Är verkligen Hyundai skräpbil?

Cassius Hobbymekaniker
27 januari 2021 · 470 Inlägg

Det görs väl knappt "skräpbilar" som bara krånglar längre?

Kort sagt kan man väl säga att man får vad man betalar för. Alla nya bilar fungerar klanderfritt ett antal år och ett antal tusen mil, därefter kan man börja se skillnader. Då är det oftast dom dyrare som håller bättre.

Jag har själv inte ägt någon Kia eller Hyundai, men jag har bekanta som ägt dessa. Den ena hade en I30 typ 2010 där han fick byta bromsskivor och ok runt om vid 9000 mil, inget jättebra betyg enligt mig.. En annan har en Kia Sportage som efter 4 år och 17 000 mil har en hel del rost på bärarmar etc, något som kommer behöva åtgärdas inom 2 år om han behåller den. Inte heller något bra betyg.

Men man får kanske fråga sig hur länge man ska ha bilen med, dessa två märken tillhör de billigare märkena, en billig bil får man kanske acceptera inte är byggd för samma livslängd som en dyr, så köper man en sådan kanske man ska ta med i beräkningen att byta efter ett par år eller innan den passerat 10 000 mil t ex.

Men upp till 10 000 mil är det inte många bilar som kategoriskt strular idag! Annat var det på 50-talet när man fick en gratis motorrenovering om man körde 10 000 mil med sin Bubbla Utan att ha renoverat motorn wink

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
panda666
27 januari 2021 · 4 228 Inlägg

Cassius skrev:
Det görs väl knappt "skräpbilar" som bara krånglar längre?

Kort sagt kan man väl säga att man får vad man betalar för. Alla nya bilar fungerar klanderfritt ett antal år och ett antal tusen mil, därefter kan man börja se skillnader. Då är det oftast dom dyrare som håller bättre.

Jag har själv inte ägt någon Kia eller Hyundai, men jag har bekanta som ägt dessa. Den ena hade en I30 typ 2010 där han fick byta bromsskivor och ok runt om vid 9000 mil, inget jättebra betyg enligt mig.. En annan har en Kia Sportage som efter 4 år och 17 000 mil har en hel del rost på bärarmar etc, något som kommer behöva åtgärdas inom 2 år om han behåller den. Inte heller något bra betyg.

Men man får kanske fråga sig hur länge man ska ha bilen med, dessa två märken tillhör de billigare märkena, en billig bil får man kanske acceptera inte är byggd för samma livslängd som en dyr, så köper man en sådan kanske man ska ta med i beräkningen att byta efter ett par år eller innan den passerat 10 000 mil t ex.

Men upp till 10 000 mil är det inte många bilar som kategoriskt strular idag! Annat var det på 50-talet när man fick en gratis motorrenovering om man körde 10 000 mil med sin Bubbla Utan att ha renoverat motorn wink

bmw 5 serie med minsta motorn där växellådan och kedjan rasar efter 5000mil, kostar siså halv mille helt ny, bra kvalite. hur många kedjor och växellådor har du hört rasat på en kia jämfört med bmw/mercedes/audi tex? det är helt tvärtom tycker ja, en kia ceed som kostar ny 200k håller tusen gånger bättre än jämfört me en tysk som kostar ny 500k. Bromssok osv hör inte till hållbarhet, det är slitdelar, och jag har inte sett nån kia som rostat så mycket att det är livsfarligt.

Senast redigerat av panda666 (27 januari 2021)

Utmarks-Loke
27 januari 2021 · 5 814 Inlägg

Sedan är hållbarhet på kort sikt och lång sikt två olika saker. Det finns vissa som menar att Land Rover är den sämsta bil som byggts, de bara går sönder hela tiden. Men efter 30 år finns i stort sett alla kvar, medan de flesta Toyota skrotats bort. Det samma kommer ske med KIA, om 30 år kommer de allra flesta vara skrotade. De är bilar som är byggda för att vara billiga och hålla bra för Svensson några år, men de är inte byggda för att hålla för evigt.

eastereverybodybay
27 januari 2021 · 360 Inlägg

En bekant köpte en ny Hyundai Accent år 2000... Eller "accident" som vissa gärna vill kalla dom. Hahaha..

Han körde 35000 mil fram till 2015 då han sålde den, men den rullar fortfarande i trafik.
Han berättade att han bara utfört service och bromsbyte och utbyte av någon kulled i framvagnen under alla åren.

En Hyundai i30 lär inte vara sämre om man tar hand om den som sig bör.

Cassius Hobbymekaniker
28 januari 2021 · 470 Inlägg

panda666 skrev:
bmw 5 serie med minsta motorn där växellådan och kedjan rasar efter 5000mil, kostar siså halv mille helt ny, bra kvalite. hur många kedjor och växellådor har du hört rasat på en kia jämfört med bmw/mercedes/audi tex? det är helt tvärtom tycker ja, en kia ceed som kostar ny 200k håller tusen gånger bättre än jämfört me en tysk som kostar ny 500k. Bromssok osv hör inte till hållbarhet, det är slitdelar, och jag har inte sett nån kia som rostat så mycket att det är livsfarligt.

Jag har en kompis som tog ut en sprillans ny Kia nu, han hann köra 50 mil innan motorlampan tändes. Tycker du jag ska klanka ner på på Kia för det? smile Jag anser också att ett bromsok som inte håller 25k+ mil är av rätt kass kvalite... klossar och skivor är en annan sak dock.

De två största internet hatämnena de senaste åren har väl varit VAG's 2.0 TFSi, och BMW's N47 motorer. Är det den du menar?

I båda fallen är nog majoriteten av problemen orsakade av samma sak. Brukare som inte sköter bilen på rätt sätt.

Läser man på en del finns det flera nyanser av problemen med dessa motorer, så det skadar inte att vara lite källkritisk innan man klankar ner på dom. Jag personligen är bättre påläst vad gäller VAG motorn, men skulle tro att BMW har mer eller mindre samma "krav lista" för att köra longlife service. Majoriteten av dessa bilar börjar också sina liv som företagsbilar under leasing kontrakt, grundinställningen är också att dom ska gå just longlife.

Men, för att longlife faktiskt ska fungera finns det ett par saker som behöver följas!
1. Alltid motorvärmare om det är +5 eller kallare.
2. Aldrig pressa bilen innan motor och oljetemp kommit till rätt nivå.
3. Undvika småkörning.
4. Efter en motorvägs stint i högre temp låta bilen svalna lite innan den stängs av.

Hur många tror du följer detta? Ta sen in att båda märkena stolt säger att man Kan köra upp till 3000 mil innan oljebyte, när då lampan tänds efter 12-1300 mil eftersom ovanstående inte följts, hur många av dessa leasare tror du faktiskt åker in för ett oljebyte och hur många fortsätter några hundra mil till eftersom det ju Ska gå köra 3000 mil?

Faktorerar man bort alla bilar som vansköts så blir inte felprocenten högre än hos någon annan skulle jag tro. Sen kan jag hålla med om att båda märkena borde haft större marginal på materialet för att detta inte skulle hända, men det är ju lätt att vara efterklok smile

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
panda666
28 januari 2021 · 4 228 Inlägg

Cassius skrev:

panda666 skrev:
bmw 5 serie med minsta motorn där växellådan och kedjan rasar efter 5000mil, kostar siså halv mille helt ny, bra kvalite. hur många kedjor och växellådor har du hört rasat på en kia jämfört med bmw/mercedes/audi tex? det är helt tvärtom tycker ja, en kia ceed som kostar ny 200k håller tusen gånger bättre än jämfört me en tysk som kostar ny 500k. Bromssok osv hör inte till hållbarhet, det är slitdelar, och jag har inte sett nån kia som rostat så mycket att det är livsfarligt.

Jag har en kompis som tog ut en sprillans ny Kia nu, han hann köra 50 mil innan motorlampan tändes. Tycker du jag ska klanka ner på på Kia för det? smile Jag anser också att ett bromsok som inte håller 25k+ mil är av rätt kass kvalite... klossar och skivor är en annan sak dock.

De två största internet hatämnena de senaste åren har väl varit VAG's 2.0 TFSi, och BMW's N47 motorer. Är det den du menar?

I båda fallen är nog majoriteten av problemen orsakade av samma sak. Brukare som inte sköter bilen på rätt sätt.

Läser man på en del finns det flera nyanser av problemen med dessa motorer, så det skadar inte att vara lite källkritisk innan man klankar ner på dom. Jag personligen är bättre påläst vad gäller VAG motorn, men skulle tro att BMW har mer eller mindre samma "krav lista" för att köra longlife service. Majoriteten av dessa bilar börjar också sina liv som företagsbilar under leasing kontrakt, grundinställningen är också att dom ska gå just longlife.

Men, för att longlife faktiskt ska fungera finns det ett par saker som behöver följas!
1. Alltid motorvärmare om det är +5 eller kallare.
2. Aldrig pressa bilen innan motor och oljetemp kommit till rätt nivå.
3. Undvika småkörning.
4. Efter en motorvägs stint i högre temp låta bilen svalna lite innan den stängs av.

Hur många tror du följer detta? Ta sen in att båda märkena stolt säger att man Kan köra upp till 3000 mil innan oljebyte, när då lampan tänds efter 12-1300 mil eftersom ovanstående inte följts, hur många av dessa leasare tror du faktiskt åker in för ett oljebyte och hur många fortsätter några hundra mil till eftersom det ju Ska gå köra 3000 mil?

Faktorerar man bort alla bilar som vansköts så blir inte felprocenten högre än hos någon annan skulle jag tro. Sen kan jag hålla med om att båda märkena borde haft större marginal på materialet för att detta inte skulle hända, men det är ju lätt att vara efterklok smile

men sluta nu snälla;) ge dig.. finns folk som kört sin bmw 5000mil där lådan rasat från ingenstans och finns flera där kedjan rasat efter 5000mil också..dom har börjat brinna tom tack vare egr ventil. Ska inte ens börja med alla luftbälgar bak på deras luftfjädring. Helt katastrof hållbarhet för pengarna och det vet du! Kia har endå 7 års nybilsgaranti och 15.000mil det som inträffar först så lyser motorlampan efter 6 år och 10.000mil så lagar dom den direkt, kan du gå in på bmw med lysande motorlampa och be dom kolla på den gratis när bilen är 6 år gammal och gått 10.000mil? nej, absolut inte för nybilsgarantin är borta hej då. Allt är inte handhavande men många är såklart, man kan inte säga att allt är handhavande fel. Enligt statistik där sambon jobbar, (leasingbolag) dom mest återkommande felen/mest återkommande problembilar är alltid vw. Deras kassa motorer och växellådor, dåligt skämt av bilmärke.

Cassius Hobbymekaniker
29 januari 2021 · 470 Inlägg

panda666 skrev:
men sluta nu snälla;) ge dig.. finns folk som kört sin bmw 5000mil där lådan rasat från ingenstans och finns flera där kedjan rasat efter 5000mil också..dom har börjat brinna tom tack vare egr ventil. Ska inte ens börja med alla luftbälgar bak på deras luftfjädring. Helt katastrof hållbarhet för pengarna och det vet du! Kia har endå 7 års nybilsgaranti och 15.000mil det som inträffar först så lyser motorlampan efter 6 år och 10.000mil så lagar dom den direkt, kan du gå in på bmw med lysande motorlampa och be dom kolla på den gratis när bilen är 6 år gammal och gått 10.000mil? nej, absolut inte för nybilsgarantin är borta hej då. Allt är inte handhavande men många är såklart, man kan inte säga att allt är handhavande fel. Enligt statistik där sambon jobbar, (leasingbolag) dom mest återkommande felen/mest återkommande problembilar är alltid vw. Deras kassa motorer och växellådor, dåligt skämt av bilmärke.

Finns säkert många som kört de bilarna du syftar på i bra många mer mil och år också. Men utan att nämna orsaken till rasen så är det svårt att verifiera om det är ett systemfel från tillverkaren, eller ett handhavande fel. Systemfel brukar tillverkarna återkalla för åtgärd, varpå det inte ska vara ett problem sen.

Ska man klanka ner på det sätt du gör, kan det vara klokt att vara saklig om man vill bli tagen på allvar och inte bara komma med generella uttalanden där hela märken dras över en och samma kam smile Jag säger inte att BMW och Audi är problemfria, bara att merparten av problemen troligen kan förklaras med handhavandet av bilarna.

Tar du en annan växellåda som har lite dåligt rykte, VAG's DSG/S-Tronic t ex. Så är merparten av "rasen" på dessa lådor brända lameller och överhettning. Det fenomenet får man om man ligger och smygbromsar i bilköer istället för att låta bilen rulla i det tempo den har på tomgång och stanna helt när man kommer för nära, för att sen släppa bromsen helt och rulla fram en bit till. Det står tydligt i bruksbeskrivningen att man Inte ska smygbromsa i krypfart med dessa lådor!

Men åter igen, hur många har läst manualen och rättar sig därefter? Och ja, det hade varit klokt av VAG i detta fall att ha bättre säkerhetsmarginal (och att ha förutsett det troliga användarmönstret hos brukarna). Men som sagt, lätt att vara efterklok.

Jag har bekanta som kört/kör Kior, Hyundai'er och Dacia. Alla fyra har bytt bil efter tre år då dom tyckt att dom börjat strula för mycket men täta besök hos verkstan för små saker. Däremot har dom köpt nya bilar av samma märken! Det går inte komma ifrån att det finns många BMW's och VAG bilar som rullar långt heller, hur problemfritt det är kan vara svårare att sia i utan direkt kontakt med dom som äger dom dock. Jag har bara en bekant som kör BMW för tillfället, en 2013 320 diesel. Den fungerar klanderfritt för honom och han kör ändå runt 3000 mil per år. Jag har två bekanta som har modernare VAG bilar, den ena diesel och den andra med 2.0TFSi, dom har inte heller haft problem (dieseln har dom kört en 12-13k mil med nu). Systern köpte av lillebror hans 2010 A4 med 1.8TFSi, en bil som för brorsan aldrig tog någon olja, men för henne (efter två vintrar med kallstarter och småkörning) börjat ta lite mer än vad som är bekvämt med olja.

En biltillverkare är ett så pass stort bolag att man inte kan ha systemfel och låta dom vara, det skadar bolagets image för mycket för att det ska kunna leva vidare, det kostar på tok för mycket för att det ska vara hållbart. Därav min starka skeptisism till att BMW och VAG som är två av bilvärldens största aktörer skulle ha sådana systemfel som nätet antyder. Och som jag redan påpekat krävs det inte mycke läsande för att förstå att merparten av problemen kan kopplas till handhavandet.

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
amazinjoey
29 januari 2021 · 1 138 Inlägg

@Hybrid jobbar på en Kia verkstad, Han har nog koll om de är bra eller inte

KSI-Garage Platschef på Hedin Däckdepå i Bålsta
29 januari 2021 · 1 366 Inlägg

Jag har kört mest tyska bilar, Audi, vw och även BMW tidiagre. Jag köpte mig en beg i30 -08 diesel automat i höstas som pendlarbil.
Jag upplever den som en toyota ungefär, den funkar. Den gör sitt jobb, drar lite diesel och den har mycket utrustning för en lägre kostnad än en tysk bil. Men den är inte så körglad, men bra som transportmedel från punkt A till B
Sen så är inte den upplevda kvalitén i reglage och rattar inne i bilen inte samma som i tyska bilar.
Nu har jag bara kört bilen med dubbfritt, men upplever ljudnivån som något högre än min gamla A6 C5, men fullt acceptabel i motorvägsfart.
Jag har letat begagnade original gummimattor och växelväljarknopp, och upptäckte då att det finns nästan inga i30 på skrotarna. Så det måste vara ett bra tecken ;-)
Min har gått 20000 mil och jag gjorde precis 20000 mila service och blev förvånat hur billigt det var ( fast det var med oljebyte i växellådan). kolla de vissa standard slitage delar och det är mycket billigare än till min gamla Audi A6.

Senast redigerat av vw_audi (29 januari 2021)

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen BYD Atto 3 BYD Atto 3
panda666
29 januari 2021 · 4 228 Inlägg

Cassius skrev:

panda666 skrev:
men sluta nu snälla;) ge dig.. finns folk som kört sin bmw 5000mil där lådan rasat från ingenstans och finns flera där kedjan rasat efter 5000mil också..dom har börjat brinna tom tack vare egr ventil. Ska inte ens börja med alla luftbälgar bak på deras luftfjädring. Helt katastrof hållbarhet för pengarna och det vet du! Kia har endå 7 års nybilsgaranti och 15.000mil det som inträffar först så lyser motorlampan efter 6 år och 10.000mil så lagar dom den direkt, kan du gå in på bmw med lysande motorlampa och be dom kolla på den gratis när bilen är 6 år gammal och gått 10.000mil? nej, absolut inte för nybilsgarantin är borta hej då. Allt är inte handhavande men många är såklart, man kan inte säga att allt är handhavande fel. Enligt statistik där sambon jobbar, (leasingbolag) dom mest återkommande felen/mest återkommande problembilar är alltid vw. Deras kassa motorer och växellådor, dåligt skämt av bilmärke.

Finns säkert många som kört de bilarna du syftar på i bra många mer mil och år också. Men utan att nämna orsaken till rasen så är det svårt att verifiera om det är ett systemfel från tillverkaren, eller ett handhavande fel. Systemfel brukar tillverkarna återkalla för åtgärd, varpå det inte ska vara ett problem sen.

Ska man klanka ner på det sätt du gör, kan det vara klokt att vara saklig om man vill bli tagen på allvar och inte bara komma med generella uttalanden där hela märken dras över en och samma kam smile Jag säger inte att BMW och Audi är problemfria, bara att merparten av problemen troligen kan förklaras med handhavandet av bilarna.

Tar du en annan växellåda som har lite dåligt rykte, VAG's DSG/S-Tronic t ex. Så är merparten av "rasen" på dessa lådor brända lameller och överhettning. Det fenomenet får man om man ligger och smygbromsar i bilköer istället för att låta bilen rulla i det tempo den har på tomgång och stanna helt när man kommer för nära, för att sen släppa bromsen helt och rulla fram en bit till. Det står tydligt i bruksbeskrivningen att man Inte ska smygbromsa i krypfart med dessa lådor!

Men åter igen, hur många har läst manualen och rättar sig därefter? Och ja, det hade varit klokt av VAG i detta fall att ha bättre säkerhetsmarginal (och att ha förutsett det troliga användarmönstret hos brukarna). Men som sagt, lätt att vara efterklok.

Jag har bekanta som kört/kör Kior, Hyundai'er och Dacia. Alla fyra har bytt bil efter tre år då dom tyckt att dom börjat strula för mycket men täta besök hos verkstan för små saker. Däremot har dom köpt nya bilar av samma märken! Det går inte komma ifrån att det finns många BMW's och VAG bilar som rullar långt heller, hur problemfritt det är kan vara svårare att sia i utan direkt kontakt med dom som äger dom dock. Jag har bara en bekant som kör BMW för tillfället, en 2013 320 diesel. Den fungerar klanderfritt för honom och han kör ändå runt 3000 mil per år. Jag har två bekanta som har modernare VAG bilar, den ena diesel och den andra med 2.0TFSi, dom har inte heller haft problem (dieseln har dom kört en 12-13k mil med nu). Systern köpte av lillebror hans 2010 A4 med 1.8TFSi, en bil som för brorsan aldrig tog någon olja, men för henne (efter två vintrar med kallstarter och småkörning) börjat ta lite mer än vad som är bekvämt med olja.

En biltillverkare är ett så pass stort bolag att man inte kan ha systemfel och låta dom vara, det skadar bolagets image för mycket för att det ska kunna leva vidare, det kostar på tok för mycket för att det ska vara hållbart. Därav min starka skeptisism till att BMW och VAG som är två av bilvärldens största aktörer skulle ha sådana systemfel som nätet antyder. Och som jag redan påpekat krävs det inte mycke läsande för att förstå att merparten av problemen kan kopplas till handhavandet.

japp fortsätt var naiv och lev i din drömvärld där det är alltid handhavande fel och alla märken försöker göra bra bilar som håller för evigt, helt tvärtom dom dyraste märkena gör skitbilar med syfte att paja då kan dom ta pengar för verkstadsbesök. Vet du hur mycket bmw tjänar på varje person som kommer in och har fel på bilen? samma sak med vw och resten av biltillverkarna. Dom enda som inte har så mycket problem är asiaterna, lexus tex har ja aldrig hört nån snacka om motorras eller problem med drivlina. Detta är ett fenomen med tyskarna speciellt då med vw, varför har inte toyota eller lexus såna problem? dom säljer också ganska kraftigt mycket med bil. Nej det räcker med skitsnack nu..skitbilar är vad det är.

husseman
30 januari 2021 · 1 577 Inlägg

Hehe, mjo måste nog hålla med om att kan man inte få en kamkedja/sträckare att hålla mer än vad vissa VW gör, så har man givetvis dumsnålat på nåt som man normalt sett anser vara underhållsfritt. Nu har väl försäkringsbolagen tagit en stor del av kostnaden o dessa sträckta kedjor har uppgraderats o även spännare i omgångar... fast- ja litar inte på dessa lösningar. Man har alltid i bakskallen när man servar en Vagbil med 1,2 , 1,4 , 2,0 med kamkedja...att skiten kan kugga, när som helst. Så när det gäller Vag. bättre med kamrem. Franska bilar med sträckta kedjor finns ju, o "Nissan" som kör på Fransk skit numer oxå.
Bytt på en micra o en Passat 1,4 Tsi-10 denna vecka. Inget skoj jobb, o när man ser hur mkt. kedjorna sträckt sig, o hur svampiga sträckarna är- så blir man mörkrädd. En kamkedja ska aldrig behöva bytas enligt mig. Tyvärr har vissa märken snålat in på kvalite o sparat några spänn per bil o det e´klart- tillverkar man 8 miljoner bilar om året, så blir det ju pengar...men man har förstört ryktet om kamkedjans driftsäkerhet. Men fler gummiremmar att byta blir det ju, när de inser att de fixar inte att få till en kedjedrivning-som varit skottsäker- sen Hedenhös.

mvh/husse

rcy
30 januari 2021 · 1 705 Inlägg

eastereverybodybay skrev:
En bekant köpte en ny Hyundai Accent år 2000... Eller "accident" som vissa gärna vill kalla dom. Hahaha..

Han körde 35000 mil fram till 2015 då han sålde den, men den rullar fortfarande i trafik.
Han berättade att han bara utfört service och bromsbyte och utbyte av någon kulled i framvagnen under alla åren.

En Hyundai i30 lär inte vara sämre om man tar hand om den som sig bör.

Morsan köpte en Hyundai Accent 1999, har för mig den kostade 89.900:- helt ny eller nåt sånt löjligt. Skittråkig bil med liten motor och inga finesser alls, inte ens elhissar. Men biljäveln bara funkar!
Morsan hade den till för typ 6-7 år sedan, den hade då rullat nånstans runt 25.000 mil. Då morsan blev för gammal för att köra bil så fick syrran ta över den, och idag har den rullat över 30.000 mil och jag blir nästan irriterad på hur fint den hoppar igång utan minsta tvekan oavsett väder och att den känns oförskämt bra att köra trots sina år och mil.
Bilen har aldrig krånglat på något vis eller orsakat några som helst problem, och har aldrig ens haft ett påpekande vid besiktning.
Den har givetvis fått sedvanlig service med olja, filter, lampor och andra slitdetaljer, men i övrigt så har vi aldrig behövt göra någonting med den. När syrran tog över den så bytte jag skivor och belägg runt om, och det kostade mindre än vad en enda skiva kostar till min BMW.


Hyundai må vara tråkiga och plastiga, men jag kan inte för mitt liv motivera att dom skulle kunna kallas skräpbil. Vill du bara flytta arslet från punkt A till punkt B helt utan onödig upphetsning eller kostnad, då är dom väldigt svårslagna. Som bilfanatiker önskar jag verkligen att jag kunde såga dom och kalla dom skräp, men det vore helt enkelt inte sant.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 januari 2021 · 17 386 Inlägg

Vi har själva en sugtrimmad Hyundai Sonata 3.3 V6 från 2006 sedan 3 år tillbaka. Förutom byte av en vevaxelgivare (motorlampan tände sig men bilen gick bra) så bara bilen går. Och den får gå rätt hårt på semestern om man kör på Autobahn.   Litar till 100% på denna. Går som den vore ny.

Men visst: den drar bensin som en turistbuss.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Per-Hakansson
30 januari 2021 · 9 Inlägg

Har en i30 2012 som jag har kört 8000mil med köpt beggad, på dom milen så är det skivor och belägg som bytts samt service och glödlampor...
Den har nu rullat 19400mil drar ingen olja hyffsat snål på diesel.
Bror är inne på sin andra kia ceed bara servicar där oxå.
Grannen köpte en A3 1,6 till frun den fick audi handlarna ta tillbaka 1 liter olja på 100 mil gått under 6000mil kvalite????
Samma granne har en 320 diesel-17 köpt, ny bytt turbo samt nått mer som inte skall behöva bytas på n ny dyr bil Kvalite???

Utmarks-Loke
30 januari 2021 · 5 814 Inlägg

Per-Hakansson skrev:
Har en i30 2012 som jag har kört 8000mil med köpt beggad, på dom milen så är det skivor och belägg som bytts samt service och glödlampor...
Den har nu rullat 19400mil drar ingen olja hyffsat snål på diesel.
Bror är inne på sin andra kia ceed bara servicar där oxå.
Grannen köpte en A3 1,6 till frun den fick audi handlarna ta tillbaka 1 liter olja på 100 mil gått under 6000mil kvalite????
Samma granne har en 320 diesel-17 köpt, ny bytt turbo samt nått mer som inte skall behöva bytas på n ny dyr bil Kvalite???

Å andra sidan köpte jag en 118d -11, som redan hade gått 20k mil. Då borde väl allt möjligt börja falla i bitar? Nu, tre och ett halvt år och 10.000 mil senare är det en givare till ljusviddautomatiken som gått sönder, kostade 300kr. I övrigt inget utom service, som är olja, generatorrem och bromsar. Okej, en bussning till en länkarm har börjat gnissla, den kommer väl kosta några hundralappar att byta så småningom. Till och med torkarbladen är de samma som satt på när jag fick bilen.

panda666
30 januari 2021 · 4 228 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

Per-Hakansson skrev:
Har en i30 2012 som jag har kört 8000mil med köpt beggad, på dom milen så är det skivor och belägg som bytts samt service och glödlampor...
Den har nu rullat 19400mil drar ingen olja hyffsat snål på diesel.
Bror är inne på sin andra kia ceed bara servicar där oxå.
Grannen köpte en A3 1,6 till frun den fick audi handlarna ta tillbaka 1 liter olja på 100 mil gått under 6000mil kvalite????
Samma granne har en 320 diesel-17 köpt, ny bytt turbo samt nått mer som inte skall behöva bytas på n ny dyr bil Kvalite???

Å andra sidan köpte jag en 118d -11, som redan hade gått 20k mil. Då borde väl allt möjligt börja falla i bitar? Nu, tre och ett halvt år och 10.000 mil senare är det en givare till ljusviddautomatiken som gått sönder, kostade 300kr. I övrigt inget utom service, som är olja, generatorrem och bromsar. Okej, en bussning till en länkarm har börjat gnissla, den kommer väl kosta några hundralappar att byta så småningom. Till och med torkarbladen är de samma som satt på när jag fick bilen.

Nej det behöver inte vara så men chansen är mycket större att nått dyrt kommer paja på tysken. Det finns en risk att din kedja pajar då du har n47 motorn på din bmw, lyssna efter rassel skulle jag säga. Hör du rassel vid 1500-2000 varv är det kanske försent, kolla ifall du kan byta spännare annars är det 25-30.000 kostnad som gäller om inte du fixar sj. Problemet me tyskarna är att vad som helst kan gå vid precis vilken tidpunkt som helst. Har sj inte sett detta fenomen hos kia/hyundai eller annat asiatiskt märke. Har också kollegor som bara kör kia, enligt dom så är det bara service som gäller och pajar nått endå så fixar kia det gratis! Pajar nått på din bmw nu som är från 11 ja lycka till att få goodwill, dom kommer bara skratta åt dig.

amazinjoey
30 januari 2021 · 1 138 Inlägg

Inte bara kedjan på de utan vevan oxå som pajar å de är i backorder för både n47 å n57 för så många bilar som pajar

Utmarks-Loke
30 januari 2021 · 5 814 Inlägg

panda666 skrev:
Pajar nått på din bmw nu som är från 11 ja lycka till att få goodwill, dom kommer bara skratta åt dig.

Det är väl självklart att de skrattar om man dyker upp och vill ha goodwill på en 10 år gammal bil som gått 30k mil? Det är helt orimligt att de skall laga en så gammal bil gratis.

amazinjoey
30 januari 2021 · 1 138 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

panda666 skrev:
Pajar nått på din bmw nu som är från 11 ja lycka till att få goodwill, dom kommer bara skratta åt dig.

Det är väl självklart att de skrattar om man dyker upp och vill ha goodwill på en 10 år gammal bil som gått 30k mil? Det är helt orimligt att de skall laga en så gammal bil gratis.

Nja, men de har erkänt att kedjan är feldesignad på de motorna och att de inte håller. Vet en som gick goodwill på sin 520d 2011, den hade åkt 22K men han var väldigt  på dem + kontaktat konsumtverket.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 januari 2021 · 13 674 Inlägg

dagens kamkedjor sitter nog bara monterade för att tillverkarna ska tjäna pengar.   dom ska bli så pass slappa att motorn rappar över dagen efter garantin är slut.

enda logiska förklaringen som finns..   nog för att tex saabs kedjor blivit dåliga och låtit illa men dom går ju liksom inte sönder så mycket att motorn blivit skrot oavsätt.. 

det säger ju rätt mycket om vad tillverkarna håller på med.   dom vill inte att vi har våra bilar i genomsnitt 17år som vi har i sverige utan dagen efter garantin ska det helst kosta mer att laga den än vad den är värd.  så man måste köpa en ny bil. det är tillverkanas mål.  annars hade dom monterat kedjor som håller

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang