Besiktning utan bakruta.

Brådhis * Voff voff *
25 januari 2021 · 10 245 Inlägg

Bassiehof skrev:

Brådhis skrev:

Bassiehof skrev:
Sverige gick med i EU, så helbilsgodkännandet gäller sedan 1 Jan 1995.

Nej...

Bevisa det. Volvo gjorde en uppdatering av 850 (facelift), och kravet blev då att de anpassade modellen för den svenska marknaden till EUs standard.

Du är ju rolig... Men visst, följande text:

"Från och med den 1 januari 1998 är systemet med helfordonsgodkännande av en fordonstyp obligatoriskt för personbilar."

...finns i detta dokument utfärdat av Sveriges Riksdag:

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la … OB312/html

Räcker det som bevis...?

Senast redigerat av Brådhis (25 januari 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Brådhis * Voff voff *
25 januari 2021 · 10 245 Inlägg

Bassiehof skrev:

Lucif3r skrev:
Det är bara vindrutan som är en del av krocksäkerheten. Eller rättare sagt, vindrutan är en del av ratt/passagerar airbagen, för att "styra" airbaggen i rätt riktning. T ex 740 och tidiga 940 utan airbag har butyltejpade vindrutor, men modellerna med airbag har limmade vindrutor.

Övriga rutor är ingen del av krocksäkerheten(dock står bakrutan på sedaner och sidorutorna i kombi-utrymmet på kombi för en viss del av vridstyvheten i självbärande karosser), och är heller inget krav på t ex besiktning(med undantag för helbilsgodkända bilar).
Däremot måste karossen vara "tät" så inte avgaser kan leta sig in i kupén. Men hur man tätar karossen är mindre viktigt, så det går med en plastpåse eller kartong...

Det tror jag inte på. En limmad ruta som ökar vridstyvheten bidrar till krockskyddet. Annars hade han inte skrivit så om bakrutan, vilket är vad som diskuteras.

Du behöver inte tro på det... Det är så ändå...

Senast redigerat av Brådhis (25 januari 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Bassiehof
25 januari 2021 · 1 777 Inlägg

Brådhis skrev:

Bassiehof skrev:

Brådhis skrev:

Nej...

Bevisa det. Volvo gjorde en uppdatering av 850 (facelift), och kravet blev då att de anpassade modellen för den svenska marknaden till EUs standard.

Du är ju rolig... Men visst, följande text:

"Från och med den 1 januari 1998 är systemet med helfordonsgodkännande av en fordonstyp obligatoriskt för personbilar."

...finns i detta dokument utfärdat av Sveriges Riksdag:

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la … OB312/html

Räcker det som bevis...?

Ange paragraf för jag tänker inte gå igenom hela texten.

Brådhis * Voff voff *
25 januari 2021 · 10 245 Inlägg

Bassiehof skrev:

Brådhis skrev:

Bassiehof skrev:

Bevisa det. Volvo gjorde en uppdatering av 850 (facelift), och kravet blev då att de anpassade modellen för den svenska marknaden till EUs standard.

Du är ju rolig... Men visst, följande text:

"Från och med den 1 januari 1998 är systemet med helfordonsgodkännande av en fordonstyp obligatoriskt för personbilar."

...finns i detta dokument utfärdat av Sveriges Riksdag:

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la … OB312/html

Räcker det som bevis...?

Ange paragraf för jag tänker inte gå igenom hela texten.

Haha! Så du tror på riktigt att jag bluffar? Nu får du nog skärpa till dig en smula. big_smile

Hett tips är annars att trycka "ctrl + F" när du har dokumentet öppet och skriva "helfordonsgodkännande"...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Bassiehof
25 januari 2021 · 1 777 Inlägg

Brådhis skrev:

Bassiehof skrev:

Lucif3r skrev:
Det är bara vindrutan som är en del av krocksäkerheten. Eller rättare sagt, vindrutan är en del av ratt/passagerar airbagen, för att "styra" airbaggen i rätt riktning. T ex 740 och tidiga 940 utan airbag har butyltejpade vindrutor, men modellerna med airbag har limmade vindrutor.

Övriga rutor är ingen del av krocksäkerheten(dock står bakrutan på sedaner och sidorutorna i kombi-utrymmet på kombi för en viss del av vridstyvheten i självbärande karosser), och är heller inget krav på t ex besiktning(med undantag för helbilsgodkända bilar).
Däremot måste karossen vara "tät" så inte avgaser kan leta sig in i kupén. Men hur man tätar karossen är mindre viktigt, så det går med en plastpåse eller kartong...

Det tror jag inte på. En limmad ruta som ökar vridstyvheten bidrar till krockskyddet. Annars hade han inte skrivit så om bakrutan, vilket är vad som diskuteras.

Du behöver inte tro på det... Det är så ändå...

Hur vet du det? Inte lika enkelt att bevisa som helbilsgodkännandet? Han som skrev om limmade rutor som en del av bilens krockskydd gjorde det i samband med en disskussion om bakrutan.

Bassiehof
25 januari 2021 · 1 777 Inlägg

Brådhis skrev:

Bassiehof skrev:

Brådhis skrev:

Du är ju rolig... Men visst, följande text:

"Från och med den 1 januari 1998 är systemet med helfordonsgodkännande av en fordonstyp obligatoriskt för personbilar."

...finns i detta dokument utfärdat av Sveriges Riksdag:

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la … OB312/html

Räcker det som bevis...?

Ange paragraf för jag tänker inte gå igenom hela texten.

Haha! Så du tror på riktigt att jag bluffar? Nu får du nog skärpa till dig en smula. big_smile

Hett tips är annars att trycka "ctrl + F" när du har dokumentet öppet och skriva "helfordonsgodkännande"...

Jag kan inte trycka på ctrl f på min telefon.

Lucif3r
25 januari 2021 · 2 183 Inlägg

Så du tror på allvar att en härdad glasruta, som splittras i tusen bitar om man tittar på den fel, tillför något som helst till krockskyddet? ... ok

jaka54
25 januari 2021 · 5 682 Inlägg

Hej!
För helige guds fader...varför inte montera en bakruta så tjafset här kan ta slut wink! -Kan ju inte vara så svårt/dyrt?!

Senast redigerat av jaka54 (25 januari 2021)

Bassiehof
25 januari 2021 · 1 777 Inlägg

Lucif3r skrev:
Så du tror på allvar att en härdad glasruta, som splittras i tusen bitar om man tittar på den fel, tillför något som helst till krockskyddet? ... ok

Det var inte jag som började! 😇

Men visst bidrar en limmad ruta till vridstyvheten. Tills den brister.

fadret
26 januari 2021 · 1 125 Inlägg

Från 94 fanns möjligheten till helbilsgodkännande,men är krav från 98,då gäller detta.
3 kap. Typgodkännande
Inledande bestämmelse
3 kap. 1 §

Ett typgodkännande innebär att en typ av fordon, system, komponent eller separat teknisk enhet godkänns i fråga om beskaffenhet och utrustning.

Av 2 kap. 2 § fordonslagen (2002:574) framgår att typgodkännande kan ske i enlighet med EU-rättsakter på området, i enlighet med överenskommelser upprättade inom Förenta nationernas ekonomiska kommission för Europa (ECE-typgodkännande) eller som nationellt typgodkännande.

Volvo V70 "Bebisen" (1998)
zzr94092
26 januari 2021 · 4 378 Inlägg

Håller med Jaka54 till100%.. åk o besa med wellpapp/plexiglas,duger det inte så talar säkert besmannen om det...

Tobzter
26 januari 2021 · 3 144 Inlägg

Har besikta utan bakruta på en volvo 855 rutan bestod av silvertejp,
Gick igenom alldeles utmärkt.

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
herr_shaibel
28 januari 2021 · 4 Inlägg

Det gick bra vid besiktningen. De bedömer inte bakrutan.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang