Färsking som vill fixa en stylad bil

bigcee
26 januari 2021 · 3 Inlägg

Tjena som rubriken lyder så är jag helt färsk på bilar. Men blivit riktigt sugen på att lära mig bilar och ha ett litet projekt där jag gör iordning en bil typ en civic eller mazda 323 eller miat, till en "jdm" asså själva stilen på den. Stora frågan jag har är hur dyrt är det att stylea och ha en sådan bil och hur svårt är det? Kan man komma undan billigt eller är det 50000kr som gäller😂

Är på en rätt tajt budget

Utmarks-Loke
26 januari 2021 · 5 813 Inlägg

Biltema har en hel del billig styling. Eller så kan du kolla på blocket, styling sjunker rätt snabbt i pris och säljs vidare när folk tröttnat på det

bigcee
26 januari 2021 · 3 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Biltema har en hel del billig styling. Eller så kan du kolla på blocket, styling sjunker rätt snabbt i pris och säljs vidare när folk tröttnat på det

Kollat där och det har du verkligen rätt i. Är detta någorlunda lätt att fixa iordning? Visst får ju googla osv men är det möjligt som en nybörjare?
Samt vad skulle du gissa att det landar på? Med avgassystem osv. Har verkligen 0 koll haha. Ska självklart kolla upp är ett tag kvar innan jag börjar med projektet men alltid gött att få höra folks åsikter och tips osv.

Off
26 januari 2021 · 101 Inlägg

Allt beror ju på vad du ska göra och vilken nivå du vill lägga dig på.

Vill du att bilen ska låta högt kan du ordna det själv men det kräver ju lite kunskap och tillgång till verktyg, nånstans att hålla till (gärna så man kan hissa upp bilen) och en svetsmaskin helst. Vill du inte ordna det själv kan du lämna iväg bilen åt någon annan. Då kan du nog komma någorlunda billigt undan om du typ bara ska ersätta en ljuddämpare med ett rakt rör från Biltema. Men du kan ju också köpa en dyrt eftermarknadsavgassystem för väldigt många tusenlappar för bara materialet.

För 50k kan du få nåt typ av stuk på bilen om du inte räknar in dessa 50k i bilköpet. Däck och fälgar, ställbara coilovers och tonade rutor räcker väl långt utseendemässigt och det räcker ju 50k till.

jaka54
26 januari 2021 · 5 680 Inlägg

Hej!
Och vad betyder "jdm"?

amazinjoey
27 januari 2021 · 1 138 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Och vad betyder "jdm"?

Japanese domestic market, dvs japanska bilar för japanska marknaden. USA begrepp

Cassius Hobbymekaniker
27 januari 2021 · 470 Inlägg

Allt beror som sagt på vilken nivå du vill lägga dig. Och hur händig du är, vilken tillgång till mekytor som finns etc.

Ta ett avgassystem  t ex. Bygga själv kanske går på 2-5000 beroende på materialval, tar en helg typ. Köpa färdigt och montera själv, 5-10 000 kanske och tar en halv till en hel dag att montera. Lämna in för montering av färdigt system kanske går på 2000 eller så. Sen kan man lämna in för ett custom bygge då pratar vi 10 000 och uppåt.

Klart enklaste nivån att lägga sig på som nybörjare är att köpa en "färdig bil". Vill man istället göra det själv skulle jag säga att en slutdämpare (1500-3000kr), en sänkningssats (3000-10 000) och en omgång fälgar (brukar bli dyrt räkna med 10-20 000). Det ger en helt ny look till vilken bil som helst!

Vill du istället ha något extremare med skärmbreddare hade jag börjat i den änden och hittat ett kit som känns bra både prismässigt och utseendemässigt, sen köpt bilen som det passar och börjat med sakerna jag nämnde ovan. Därefter gått på stylingpaketet!

Kalla det "steg ett" löser du på en P-plats, men ska de börja monteras bodykit och grejer är nog ett garage att föredra smile

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang