Eventuell ramsne Hyundai

Doffman
20 januari 2021 · 5 Inlägg

Hej, har en Hyundai coupe 2002 som jag köpte väääldigt billigt som projekt då den hade kört emot en refug.

Har fixat allt på bilen men vänster framhjul (där värsta smällen var) har en del positiv camber (sticker ut 3cm i överkant utanför hjulhuset.)

Då jag är rädd för att den är ramsne så undrar jag om någon vet vad det kan kosta att bara rikta något lite i fjädertornet?
Och eller hur det kan bli om det inte är värt att rikta och man bara bankar till det för att få det sådär?

Har bytat fjäderbenet och länkarmen är mätt med en ny så den ser fin ut också.

Senast redigerat av Doffman (20 januari 2021)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 januari 2021 · 13 734 Inlägg

har du mätt så det är där felet är?    korsmät fronten mellan saker som är identiska mellan vänster och höger sida.   då får man svart på vitt  var det felar..

kan tex vara en stötdämpare som är krökt länkarm eller liknande...

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Mossan1
21 januari 2021 · 2 796 Inlägg

Så nedre länkarm är kollad, och fjäderbenet är utbytt, men ändå positiv Camber med hela 3cm?
Inte dåligt heller.

Har inte dom där delat fjäderben ovanför hjulnavet?
Är själva navet som det ska?

Annars har nog subframen fått sig en riktig jäkla rackare. Kanske korsmäta lite under.

För har det flyttat ut fjäderbenstornet så långt att du får 3cm positiv camber borde det synas väl. Framskärmen skulle väl bukta ut, tom. Tornet borde väl röra sig flera cm för att få så illa om allt annat är rätt.  Brukar vara nedre som tar smällen, och inte tornet när det går emot kanter så.

Så, är verkligen nedre länkarmen eller hjulnavet ok?
Det är frågan...
Steg2 är subframe, men den brukar generellt brista vid länkarmsinfästningarna, och då på utåt/bakåt kraft. Inte slag innåt.
Beror lite på vinkeln det tog i.

Så jättestor expert är jag inte på området, dock.

Senast redigerat av Mossan1 (21 januari 2021)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 januari 2021 · 13 734 Inlägg

Mossan1 skrev:
Så nedre länkarm är kollad, och fjäderbenet är utbytt, men ändå positiv Camber med hela 3cm?
Inte dåligt heller.

Har inte dom där delat fjäderben ovanför hjulnavet?
Är själva navet som det ska?

Annars har nog subframen fått sig en riktig jäkla rackare. Kanske korsmäta lite under.

För har det flyttat ut fjäderbenstornet så långt att du får 3cm positiv camber borde det synas väl. Framskärmen skulle väl bukta ut, tom. Tornet borde väl röra sig flera cm för att få så illa om allt annat är rätt.  Brukar vara nedre som tar smällen, och inte tornet när det går emot kanter så.

Så, är verkligen nedre länkarmen eller hjulnavet ok?
Det är frågan...
Steg2 är subframe, men den brukar generellt brista vid länkarmsinfästningarna, och då på utåt/bakåt kraft. Inte slag innåt.
Beror lite på vinkeln det tog i.

Så jättestor expert är jag inte på området, dock.

någonstans är det iaf fel ;-)

efter att googlat lite så är ju subframen en stark kandidat..   var tog smällen mer exakt.   

det skulle vara intresant att veta...   om fjädertornet vikt in sig så är det ganska lätt att dra rätt det med lite fantasi smile  spännband och ett träd kan göra underverk..  smile   har själv fixat en 240turbo så smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Doffman
4 februari 2021 · 5 Inlägg

Growe skrev:
har du mätt så det är där felet är?    korsmät fronten mellan saker som är identiska mellan vänster och höger sida.   då får man svart på vitt  var det felar..

kan tex vara en stötdämpare som är krökt länkarm eller liknande...

Har mätt lite här och där och kan inte se någon skillnad någonstans så blir förbryllad, har inte haft jättemycket tid att kolla nu men ska snart ner där och kolla navet tänkte jag, eller som andra har svarat subframen eventuellt.

Doffman
4 februari 2021 · 5 Inlägg

Mossan1 skrev:
Så nedre länkarm är kollad, och fjäderbenet är utbytt, men ändå positiv Camber med hela 3cm?
Inte dåligt heller.

Har inte dom där delat fjäderben ovanför hjulnavet?
Är själva navet som det ska?

Annars har nog subframen fått sig en riktig jäkla rackare. Kanske korsmäta lite under.

För har det flyttat ut fjäderbenstornet så långt att du får 3cm positiv camber borde det synas väl. Framskärmen skulle väl bukta ut, tom. Tornet borde väl röra sig flera cm för att få så illa om allt annat är rätt.  Brukar vara nedre som tar smällen, och inte tornet när det går emot kanter så.

Så, är verkligen nedre länkarmen eller hjulnavet ok?
Det är frågan...
Steg2 är subframe, men den brukar generellt brista vid länkarmsinfästningarna, och då på utåt/bakåt kraft. Inte slag innåt.
Beror lite på vinkeln det tog i.

Så jättestor expert är jag inte på området, dock.

Har inte kollat jättenoga på hjulnavet utan bara ytligt men kan det verkligen göra såhär mycket? Har varit dålig på att svara då jag in fått notiser. Skulle nog mer tro att det är subframen isåfall. Som jag har förstått det så slog han i framhjulet lite snett bakifrån så att säga först och så den fick sig en rejäl smäll.
Är ganska ny på det här med bilar så är inte helt inne i hur saker ska se ut osv (om det inte är stora skador/skillnader såklart).

Doffman
4 februari 2021 · 5 Inlägg

Growe skrev:

Mossan1 skrev:
Så nedre länkarm är kollad, och fjäderbenet är utbytt, men ändå positiv Camber med hela 3cm?
Inte dåligt heller.

Har inte dom där delat fjäderben ovanför hjulnavet?
Är själva navet som det ska?

Annars har nog subframen fått sig en riktig jäkla rackare. Kanske korsmäta lite under.

För har det flyttat ut fjäderbenstornet så långt att du får 3cm positiv camber borde det synas väl. Framskärmen skulle väl bukta ut, tom. Tornet borde väl röra sig flera cm för att få så illa om allt annat är rätt.  Brukar vara nedre som tar smällen, och inte tornet när det går emot kanter så.

Så, är verkligen nedre länkarmen eller hjulnavet ok?
Det är frågan...
Steg2 är subframe, men den brukar generellt brista vid länkarmsinfästningarna, och då på utåt/bakåt kraft. Inte slag innåt.
Beror lite på vinkeln det tog i.

Så jättestor expert är jag inte på området, dock.

någonstans är det iaf fel ;-)

efter att googlat lite så är ju subframen en stark kandidat..   var tog smällen mer exakt.   

det skulle vara intresant att veta...   om fjädertornet vikt in sig så är det ganska lätt att dra rätt det med lite fantasi smile  spännband och ett träd kan göra underverk..  smile   har själv fixat en 240turbo så smile

Smällen var en refug som han kört in i och som jag förstått det så smällde han i framhjulet först lite snett bakifrån så att säga. Måsta få hjulnavet kollat och eventuellt kolla lite noggrannare på subframen kanske.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang