättare att löda och du får en mycket hållbarare skarv som leder ström bättre.

Använd en stadig krympslang med lim då den framförallt ger stöd vid skarven men lika så skyddar mot fukt och kortslutning.

Används krymphyllsor så se till att kardelerna ej sticker utanför själva metallen i hylsan med ändå kommer nog långt in för att bli ordentligt klämd.

Senast redigerat av mb_pucken (16 januari 2021)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Vitu
17 januari 2021 · 76 Inlägg

Lucif3r skrev:

Vitu skrev:
Om det är tillräckligt grov kabel så skulle jag helt klart pressa och ha krympslang över. Bevisligen är dessa grymt bra, eftersom det är så kabelskarvar i backen görs.

Men jag vill nog faktiskt påstå att kablage i bilar utsätts för mer påfrestningar än kablage i marken. I marken är det inga plötsliga extrema temepraturskillnader, inga långvariga vibrationer(generellt), och dom är "lite" bättre förankrade(inbakade i massa jord, grus, kanaler etc) än kablage i bilar.

Absolut, men det ska hålla i över 50 år även om det är konstant vattenfyllt, och inte gå isär om någon sliter i kabeln med grävmaskin. Det blir i princip lika bra som en oskarvad kabel. Tål även sträckningar när det blir tjäle (kabeln krymper).
Lödskarvar däremot är alltid en svag punkt, och något som alla är medvetna om att dom kan spricka.

spillolja
17 januari 2021 · 4 014 Inlägg

Ska man hårddra det så gissar jag att en anställd på en bilverkstad måste inneha cetifikat för heta arbeten så fort en värmepistol eller liknande används pga. av försäkringsvillkor
någon annan får utvecka detta

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
torsen
17 januari 2021 · 7 198 Inlägg

Tennlödning + krympslang.
I nödfall, under instrumentpanel t ex, där det är trångt, skarvhylsa.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang