V70-99 tdi driver dåligt

Dahlberg03
18 januari 2021 · 23 Inlägg

Tjena, har en v70 TDI a-traktor som jag byggde om i höstas.
En dag när jag var ute och körde så tryckte jag på evrymod knappen (knapp som gör att motorn får mer diesel, ungefär som kcr osv), när jag gjorde det och varvade upp den till kanske 2000 varv så började den helt plötsligt frivarva, till och med när det var växel i.

Men bilen driver ifall jag håller in kopplingen lite, tänker om det kan vara kopplingen som har rasat eller om det är något annat?

Skulle uppskatta svar så fort som möjligt.

Tack i förväg!

Mossan1
19 januari 2021 · 2 751 Inlägg

Lite svårtolkat.

Två olika saker.

Problem1.
Jag fattar det som att motorn rusar när du trycker på den knappen, dvs varvar utan att du gasar?
Varvar den iväg väldigt, ska du nog inte nyttja den. Du KAN drabbas av "runaway diesel", dvs motorn går på sin egen olja och rusar okontrollerat till oljan tar slut och katastrofalt haveri, om man inte kan köra motorstopp.
Med manuell kan man det.

Problem 2
Jag tolkar det också som att det drar lite trots att du har kopplingen i botten?
Då borde den vara trögväxlad, främst från stillastående.
Dåligt med vätska, eller dålig slav eller huvudcylinder. Slavcylinderbyte= växellåda ner.

Eller, menar du att den börjar slira när trycker ner pedalen lite?  Det är ju helt normalt, och inget bra sätt att avgöra kopplingen status. Då ska du snabbt släppa upp igen och notera hur fort kopplingen tar tillbaka motorvarvet i så fall.
Slirar den inte när du kör normalt, så låt det vara.

Kopplingsbyte är ganska jobbigt eller kostsamt om man lämnar in.
Räkna med över 12kkr på verkstad.
3-4000kr i delar utan dubbelmassesvänghjulet.

Att den skenvarvar har inget med kopplingen att göra, såvida den inte slirar under färd, trots orörd kopplingspedal. Då, är kopplingen slut.

Alternativt:
Du kanske menar att den inte drar längre alls, utan bara lite lätt?

Är den inte H-reggad utan är en AWD i grunden med nerväxlad bakhjulsdrift via vinkelväxeln?
Det, håller inte länge.... = strax rasad hylsa. = friläge'ish. (Bara drar pyttelite)
Pallar ju inte ens bakhjulsdriften vid AWD. Så kan man inte bygga.

Naturligtvis kan man knäppa en drivaxel på vanlig 2wd också =friläge'ish.

Rasad koppling = friläge'ish.

Havererad DMF (svänghjul) kall också skapa friläge'ish, Men då ofta oljud också.

Senast redigerat av Mossan1 (19 januari 2021)

Dahlberg03
19 januari 2021 · 23 Inlägg

Tjena, är en manuell, det jag menar är att den inte driver när jag har kopplingen helt uppsläppt, men när jag trycker in den lite så börjar den driva, annars driver den inget alls.

Vet om pris och allting så de va därför jag undrade om de kanske kunde va något annat, ska iallafall dra upp den på lyften imorgon och kika vad som alternativt kan vara fel.

Är en framhjulsdriven som är H-reggad med app-sensor.

Senast redigerat av Dahlberg03 (19 januari 2021)

Mossan1
20 januari 2021 · 2 751 Inlägg

Driver den så bilen flyttar sig som den ska om du trycker lite på kopplingen?
Du trycker pedalen nån cm antar jag?

Eller bara så du känner att den "vill"?
Som lätt dragläge.

Drivknut eller växellåda kan vi utesluta om den driver BÄTTRE om man trycker lite på kopplingspedalen.

Inte ett vanligt symptom, vill jag säga!

Slavcylindern syns inte utifrån.
Den sitter ihop med urkopplingslagret därinne.

En teori är rasad DMF. Då kanske slavcylindern trycker yttre halvan med kopplingen mot inre delen med startkransen så friktionen gör att den drar lite. Med betoning på LITE.
Långsökt? Ja.

En annan teori är att huvudcylindern till kopplingen inte är riktigt riktig.
Jag kan inte riktigt räkna ut HUR detta symptom skulle kunna uppstå, men kanske inte släpper tillbaka vätskan helt i uppknäppt läge...
I så fall, skulle den dra fullt ut, om du öppnar luftnippeln till kopplingen så trycker försvinner. (Då får du testa med startmotorn utan att röra pedalen igen)
Långsökt? Ja.

Det är väl inte helt otänkbart med brusten tryckplatta heller.

Senast redigerat av Mossan1 (20 januari 2021)

Brådhis * Voff voff *
20 januari 2021 · 10 244 Inlägg

Är det några oljud/missljud, och isån´tfall varifrån, när du trycker in/släpper kopplingen så som du beskriver när du får den att driva?

Har du kollat så det inte är en drivknut som gått...? Vet att den inte borde driva då när du trycker lätt på kopplingen, men iaf... Kanske... På nå´t vis... smile

Annars är det väl kanske svänghjulshaveri eller tryckplattan...

Märkligt fel hursomhelst...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Dahlberg03
20 januari 2021 · 23 Inlägg

Inga missljud, var ute och körde litegrann med bilen idag. Släppte på kopplingen helt på 1:an och den började driva, direkt när jag börjar gasa händer det ingenting, förutom när jag håller lite vad då funkar det, men på 3:an driver den nästan ingenting förutom när jag håller lite koppling, håller kanske runt 3-5cm koppling.

Mossan1
21 januari 2021 · 2 751 Inlägg

Väldigt märkligt detta!
Jag har INTE hört om sådant symptom tidigare.  Funderar nästan på om det är äkta eller nån som skrattar bakom datorn...

Men Jag går för äkta.
Som redan sagt, så har jag listat dom saker jag kommer på som teoretiskt kan orsaka detta.
Samtliga är riktigt långsökta.

Dubbelmassesvänghjulet (DMF)
Sprucken tryckplatta/solfjäder
Eller
Kopplingshydrualiken på nått märkligt vis i huvudcylindern.

Låda ner, känns som en sannolik profesia i alla fall....

Dahlberg03
25 januari 2021 · 23 Inlägg

Blev att lämna in epan, lessnade på att felsöka problemet så dom får byta koppling osv osv. Tack för snabba svar.

Brådhis * Voff voff *
25 januari 2021 · 10 244 Inlägg

Dahlberg03 skrev:
Blev att lämna in epan, lessnade på att felsöka problemet så dom får byta koppling osv osv. Tack för snabba svar.

Skriv gärna här sedan vad som faktiskt var felet. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang