Larmproblem

Generalen1
20 januari 2021 · 16 Inlägg

Ska bygla i reläplinten eftersom larmet bara knasar och behöver det inte inkopplat. Har läst på flera sidor att man ska bygla mellan 50 e och 50f. Problemet är att jag inte har de beteckningarna på mitt relä. Där står:ATR,AT,AL1,1.A,AL2,15,86,85A,85B,T,87,88,30,31,85R. Det är ett volvo originalrelä med nr 205-206 BLL. Har letat bland andra relä för att hitta VAR jag ska sätta bygeln men inte hittat nåt. Någon som har förslag? Det är en volvo 855 av 95 års modell. Har provat ta bort säkring 6 men tjuter lika förbannat.

Brådhis * Voff voff *
20 januari 2021 · 10 244 Inlägg

Det är väl ändå 210-211 som är larmet...? Eller minns jag helt fel nu? smile

Senast redigerat av Brådhis (20 januari 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Generalen1
20 januari 2021 · 16 Inlägg

Det står central locking relay på det. Jag får inte heller det att gå ihop men enl volvo i kristianstad är det det som ska bort. Larmet finns i relät påstår dom

Brådhis * Voff voff *
20 januari 2021 · 10 244 Inlägg

Generalen1 skrev:
Det står central locking relay på det. Jag får inte heller det att gå ihop men enl volvo i kristianstad är det det som ska bort. Larmet finns i relät påstår dom

Nej, då vet Volvo i Kristianstad inte vad dom pratar om. Larmet sitter inte i centrallåsreläet, det är jag 100% säker på (det går ju att ha c-lås utan larm!).

210-211 ska vara larmet.

Senast redigerat av Brådhis (20 januari 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Generalen1
20 januari 2021 · 16 Inlägg

Om jag då går på din linje ( volvo k-stad har ALDRIG varit bra) ,hittar jag då 50e och 50f på DET relät? Så larmet kopplas ur men c-lås och startspärr fungerar ?

Brådhis * Voff voff *
20 januari 2021 · 10 244 Inlägg

Generalen1 skrev:
Om jag då går på din linje ( volvo k-stad har ALDRIG varit bra) ,hittar jag då 50e och 50f på DET relät? Så larmet kopplas ur men c-lås och startspärr fungerar ?

Det är "relä" (som egentligen är en bygling) som ersätter larmet ska om jag minns rätt sitta på 210. Larmet tar upp två platser men byglingen bara en.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Generalen1
20 januari 2021 · 16 Inlägg

Jag ska prova imorgon och återkommer

Lucif3r
21 januari 2021 · 2 182 Inlägg

Brådhis har helt rätt. VGAII-larmet är relä 210-211, i regel svart och har en grön kontakt på ovansidan(som går till glaskrossensorn och larmdioden).

Vid borttagning ersätts relä 210-211 med ett enkelrelä i plats 210, som i princip bara byglar kontakten. Om jag inte minns helt fel så är det rött till färgen.

Värt att ha i åtanke dock, är att larmet även styr det fjärrstyrda c-låset. Så plockar du bort relä 210-211 så mister du även fjärrstyrt clås. Det finns ett relä för fjärrstyrt clås för 850is som inte har larm, om jag minns rätt ska det sitta brevid handsfacket. Detta relä saknas(givetvis) om man har larm.

Generalen1
21 januari 2021 · 16 Inlägg

Jag tar detta från början. Bilen hade stått still 4-5 timmar sen gick larmet igång,helt utan påverkan. Enda sätt få tyst på det var att ta batterikabeln. Som jag skrivit ovan har jag sen provat olika saker för att få bilen körduglig igen. Inget hjälper. Tagit bort säkring 6, tjuter ändå. Likadant med relä 205-206. Nu provade jag ta bort 210 ( enkelt relä ) hjälpte inte heller. Byglade 50e och 50f fortfarande samma sak. Hur gör jag nu? Bryr mej inte om varken larm eller c-lås bara bilen går att köra

Brådhis * Voff voff *
21 januari 2021 · 10 244 Inlägg

Generalen1 skrev:
Jag tar detta från början. Bilen hade stått still 4-5 timmar sen gick larmet igång,helt utan påverkan. Enda sätt få tyst på det var att ta batterikabeln. Som jag skrivit ovan har jag sen provat olika saker för att få bilen körduglig igen. Inget hjälper. Tagit bort säkring 6, tjuter ändå. Likadant med relä 205-206. Nu provade jag ta bort 210 ( enkelt relä ) hjälpte inte heller. Byglade 50e och 50f fortfarande samma sak. Hur gör jag nu? Bryr mej inte om varken larm eller c-lås bara bilen går att köra

Är det bara en enkelt "relä" på 210 är larmet redan borttaget/aldrig funnits. Är du säker på att det är ett originallarm på den?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Generalen1
21 januari 2021 · 16 Inlägg

Just nu är jag inte säker på NÅGOT. Men kollade lite extra runt bilen nu när du påtalade det och dekalen på rutorna visar CARGUARD med den fule jycken. Det är en värre hemmaskruvare än jag som haft den innan så finns många ” intressanta ” problemlösningar. Har du nåt tips hur jag tystar jycken då?

Hilmer
21 januari 2021 · 1 776 Inlägg

Brådhis skrev:

Generalen1 skrev:
Jag tar detta från början. Bilen hade stått still 4-5 timmar sen gick larmet igång,helt utan påverkan. Enda sätt få tyst på det var att ta batterikabeln. Som jag skrivit ovan har jag sen provat olika saker för att få bilen körduglig igen. Inget hjälper. Tagit bort säkring 6, tjuter ändå. Likadant med relä 205-206. Nu provade jag ta bort 210 ( enkelt relä ) hjälpte inte heller. Byglade 50e och 50f fortfarande samma sak. Hur gör jag nu? Bryr mej inte om varken larm eller c-lås bara bilen går att köra

Är det bara en enkelt "relä" på 210 är larmet redan borttaget/aldrig funnits. Är du säker på att det är ett originallarm på den?

Precis! Är 210 ett sk "enkelrelä" så är det ett eftermarknadslarm som är monterat och då är det ju till att leta upp detta istället och utgå därifrån.

Hilmer
21 januari 2021 · 1 776 Inlägg

Generalen1 skrev:
Just nu är jag inte säker på NÅGOT. Men kollade lite extra runt bilen nu när du påtalade det och dekalen på rutorna visar CARGUARD med den fule jycken. Det är en värre hemmaskruvare än jag som haft den innan så finns många ” intressanta ” problemlösningar. Har du nåt tips hur jag tystar jycken då?

Leta fram larmet är steg 1 och det ju tyvärr kan sitta var som helst, utifrån larmboxen får man sedan koppla ur det dels för att få tyst på larmet och dels för att kringgå startspärren.

Generalen1
21 januari 2021 · 16 Inlägg

För att hitta larmet då borde jag väl kunna följa kablarna från hornet till boxen? Eller det finns fler överraskningar på lut? Har aldrig mixtrat med larm innan så är helt novis på detta. Hade varit enklare byta växellåda eller annat mekaniskt.

Lucif3r
21 januari 2021 · 2 182 Inlägg

VGAII är i princip ett carguard 950, men anpassat för att vara "bolt on" i volvo 940/960/850.
Ett "riktigt" carguard 950 kan vara kopplat hur som helst, så det är dessvärre tämligen omöjligt att svara på så här via internet sad

Generalen1
21 januari 2021 · 16 Inlägg

Problemet är LÖST. Jag bugar och bockar för tips och hjälpsamhet

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang