Första bil tips

Lovis1234
20 januari 2021 · 1 Inlägg

Hej! Jag ska köpa min första bil och behöver alla tips jag kan få! Vill ha en bil som drar så lite som möjligt så den är billig att ha. Vad finns det för bilar som stämmer in på min beskrivning till rimligt pris?
Kan vara begagnad. Hänvisa gärna till säljare/annons.
smile

Brådhis * Voff voff *
20 januari 2021 · 10 244 Inlägg

Vad har du för budget ungefär?

Billigt att både köpa och åka är väl spontant tex en Toyota Aygo eller Yaris...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
husseman
20 januari 2021 · 1 577 Inlägg

Hmm, pratar vi begagnat så e´ju inte Toyota billigast, av den enkla anledningen att de som haft en-ofta byter till en ny Toyota. Då hamnar dessa hos Bilförsäljare som vet att de har mkt. bra bilar o tar givetvis bra betalt för dessa. (som Volvo kunde göra, på den tiden de hade nån kvalitet). Men ska bilen bara vara billig att åka i o att köpa, dvs. utan ev. Rep.kostnader- så e´det ju svårare..  Finns ju massor av skräp som e´billiga att åka i o billiga i inköp. Köp en ny Fiat eller Renault eller Peugeot/Cit.eller nåt annat stollamärke- bilen kommer ju vara på verkstad ofta..men e´den ny så får du ju lånebil. Eller köp en Kia, verkar hålla ihop bra o bra garantier. Personligen hade ja valt nåt som kostar lite mer i inköp, men allt handlar ju om hur länge man tänkt behålla bilen osv.
En Lexus hade funkat för mig, men om alla bilar vore felfria så hade ja fått taskigt att göra.
Så...köp en icke Diesel, ingen "låtsas elbil-mildhybrid" o inget Franskt eller Italienskt e´mitt tips.
Huu, mvh/husse

Cassius Hobbymekaniker
27 januari 2021 · 470 Inlägg

Om en bil drar 1l milen, så kostar 100 mil tex 1500kr. Skatten ligger väl på 1500-3000 per år och försäkringen kan skilja enormt.

Men väljer man en bil från 1991 eller äldre är i regel försäkringen klart lägre än en 5 år gammal bil, och det är ingen skatt. Man kan kanske leva med att ha halvförsäkring istället för hel också så det brukar gå få tag på delar från skroten billigt. Där "sparar" man fort in 6-8000 per år. Då kör du 500 mil lika billigt som en nyare bil som inte drar en droppe. Eller 1000 mil extra jämfört med en bil som drar 0,5l milen.

Väljer man då en erkänt driftsäker modell, och av den modellen ett exemplar med bra historik och lite lägre mil (generellt sett ett dyrare exemplar av den modellen) så är den många gånger lika driftsäker som en modernare bil också. Den stora skillnaden är krocksäkerhet.

Så det är inte en superenkel fråga att svara på tongue

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
husseman
28 januari 2021 · 1 577 Inlägg

Hmm, om man köper en bil med utgångspunkten- ja ska krocka, så kanske man inte ska köra bil överhuvudtaget... finns ju buss o tåg o färdtjänst o sånt. Då blir allt mkt. enklare. O en dåre mindre i trafiken.

mvh/husse

xXSammy
28 januari 2021 · 6 566 Inlägg

En Ford Fiesta 2007-2015 får dra 750kg om den har dragkrok, kanske finns något som får dra mindre

:^)

Också en vettig bil gällande ägandekostnad och inköp

De/Dem
torsen
28 januari 2021 · 7 198 Inlägg

Lovis1234 skrev:
Hej! Jag ska köpa min första bil och behöver alla tips jag kan få! Vill ha en bil som drar så lite som möjligt så den är billig att ha. Vad finns det för bilar som stämmer in på min beskrivning till rimligt pris?
Kan vara begagnad. Hänvisa gärna till säljare/annons.
smile

Att dra lite bensin är inte detsamma som att vara billig att ha.
Köp en liten FIAT så drar den lite bensin - men kommer att kosta i reparationer och bärgningar.
En liten Honda, Suzuki eller Toyota kostar mer i inköp - men är (i regel) bekymmersfri att äga.
Totalpriset sett över några år är tveklöst till japanernas fördel.
Undvik generellt europeiska bilar p g a kvalitetsbrister.
Men även KIA och Hyundai är bra bilar - av senare årsmodeller.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 januari 2021 · 13 673 Inlägg

otroligt svårt att ge ett bra svar.      tex vad är att dra lite?  hur stor bil behöver du.. är du 18år och ska transportera dig själv  och bara behöver en billig bil eller bor du 2vuxna och några barn som ska åka? 

det ändrar ju förutsättningarna ganska mycket.

eftersom det är första bil och nu antar jag bara att du är 18år och du mest kommer köra runt själv i bilen eller med någon polare vid enstaka tillfällen.

så skulle jag satsa på en bil med låg skatt alltså en liten bil.     sen är det budgeten som avgör vad som är vättigt..

tex kan en kia picanto sprillans ny vara ett väldigt bra och faktist ganska billigt alternativ.  men dom kostar ju en del så klart.

billiga alternativ jag kommit undan med för jäkla bra är ju mina Seat Arosa   haft flera styckna
den första var dock en del små strul med. men den rullade 5000mil om året
Min gråa jag har i profilbilden har varit väldigt förlåtande och rullat 2500-3000mil om året och bara rullat på.    köptes med sönderslirad koppling pga tidigare ägares körkunskaper men efter den reprationen har jag inte gjort något annat än kört och bytt olja någon gång (inte ofta nog)
sen 2glödlampor  bilen kostade 1500kr i inköp   den går inte skitsnålt men går att köra på 0.55l/milen  med mig bakom ratten 0.67l/milen men då är det full gas istort sätt konstant

relativt låg skatt men endå rätt hög om man ser det till storleken men det är pga motorn inte är tillräckligt ny tror den är på 1100kr      perfekt bil om man inte kör skit mycket men vill ha en bil som alltid är redo..    om/när olyckan är framme och bilen går sönder så är reservdelar väldigt väldigt billiga och bilen är väldigt lätt att meka med vilket gör det till en billig bil att äga.

lite dyrare bil så gillar jag min Polo 6r   min är en diesel   gav 60k för den för 2.5år sen  inte haft några jätte problem  var ett oljefilterhus/oljekylarhus som sprack  kostade mig 500kr att laga men då bestälde jag delen själv och bytte den..  sen lite glödlampor  pendlar 7mil om dagen och jag åker rätt bekvämt.  skatt på den är 1100kr billig försäkring tror hel kostar 2500kr för mig om året betalar dock månadsvis så det är någon hundring bara men är över 40 så det gör rätt stor skillnad.  dock är en diesel ett dåligt val om du kör korta sträckor.

men det finns polo med både 1.2tsi och 1.4 sug motor     den sistnämnda är väldigt krångelfri.  arbetskamraten har en sån  som han är jätte nöjd med. inga fel som han sagt något om.  där är skatten ganska låg.       typ 400kr


sen har du Toyota Aygo Citroën C1 Peugeot 107    det är  äkligt dåliga åkbilar.  men problem fria.
när jag menar äklig åkbil menar jag att dom är dåliga att sitta i skramlar högt vägljud känns inte välbyggda och dom känns fruktansvärt tråkiga att köra.   bland det värra jag kört tyvärr.

men en sån kommer ge dig många problemfria mil.     jag tror att det är det bästa valet i 15-20k klassen man kan hitta om man vill åka snålt och billigt.   även om jag tycker Arosan är mycket mer välbyggd fast den är 10år äldre

Vw Up! Skoda City  Seat Mii       är oxå trevliga bilar antagligen mer välbyggda än ovanstående trilling bilar      priset är likvärdigt med en Polo som är 3år äldre  dom ligger runt 50-70k

inte hört någon som klagat över dessa  dock inte provkört någon själv


sen finns det säkert många till men nu förutsätter jag att du letar efter en mindre ekonomisk bil
som du ska ha 3år ungefär

sen hur mycket pengar du ska lägga på bilköpet vet ju du bara så med ett pris spann går det säkert att hitta vättiga bilar.


jag skulle i övrigt undvika bilar från Volvo, Saab, Bmw, Audi. Ford , Franska bilar med udantag för ovanstånde bilar

dels för att det finns bara en massa skräp på marknaden eller så är dom svindyra att laga eller så går dom sönder ofta

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 januari 2021 · 13 673 Inlägg

torsen skrev:

Lovis1234 skrev:
Hej! Jag ska köpa min första bil och behöver alla tips jag kan få! Vill ha en bil som drar så lite som möjligt så den är billig att ha. Vad finns det för bilar som stämmer in på min beskrivning till rimligt pris?
Kan vara begagnad. Hänvisa gärna till säljare/annons.
smile

Att dra lite bensin är inte detsamma som att vara billig att ha.
Köp en liten FIAT så drar den lite bensin - men kommer att kosta i reparationer och bärgningar.
En liten Honda, Suzuki eller Toyota kostar mer i inköp - men är (i regel) bekymmersfri att äga.
Totalpriset sett över några år är tveklöst till japanernas fördel.
Undvik generellt europeiska bilar p g a kvalitetsbrister.
Men även KIA och Hyundai är bra bilar - av senare årsmodeller.

ja det är ju lite det som är problemet..  för mig har faktist dom bilarna som istort sätt varit gratis varit dom som varit billigast att äga.    otroligt problem fria för att vara bilar mellan 0-3500kr
men det har mycket med tur att göra.    dessa bilar har rullat istort sätt oservade mer än nödvändigt oljebyte efter 3-5k ;-)

men man måste oxå sätta det relativt till hur mycket bilen kostar i inköp
att skita i en bil för 3500kr som man kan ersätta dagen efter

eller lägga 60k eller 130k  alla beg bilar kan gå sönder och kostnaden att laga överskrider värdet. då är det bra med lågvärde för ersätta en sån är enkel   inte lika roligt med ett lån på 70k och bilen är död och kostar 60-80k att laga (ett motorbyte tex)

finns många aspekter..  med liten bilkunskap är att köpa en billig ny bil med bra garantier det bästa man kan göra och byta bil innan garantierna upphör   då är det ltät att veta kostnaderna på bilen som dyker upp.    men man har en månadskostnad som är ganska saftig.     men tex är ju en Kia Picanto   helt ny eller 1-2år gammal ett ganska bra köp dessa är billiga i inköp för att vara en ny bil,  går relativt snålt   och är relativt problemfria bilar rent allmänt.
men då kanske man har ett lån att betala varje månad och sen är det service minst 1gång om året.   men en sån bil är garanterat lättast att beräkna ägande kostnaden på.

Att få körkort är mer än att man får köra bil.    När man köper sin första bil så kan det totalt rasa ens ekonomi till botten på dåliga bilval.      jag har gjort många sånna bilval.    enda jag gjorde rätt var min första bil med körkort som var en liten fiat uno.  den gick snålt så hade råd att köra den. och den kostade 1500kr att köpa. och gav relativt problem fria mil fast jag körde skiten ur den där stackars bilen.    men före och efter det körde jag volvo..   hade aldrig råd att tanka den.. när det var dags att betala skatt grät man för att det var så dyrt och försäkringen ska vi inte tala om.

jag blev mobbad för året med min uno men jag körde dygnet runt med den där bilen.
när man kommer från en bilintreserad Volvo familj och alla vänner åkte volvo så var det inget lätt liv.    sen var ju alla volvo bilar 300% roligare ur en 20åring killes ögon.  utan tvekan.

men vi vet ju inte riktigt vilken nivå på bil hon säger tyvärr.  så det är ju rena gissningar vilken typ av bil hon söker  kanske har hon 1miljon att köpa bil för eller så har hon 3000kr
det är ju en viss skillnad i val på bil..       samt hur bilen ska användas..  pendla till jobbet 10-20mil om dagen eller bara som shoping bil med under 1000mil gör stor skillnad av alternativ.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Cassius Hobbymekaniker
28 januari 2021 · 470 Inlägg

torsen skrev:
Undvik generellt europeiska bilar p g a kvalitetsbrister.

Intressant påpekande... smile

Surfar man in å blocket och väljer att visa alla bilar som gått mer än 40 000 mil ser det ut så här.

Asiatiska bilar: 32st bilar (varav 15st Toyota)
Volvo: 196st bilar
Mercedes: 65st bilar
Övriga europeiska bilar: 64st (exkl Ford med 7st som kan vara både europeiska och amerikanska)

Väljer jag sen bara bensin bilar ser det ut så här:

Asiatiska bilar: 8st bilar
Volvo: 106st bilar
Övriga Europiska bilar: 38st bilar

Nu säljs det kanske fler europeiska bilar i Sverige än asiatiska vilket gör att dessa siffror är lite felvisande, Men att säga att europeiska bilar lider av kvalitetsbrister tycker jag är lite hårt. Bilar som går 40k+ mil har inte kvalitetsbrister, de exemplar som inte går så långt har snarare haft ägare som inte tagit hand om dom. Det skadar inte att vara lite källkritisk ibland och läsa på så fort det blir ramaskri om att en dyr fin europeisk bil har ett "jätte" problem som är svindyrt att åtgärda. Sanningen är många gånger långt ifrån den man kan läsa sig till på internet forum smile

Ta jag bilar från 2015 och frammåt, 30k+ mil och bensin så är det 12 vs 3, europa mot asien. Från 2010 och frammåt med 30k+ mil är det 22 vs 7st.

Sänker jag till 25k mil från 2010 blir det 49 vs 12st. Och av de 16 bilar från VAG koncernen så har 4st den oerhört välberyktade 2.0 TFSI motorn, den motorn man ofta läser bara går 500 mil innan den antingen rasar eller tar en dunk olja enkel väg till ICA (nu framgår det inte om tre av dessa fyra renoverats, den fjärde antyder annonsen att en renovering är relativt nyligen gjord. Läser man bara på lite lite om dessa så oerhört smutskastade motorer så förstår man snabbt att dom behöver skötas på rätt sätt för att fungera. Motorvärmare Alltid om det är +5 eller kallare, inte plåga motorn förrän oljetempen kommit upp, undvik småkörning/korta sträckor etc. Dessa är KRAV för att köra longlife service, rekommendation om man kör normal service. Hur många brukar dessa bilar så här, och kör tills servicelampan lyser som i grundutförande är inställd för longlife?)

Bilar som servats Rätt är mer eller mindre Aldrig ett problem. Problemet ligger i att majoriteten Inte sköter dom rätt. Så utmaningen är egentligen att hitta en bil med rätt historik. Därav mitt tips att leta en ca 30 år gammal bil, som ligger i det lite högre prisspannet för modellen, då dessa ofta har sköts bättre och många gånger gått färre mil.

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
Karolinen
28 januari 2021 · 16 Inlägg

Som flera redan har varit inne på så är en veteranbil en fördel att äga. Ingen skatt, vissa modeller och märken från den tiden brukar också vara robusta och enkla konstruktioner som man lättare kan laga själv med lite verktyg från Biltema. I den här Reddit-tråden https://www.reddit.com/r/cars/comments/ … wrench_on/ pratas det varmt om Honda Civic och Toyota Corolla från 90-talet. Vet dock inte riktigt vad bränsleförbrukningen ligger på. Och hur bra det håller, men jag har för mig att dessa bilar är rätt pålitliga och går sönder sällan.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 januari 2021 · 13 673 Inlägg

Karolinen skrev:
Som flera redan har varit inne på så är en veteranbil en fördel att äga. Ingen skatt, vissa modeller och märken från den tiden brukar också vara robusta och enkla konstruktioner som man lättare kan laga själv med lite verktyg från Biltema. I den här Reddit-tråden https://www.reddit.com/r/cars/comments/ … wrench_on/ pratas det varmt om Honda Civic och Toyota Corolla från 90-talet. Vet dock inte riktigt vad bränsleförbrukningen ligger på. Och hur bra det håller, men jag har för mig att dessa bilar är rätt pålitliga och går sönder sällan.

motormässigt både på honda och toyota från 90talet är dom superbra..  men dom rostar något överjävligt.... vilket är mindre bra..  redan runt 2000talet så var det grovrost på corollor från 88-91 
vi hade mycket sånt på jobbet där trösklarna var ett minne blott skärmkanter som var bortrostade osv..  så dom växer nog inte på träd..   sätt att hondorna brukar vara väldigt uppätna oxå

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
johanbrolin
28 januari 2021 · 108 Inlägg

Min första bil köpte jag när jag först tog körkort (ca 2 år sedan). Det var en Renault Clio 1.2 årsmod 00.
Inköpspris 2500kr och jag la direkt nästa lika mycket till på en stor service som jag gjorde hemma själv. Skatt låg på ca1200kr och försäkring ca1200 kr/år(trafik samt att den inte stod på mig). Trots en fransk gick den utan att klaga en ända gång de nästan 2 åren jag hade den och pendlande ca 10 mil om dagen till och från jobbet. Någon vidare mängd soppa drog den inte häller. 0.52l/m va de lägsta jag lyckades dra ner den till. Absolut ingen skönhet på något sätt med den fyllde syftet jag behövde. Idag åker jag mest BMW och det är betydligt dyrare och mindre driftsäkert (dock roligare)!

Senast redigerat av johanbrolin (28 januari 2021)

Stora fötter - Stora skor
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang