Köpråd kia rio

letarbil89
20 januari 2021 · 16 Inlägg

Hej,

Jag behöver er hjälp. Har hittat en Kia rio som jag verkligen vill köpa, 2014 årsmodell 6300 mil , automat 96000 ingår sommardäck och vinterdäck.
Jag såg besiktningspappren idag det står på den 2020:
"Bra att veta 1. Omborddiagnossystem, anslutning/uppkoppling kan inte ske"

Jag har googlat och googlat men kan inte förstå vad det betyder.
Blev senast servad för ett halvår sedan, nästa besiktning nu i November.

Vad kan menas egentligen? Vågar jag köpa bilen?

Brådhis * Voff voff *
20 januari 2021 · 10 244 Inlägg

Den betyder att besiktningsstationen har inte lyckats koppla upp sin dator mot bilen för att söka efter felkoder.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
letarbil89
20 januari 2021 · 16 Inlägg

Hur har den då kunnat gå igenom besiktningen? Vågar jag köpa den?

panda666
20 januari 2021 · 4 228 Inlägg

letarbil89 skrev:
Hur har den då kunnat gå igenom besiktningen? Vågar jag köpa den?

vågar du ge reg nummer så kan man kolla upp, men det betyder inte att den inte går igenom bara för att dom inte kunde koppla upp sig. Kanske sopor i den stationen som inte vet hur man kopplar in obd uttag? Men är säker på att den går igenom även om dom inte kommer i kontakt med diagnosverktyget. Annars finns det massor av såna bilar på blocket och tänk på att kias nybilsgaranti är slut för att bilen är 7 år gammal;)

Utmarks-Loke
20 januari 2021 · 5 813 Inlägg

Jag skulle inte köpa den utan att koppla in en egen ODB-läsare först. Om bilen verkligen inte kan kommunicera kan det bli svindyrt att laga. Det kan också vara någon som kopplat ur diagnosuttaget för att de inte vill att verkstaden skall kunna se de felkoder som finns.

letarbil89
20 januari 2021 · 16 Inlägg

OLL487 ni får gärna hjälpa mig att kolla. Jag kollar blocket konstant men hittar ingen Kia rio automat i vettig pris bara nya.

panda666
20 januari 2021 · 4 228 Inlägg

letarbil89 skrev:
OLL487 ni får gärna hjälpa mig att kolla. Jag kollar blocket konstant men hittar ingen Kia rio automat i vettig pris bara nya.

Besiktad2020-09-23
Besiktas senast2021-11-30

Är ju besiktad till sista nov 2021 så bara tuta o köra. Tror som sagt bara av nån anledning så kunde inte dom fixa kontakt med obd uttaget eller nått. Jag är säker på att det går eller att kia kan fixa det, aldrig varit med om att obd uttag eller nått sånt strular. Speciellt på en nyare kia bil. Men denna är godkänt och körklar iaf.

letarbil89
20 januari 2021 · 16 Inlägg

Bara tuta och köra, menas det att jag kan slappna av och köpa? Vad tycker ni om priset? Nu bor jag i skåne lite sugen på hemleverans. Är det tokigt att köpa en bil man aldrig provkört? Bara provkört nya kia 2021,  de säljer den då med ett års garanti på en firma i skåne.

panda666
20 januari 2021 · 4 228 Inlägg

letarbil89 skrev:
Bara tuta och köra, menas det att jag kan slappna av och köpa? Vad tycker ni om priset? Nu bor jag i skåne lite sugen på hemleverans. Är det tokigt att köpa en bil man aldrig provkört? Bara provkört nya kia 2021,  de säljer den då med ett års garanti på en firma i skåne.

givetvis ska du åka och provköra klämma och känna;) det enda vi vet är att bilen är godkänd från besiktning och inget annat. åk och titta om du kan, kolla service, provkör, känn allt du kan. kolla efter lackskador och däck osv.  Det är vansinne att köpa utan att se på den o provköra. Även om kia gör bra bilar. Spelar ingen roll vad firman ger för garantier då Kia ger 7 års nybilsgaranti eller 15.000mil det som inträffar först och det följer bilen och inte ägaren då alltså. Den som du kollar på från 2014 har ingen garanti kvar nu från kia för att bilen är 7 år gammal. Kolla in på kias hemsida för mer info och läs lite. Finns gott om kia överallt i hela sverige du behöver inte just den kanske;) Kolla på blocket efter bilarna och kolla vad dom kostar och jämför, det är bara du som kan bestämma vad du är villig att betala. Om du vill ha nybilsgaranti kvar så se till att bilen är lite nyare och har låga mil;)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 januari 2021 · 17 379 Inlägg

Om man får ett bra att veta så slinker bilen igenom besiktning. Problemet kommer väl nästa gång om felet kvarstår. Då blir det ombes.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
21 januari 2021 · 10 244 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Om man får ett bra att veta så slinker bilen igenom besiktning. Problemet kommer väl nästa gång om felet kvarstår. Då blir det ombes.

Nej, bra att veta är just bara bra att veta. Villkorstvåa (eller "etta") är det som ger ombes om det inte fixas till nästa bes (eller poliskontroll). smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 januari 2021 · 17 379 Inlägg

Brådhis skrev:

Hybrid_ skrev:
Om man får ett bra att veta så slinker bilen igenom besiktning. Problemet kommer väl nästa gång om felet kvarstår. Då blir det ombes.

Nej, bra att veta är just bara bra att veta. Villkorstvåa (eller "etta") är det som ger ombes om det inte fixas till nästa bes (eller poliskontroll). smile

Se där. Då har du lärt en gammal man något nytt idag!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
SportPilot Ubåtsingenjör
21 januari 2021 · 7 217 Inlägg

letarbil89 skrev:
OLL487 ni får gärna hjälpa mig att kolla. Jag kollar blocket konstant men hittar ingen Kia rio automat i vettig pris bara nya.

tror att den äldre kia rio har en gammal 4 växlad automatlåda, dvs ingen höjdare... i detta fallet hade jag antingen ökat budgeten eller köpt en manuell

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
letarbil89
21 januari 2021 · 16 Inlägg

Hitta denna nu är det kanske ett bättre alternativ?

https://www.blocket.se/annons/skane/hyu … t/93861809

panda666
21 januari 2021 · 4 228 Inlägg

letarbil89 skrev:
Hitta denna nu är det kanske ett bättre alternativ?

https://www.blocket.se/annons/skane/hyu … t/93861809

För 135.000 får du en helt ny kia picanto, heeeelt ny alltså. Om du lägger till 6000 så får du en helt ny picanto istället för en gammal 2015 hyundai. Dom är ganska liknande i storlek så om det inte stör dig så skulle ja ta picanton istället, då har du bekymmerfritt bilägande i minst 7 år och 15.000mil det som inträffar först.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 januari 2021 · 17 379 Inlägg

panda666 skrev:

letarbil89 skrev:
Hitta denna nu är det kanske ett bättre alternativ?

https://www.blocket.se/annons/skane/hyu … t/93861809

För 135.000 får du en helt ny kia picanto, heeeelt ny alltså. Om du lägger till 6000 så får du en helt ny picanto istället för en gammal 2015 hyundai. Dom är ganska liknande i storlek så om det inte stör dig så skulle ja ta picanton istället, då har du bekymmerfritt bilägande i minst 7 år och 15.000mil det som inträffar först.

Ska man köpa en Picanto med automat stiger priset en del. Dessutom är det en kakburk jämfört med i30.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
panda666
21 januari 2021 · 4 228 Inlägg

Hybrid_ skrev:

panda666 skrev:

letarbil89 skrev:
Hitta denna nu är det kanske ett bättre alternativ?

https://www.blocket.se/annons/skane/hyu … t/93861809

För 135.000 får du en helt ny kia picanto, heeeelt ny alltså. Om du lägger till 6000 så får du en helt ny picanto istället för en gammal 2015 hyundai. Dom är ganska liknande i storlek så om det inte stör dig så skulle ja ta picanton istället, då har du bekymmerfritt bilägande i minst 7 år och 15.000mil det som inträffar först.

Ska man köpa en Picanto med automat stiger priset en del. Dessutom är det en kakburk jämfört med i30.

hehe a beror på vad ts ska ha^ finns säkert billigare picanto på blocket som gått några mil för billigare peng. Men är storleken av betydelse så..

letarbil89
21 januari 2021 · 16 Inlägg

Jag har barn så behöver montera en bakåtvänd bilbarnstol i baksätet samt få in barnvagn och matkassor ...har svårt att se att det ska få plats

letarbil89
21 januari 2021 · 16 Inlägg

i en picanto då

panda666
21 januari 2021 · 4 228 Inlägg

letarbil89 skrev:
Jag har barn så behöver montera en bakåtvänd bilbarnstol i baksätet samt få in barnvagn och matkassor ...har svårt att se att det ska få plats

bra att du säger det nu så att man vet)wink då skulle ja kolla vidare i storleken som hyundaien som du kollade på och tom lite större, den såg inte så stor ut den. Så typ kia ceed eller större kanske?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang