Bakhjulsdriven elbil ?

KenthIJ
22 januari 2021 · 1 429 Inlägg

Sett att det finns och kommer fler bakhjulsdrivna elbilar.

Vad är det för för och nackdelar med bakhjulsdriven elbil?

Cuefa Ain't no place like home...
22 januari 2021 · 4 628 Inlägg

Nu får jag tala för VW men deras tanke är bland annat att när du inte har drivning på framhjulen så kan du få en väldigt aggresiv hjulvinkel vilket leder till snävare vändradie.
En ID.3 har mindre vändradie än en VW Polo trots att ID.3 är både längre och har längre axelavstånd.
Sen är det en enkel arkitektur.
VW, som bygger alla sina elbilar på samma bottenplatta, drar stort fördel av att kunna lämna den bakre halvan av bottenplattan och batteripaketet så gott som orört oavsett vad som byggs ovanpå den.
Andra tillverkare har säkert andra idéer.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
viccoA
22 januari 2021 · 3 109 Inlägg

Mycket effekt och direkt karaktär är trevligare på bakhjulen.
Varför bilarna blev framhjulsdrivna var en kostnadsfråga, på elbilar kostar det inte extra att få bakhjulen att driva.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 januari 2021 · 17 376 Inlägg

Cuefa skrev:
Nu får jag tala för VW men deras tanke är bland annat att när du inte har drivning på framhjulen så kan du få en väldigt aggresiv hjulvinkel vilket leder till snävare vändradie.
En ID.3 har mindre vändradie än en VW Polo trots att ID.3 är både längre och har längre axelavstånd.
Sen är det en enkel arkitektur.
VW, som bygger alla sina elbilar på samma bottenplatta, drar stort fördel av att kunna lämna den bakre halvan av bottenplattan och batteripaketet så gott som orört oavsett vad som byggs ovanpå den.
Andra tillverkare har säkert andra idéer.

Det är ju onekligen praktiskt att kunna svänga runt snävt. Men blir den inte baktung? Var sitter batterierna? Är dessa vätskekylda?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Cuefa Ain't no place like home...
22 januari 2021 · 4 628 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Cuefa skrev:
Nu får jag tala för VW men deras tanke är bland annat att när du inte har drivning på framhjulen så kan du få en väldigt aggresiv hjulvinkel vilket leder till snävare vändradie.
En ID.3 har mindre vändradie än en VW Polo trots att ID.3 är både längre och har längre axelavstånd.
Sen är det en enkel arkitektur.
VW, som bygger alla sina elbilar på samma bottenplatta, drar stort fördel av att kunna lämna den bakre halvan av bottenplattan och batteripaketet så gott som orört oavsett vad som byggs ovanpå den.
Andra tillverkare har säkert andra idéer.

Det är ju onekligen praktiskt att kunna svänga runt snävt. Men blir den inte baktung? Var sitter batterierna? Är dessa vätskekylda?

Motorn väger faktiskt inte många kilon, de är ofta mycket lättare än motsvarande förbränningsmotor. I en ID.3 väger den dryga 90kg om jag inte är helt ute och cyklar.

Batterierna ligger i golvet mellan axlarna och är en del av chassit.
Det ger dessutom en bekvämt låg tyngdpunkt!

https://i0.wp.com/img2.auto.cz/img/29/normal690/6594821_meb-skoda-platforma-meb-modularni-platforma-meb-v0.jpg?w=800&resize=800%2C&ssl=1

Det gör också att det är förhållandevis "enkelt" att addera ytterligare en (oftast mindre/svagare) motor och på så vis få fyrhjulsdrift. smile

Edit: Fyllt på med fakta.

Senast redigerat av Cuefa (22 januari 2021)

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
KenthIJ
22 januari 2021 · 1 429 Inlägg

Tackar för info. engagemang och synpunkter.

Har ju kört framhjulsdrivna bilar sedan 1999 då jag bytte min gamla Volvo 245 mot en Golf Combi.

Tycker själv att det är lättare att köra framhjulsdrivet i vinterväglag men det är kanske en vanesak.

Körde SAABar före 1986 då jag köpte min första Volvo 240

Senast redigerat av KenthIJ (22 januari 2021)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 januari 2021 · 13 669 Inlägg

fördelar är att man kan åka på häng på vintern smile   och göra burnisar på sommarn..    ungefär samma saker kan anses som nackdelar om man är av det tråkigare slaget..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
KenthIJ
22 januari 2021 · 1 429 Inlägg

Growe skrev:
fördelar är att man kan åka på häng på vintern smile   och göra burnisar på sommarn..    ungefär samma saker kan anses som nackdelar om man är av det tråkigare slaget..

Se min "tråkiga" "edit" ovan   :-)


"Har ju kört framhjulsdrivna bilar sedan 1999 då jag bytte min gamla Volvo 245 mot en Golf Combi.

Tycker själv att det är lättare att köra framhjulsdrivet i vinterväglag men det är kanske en vanesak.

Körde SAABar före 1986 då jag köpte min första Volvo 240"

Senast redigerat av KenthIJ (22 januari 2021)

Cuefa Ain't no place like home...
22 januari 2021 · 4 628 Inlägg

Fördelen nuförtiden är att alla elektroniska hjälpsystem gör det pinsamt enkelt att köra även en bakhjulsdriven bil på vintern smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 januari 2021 · 17 376 Inlägg

Cuefa skrev:
Fördelen nuförtiden är att alla elektroniska hjälpsystem gör det pinsamt enkelt att köra även en bakhjulsdriven bil på vintern smile

Visst är det så. Min Chrysler 300C gick som en pansarvagn när det var halt pga en mycket aggressivt inställd ESP. Om den kopplades ur så var det stört omöjligt att köra utan breda ställ i kurvorna (Fanns dock en "osynlig" vägg inbyggd som inte kunde överskridas). Gäller väl alla dagens bilar förvisso. Med undantag givetvis. Toyotas nya RAV-4 var väl lite väl snäll med kast i första versionen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torsen
23 januari 2021 · 7 198 Inlägg

Den stora skillnaden mot gamla tiders svansmotorbilar är att de då hade motorn bak och var i regel kraftigt överstyrda - undantaget var Hillman IMP som i stället var understyrd (på konstlad väg). Konkurrenten Simca 1000 var kraftigt överstyrd. (minns Skoda - huuuuu)

Men med nuvarande teknik för bakhjulsdrift så är t ex Honda e helt neutralstyrd.
Beror på att batterierna är placerade i mitten och elmotorerna bak är lätta.
Moderna elektroniska säkerhetssystem "trollar bort" överstyrningstendenser.

Men rent generellt, tror jag, är frontmotorbilar med framhjulsdrift säkrare.
De är ju i regel understyrda och strävar efter att gå i tangentens riktning.
Vilket alla bilars säkerhetssystem är konstruerade för.
Och kollas av bl a NCAP.
Bilar SKA krocka framåt - inte med baken först.

Utmarks-Loke
23 januari 2021 · 5 809 Inlägg

torsen skrev:
Men rent generellt, tror jag, är frontmotorbilar med framhjulsdrift säkrare.
De är ju i regel understyrda och strävar efter att gå i tangentens riktning.
Vilket alla bilars säkerhetssystem är konstruerade för.
Och kollas av bl a NCAP.
Bilar SKA krocka framåt - inte med baken först.

Dessutom inbjuder framhjulsdrivna bilar inte till inspirerad och riskfylld körning på samma vis och är säkrare på så vis.

Kan man få en elbil med bakhjulsdrift, någon snygg retrodesign och ett vettigt pris så är jag intresserad. Men så länge en elbil är en Nissan Leaf eller BMW i3 så står jag över.

panda666
23 januari 2021 · 4 228 Inlägg

Min personliga åsikt är att rwd är mycket lättare att köra under alla säsonger, förstår verkligen inte hur folk kan säga att framhjulsdrift är säkrare då det stämmer inte. Bakhjulsdrift är mycket säkrare tycker jag själv, det är mycket mer kontroll när bakdelen får sladd än framdelen som det blir med fwd. Kört en massa rwd bilar både me och utan antisladd och för mig är det ingen skillnad, kör man lugnt på vinter så är det noll problem. Precis som med vilken bil som helst bara man kör lugnt o fint. _Mycket mycket lättare att köra i snön och is me rwd än fwd tycker ja själv.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 januari 2021 · 17 376 Inlägg

panda666 skrev:
Min personliga åsikt är att rwd är mycket lättare att köra under alla säsonger, förstår verkligen inte hur folk kan säga att framhjulsdrift är säkrare då det stämmer inte. Bakhjulsdrift är mycket säkrare tycker jag själv, det är mycket mer kontroll när bakdelen får sladd än framdelen som det blir med fwd. Kört en massa rwd bilar både me och utan antisladd och för mig är det ingen skillnad, kör man lugnt på vinter så är det noll problem. Precis som med vilken bil som helst bara man kör lugnt o fint. _Mycket mycket lättare att köra i snön och is me rwd än fwd tycker ja själv.

Nu är ju inte du 40 år och vill bara att bilen håller sig på vägen. Däremot tycker även jag att rwd är roligare. Kanske något nervös i snömodd. ESP-lampan blinkar hela tiden när man trycker på lite försiktigt. Kör lustigt nog en rwd just nu. Onödigt stor motor kanske.

Allt hänger på hur väl ESP-systemet hanterar bilen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
panda666
23 januari 2021 · 4 228 Inlägg

Hybrid_ skrev:

panda666 skrev:
Min personliga åsikt är att rwd är mycket lättare att köra under alla säsonger, förstår verkligen inte hur folk kan säga att framhjulsdrift är säkrare då det stämmer inte. Bakhjulsdrift är mycket säkrare tycker jag själv, det är mycket mer kontroll när bakdelen får sladd än framdelen som det blir med fwd. Kört en massa rwd bilar både me och utan antisladd och för mig är det ingen skillnad, kör man lugnt på vinter så är det noll problem. Precis som med vilken bil som helst bara man kör lugnt o fint. _Mycket mycket lättare att köra i snön och is me rwd än fwd tycker ja själv.

Nu är ju inte du 40 år och vill bara att bilen håller sig på vägen. Däremot tycker även jag att rwd är roligare. Kanske något nervös i snömodd. ESP-lampan blinkar hela tiden när man trycker på lite försiktigt. Kör lustigt nog en rwd just nu. Onödigt stor motor kanske.

Allt hänger på hur väl ESP-systemet hanterar bilen.

Jag är inte långt ifrån^^ ge mig typ 5 år och några månader så är ja där. Tycker det är tom bättre att folk lär sig köra rwd för då blir man lite mer fokuserad bakom ratten och inte förlitar sig på alla medel och blir bra förare istället;) Man lär sig hantera bilen när bakdelen svajar lite så ger man fan i gaspedalen. Det kan bli lite tricky på skitväder men det är bara o köra lugnt^^ Men som sagt alla är olika och får självklart köra det som ger dom bäst komfort och känsla bakom ratt. Och vad kör du just nu? intressant^^

torsen
23 januari 2021 · 7 198 Inlägg

panda666 skrev:
Min personliga åsikt är att rwd är mycket lättare att köra under alla säsonger, förstår verkligen inte hur folk kan säga att framhjulsdrift är säkrare då det stämmer inte. Bakhjulsdrift är mycket säkrare tycker jag själv, det är mycket mer kontroll när bakdelen får sladd än framdelen som det blir med fwd. Kört en massa rwd bilar både me och utan antisladd och för mig är det ingen skillnad, kör man lugnt på vinter så är det noll problem. Precis som med vilken bil som helst bara man kör lugnt o fint. _Mycket mycket lättare att köra i snön och is me rwd än fwd tycker ja själv.

Jovisst, du har rätt - men......

Det gäller bara oss som kan(hm?) och tycker det är roligt att KÖRA bil.
Men det gäller inte alla.
Speciellt alla "fjortisar" och "fjortisinnor" med nytaget körkort som INTE KÖR utan åker med lagligt bakom ratten.
För dem är det säkrast med understyrd bil så att de krockar rakt fram.

Roligast på vintern är det med en riktig bil som har fördelningslåda där man kan spela mellan bak och fyrhjulsdrift.
Bland det roligaste man kan ha, med kläderna på, är plogad isbana på sjö och en 4x4-bil.
Gärna "fulldiffad" och otillåtet långa dubbar.

Kul att studera de här bilarna med "automatisk" fyrhjulsdrift som pendlar mellan understyrt och överstyrt beroende på raka eller kurva.
Provkörde för några år sedan en XC90 på is.
Levde nästan upp till epitetet som FORD åsatte 105E.

Rensvinf
23 januari 2021 · 528 Inlägg

Kruxet är väl att det sedan länge är klarlagt att gemen man har lättare för att känna när framvagnen släpper än när bakvagnen släpper.  Dvs, bilarna är inte tänkta utifrån hur folk skulle kunna köra: utan hur folk generellt kör.   Jag tror att redan innan diskussionen om huruvida man vill krocka med framänden eller bakänden, så kommer frågan om vilken drivning som gör att folk i gemen kör säkrast och därmed undvikar krock. Och det ska tydligen vara så att man lättare kör säkrast med framhjulsdrift. Jag har själv kört både framhjulsdrift och bakhjulsdrift. Jag tänker heller inte överdriva mina körkunskaper. Jag *har* blivit överraskad flertalet gånger när bmw-kombin kastat ut bakänden, men ytterst sällan med framhjulsdrivna bilen och definitivt inte fått samma panik.  Och då har det rört sig om utdragna kurvor i stadstrafik etc vintertid i helt vanligt tempo.

panda666
23 januari 2021 · 4 228 Inlägg

torsen skrev:

panda666 skrev:
Min personliga åsikt är att rwd är mycket lättare att köra under alla säsonger, förstår verkligen inte hur folk kan säga att framhjulsdrift är säkrare då det stämmer inte. Bakhjulsdrift är mycket säkrare tycker jag själv, det är mycket mer kontroll när bakdelen får sladd än framdelen som det blir med fwd. Kört en massa rwd bilar både me och utan antisladd och för mig är det ingen skillnad, kör man lugnt på vinter så är det noll problem. Precis som med vilken bil som helst bara man kör lugnt o fint. _Mycket mycket lättare att köra i snön och is me rwd än fwd tycker ja själv.

Jovisst, du har rätt - men......

Det gäller bara oss som kan(hm?) och tycker det är roligt att KÖRA bil.
Men det gäller inte alla.
Speciellt alla "fjortisar" och "fjortisinnor" med nytaget körkort som INTE KÖR utan åker med lagligt bakom ratten.
För dem är det säkrast med understyrd bil så att de krockar rakt fram.

Roligast på vintern är det med en riktig bil som har fördelningslåda där man kan spela mellan bak och fyrhjulsdrift.
Bland det roligaste man kan ha, med kläderna på, är plogad isbana på sjö och en 4x4-bil.
Gärna "fulldiffad" och otillåtet långa dubbar.

Kul att studera de här bilarna med "automatisk" fyrhjulsdrift som pendlar mellan understyrt och överstyrt beroende på raka eller kurva.
Provkörde för några år sedan en XC90 på is.
Levde nästan upp till epitetet som FORD åsatte 105E.

Man lär sig att köra lugnt o fint när man tar kortet så fortsätter man på de viset efter man tagit kortet så spelar det ingen roll vad man kör för bil sen för kör man lugnt så går det bra. Det kanske är lite psykologiskt på hur folk kör bil, förlitar sig för mycket på awd, antisladd osv osv. Tyvärr jättemånga där ute kör med jätteslitna vinterdäck och värst av allt snedslitna ocksåwink pallar inte göra hjulinställning så det blir snedslitet. Sj tänker ja typ att det vore bra att man byter till nya vinterdäck så fort mönstret går under 6-7mm;) alltid bra med helt nya och fräscha däck.

Rensvinf :

Jobbigt de där med att man kan plötsligt tappa greppet, speciellt vid svartis osv. Vene faktiskt men för mig känns iaf fwd dåligt och rwd stabilare. Men visst har statistiken bevisat att fwd gör så att folket hamnar i mindre olyckor så kanske det är bra;) men man borde inte kalla rwd för farligt iaf.

Off
23 januari 2021 · 101 Inlägg

Jämför man bakhjulsdrift kontra fyrhjulsdrift så är ju bakhjulsdrift mer energieffektivt. Du kan köra längre på en laddning.

Eftersom en elbil har en mycket mer balanserad viktfördelning (ingen tung motor längst fram) så hamnar tyngden längre bak och när du accelererar hamnar tyngden ytterligare ännu längre bak vilket gör att fästet bakdäcken får blir väldigt mycket bättre än framdäckens fäste.

Detta ser vi ju alltså även med förbränningsmotorer men inte lika extremt eftersom då har man en tung motor längst fram som trycker ned framhjulen.

Jag är dock ingen expert så det kan absolut finnas ytterligare anledningar


Edit; Dessutom kan antiskoj-system hantera halka mycket bättre med elmotorer än förbränningsmotorer så det kan mycket väl göra upp för den stora massans panik när de får sladd.

Senast redigerat av Off (23 januari 2021)

KenthIJ
30 januari 2021 · 1 429 Inlägg

Tackar för alla inlägg och synpunkter.

Själv (och övriga familjen) vill helst kunna ta oss från a-b på ett så tryggt, gärna snyggt , bekvämt och säkert sätt som möjligt.
Det jag tycker är kul, utmanande och intressant med "bilåkning/körning" numera är att kunna köra så snålt som möjligt. Skulle nog kunna säga att jag "nördat in" på det så smått.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang