Laddproblem BMW 320 d touring 2008

jonte53
26 januari 2021 · 11 Inlägg

Grabbens bmw beter sig märkligt. Kopplat in en multimeter till cigg-uttaget för att se hur spänningen varierar vid körning.  Vissa ggr. ligger spänningen efter start på ca: 15 volt för att sedan sjunka till ca:14 volt efter 10 min ca. Nästa ggr. så ligger spänningen bara på 11,5 volt efter start, och stiger inte mera, trots att man fortsätter köra. Har då inte vågat köra, för att inte riskera bli stående, vilket hänt. Ställer jag då bilen, och ev. starthjälper nästa dag typ, så är spänningen åter 14-15 volt. Är det så att om jag kopplat en laddare till batteriet så det är "fulladdat" att spänningen då inte stiger över 12 v, trots jag kör? Batteriet är utbytt för en mån sedan, vilket jag ej tror är problemet.

Utmarks-Loke
26 januari 2021 · 5 809 Inlägg

Om batteriet byttes för en månad sedan, var det just för dessa problem eller har problemen uppkommit efter det? Och när batteriet byttes, var någon där med en OBD-läsare och talade om för bilen att det hade ett nytt batteri, och vad för batteri det var?

jonte53
26 januari 2021 · 11 Inlägg

Nej problemet fanns innan bytet.  Har i dag kollat runt lite på bilen, startat o stannat, kört lite o kollat spänningen på multimetern, vilken håller sig runt 14,6 v när man kört en stund. Däremot råkade jag ut för att den vid ett tillfälle vägrade gen att ladda efter start, passade då på att knacka på gen ( om kolen hänger sig) men utan resultat. Ställde på alla förbrukare, o spänningen sjunker. Stänger av och startar om, då laddar den för fullt ca: 15 v ett tag för att sedan lägga sig runt 14,5 v. Finns det regulator i dessa generatorer eller styrs det av typ styrbox?

VictorNavara
26 januari 2021 · 152 Inlägg

Hej lånar denna tråd lite. Jag har 8 extraljus. Dem her positionsljus I men ej inkopplade. Hur ska jag koppla in dem och tror ni en verkstad kan göra det. Hur ska elen dras oxh går det att dra på knapp?

Brådhis * Voff voff *
27 januari 2021 · 10 244 Inlägg

VictorNavara skrev:
Hej lånar denna tråd lite. Jag har 8 extraljus. Dem her positionsljus I men ej inkopplade. Hur ska jag koppla in dem och tror ni en verkstad kan göra det. Hur ska elen dras oxh går det att dra på knapp?

Du funderade inte på att iaf låna en tråd som på något vis handlar om det du frågar...? Eller skapa en egen? Det är gratis...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
VictorNavara
2 februari 2021 · 152 Inlägg

Haha jo sorry sad

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang