Bilen ylar

Lewat215
24 januari 2021 · 1 Inlägg

Hej
Bilen är en volkswagen passat -98 1.8t (3b2) 19000mil

Vid start så låter bilen inget. Men när man ska börja köra i de låga växlarna 1-3 vid låg fart i kombination med att jag vrider ratten så "ylar" bilen. Jag antar att det är någon rem. Det låter mest när man slirar på kopplingen och när man släpper upp kopplingen helt så lungar det sig lite.

Tacksam för svar
Mvh Simon

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
24 januari 2021 · 14 007 Inlägg

Lewat215 skrev:
Hej
Bilen är en volkswagen passat -98 1.8t (3b2) 19000mil

Vid start så låter bilen inget. Men när man ska börja köra i de låga växlarna 1-3 vid låg fart i kombination med att jag vrider ratten så "ylar" bilen. Jag antar att det är någon rem. Det låter mest när man slirar på kopplingen och när man släpper upp kopplingen helt så lungar det sig lite.

Tacksam för svar
Mvh Simon

Hur ska du ha det? När du vrider på ratten i låga farter på växlarna 1-3 ELLER när du slirar på kopplingen?

Jag får inte ihop detta.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
trubbelturbo
24 januari 2021 · 1 442 Inlägg

Vettemannen skrev:

Lewat215 skrev:
Hej
Bilen är en volkswagen passat -98 1.8t (3b2) 19000mil

Vid start så låter bilen inget. Men när man ska börja köra i de låga växlarna 1-3 vid låg fart i kombination med att jag vrider ratten så "ylar" bilen. Jag antar att det är någon rem. Det låter mest när man slirar på kopplingen och när man släpper upp kopplingen helt så lungar det sig lite.

Tacksam för svar
Mvh Simon

Hur ska du ha det? När du vrider på ratten i låga farter på växlarna 1-3 ELLER när du slirar på kopplingen?

Jag får inte ihop detta.

/Benny

Både och?

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
24 januari 2021 · 14 007 Inlägg

trubbelturbo skrev:

Vettemannen skrev:

Lewat215 skrev:
Hej
Bilen är en volkswagen passat -98 1.8t (3b2) 19000mil

Vid start så låter bilen inget. Men när man ska börja köra i de låga växlarna 1-3 vid låg fart i kombination med att jag vrider ratten så "ylar" bilen. Jag antar att det är någon rem. Det låter mest när man slirar på kopplingen och när man släpper upp kopplingen helt så lungar det sig lite.

Tacksam för svar
Mvh Simon

Hur ska du ha det? När du vrider på ratten i låga farter på växlarna 1-3 ELLER när du slirar på kopplingen?

Jag får inte ihop detta.

/Benny

Både och?

Då tolkar jag det som att det "Ylar" när man vrider på ratten samtidigt som man slirar på kopplingen. Eller har jag misstolkat detta?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Utmarks-Loke
24 januari 2021 · 5 813 Inlägg

Om det kommer bara när man vrider på ratten så är det antagligen pumpen till styrservot. Antingen skriker själva pumpen för att vätskenivån är för låg, eller för att pumpen börjar bli dålig, eller så är det remmen till pumpen som skriker för att den slirar då pumpen går tyngre när du styr.

torsen
25 januari 2021 · 7 198 Inlägg

Vill sätta en slant på den hydrauliska servopumpen till styrningen.

uhlin
25 januari 2021 · 2 831 Inlägg

torsen skrev:
Vill sätta en slant på den hydrauliska servopumpen till styrningen.

Skulle tippa på det jag med.

Kolla nivån i styrservobehållaren.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang