Volvo S60 plötslig ryckig tomgång

m94maka
24 januari 2021 · 8 Inlägg

Hej
Köpte en S60 2,5 2004 i höstas och har gjort en rejäl genomgång av bilen som jag hoppas kunna köra länge. Har gått 17500mil

Igårkväll satt jag utanför grappa i stockholm och väntade på frugan, motorn på tomgång. Helt digitalt började motorn gå väldigt ryckigt med meddelande om begränsad motorpresranda. Gasade lite för att se om det gick bort, men icke.

Stängde av motorn och började fundera över resan hem till Eskilstuna med fru o två barn. Efter några minuter kom frugan och jag provstartade. Motorn gick stabilt och tog oss hem till Etuna före 22:00 - no issues!

Jag har bytt spjällhus nyligen, men detta verkar vara mer som nån glitch i styrsystemet. Har hört ngt om att elektroniken kan gå varm. Någon som upplevt liknande?

Uppskattar alla erfarenheter som kan peka mig i en bra riktning

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
24 januari 2021 · 14 007 Inlägg

m94maka skrev:
Hej
Köpte en S60 2,5 2004 i höstas och har gjort en rejäl genomgång av bilen som jag hoppas kunna köra länge. Har gått 17500mil

Igårkväll satt jag utanför grappa i stockholm och väntade på frugan, motorn på tomgång. Helt digitalt började motorn gå väldigt ryckigt med meddelande om begränsad motorpresranda. Gasade lite för att se om det gick bort, men icke.

Stängde av motorn och började fundera över resan hem till Eskilstuna med fru o två barn. Efter några minuter kom frugan och jag provstartade. Motorn gick stabilt och tog oss hem till Etuna före 22:00 - no issues!

Jag har bytt spjällhus nyligen, men detta verkar vara mer som nån glitch i styrsystemet. Har hört ngt om att elektroniken kan gå varm. Någon som upplevt liknande?

Uppskattar alla erfarenheter som kan peka mig i en bra riktning

Hur menar du nu?? Gå ryckigt digitalt.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
zzr94092
24 januari 2021 · 4 378 Inlägg

Prova att läsa av ev,felcoder.Elektroniken "kan"inte gå varm..Ett vanligt fel är att dom är känsliga för dåliga batterier,

Brådhis * Voff voff *
24 januari 2021 · 10 245 Inlägg

Har du fått meddelande i displayen har det också lagrats en felkod. Läs ut den så blir det enklare. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
m94maka
29 januari 2021 · 8 Inlägg

Kan man läsa av felkoder på något dätt utan felkodsverktyg?

Brådhis * Voff voff *
29 januari 2021 · 10 245 Inlägg

m94maka skrev:
Kan man läsa av felkoder på något dätt utan felkodsverktyg?

Nej. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
m94maka
29 januari 2021 · 8 Inlägg

Har gått finfint i några dagar men nu började den gå ryckigt ikväll på väg hem en kortare sträcka. Ville inte släppa trots omstart.

Vad jag menade med ”digitalt” var att den på tomgång gick rent första gången det hände för att plötsligt mellan två insprutningar få fnatt så att säga wink

m94maka
29 januari 2021 · 8 Inlägg

Brådhis skrev:

m94maka skrev:
Kan man läsa av felkoder på något dätt utan felkodsverktyg?

Nej. smile

Ok

Nybergrobin
29 januari 2021 · 2 377 Inlägg

Felsök bilen med vida och inget annat smile

husseman
30 januari 2021 · 1 577 Inlägg

Hmm, jupp o Vida kommer säja spjällhus, precis som Auto Com hade gjort. Bara att byta igen.. Volvo o spjällhus är en underbar symbios.. hehe, nä kolla koderna, kanske e´nåt billigare denna gång. Lycka till

mvh/husse

zzr94092
30 januari 2021 · 4 378 Inlägg

Brukar inte vara problem på en -04,dom har ju ett Bosch spjällhus...

husseman
30 januari 2021 · 1 577 Inlägg

Hmm, mjo för Bosch har ju inga problem- allt de gör e´bra? Fan heller, mkt. skit i våra bilar beror på deras produkter. Förr ringde Bosch som kvalité, numer tillverkar de samma skit som alla andra. Så billigt som möjligt, o de e´så stora att de bestämmer standarden. Vilka e´det som tillverkat alla kassa egr ventiler, abs styrdon, spridare, commonrailpumpar, tändspolar ,styrdon till allt som bråkar numer..?
Mjo- på nått sett är det Bosch ofta. Kvalite är inte längre nåt man förknippar med dom, snarare kvantitet. Kvalite är numer Denso. NGK osv. Så gå inte på att det står Bosch på ett batteri o betala extra. Kan vara vilken skit som helst, med deras namn. Det som man ofta sagt innan, va att tyska grejer va bra o dyra..nu e´de bara dyra.

mvh/husse

Mossan1
31 januari 2021 · 2 752 Inlägg

Spjällhuset handlar inte om tillverkaren utan uppbyggnaden.
Tidiga ETM spjällen av MagnetiMarelli är mer komlicerade elektroniskt och har kolbanor och borstar i elmotorn.
ETA spjällen av Bosch är helt enkelt enklare elektroniskt, med bortlös motor. Dock har i alla fall Även tidiga ETA kolbana för lägessensorn.
Dock överlägsen livslängd mot ETM.

Men spälllhusen skapar inte ryck på det viset.

VIDA med en Dice som interface kan mer än bara läsa felkoder. Kalibreringar, komponentaktiveringar, live data i mer än ISO9121 klarar av.

Men för felkoder måste man inte go overbord. En generisk OBD2scanner ger säker matnyttig info på ISO språk.
En Volvoanpassad scanner ger mer träffsäkra koder i Volvoformat, samt information från andra CAN noder som kan vara viktiga.
Delphi, Autocom, Biltemas Volvo-scanner, mm läser Volvoprotokollet, och ser alla felkoder VIDA kan se.
Men, återigen, VIDA kan mer än så.

m94maka
4 februari 2021 · 8 Inlägg

Läste senaste klmmentarerna efter att jag skaffat Biltemas OBDII läsare och efter att ha rensat 20 gamla felkoder fanns det två kvar. Den som var relevant var spjällhuset...  köpte på Autodoc och hade inte koll på Bosch, MM, ETM o allt vad ni nu skrev. Har läst något om att de ska kalibreras vilket jag inte tror polaren gjorde när han bytte åt mig. Någon som vet. Gick bra i flera veckor tills kvällen då jag väntade på frugan o motorn på tomgång..

m94maka
4 februari 2021 · 8 Inlägg

Är det bara å byta igen eller kan man göra något?
Spjällhuset har ju knappt gått 100 mil sen ny!

Bassiehof
4 februari 2021 · 1 777 Inlägg

Kontakta Autodoc?

m94maka
5 februari 2021 · 8 Inlägg

Bassiehof skrev:
Kontakta Autodoc?

Inte ännu - vill förstå om jag borde kört någon kalibrering innan eller inte? Men eftersom den funkade bra i flera veckor efter installation så är det ju lite skumt om det hade behövts. Ska kolla kontakten när det inte är minus 15 ute så att det inte är där det sitter (eller förhoppnkngsvis wink

Mossan1
5 februari 2021 · 2 752 Inlägg

Med ETA spjäll där det ska vara ETM eller vice versa så startar inte bilen.

Tror inte kontakterna passar heller.

m94maka
28 februari 2021 · 8 Inlägg

LÄste någongstans att det finns något som heter Volvo ETM reload som Volvo kan utföra och även kanske andra firmor. Är detta något att försöka sig på? Skaffade en felkodsläsare och efter att jag släckt en massa gammalt skräp så kom Felkod på trottelhuset upp på display - så något vajsing är det med den. Kan en ETM reload råda bot på det hela tro?

Bassiehof
28 februari 2021 · 1 777 Inlägg

Kan du inte bara kontakta Autodoc och byta till rätt spjällhus?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang