Tjena

jonathan33338
23 januari 2021 · 9 Inlägg

Tjena jag skulle nyss koppla in mitt biljud men råkade tappa + kablen till högtalarna på Bil batterie +  så dem skrek ganska högt vill tillägga att den bara låg på i Max och 10seek hur stor chans är det att dem har gått sönder

Xebers76
23 januari 2021 · 2 250 Inlägg

rackarns otur sad

jonathan33338
23 januari 2021 · 9 Inlägg

Ja och högtalarna helt ny köpta med får la hoppas att dem inte har gått sönder dem va ju inte gratis ändå om man säger så

LocKtar Herr
23 januari 2021 · 1 722 Inlägg

Tråkig historia det där

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
Off
23 januari 2021 · 101 Inlägg

Hatar när man råkar tappa den EXAKT på polen så den fastnar där i 10 sekunder och man bara helt glömmer bort att ta bort den därifrån

SportPilot Ubåtsingenjör
24 januari 2021 · 7 217 Inlägg

risken att högtalarna är skrot skulle jag vilja påstå är mycket stor, de är nästan garanterat skrot

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
jonathan33338
24 januari 2021 · 9 Inlägg

Off skrev:
Hatar när man råkar tappa den EXAKT på polen så den fastnar där i 10 sekunder och man bara helt glömmer bort att ta bort den därifrån

För kablen åkte ut ur steget och landat på + på steget och satt fram i bilen

Lucif3r
24 januari 2021 · 2 183 Inlägg

Tämligen garanterat skrot.
En högtalare kyls av sin konrörelse, konrörelsen uppstår av AC-ström(och till viss del, på/av DC-ström) via plus och minus polen på högtalaren. Dessutom är det inte många volt som går igenom spolen.
Att lägga på ren DC-ström en längre tid kommer bränna högtalaren tämligen omgående, ännu fortare ju mer volt man lägger på. Utan konrörelse blir det varmt FORT.
Med ett enkelt 9V batteri så tar det, i snitt, 5-6sek innan en högtalare börjar ryka och blir skrot, om man inte har "tur" att spolen brinner av direkt(vilket ofta kan gå att laga). Jao jag har provat några gånger tongue

Visst, vissa högtalare är ju bättre byggda än andra, så chansen finns väl att den överlevt... Men den är nog rätt liten, och även om den fortfarande "fungerar" så lär den inte vara sig lik...

jonathan33338
24 januari 2021 · 9 Inlägg

Vet du hur jag kan mäta om högtalarna är hela eller inte för är ett klick ljud i den ena högtalarna men den andra låter hel

SportPilot Ubåtsingenjör
24 januari 2021 · 7 217 Inlägg

jonathan33338 skrev:
Vet du hur jag kan mäta om högtalarna är hela eller inte för är ett klick ljud i den ena högtalarna men den andra låter hel

koppla de till ett slutsteg, låter de bra så är de inte sönder

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang