Köphjälp 7-sitsig

fyrbarnsmorsan
25 januari 2021 · 15 Inlägg

Någon som kan hjälpa mig med vad för bil vi borde köpa?

Krav:
Automatlåda
7-sits med bra utrymme
Inte kosta mer än 130 000:-

fyrbarnsmorsan
25 januari 2021 · 15 Inlägg

Separata säten också.

Tobzter
25 januari 2021 · 3 144 Inlägg

https://www.blocket.se/annons/stockholm … k/93602118

Toppen bil med utrymme

Men känns som de finnes mer krav än de som skrives? wink

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
patrik79
25 januari 2021 · 782 Inlägg

Det naturliga valet känns som någon mindre "buss" som även finns som transportbil. Tex mercedes vito, vw caravelle eller renault trafic.
Själv hade jag köpt en lincoln limousine.

Bassiehof
25 januari 2021 · 1 777 Inlägg

Tobzter skrev:
https://www.blocket.se/annons/stockholm/ford_excursion_6_8_v10_4x4_automat_limited_8_sits_314hk/93602118

Toppen bil med utrymme

Men känns som de finnes mer krav än de som skrives? wink

Tjänstevikt 3540 kg. Kräver C kk.

Tobzter
25 januari 2021 · 3 144 Inlägg

Om du tagit B-körkort före den 1 juli 1996 behåller du rätten att köra personbilar oavsett vikt. Du får även dra ett lätt släp med en totalvikt på högst 750 kg.

Bror lite på wink

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Bassiehof
25 januari 2021 · 1 777 Inlägg

Tobzter skrev:
Om du tagit B-körkort före den 1 juli 1996 behåller du rätten att köra personbilar oavsett vikt. Du får även dra ett lätt släp med en totalvikt på högst 750 kg.

Bror lite på wink

Hur mycket är 25 + 18? Minst 43 alltså. Dessutom förlorar du den rätten när du blivit av med kk efter 1 juli 1996.

fyrbarnsmorsan
25 januari 2021 · 15 Inlägg

Så stor buss vill jag inte ha ändå. Jag tänker vilken bil som faktiskt är bäst när det kommer till en MPV i storlek som en VW sharan.

Cuefa Ain't no place like home...
25 januari 2021 · 4 628 Inlägg

Har du funderat på t.ex en VW Touran då? Den finns ju som 7-sits, även om bagaget blir lidande då.
Vad ligger budget på? 100kkr? 200kkr? 300kkr?

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Bassiehof
25 januari 2021 · 1 777 Inlägg

fyrbarnsmorsan skrev:
Så stor buss vill jag inte ha ändå. Jag tänker vilken bil som faktiskt är bäst när det kommer till en MPV i storlek som en VW sharan.

En sugmotor på 6,8 liter drar alldeles för mycket bränsle också. Du kan lätt räkna med 1-1,5 liter milen. Du borde inte starta så många trådar. Många vet inte vilka krav du ställt i de andra trådarna, och då får du såna här förslag.

Senast redigerat av Bassiehof (25 januari 2021)

Bassiehof
25 januari 2021 · 1 777 Inlägg

fyrbarnsmorsan skrev:
Så stor buss vill jag inte ha ändå. Jag tänker vilken bil som faktiskt är bäst när det kommer till en MPV i storlek som en VW sharan.

Du ska titta på lastvikten också. Vad väger förare och passagerare?

fyrbarnsmorsan
25 januari 2021 · 15 Inlägg

Cuefa skrev:
Har du funderat på t.ex en VW Touran då? Den finns ju som 7-sits, även om bagaget blir lidande då.
Vad ligger budget på? 100kkr? 200kkr? 300kkr?

Budget ligger på 130 000 kr.
Vi har 4 barn men bara 3 som åker dagligen med oss. De är 2-7 år gamla.

Touran har vi tittat på men verkar _extremt_ liten eller?

Bassiehof
25 januari 2021 · 1 777 Inlägg

Lastvikten ska du hålla koll på, för om du har äldre större barn kan det bli överlast, som påverkar köregenskaper negativt. Räkna med allt. 6 telefoner, din handväska, din mammaväska med bra att ha saker, en dunk spolarvätska, grabbens dirtbike osv. MPV klarar mindre än 700 kg. En minibuss lite mer än 700, vilket kan vara skillnaden mellan att köra lagligt eller med överlast.

fyrbarnsmorsan
25 januari 2021 · 15 Inlägg

Bassiehof skrev:
Lastvikten ska du hålla koll på, för om du har äldre större barn kan det bli överlast, som påverkar köregenskaper negativt. Räkna med allt. 6 telefoner, din handväska, din mammaväska med bra att ha saker, en dunk spolarvätska, grabbens dirtbike osv. MPV klarar mindre än 700 kg. En minibuss lite mer än 700, vilket kan vara skillnaden mellan att köra lagligt eller med överlast.

Så det är inte en lämplig familjebil för små barn? Konstigt, med tanke på hur många som faktiskt förespråkar den.

Bassiehof
25 januari 2021 · 1 777 Inlägg

fyrbarnsmorsan skrev:

Bassiehof skrev:
Lastvikten ska du hålla koll på, för om du har äldre större barn kan det bli överlast, som påverkar köregenskaper negativt. Räkna med allt. 6 telefoner, din handväska, din mammaväska med bra att ha saker, en dunk spolarvätska, grabbens dirtbike osv. MPV klarar mindre än 700 kg. En minibuss lite mer än 700, vilket kan vara skillnaden mellan att köra lagligt eller med överlast.

Så det är inte en lämplig familjebil för små barn? Konstigt, med tanke på hur många som faktiskt förespråkar den.

Jag skrev äldre större barn, alltså i tonåren. Det är som sagt bara att räkna och sen jämföra med tillåten lastvikt. En vanlig PB, även kombi, klarar oftast mellan 400-500 kg.

Tobzter
25 januari 2021 · 3 144 Inlägg

Bassiehof skrev:

Tobzter skrev:
Om du tagit B-körkort före den 1 juli 1996 behåller du rätten att köra personbilar oavsett vikt. Du får även dra ett lätt släp med en totalvikt på högst 750 kg.

Bror lite på wink

Hur mycket är 25 + 18? Minst 43 alltså. Dessutom förlorar du den rätten när du blivit av med kk efter 1 juli 1996.

NU ska vi  inte ta förgivet att man blir av med körkortet..

OT.
Tanken med detta förslag var enbart PGA bristande info vid trådstart.
Mer info vid trådstart = mycket bättre svar..

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Bassiehof
25 januari 2021 · 1 777 Inlägg

Tobzter skrev:

Bassiehof skrev:

Tobzter skrev:
Om du tagit B-körkort före den 1 juli 1996 behåller du rätten att köra personbilar oavsett vikt. Du får även dra ett lätt släp med en totalvikt på högst 750 kg.

Bror lite på ;)

Hur mycket är 25 + 18? Minst 43 alltså. Dessutom förlorar du den rätten när du blivit av med kk efter 1 juli 1996.

NU ska vi  inte ta förgivet att man blir av med körkortet..

OT.
Tanken med detta förslag var enbart PGA bristande info vid trådstart.
Mer info vid trådstart = mycket bättre svar..

Men nu vet vi att hennes äldsta barn är 7, som hon i så fall födde när hon var i 35 års åldern, och det yngsta barnet är 2, och då var mamman i 40 års åldern. Låter det troligt tycker du? Det här är tredje tråden som jag har sett med samma ämne som hon har skapat.

fyrbarnsmorsan
25 januari 2021 · 15 Inlägg

Haha, ni är roliga.
Jag är en 30-årig noob som har en väldig beslutsångest vad gäller bil.

Bassiehof
25 januari 2021 · 1 777 Inlägg

fyrbarnsmorsan skrev:
Haha, ni är roliga.
Jag är en 30-årig noob som har en väldig beslutsångest vad gäller bil.

Tänkte väl det. Det finns inte många småbarnsmammor i 40 års åldern. Därför är hans förslag ogenomtänkt. Men som sagt, skapa inte flera trådar. Folk kan ju komma med förslag son du redan ratat.

fyrbarnsmorsan
25 januari 2021 · 15 Inlägg

Bassiehof skrev:

fyrbarnsmorsan skrev:
Haha, ni är roliga.
Jag är en 30-årig noob som har en väldig beslutsångest vad gäller bil.

Tänkte väl det. Det finns inte många småbarnsmammor i 40 års åldern. Därför är hans förslag ogenomtänkt. Men som sagt, skapa inte flera trådar. Folk kan ju komma med förslag son du redan ratat.

Det var dumt. Någon som känner sig manad att hjälpa?

I dagsläget har vi en saab 9-3 kombi och behöver nu en 7-sitsig.
Budgeten är 130 000. Vi har ingen barnvagn eller så, så det behövs inte räknas med i bagaget.

Verkar vara svårt att hitta en med fullständig servicehistorik också.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang