Cassius
Hobbymekaniker
28 januari 2021
· 470 Inlägg
torsen skrev:
Undvik generellt europeiska bilar p g a kvalitetsbrister.
Intressant påpekande...
Surfar man in å blocket och väljer att visa alla bilar som gått mer än 40 000 mil ser det ut så här.
Asiatiska bilar: 32st bilar (varav 15st Toyota)
Volvo: 196st bilar
Mercedes: 65st bilar
Övriga europeiska bilar: 64st (exkl Ford med 7st som kan vara både europeiska och amerikanska)
Väljer jag sen bara bensin bilar ser det ut så här:
Asiatiska bilar: 8st bilar
Volvo: 106st bilar
Övriga Europiska bilar: 38st bilar
Nu säljs det kanske fler europeiska bilar i Sverige än asiatiska vilket gör att dessa siffror är lite felvisande, Men att säga att europeiska bilar lider av kvalitetsbrister tycker jag är lite hårt. Bilar som går 40k+ mil har inte kvalitetsbrister, de exemplar som inte går så långt har snarare haft ägare som inte tagit hand om dom. Det skadar inte att vara lite källkritisk ibland och läsa på så fort det blir ramaskri om att en dyr fin europeisk bil har ett "jätte" problem som är svindyrt att åtgärda. Sanningen är många gånger långt ifrån den man kan läsa sig till på internet forum
Ta jag bilar från 2015 och frammåt, 30k+ mil och bensin så är det 12 vs 3, europa mot asien. Från 2010 och frammåt med 30k+ mil är det 22 vs 7st.
Sänker jag till 25k mil från 2010 blir det 49 vs 12st. Och av de 16 bilar från VAG koncernen så har 4st den oerhört välberyktade 2.0 TFSI motorn, den motorn man ofta läser bara går 500 mil innan den antingen rasar eller tar en dunk olja enkel väg till ICA (nu framgår det inte om tre av dessa fyra renoverats, den fjärde antyder annonsen att en renovering är relativt nyligen gjord. Läser man bara på lite lite om dessa så oerhört smutskastade motorer så förstår man snabbt att dom behöver skötas på rätt sätt för att fungera. Motorvärmare Alltid om det är +5 eller kallare, inte plåga motorn förrän oljetempen kommit upp, undvik småkörning/korta sträckor etc. Dessa är KRAV för att köra longlife service, rekommendation om man kör normal service. Hur många brukar dessa bilar så här, och kör tills servicelampan lyser som i grundutförande är inställd för longlife?)
Bilar som servats Rätt är mer eller mindre Aldrig ett problem. Problemet ligger i att majoriteten Inte sköter dom rätt. Så utmaningen är egentligen att hitta en bil med rätt historik. Därav mitt tips att leta en ca 30 år gammal bil, som ligger i det lite högre prisspannet för modellen, då dessa ofta har sköts bättre och många gånger gått färre mil.