Lucif3r
25 januari 2021
· 2 182 Inlägg
Det är ytterst få bilar som tjänar någon effekt på sportluftsfilter. Det är främst bilar som har pinsamt dålig luftburk orginal(som t ex 7/940) som man ev. kan tjäna en halv åsna på... Men även där tjänar man mer på att borra luftburken än ett filterbyte.
Borrar man luftburken bör man dock dra några slangar från dom/det nya hålet till fronten, annars finns risken att den börjar suga i sig massa varmluft från motorrummet istället(=man tappar effekt).
Det som dödar LMM i samband med öppet filter är i 9 av 10 fall handhavarfel.. Dålig fastsättning är nog vanligast, tätt följt av felaktigt inoljat filter("för mycket"). Vibrationer tar kol på LMM'er rätt snabbt, olja tar längre tid på sig att sabba LMM'en men kommer till slut göra det också.
Ett insatsfilter är väl i regel "bättre" än ett öppet, då det tar bort bristfällig-fastsättning-faktorn. Men ska det oljas in så finns fortfarande den faktorn kvar.
Insatsfilter kommer inte låta märkvärt annorlunda än orginal. Ett öppet kommer låta mer. Har man turbo låter det dock rätt mesigt med en vanlig standarddump... Som ett ekande suckande, typ.
Ett filter som ska oljas in kräver mer underhåll än ett vanligt/ett som inte ska oljas in. Sportfilter som inte ska oljas in filtrerar dock i regel inte lika bra som ett inoljat eller vanligt filter. Så det är ju nått man bör tänka på också...