Kia Ceed SW 1,6 diesel, 2017, motortemp stular

flamuren
17 januari 2021 · 27 Inlägg

Hej jag skulle behöva lite teknisk rådgivning och ska försöka hålla mig så kort jag kan.

Jag lämnade för en tid sedan in min Kia Ceed 1,6 diesel -2017, till Mekonomen där jag bor för att installera motor- och kupevärmare från Calix. Ska inte rabbla alla fel dom gjorde, men dom installerade den på högsta punkten i kylsystemet (översta kylarslangen) vilket är det allvarligaste felet. Efter en vecka hemma så började skarvarna vid motorvärmaren läcka och jag fick åka in till dom. De fixade så det blev tätt och jag hämtade bilen. Någon vecka senare när jag kom ut en kall morgon när motorvärmaren var på, så fullkomligt sprutade det rök ur motorrummet! Jag slet ur kabeln, öppnade och kollade i motorn då var det motorvärmaren som hade överhettat pga installerad i högsta punkten så värmen inte kan ta vägen någonstans... det hade även sprutat kylarvätska i hela motorn och pyste rök i olika rör. Åkte in till dom igen och var mer än irriterad. Pratade även med en på verkstaden hos Calix (pappa har jobbat där förut) som menade att dom installerat den helt galet. Så nu senast gjorde Mekonomen om det igen och flyttade ner till lägsta punkten som sig bör. Problemet efter denna 3e vända är att bilen nu inte blir varm på jättelänge och helt plötsligt "hoppar" tempen upp enligt instrumentpanelen för att sedan gå ner igen efter ett tag och ligger inte på den stabila temp som den gjort hela tiden jag ägt den. Klimatanläggningen värmer dessutom jättedåligt nu. Jag är så jävla förbannad så JAG kokar och ska in till dom igen nu i veckan. Men ville kolla med er vad som kan tänkas ha hänt?

Min hobbygissning är att termostaten i bilen gått sönder när hela systemet stod och bolmade rök för nån vecka sedan... Kan något annat ha pajat eller vad kan det vara för fel nu? Väldigt tacksam för er hjälp med detta 🙏

Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 januari 2021 · 13 669 Inlägg

luft i systemet låter det som..

dom hade ju ganska bra instaltions anvisningar för värmare på ceeden så borde ju varit en noo brainer..

Senast redigerat av Growe (17 januari 2021)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 januari 2021 · 17 379 Inlägg

Den har ett uttag i motorblocket för en värmare. Och att installera den som de gjorde kanske inte var optimalt MEN har de installerat grejerna utan en vattenpump så är det ju kompletta idioter vi har och göra med.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
flamuren
17 januari 2021 · 27 Inlägg

Growe skrev:
luft i systemet låter det som..

dom hade ju ganska bra instaltions anvisningar för värmare på ceeden så borde ju varit en noo brainer..

Stämmer bra. Enligt Calix anvisningar så var det superenkelt och egentligen bara sära på en kylarslang och dra kablar. Men jag är nerflyttad till Skåne så hade inget ställe att göra det på och kunde aldrig gissa att ett Mekonomenställe kunde vara så sjukt dåliga. Dom gjorde egentligen alla fel man kan göra tyvärr.

Vad bör jag kolla om det är luft i systemet? Jag har klämt på slangarna och kört med värmen på högsta och fick fylla på lite glykol. Så det är nog iaf en del av problemet. Kan jag göra något mer?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 januari 2021 · 13 669 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Den har ett uttag i motorblocket för en värmare. Och att installera den som de gjorde kanske inte var optimalt MEN har de installerat grejerna utan en vattenpump så är det ju kompletta idioter vi har och göra med.

köper man calix grejer så monteras den på slang på en Kia Ceed

var en ganska tydlig bild var man ska koppla in den. 

sen går det inte att jämföra med orginal instaltioner eller  tex defa och calix. alla har olika sätt..

blockvärmare är iaf det jag sist skulle välja.    bäst är helt klart en med inbyggd pump men värme stiger och skapar själv cirkulering så det är inga problem att köra pumplöst även om pump är att föredra i alla lägen. 

men det är inte skit vanligt om man köper efter vad calix eller defa ger som förslag när man kollar på just sitt märke och modell. 

det är rätt skönt att slippa sånna problem. har endå ingen tempmätare på min bil så jag vet inte om defa värmare fungerar bra eller inte..   därimot smälter min kupevärmare snö i -17 utan att tveka på 30min så är rutorna isfria smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
flamuren
17 januari 2021 · 27 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Den har ett uttag i motorblocket för en värmare. Och att installera den som de gjorde kanske inte var optimalt MEN har de installerat grejerna utan en vattenpump så är det ju kompletta idioter vi har och göra med.

Har den det? Tyvärr hade Calix bara slangvärmare och jag fick ett bra pris direkt från en som jobbar där. Vet du vilka som säljer värmare för motorblocket?

Vi kan utgå från att de är kompletta idioter ja. Vad menar du utan vattenpump? Slangvärmaren från Calix tror jag inte har någon pump iaf - men kan jag dubbelkolla såklart.

Utmarks-Loke
17 januari 2021 · 5 809 Inlägg

Slangvärmare brukar ofta fungera med självcirkulation. Varmt vatten stiger, kallt vatten sjunker, och så cirkulerar det av sig själv. Som någon skrev ovan är det nog luft i systemet nu.

Problemet med Mekonomen är att de tar emot personal från arbetsförmedlingen, som de får betalt för att ha i sina verkstäder. Folk som kanske inte är så duktiga alltså, eftersom de inte kan få jobb på normalt sätt. Sedan har det hänt att Mekonomen ändå försvarar sina mekanikers felaktiga klåparjobb efteråt, men så verkar alltså inte vara fallet här.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 januari 2021 · 13 669 Inlägg

https://www.svith.se/nb/traktorreserved … 1000w.html


sånna här kan man montera ihop med 12v relä och ha fläkten inkopplad i kupen då behöver man bara en sak som värmer upp både motor och kupe..  hade någon liknande på en gammal Marbus buss jag hade på jobbet..   den var inkopplad dygnet runt och det var alltid 10-15+  i bussen.   den orkade trycka lite flöde genom elementen i bussen hade dock behövt någon extra pump för att få upp tempraturen lite högre..  var rätt skönt kan jag säga.. även laddare var det inbyggt.   

synd bara att det var obefintlig värme fram i den bussen..   frös alltid om fötterna så när det var -15 fick man gå bak och värma fötterna ibland smile   hjälpte inte att man hade 26-27grader i bussen i övrigt =/

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
granadadr
17 januari 2021 · 7 268 Inlägg

Growe skrev:
https://www.svith.se/nb/traktorreservedelar-hydraulik-pneumatik/tillbehor-maskiner-och-traktorer/hytt-tillbehor/hytt-tillbehor/varmare-defa/motorvarmare/defa-motorvarmare-1000w.html


sånna här kan man montera ihop med 12v relä och ha fläkten inkopplad i kupen då behöver man bara en sak som värmer upp både motor och kupe..  hade någon liknande på en gammal Marbus buss jag hade på jobbet..   den var inkopplad dygnet runt och det var alltid 10-15+  i bussen.   den orkade trycka lite flöde genom elementen i bussen hade dock behövt någon extra pump för att få upp tempraturen lite högre..  var rätt skönt kan jag säga.. även laddare var det inbyggt.   

synd bara att det var obefintlig värme fram i den bussen..   frös alltid om fötterna så när det var -15 fick man gå bak och värma fötterna ibland smile   hjälpte inte att man hade 26-27grader i bussen i övrigt =/

på moderna bilar går det inte bara koppla på fläkten,, men en helt vanlig coupevärmare funkar ju  smile

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Bassiehof
17 januari 2021 · 1 777 Inlägg

Som en annan skrev har de med all säkerhet tömt kylsystemet vid monteringen men inte luftat ordentligt i efterhand, och det påverkar värmepaketet till kupén också

flamuren
17 januari 2021 · 27 Inlägg

Då håller jag tummarna att det blir bättre när luften försvinner ur systemet. Kan jag påskynda detta på något smidigt sätt hemifrån? Jag har kört med värmen på max och kört runt en sväng... då fick jag fylla på glykol efteråt.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 januari 2021 · 17 379 Inlägg

Sätter man slangvärmaren på kylsystemets högst punkt blir det ingen självcirkulation... Värmen stiger upp som nämnts. Därav frågan om inbyggd pump.

Ceed är rätt lättluftade för övrigt. Frågan är om något kokat sönder?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Bassiehof
17 januari 2021 · 1 777 Inlägg

flamuren skrev:
Då håller jag tummarna att det blir bättre när luften försvinner ur systemet. Kan jag påskynda detta på något smidigt sätt hemifrån? Jag har kört med värmen på max och kört runt en sväng... då fick jag fylla på glykol efteråt.

Det ska vara ett slutet system, så frågan är vart det tog vägen. Ta bort locket på expansionskärlet, full värme på och varva motorn i 2000-3000 varv tills det slutar bubbla eller du inte behöver fylla på. Vatten +glykol, inte bara glykol.

flamuren
26 januari 2021 · 27 Inlägg

Bassiehof skrev:

flamuren skrev:
Då håller jag tummarna att det blir bättre när luften försvinner ur systemet. Kan jag påskynda detta på något smidigt sätt hemifrån? Jag har kört med värmen på max och kört runt en sväng... då fick jag fylla på glykol efteråt.

Det ska vara ett slutet system, så frågan är vart det tog vägen. Ta bort locket på expansionskärlet, full värme på och varva motorn i 2000-3000 varv tills det slutar bubbla eller du inte behöver fylla på. Vatten +glykol, inte bara glykol.

Nu gjorde du mig nervös angående var vattnet tagit vägen. Jag var förbi klåparna en gång till i fredags och dom kollade allt igen och det var vatten i termostaten sa han. Men dom gjorde inget mera.

Sen i helgen pårlade det vatten "bakom ratten" så det hördes in i bilen när jag skulle köra iväg.

Då jag inte orkar lämna in den till dom en 6e gång så har jag nu bokat tid hos Kia som ska kolla detta och byta termostaten. Det kommer säkert bli dyrt men förhoppningsvis får jag en hel bil igen efteråt. Sen skickar jag fakturan till Mekonomen och hoppas dom betalar. Jag är så jävla irriterad så saknar ord.

Bassiehof
26 januari 2021 · 1 777 Inlägg

flamuren skrev:

Bassiehof skrev:

flamuren skrev:
Då håller jag tummarna att det blir bättre när luften försvinner ur systemet. Kan jag påskynda detta på något smidigt sätt hemifrån? Jag har kört med värmen på max och kört runt en sväng... då fick jag fylla på glykol efteråt.

Det ska vara ett slutet system, så frågan är vart det tog vägen. Ta bort locket på expansionskärlet, full värme på och varva motorn i 2000-3000 varv tills det slutar bubbla eller du inte behöver fylla på. Vatten +glykol, inte bara glykol.

Nu gjorde du mig nervös angående var vattnet tagit vägen. Jag var förbi klåparna en gång till i fredags och dom kollade allt igen och det var vatten i termostaten sa han. Men dom gjorde inget mera.

Sen i helgen pårlade det vatten "bakom ratten" så det hördes in i bilen när jag skulle köra iväg.

Då jag inte orkar lämna in den till dom en 6e gång så har jag nu bokat tid hos Kia som ska kolla detta och byta termostaten. Det kommer säkert bli dyrt men förhoppningsvis får jag en hel bil igen efteråt. Sen skickar jag fakturan till Mekonomen och hoppas dom betalar. Jag är så jävla irriterad så saknar ord.

Alternativen är väl luft eller en läcka. Säkert han inte menade att det var vatten i termosen och gjorde ett dåligt jobb för att han inte fick sitt morgonkaffe?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 januari 2021 · 13 669 Inlägg

granadadr skrev:

Growe skrev:
https://www.svith.se/nb/traktorreservedelar-hydraulik-pneumatik/tillbehor-maskiner-och-traktorer/hytt-tillbehor/hytt-tillbehor/varmare-defa/motorvarmare/defa-motorvarmare-1000w.html


sånna här kan man montera ihop med 12v relä och ha fläkten inkopplad i kupen då behöver man bara en sak som värmer upp både motor och kupe..  hade någon liknande på en gammal Marbus buss jag hade på jobbet..   den var inkopplad dygnet runt och det var alltid 10-15+  i bussen.   den orkade trycka lite flöde genom elementen i bussen hade dock behövt någon extra pump för att få upp tempraturen lite högre..  var rätt skönt kan jag säga.. även laddare var det inbyggt.   

synd bara att det var obefintlig värme fram i den bussen..   frös alltid om fötterna så när det var -15 fick man gå bak och värma fötterna ibland smile   hjälpte inte att man hade 26-27grader i bussen i övrigt =/

på moderna bilar går det inte bara koppla på fläkten,, men en helt vanlig coupevärmare funkar ju  smile

jo då iaf på både min pegga och min polo men självklart måste man veta var....   samma krets man kopplar dieselvärmaren på ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 januari 2021 · 13 669 Inlägg

ta kontakt med mekonomen istället för att gå genom idioterna som du lämnade bilen till dom har säkerhetsåtgärder för problem som ställen under dernas namn ställer till med.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
flamuren
11 februari 2021 · 27 Inlägg

Growe skrev:
ta kontakt med mekonomen istället för att gå genom idioterna som du lämnade bilen till dom har säkerhetsåtgärder för problem som ställen under dernas namn ställer till med.

Tack för tipset. Har precis börjat betala Kia för att felsöka... 800kr för felsökning och byte av termostat. De hittar inget annat eller läckage iaf.

MEN jag upplever att det fortfarande är problem eller så har jag fel. För när bilen blivit varm (efter längre stund än innan motorvärmarinstallationen) och jag vrider på klimatanläggningen till högsta värmen så sjunket motortempen sakta men säkert tills det är nere på lägsta... Även under körning. Ca -6grader i Skåne. Känns orimligt enligt mig. Men kanske Kia som är skit bara?

granadadr
12 februari 2021 · 7 268 Inlägg

känns som extravärmaren tagit stryk,,

zzr94092
12 februari 2021 · 4 378 Inlägg

Har inte läst hela,men det gäller en 220 volts slangvärmare?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang