Start strejkar ibland.

OttoM
19 januari 2021 · 321 Inlägg

VW Golf 4 1,8 T -98.
Ibland strejkar startmotorn. Något drar ur batteriet vid stillastående på några dagar. Konstaterat att det som ligger på säkring F15 instrumentbräda är en strömtjuv. Det var felen det.
Nu undrar jag, finns det någon som vet var startreläet sitter på en -98? Jag har googlat men blir inte klok på det. Sitter det på startmotorn eller under instrumentpanelen? Jag misstänker starkt detta då det troligen varit med sedan bilen var ny för 33 tusen mil sedan. Sitter det på startmotorn har det bara varit med i 15 tusen mil.

OttoM
20 januari 2021 · 321 Inlägg

Jag har nu svängt och misstänker bensinpumpen eller bensinpumpens relä.
En vakumläcka skulle göra att motorn tappar sin tomgång, en sån hade jag i en annan bil. Men det är inte uteslutet helt. Kallstartspotentiometern har jag också haft problem med i en annan bil men då blev bilen svårstartad. Den här Golfen startar lätt men stannar direkt, man får göra om starterna några gånger innan den håller sig vid liv.
Ytterligare en trolig orsak är immobilizer och dess antenn, problemet beskrevs i ett annat forum, kändes som det var Golfen han pratade om.
Vilka erfarenheter av ovan nämnda komponenter och deras felsymtom har ni?
Startmotorns relä har jag släppt, den fungerar ju.

Senast redigerat av OttoM (20 januari 2021)

husseman
20 januari 2021 · 1 577 Inlägg

Hmm, Golf-98.. då tänker jag tändningslås, inte låset i sig utan elkontakten(kontaktplattan), otroligt vanligt fel om ja minns rätt.-finns väl på skruvat för 100:- spänn numer. Fast tomgången, eller rättare sagt- avsaknad av den kan ju bero på mkt. - försök få tag i nån med VCDS o kolla felkoder. Kan vara tempgivare, vev/kam lägesgivare o fan o hans moster. Lycka till

mvh/husse

Mew
21 januari 2021 · 2 152 Inlägg

Japp, låter som den kontakten. Hade det felet på en polo -96 och det var exakt samma symptom där. Då gick det att starta om man tryckte på nyckeln "inåt och mot ratten". Fick kontakt då. Bytte sedan kontaktplattan och det var löst. smile

OttoM
21 januari 2021 · 321 Inlägg

Tack för svar. Ja då finns den möjliga orsaken också.
Men pumpen är köpt och ska monteras i i vilket fall som helst, sen får jag fortsätta byta grejer tills felet är borta. En sån där kontaktplatta , heter det så om man söker?

OttoM
21 januari 2021 · 321 Inlägg

Tror bestämt jag hittade den, https://www.mekonomen.se/bil/reservdela … -CI50035sv är det rätt? Är det bab ( bökig att byta), eller?

Mew
21 januari 2021 · 2 152 Inlägg

Ser rätt ut ja. Nej, den var rätt lätt att komma åt vill jag minnas, dock behövde man lossa en brytbult. Går att skära ett snitt i den och lossa med mejsel, själv fick jag helt sonika grepp om den med svetstången. Satt inte hårt. Ersatte med vanlig skruv vid återmontering.

Senast redigerat av Mew (21 januari 2021)

OttoM
22 januari 2021 · 321 Inlägg

Har bytt bensinpumpen och nu startar den varje gång. Den gamle sprutade lite överallt när jag testade den, den var inte frisk. Hade ett gammalt VAG COM som jag testade med och då står det, som enda fel, " 17978 engine start blocked by immobilizer P1570 " så verkar som det finns fler fel. Fler fel finns, AIRbaglampan lyser men enligt VAG COM är det inget fel i den kretsen, och för att släcka den fodras registrering som kostar skjortan. skulle kanske ligga i en annan tråd men vad finns för möjligheter att släcka den?
Är detta ett alternativ? https://www.runns.se/felkodslasare/felk … ophix-v007

Senast redigerat av OttoM (22 januari 2021)

husseman
23 januari 2021 · 1 577 Inlägg

Hmm, njää.du måste nog skaffa nåt bättre. Ett vanligt Autocom bör kunna hitta felkoden. Sen får du helt enkelt fixa felet- antingen med vanliga motstånd som de flesta gör, eller byta delen som kan bli dyrt när det gäller old  Airbags. Kan vara kabelbrott o fan o hans moster oxå.. ofta kan man fimpa lampan o det går bra. Ibland e´de vakna på bilprovningen o då får du 2,a på lampan. De flesta brukar koppla ihop Airbaglampan med nån annan lampa i instrumentpanelen... detta e´ju inte helt ok- så du får googla hur man gör- vill ju inte medverka till rent fusk...hehe
mvh/husse

OttoM
23 januari 2021 · 321 Inlägg

Men lampan måste väl släckas manuellt med instrument? Och som sagt hittar ingen obd något fel i kretsen så skulle tro att lampan tänts av något tillfällig kontaktfel, kanske under stolarna, det finns airbag i dessa. Jag har beställt en sån där i länken. Vag com programmet är för gammalt för min nya dator och nya program passar inte till den gamla kontaktsladden. alternativet är att använda min gamla vista-dator men kan inte registrera ett 12 år gammalt program. därför beställde jag den där grunkan istället, kommer med fedback om hur det går. kanske bäst lägga det i rätt tråd då.

husseman
24 januari 2021 · 1 577 Inlägg

Hmm, om lampan lyser så finns det ett fel(eller flera) lagrade i Airbagstyrdonet. Ditt instrument måste kunna läsa dessa o även släcka. Sen är ju frågan om det är värt pengarna..- Bilprovningen kopplar ju inte upp en 98 o ser de inte en lysande airbaglampa..så e´allt lugnt. Fast får du fel snubbe som besiktar så kollar hen att lampan tänds o släcks- vilket betyder att du kommer få 2,a om du dödat lampan. Så vill du göra rätt, så läs av koder-fixa felen o radera felkoder. Detta hade ett VCDS fixat. Vi får väl hoppas att din nya grunka fixar detta- Lycka till

mvh/husse

OttoM
24 januari 2021 · 321 Inlägg

Ja det är egentligen förfärligt vad de tar för att släcka en lampa, 1000-1500 såg jag när jag googlade. Skulle man råka dela en kontakt vid städning kan det kosta skjortan. Inte att undra på att det finns en marknad för instrument som klarar detta. Som någon skrev så är det ju ett måste om man ska felsöka airbag, man får inte svaret förrän lampan är släckt. Känns pyrt att ha ett VAG COM som hade klarat detta om det var registrerat, nu är det för sent. Jag har aldrig tänkt på det för jag fick programvaran på en DVD tillsammans med interfacet, och det var inte billigt.

Senast redigerat av OttoM (24 januari 2021)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang