Sportluftfilter och LMM (Seat Leon 1.8 TSI, 2008)

strokkur
24 januari 2021 · 9 Inlägg

Hej!

Funderar på att införskaffa ett sportluftfilter, K&N eller det här https://sv.bsr.se/produkt/performance-a … -2007-2012

Är det dömt att misslyckas eftersom man kommer förstöra LMM:en, eller kan man undvika det på något sätt genom vettigt underhåll av filtret?
Finns det något sportluftfilter som inte kräver inoljning, vilket skulle kunna vara snällare mot LMM?

Undrar även om det är någon som vet om det är "hot film" eller tråd i LMM för Seat Leon 1.8 TSI?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
24 januari 2021 · 14 007 Inlägg

strokkur skrev:
Hej!

Funderar på att införskaffa ett sportluftfilter, K&N eller det här https://sv.bsr.se/produkt/performance-a … -2007-2012

Är det dömt att misslyckas eftersom man kommer förstöra LMM:en, eller kan man undvika det på något sätt genom vettigt underhåll av filtret?
Finns det något sportluftfilter som inte kräver inoljning, vilket skulle kunna vara snällare mot LMM?

Undrar även om det är någon som vet om det är "hot film" eller tråd i LMM för Seat Leon 1.8 TSI?

Din bil är väl helbilsgodkänd och då godkänner nog inte bilprovningsorganen ett sådant filter.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Brådhis * Voff voff *
24 januari 2021 · 10 244 Inlägg

strokkur skrev:
Hej!

Funderar på att införskaffa ett sportluftfilter, K&N eller det här https://sv.bsr.se/produkt/performance-a … -2007-2012

Är det dömt att misslyckas eftersom man kommer förstöra LMM:en, eller kan man undvika det på något sätt genom vettigt underhåll av filtret?
Finns det något sportluftfilter som inte kräver inoljning, vilket skulle kunna vara snällare mot LMM?

Undrar även om det är någon som vet om det är "hot film" eller tråd i LMM för Seat Leon 1.8 TSI?

Oljade filter är lika med paj LMM förr eller senare... Ibland går det bättre, ibland går det sämre, men i slutänden är resultatet alltid samma. Dom som säger att det gått bra har antagligen hunnit sälja bilen innan felet uppstod... smile

Dessutom vinner du inga hästkrafter på det. Men väl ett ballare insugsljud iofs... wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
zzr94092
24 januari 2021 · 4 378 Inlägg

Detta filter sitter i filterboxen,inget som man ser på bes,

Tobzter
25 januari 2021 · 3 144 Inlägg

Först å främst ,
Vad är syftet med att byta till detta enl dig?

Ljud?
Effekt?
Service?

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
strokkur
25 januari 2021 · 9 Inlägg

Tobzter skrev:
Först å främst ,
Vad är syftet med att byta till detta enl dig?

Ljud?
Effekt?
Service?

Främst ljudet, men effekt är ju en bonus (har steg 1-optimerat)
Däremot vill jag inte byta LMM varje år, så om det är dåligt för LMM:en får jag nog leva med tråkigare ljud.

Tobzter
25 januari 2021 · 3 144 Inlägg

Ljudet kommer du inte märka så mycke av , om du inte gör flera lufthål i lådan,
Effekten kommer du inte heller känna av,(värsta fall sämre prestanda)
Så jag hade kört på standard filter.Eller ett AEM dryflow filter som ej behövs oljas in

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
strokkur
25 januari 2021 · 9 Inlägg

Tobzter skrev:
Ljudet kommer du inte märka så mycke av , om du inte gör flera lufthål i lådan,
Effekten kommer du inte heller känna av,(värsta fall sämre prestanda)
Så jag hade kört på standard filter.Eller ett AEM dryflow filter som ej behövs oljas in

Kanske vettigare att köpa en extra luftburk och borra lite hål + behålla standardfiltret, eller vad tror du?

Tobzter
25 januari 2021 · 3 144 Inlägg

Eller bara låta de vara som det är wink

Men Borra lite hål i undre delen . vet ej hur det ser ut på just din modell.

Men detta gjorde ja på min saab  (hirsch luftbox ). och det tillförde ett trevligt insugsljud.
https://www1.garaget.org/gallery/images/17/16508/16508-ffcdaa3aa6943f808d6890d5ac200099.jpg

Detta vart de på min 2,0 TFSI Cupra (bsr optiflow) men utan olja, vart ett grymt ljud
https://www1.garaget.org/archive/17/16508/372467/large_372467-3613069.jpg

Senast redigerat av Tobzter (25 januari 2021)

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Lucif3r
25 januari 2021 · 2 182 Inlägg

Det är ytterst få bilar som tjänar någon effekt på sportluftsfilter. Det är främst bilar som har pinsamt dålig luftburk orginal(som t ex 7/940) som man ev. kan tjäna en halv åsna på... Men även där tjänar man mer på att borra luftburken än ett filterbyte.
Borrar man luftburken bör man dock dra några slangar från dom/det nya hålet till fronten, annars finns risken att den börjar suga i sig massa varmluft från motorrummet istället(=man tappar effekt).

Det som dödar LMM i samband med öppet filter är i 9 av 10 fall handhavarfel.. Dålig fastsättning är nog vanligast, tätt följt av felaktigt inoljat filter("för mycket"). Vibrationer tar kol på LMM'er rätt snabbt, olja tar längre tid på sig att sabba LMM'en men kommer till slut göra det också.

Ett insatsfilter är väl i regel "bättre" än ett öppet, då det tar bort bristfällig-fastsättning-faktorn. Men ska det oljas in så finns fortfarande den faktorn kvar.
Insatsfilter kommer inte låta märkvärt annorlunda än orginal. Ett öppet kommer låta mer. Har man turbo låter det dock rätt mesigt med en vanlig standarddump... Som ett ekande suckande, typ.

Ett filter som ska oljas in kräver mer underhåll än ett vanligt/ett som inte ska oljas in. Sportfilter som inte ska oljas in filtrerar dock i regel inte lika bra som ett inoljat eller vanligt filter. Så det är ju nått man bör tänka på också...

strokkur
26 januari 2021 · 9 Inlägg

Det får nog bli en lösning utan inoljat filter i varje fall. Tack för svaren!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang