Elektrisk parkeringsbroms Passat

fnylund
21 januari 2021 · 26 Inlägg

Hej, håller på med en passat från 08 med elektrisk parkeringsbroms o blir inte riktigt klok på detta. Ägaren hade själv tagit bort ena motorn från ett ok eftersom det satt fast så jag har satt dit ett nytt ok och gjort alla grundinställningar och allt som går att göra med både autocom och med en bosch dator. Parkeringsbromsen fungerar utan problem men denna lampa (se bild) blinkar hela tiden och det finns inga felkoder i hela bilen. Någon som har nån idé?



https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230036/230036-a4cf7195490a918f4c35a453d8ef7f25.jpg

Volvo 945 (1991)
Volvo 240 "GL" (1988)
Bassiehof
21 januari 2021 · 1 777 Inlägg

Varför tänds lampan i normala fall? Har du gjort samma saker, justerat osv, på båda sidor? Visheten dikterar att du byter bromsdetaljer per axel, inte bara en sida.

Senast redigerat av Bassiehof (21 januari 2021)

fnylund
21 januari 2021 · 26 Inlägg

Bassiehof skrev:
Varför tänds lampan i normala fall? Har du gjort samma saker, justerat osv, på båda sidor? Visheten dikterar att du byter bromsdetaljer per axel, inte bara en sida.

Samma saker är gjorda på båda sidor förutom att bromsoket bara byttes höger bak eftersom det var fel på det. Grundinställning görs ju på båda oken och har kollat ärvärden i realtid och det är samma för båda. Lampan indikerar ju att det är fel i systemet men det finns inga som helst felkoder eller andra tecken på att något skulle vara tokigt

Volvo 945 (1991)
Volvo 240 "GL" (1988)
Bassiehof
21 januari 2021 · 1 777 Inlägg

Därför ska du ta reda på varför lampan blinkar. Det kan finnas flera anledningar.

fnylund
21 januari 2021 · 26 Inlägg

Bassiehof skrev:
Därför ska du ta reda på varför lampan blinkar. Det kan finnas flera anledningar.

Just därför jag är här, enligt handboken så tyder det på fel i systemet om lampan lyser men eftersom allt funkar och ingen felkod finns så skrev jag här för att se om nån annan råkat ut för något liknande eller har några idéer att komma med. Att börja felsöka ett system som utåt fungerar felfritt utan någon som helst aning om vart man ska börja leta känns ganska meningslöst

Volvo 945 (1991)
Volvo 240 "GL" (1988)
Bassiehof
21 januari 2021 · 1 777 Inlägg

Först skrev du att lampan blinkar, nu att den lyser. Den lyser av en anledning som inte ger felkod. Då tar du reda på under vilka omständigheter lampan beter sig så. Uppmaning till alla som läser! Du skrev om vad kunden har gjort. Driver du en verkstad?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 januari 2021 · 17 378 Inlägg

Bassiehof skrev:
Först skrev du att lampan blinkar, nu att den lyser. Den lyser av en anledning som inte ger felkod. Då tar du reda på under vilka omständigheter lampan beter sig så. Uppmaning till alla som läser! Du skrev om vad kunden har gjort. Driver du en verkstad?

Ägaren förvisso men: Hmm.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
fnylund
21 januari 2021 · 26 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Bassiehof skrev:
Först skrev du att lampan blinkar, nu att den lyser. Den lyser av en anledning som inte ger felkod. Då tar du reda på under vilka omständigheter lampan beter sig så. Uppmaning till alla som läser! Du skrev om vad kunden har gjort. Driver du en verkstad?

Ägaren förvisso men: Hmm.

Ursäkta, missade den raden. Nej jag driver inte men jag jobbar på en verkstad ja. Ägaren tog bort motorn eftersom parkeringsbromsen hade låst sig, då blinkade 3 lampor i instrumentet eftersom ena motorn saknades så då var det ju fel på systemet. Men nu när allt är åtgärdat och fungerande så förstår jag inte varför just denhär lampan har valt att stanna?

Volvo 945 (1991)
Volvo 240 "GL" (1988)
Bassiehof
21 januari 2021 · 1 777 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Bassiehof skrev:
Först skrev du att lampan blinkar, nu att den lyser. Den lyser av en anledning som inte ger felkod. Då tar du reda på under vilka omständigheter lampan beter sig så. Uppmaning till alla som läser! Du skrev om vad kunden har gjort. Driver du en verkstad?

Ägaren förvisso men: Hmm.

Han använder autocom och Bosch, vilket förmodligen är professionella system.

Bassiehof
21 januari 2021 · 1 777 Inlägg

Gjorde en sökning på tyska, och kom fram till att det klassas som standardfel, och TPI (tekniskt dokument) finns.

Standartfehler, gibts auch eine TPI dazu. Neuer Taster und Softwareupdate oder neues EPB Stg

Bassiehof
21 januari 2021 · 1 777 Inlägg

Stg är steuergerät dvs styrdon. Taster är knapp, men det kan vara en sensor.

Bassiehof
21 januari 2021 · 1 777 Inlägg

Software update känns logiskt när du monterat en nyare version. Felet  kan kvarstå efter software update för att du har två olika versioner monterade, som kräver olika programvara.

fnylund
21 januari 2021 · 26 Inlägg

Bassiehof skrev:
Software update känns logiskt när du monterat en nyare version. Felet  kan kvarstå efter software update för att du har två olika versioner monterade, som kräver olika programvara.

Okej så då måste man alltså koda in dom... Men har ju bytt flera bromsok tidigare, inte på just denna men liknande och då har det aldrig varit några problem

Volvo 945 (1991)
Volvo 240 "GL" (1988)
Bassiehof
21 januari 2021 · 1 777 Inlägg

fnylund skrev:

Bassiehof skrev:
Software update känns logiskt när du monterat en nyare version. Felet  kan kvarstå efter software update för att du har två olika versioner monterade, som kräver olika programvara.

Okej så då måste man alltså koda in dom... Men har ju bytt flera bromsok tidigare, inte på just denna men liknande och då har det aldrig varit några problem

Det finns som sagt en TPI, så VW är medvetna om problemet och har tagit fram en teknisk guide. Det är antingen fel på mjukvaran eller styrdonet. Jag skulle börja med att uppdatera mjukvaran, men det klarar kanske bara en märkesverkstad?

fnylund
21 januari 2021 · 26 Inlägg

Bassiehof skrev:

fnylund skrev:

Bassiehof skrev:
Software update känns logiskt när du monterat en nyare version. Felet  kan kvarstå efter software update för att du har två olika versioner monterade, som kräver olika programvara.

Okej så då måste man alltså koda in dom... Men har ju bytt flera bromsok tidigare, inte på just denna men liknande och då har det aldrig varit några problem

Det finns som sagt en TPI, så VW är medvetna om problemet och har tagit fram en teknisk guide. Det är antingen fel på mjukvaran eller styrdonet. Jag skulle börja med att uppdatera mjukvaran, men det klarar kanske bara en märkesverkstad?

Mmm precis, ja nej mjukvaran är ju inget som jag kommer åt från våra program... Aja så var det med den saken då, fick ju iallafall parkeringsbromsen o funka igen så alltid nått

Volvo 945 (1991)
Volvo 240 "GL" (1988)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 januari 2021 · 17 378 Inlägg

Så det kan vara så att bromsoken pratar lite olika dialekt? Måste TS då inte byta det andra med? Eller? Bassie?

Bakåtkompatibel?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Bassiehof
21 januari 2021 · 1 777 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Så det kan vara så att bromsoken pratar lite olika dialekt? Måste TS då inte byta det andra med? Eller? Bassie?

Bakåtkompatibel?

Jag vet inte, men frågan är om en nyare version kräver en uppdatering, fungerar den gamla då? Det är förstås fullt möjligt, men vissa grejer kan tydligen bara VW fixa.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang