Kugghjul på kamaxel sitter fel?

Tubekex
24 januari 2021 · 6 Inlägg

hallå! har hört ett metalliskt ljud från kamremsområdet i min Mitsubishi galant V6 (6A13). såg att kamremmen vandrar över de två kugghjulen till kamaxlarna

bytte remspännaren men det löste inte problemet. men igår såg jag att en av kugghjulen sitter så långt in mot motorn att den drar emot topplocket (nästan som att någon spänt hjulet med kraften av tre elefanter) och skär en skåra i metallen. när jag oljar hjulet försvinner ljudet då friktionen slutar så jag är säker på att det är där felet ligger.

Finns här någon kunnig som kan beskriva vad som kan ha orsakat detta och hur man kan laga det? jag har själv aldrig monterat av kugghjulet men topparna var nyligen inne på planing så möjligen att de kan ha gjort något?

jaka54
24 januari 2021 · 5 682 Inlägg

Hej!
Kan kugghjulet vara felvänt? -Ta bort och kolla!

xXSammy
24 januari 2021 · 6 566 Inlägg

Om du har variabla ventiltider så kan VVT enheten gått sönder

Är det fasta kamdrev så har kamaxeln förskjutit sig.

De/Dem
Bassiehof
24 januari 2021 · 1 777 Inlägg

Det absolut sista du ska göra är att starta motorn. Och inte använda olja där den inte hör hemma. Då kuggar remmen eller gummit förstörs.

Brådhis * Voff voff *
24 januari 2021 · 10 245 Inlägg

Instämmer här med Bassiehof. Starta inte mer innan du vet vad som hänt och håll absolut inte på och kladda olja på remmen, det slutar bara i elände.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Tubekex
24 januari 2021 · 6 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Kan kugghjulet vara felvänt? -Ta bort och kolla!

Det är möjligt. Går det att ta bort kugghjulet och sedan få på remmen igen utan att ta bort spännaren? Segt att montera ner allt igen men krävs det så krävs det

Tubekex
24 januari 2021 · 6 Inlägg

xXSammy skrev:
Om du har variabla ventiltider så kan VVT enheten gått sönder

Är det fasta kamdrev så har kamaxeln förskjutit sig.

Tror inte att 6a13 har vvt men har inte full koll

Vad gör man åt en förskjuten kamaxel? Och borde inte motorn gå dåligt om det har hänt? För den går perfekt

Tubekex
24 januari 2021 · 6 Inlägg

Brådhis skrev:
Instämmer här med Bassiehof. Starta inte mer innan du vet vad som hänt och håll absolut inte på och kladda olja på remmen, det slutar bara i elände.

Tack för svar!

Nej jag var noga med att försöka hålla oljan borta från remmen (det är på insidan av kuggen som den slår i) och när jag sedan blev säker på att det var kuggen som skapade ljudet så parkerade jag bilen och har inga planer på att starta innan den blivit fixad

xXSammy
25 januari 2021 · 6 566 Inlägg

Tubekex skrev:

xXSammy skrev:
Om du har variabla ventiltider så kan VVT enheten gått sönder

Är det fasta kamdrev så har kamaxeln förskjutit sig.

Tror inte att 6a13 har vvt men har inte full koll

Vad gör man åt en förskjuten kamaxel? Och borde inte motorn gå dåligt om det har hänt? För den går perfekt

Är det ett vanligt kamdrev utan någon "klump" på så är det utan VVT

Behöver inte gå dåligt med en förskjuten kamaxel, kan räcka med 5-6 mm för att knockarna fortfarande ska ha kontakt
Du nämnde att topparna nyligen var inne för planing, demonterades kamaxlarna då?
Enklast vore om kamlagrerna är för dåligt åtdragna (Dras de för hårt knäcks kamaxlen, så rätt moment är viktigt), men kan även vara för slitna

Inte varit med om det själv men hände en kollega på jobbet, byttes då topplock ink. kamaxlarna eftersom det varit garanti

Senast redigerat av xXSammy (25 januari 2021)

De/Dem
Tubekex
25 januari 2021 · 6 Inlägg

xXSammy skrev:

Tubekex skrev:

xXSammy skrev:
Om du har variabla ventiltider så kan VVT enheten gått sönder

Är det fasta kamdrev så har kamaxeln förskjutit sig.

Tror inte att 6a13 har vvt men har inte full koll

Vad gör man åt en förskjuten kamaxel? Och borde inte motorn gå dåligt om det har hänt? För den går perfekt

Är det ett vanligt kamdrev utan någon "klump" på så är det utan VVT

Behöver inte gå dåligt med en förskjuten kamaxel, kan räcka med 5-6 mm för att knockarna fortfarande ska ha kontakt
Du nämnde att topparna nyligen var inne för planing, demonterades kamaxlarna då?
Enklast vore om kamlagrerna är för dåligt åtdragna (Dras de för hårt knäcks kamaxlen, så rätt moment är viktigt), men kan även vara för slitna

Inte varit med om det själv men hände en kollega på jobbet, byttes då topplock ink. kamaxlarna eftersom det varit garanti

isåfall rör det sig om en motor utan vvt.

jag vet inte om kamaxlarna demonterades under planingen men jag har svårt att tänka mig att de t skulle ha gjorts.

om kamaxeln skulle vara förskjuten, hur löser man isåfall det? är det så lätt som att plocka av ventilkåpan, montera ut kamaxeln och sedan placera den rätt eller är det en svårare process?

Bassiehof
25 januari 2021 · 1 777 Inlägg

Tubekex skrev:

Brådhis skrev:
Instämmer här med Bassiehof. Starta inte mer innan du vet vad som hänt och håll absolut inte på och kladda olja på remmen, det slutar bara i elände.

Tack för svar!

Nej jag var noga med att försöka hålla oljan borta från remmen (det är på insidan av kuggen som den slår i) och när jag sedan blev säker på att det var kuggen som skapade ljudet så parkerade jag bilen och har inga planer på att starta innan den blivit fixad

Jag tänkte på nåt med roterande delar och centrifugalkraft.

Tubekex
25 januari 2021 · 6 Inlägg

Bassiehof skrev:

Tubekex skrev:

Brådhis skrev:
Instämmer här med Bassiehof. Starta inte mer innan du vet vad som hänt och håll absolut inte på och kladda olja på remmen, det slutar bara i elände.

Tack för svar!

Nej jag var noga med att försöka hålla oljan borta från remmen (det är på insidan av kuggen som den slår i) och när jag sedan blev säker på att det var kuggen som skapade ljudet så parkerade jag bilen och har inga planer på att starta innan den blivit fixad

Jag tänkte på nåt med roterande delar och centrifugalkraft.

haha fair point smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang