Bmw 116d 2016- vinande ljud + vatten i motorolja?

Mossan1
19 januari 2021 · 2 752 Inlägg

Äger man bilen privat, och ämnar ha den ett längre tag är det för idé att frångå longlife. Den är anpassad för betydligt mer intensivt användande än medelbilisten. Samt skapar problem på sikt. 
Intervallerna är ju inte satta för motorns bästa, utan för bästa möjliga ägarkalkyl när bilen såldes.
Samt att man inte vill till verkstaden stup i ett. Kör man 4-5000mil/ år blir det stup i ett annars.

Oljeklass väljs inte enbart för motorns bästa heller, utan även för miljöklassningen av bilen, och till viss del bränsleekonomi. Går lite hand i hand också.
Men, byter man oljan (+filter)  själv ska man ändå hålla sig till rekomenderad oljeklass och viscositet om man inte har mycket god kunskap.

Oljeklass och viskositet är viktigt!
Inköpställe eller företagslogga på flaska/dunk är INTE viktigt.
Det är bara snobberi.

Oljelocket på bilden visar tecken på kondens i oljan. Inget allvarligt i sig, för så kan det bli. Speciellt med motorvärmare faktiskt. 2mil (15min?)  värmer inte oljan nog för att bränna bort fukten i kallare väder. Åka runt runt bara för att bränna bort fukt är ju inte hållbart, så därför bör oljan bytas oftare än rek.
Punkt slut.

Den oljan har alltså passerat bäst före för länge sedan.
Tiden är en faktor, lika som milen.

Och så finns det dom som försvarar longlifeintervall på oljan för privatpersoner.....
Jesus.

Ang ljudet så så.skulle jag rikta uppmärksamheten åt sådant som drivs av multiremmen först. Kanske lyssna med stetoskop (tex Biltema har prisvärd) eller en metallstång mot misstänkt område och pannan eller örat. Se upp för roterande delar och hängande kläder, tex!

Senast redigerat av Mossan1 (19 januari 2021)

Hickan
19 januari 2021 · 373 Inlägg

Bilen är på bavaria nu, multirem och ny spännare.... 6500kr. Puuuh.

Insåg att bilen inte gått 2.5 år på samma olja, utan 1.5. Den är servad utan att någon fyllt i serrvicehistoriken utan endast nollat oljebytet. Så det blir en service nu också. 7500.  Stackars plånbok!

jag hatar bilar
Brådhis * Voff voff *
19 januari 2021 · 10 244 Inlägg

Mossan1 skrev:
Oljeklass väljs inte enbart för motorns bästa heller, utan även för miljöklassningen av bilen, och till viss del bränsleekonomi. Går lite hand i hand också.
Men, byter man oljan (+filter)  själv ska man ändå hålla sig till rekomenderad oljeklass och viscositet om man inte har mycket god kunskap.

...

Oljeklass och viskositet är viktigt!
Inköpställe eller företagslogga på flaska/dunk är INTE viktigt.
Det är bara snobberi.

Det där är ju just ett av "problemen". Folk tror att det är "longlife-oljan" som är problemet och väljer  istället nå´t på hyllan med samma viskositet bara som inte heter longlife.

Dock är det ju så att om man, tex som jag gjort, kör 3000 mil och mer per år så går det utmärkt att köra på longlifeintervallen även som privatperson. Dock är det ju förstås som du säger att om man bara kör kortsträckor så bör man minska dom. Det står ju oftast även i instruktionsboken i lite halvluddiga formuleringar.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Bassiehof
19 januari 2021 · 1 777 Inlägg

Hickan skrev:
Bilen är på bavaria nu, multirem och ny spännare.... 6500kr. Puuuh.

Insåg att bilen inte gått 2.5 år på samma olja, utan 1.5. Den är servad utan att någon fyllt i serrvicehistoriken utan endast nollat oljebytet. Så det blir en service nu också. 7500.  Stackars plånbok!

6500 kr för en rem och en spännrulle?  Är den kromad? Eller bara guldpläterad? Och 7500 för ett oljebyte? Köp verktyg och gör det själv! Du får aldrig igen de pengarna även om serviceboken inte är ifylld på en verkstad.

Bassiehof
19 januari 2021 · 1 777 Inlägg

Mossan1 skrev:
Äger man bilen privat, och ämnar ha den ett längre tag är det för idé att frångå longlife. Den är anpassad för betydligt mer intensivt användande än medelbilisten. Samt skapar problem på sikt. 
Intervallerna är ju inte satta för motorns bästa, utan för bästa möjliga ägarkalkyl när bilen såldes.
Samt att man inte vill till verkstaden stup i ett. Kör man 4-5000mil/ år blir det stup i ett annars.

Oljeklass väljs inte enbart för motorns bästa heller, utan även för miljöklassningen av bilen, och till viss del bränsleekonomi. Går lite hand i hand också.
Men, byter man oljan (+filter)  själv ska man ändå hålla sig till rekomenderad oljeklass och viscositet om man inte har mycket god kunskap.

Oljeklass och viskositet är viktigt!
Inköpställe eller företagslogga på flaska/dunk är INTE viktigt.
Det är bara snobberi.

Oljelocket på bilden visar tecken på kondens i oljan. Inget allvarligt i sig, för så kan det bli. Speciellt med motorvärmare faktiskt. 2mil (15min?)  värmer inte oljan nog för att bränna bort fukten i kallare väder. Åka runt runt bara för att bränna bort fukt är ju inte hållbart, så därför bör oljan bytas oftare än rek.
Punkt slut.

Den oljan har alltså passerat bäst före för länge sedan.
Tiden är en faktor, lika som milen.

Och så finns det dom som försvarar longlifeintervall på oljan för privatpersoner.....
Jesus.

Ang ljudet så så.skulle jag rikta uppmärksamheten åt sådant som drivs av multiremmen först. Kanske lyssna med stetoskop (tex Biltema har prisvärd) eller en metallstång mot misstänkt område och pannan eller örat. Se upp för roterande delar och hängande kläder, tex!

Vill bara säga att om du byter olja själv mellan intervaller ska du inte byta filter också. Om du inte lyckas få tag på originalfilter kan verkstaden se att du bytt och då kanske garantin inte gäller. Filtret ska hålla i 3000 mil, så om du kan skruva loss filtret utan att skada det kan du också bara tömma filtret och skruva tillbaka. Personligen skulle jag inte bry mig, för om ägaren har använt rätt olja från Biltema är det bättre för motorn = mindre risk för haveri. Men vissa paragrafryttare finns ju... Såna som tror på sin egen förträfflighet. BMW är såna, och tar därför bra betalt.

Mossan1
20 januari 2021 · 2 752 Inlägg

Bassiehof skrev:
[
Vill bara säga att om du byter olja själv mellan intervaller ska du inte byta filter också. Om du inte lyckas få tag på originalfilter kan verkstaden se att du bytt och då kanske garantin inte gäller. Filtret ska hålla i 3000 mil
...

vissa paragrafryttare finns ju... Såna som tror på sin egen förträfflighet. BMW är såna, och tar därför bra betalt.

Personligen har jag aldrig så nya bilar så dom har nybilsgaranti och trådskaparens 2016 har sannolikt ingen garanti kvar.

Men det är helt rätt påpekande, även om det vore lite problematiskt för biltillverkaren att hävda för mycket servad. Man MÅSTE ju inte till märkesverkstäder för garantin längre, enl lag. Därför har dom dåliga argument.

Men ändå, för att slippa ev trubbel när det finns garanti kvar, bör man låta verkstad utföra mellan-oljebyten.
Behovet av det, är ju beroende på hur bilen nyttjas, givetvis.

Byta bara oljan i dessa fallen är väl ett alternativ också, förståss. Bättre än inget....

Hickan
20 januari 2021 · 373 Inlägg

Mossan1 skrev:

Bassiehof skrev:
[
Vill bara säga att om du byter olja själv mellan intervaller ska du inte byta filter också. Om du inte lyckas få tag på originalfilter kan verkstaden se att du bytt och då kanske garantin inte gäller. Filtret ska hålla i 3000 mil
...

vissa paragrafryttare finns ju... Såna som tror på sin egen förträfflighet. BMW är såna, och tar därför bra betalt.

Personligen har jag aldrig så nya bilar så dom har nybilsgaranti och trådskaparens 2016 har sannolikt ingen garanti kvar.

Men det är helt rätt påpekande, även om det vore lite problematiskt för biltillverkaren att hävda för mycket servad. Man MÅSTE ju inte till märkesverkstäder för garantin längre, enl lag. Därför har dom dåliga argument.

Men ändå, för att slippa ev trubbel när det finns garanti kvar, bör man låta verkstad utföra mellan-oljebyten.
Behovet av det, är ju beroende på hur bilen nyttjas, givetvis.

Byta bara oljan i dessa fallen är väl ett alternativ också, förståss. Bättre än inget....

Blir iallafall en hel service nu. 1.5 år och 2100 mil på samma olja. Något annat att tänka på är ju att motorskaedförsäkringen kanske inte heller gäller om den inte servats på verkstad. Och den räcker väl 8-12 år beroende på?

jag hatar bilar
Mossan1
20 januari 2021 · 2 752 Inlägg

Att göra ett mellan-oljebyte (som det handlar om)   i vanliga seviceintervallen kommer knappast att påverka försäkringsbolaget.
Inte ens om man gör det själv, såvida man inte gör något kapitalt fel så något händer av det. Då, är man rökt.

Mil/tids serviceintervall enl bok skall alltid utföras och dokumenteras av företaget.
När bilen blir gammal och man ämnar göra löpande service helt och hållet själv, bör man så klart inte ha något i garanti, goodwill, eller maskinförsäkring kvar.
Goodwill är svårbedömd, men längre än maskinförsäkrningen på annat än säkerhetsdetaljer är riktigt ovanligt.
Tex felaktiga airbags brukar man inte se på servicehistorik alls utan kalla alla rakt av.

Senast redigerat av Mossan1 (20 januari 2021)

Bassiehof
20 januari 2021 · 1 777 Inlägg

Hickan skrev:

Mossan1 skrev:

Bassiehof skrev:
[
Vill bara säga att om du byter olja själv mellan intervaller ska du inte byta filter också. Om du inte lyckas få tag på originalfilter kan verkstaden se att du bytt och då kanske garantin inte gäller. Filtret ska hålla i 3000 mil
...

vissa paragrafryttare finns ju... Såna som tror på sin egen förträfflighet. BMW är såna, och tar därför bra betalt.

Personligen har jag aldrig så nya bilar så dom har nybilsgaranti och trådskaparens 2016 har sannolikt ingen garanti kvar.

Men det är helt rätt påpekande, även om det vore lite problematiskt för biltillverkaren att hävda för mycket servad. Man MÅSTE ju inte till märkesverkstäder för garantin längre, enl lag. Därför har dom dåliga argument.

Men ändå, för att slippa ev trubbel när det finns garanti kvar, bör man låta verkstad utföra mellan-oljebyten.
Behovet av det, är ju beroende på hur bilen nyttjas, givetvis.

Byta bara oljan i dessa fallen är väl ett alternativ också, förståss. Bättre än inget....

Blir iallafall en hel service nu. 1.5 år och 2100 mil på samma olja. Något annat att tänka på är ju att motorskaedförsäkringen kanske inte heller gäller om den inte servats på verkstad. Och den räcker väl 8-12 år beroende på?

Ingen aning om maskinskada gäller. Det är väl oftast upp till 8 år och 15000 mil eller så.

Hickan
20 januari 2021 · 373 Inlägg

2 till saker verkstan nämnde. Läckande topplockspackning och 2 dåliga glödstift. Glödstiften känns ju inte som en big deal men vet inte hur illa det är med topplockspackningen.

Rätt besviken på den här bilen nu. Styrenheten för däcktryckssensorerna har jag också bytt för nån månad sedan, den gick på 6000

jag hatar bilar
Brådhis * Voff voff *
20 januari 2021 · 10 244 Inlägg

Hickan skrev:
2 till saker verkstan nämnde. Läckande topplockspackning och 2 dåliga glödstift. Glödstiften känns ju inte som en big deal men vet inte hur illa det är med topplockspackningen.

Rätt besviken på den här bilen nu. Styrenheten för däcktryckssensorerna har jag också bytt för nån månad sedan, den gick på 6000

Vad baserar dom den läckande topplockspackningen på? Olja i vattnet? Vatten i oljan? Avgaser i vattnet? Dålig komp?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Utmarks-Loke
20 januari 2021 · 5 809 Inlägg

Gissade verkstaden på läckande topplockspackning på grund av vattnet i oljan? Om de kom fram till topplockspackningen på något annat vis så är det förmodligen därför det är vatten i oljan ändå då, och inte kondens

spillolja
20 januari 2021 · 4 014 Inlägg

Om större ingrepp som tex. topplockspackning så kontakta försäkringsbolaget innan dom sätter igång om om minst halvförsäkring finns

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang