Hög förbrukning på tomgång

Emilsve
26 januari 2021 · 3 Inlägg

Hej!

Har en Octavia 2.0 FSI som jag nyligen bytt oljefilterhus på. Den har under tiden stått cirka 4 månader utan att användas. Nu när jag börjat köra bilen igen går den inte särskilt bra varken på tomgång eller vid låga varv. Den varvar fint på tomgång (runt 800 varv) men drar runt 2.6 l/h istället för normala 0.6-0.8 l/h. Dessutom låter motorn ansträngd när den är varm. Oavsett motortemperatur hackar den även lite på de lägre växlarna när jag kör i lägre hastighet.

Jag har rengjort gasspjället och letat vacuumläckor. Jag har även dumpat i en omgång injector cleaner och en flarra k-sprit. Min hypotes är eventuellt vatten/kondens i bensintanken. Den rök nämligen oerhört mycket vitt från avgasröret i början men det har slutat (ingen förbränd kylarvätska och inget vatten i oljan). Notera att jag inte kört så länge med medlen i tanken men tänkte att någon här kanske har något annat förslag jag inte tänkt på smile

Har ni några tips?

Allt gott!
Emil

Senast redigerat av Emilsve (26 januari 2021)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
26 januari 2021 · 14 039 Inlägg

Emilsve skrev:
Hej!

Har en Octavia 2.0 FSI som jag nyligen bytt oljefilterhus på. Den har under tiden stått cirka 4 månader utan att användas. Nu när jag börjat köra bilen igen går den inte särskilt bra varken på tomgång eller vid låga varv. Den varvar fint på tomgång (runt 800 varv) men drar runt 2.6 l/h istället för normala 0.6-0.8 l/h. Dessutom låter motorn ansträngd när den är varm. Oavsett motortemperatur hackar den även lite på de lägre växlarna när jag kör i lägre hastighet.

Jag har rengjort gasspjället och letat vacuumläckor. Jag har även dumpat i en omgång injector cleaner och en flarra k-sprit. Min hypotes är eventuellt vatten/kondens i bensintanken. Den rök nämligen oerhört mycket vitt från avgasröret i början men det har slutat (ingen förbränd kylarvätska och inget vatten i oljan).

Har ni några tips?

Allt gott!
Emil

Mäter du soppaförbrukningen per timme?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Emilsve
26 januari 2021 · 3 Inlägg

Vettemannen skrev:

Emilsve skrev:
Hej!

Har en Octavia 2.0 FSI som jag nyligen bytt oljefilterhus på. Den har under tiden stått cirka 4 månader utan att användas. Nu när jag börjat köra bilen igen går den inte särskilt bra varken på tomgång eller vid låga varv. Den varvar fint på tomgång (runt 800 varv) men drar runt 2.6 l/h istället för normala 0.6-0.8 l/h. Dessutom låter motorn ansträngd när den är varm. Oavsett motortemperatur hackar den även lite på de lägre växlarna när jag kör i lägre hastighet.

Jag har rengjort gasspjället och letat vacuumläckor. Jag har även dumpat i en omgång injector cleaner och en flarra k-sprit. Min hypotes är eventuellt vatten/kondens i bensintanken. Den rök nämligen oerhört mycket vitt från avgasröret i början men det har slutat (ingen förbränd kylarvätska och inget vatten i oljan).

Har ni några tips?

Allt gott!
Emil

Mäter du soppaförbrukningen per timme?

/Benny

När bilen står still på tomgång går den över från l/10km till l/h

torsen
27 januari 2021 · 7 233 Inlägg

Emilsve skrev:
Mäter du soppaförbrukningen per timme?
När bilen står still på tomgång går den över från l/10km till l/h

Märkligt!
Vad har man för nytta av att veta förbrukningen på tomgång uttryckt i liter per timme?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 januari 2021 · 13 733 Inlägg

torsen skrev:

Emilsve skrev:
Mäter du soppaförbrukningen per timme?
När bilen står still på tomgång går den över från l/10km till l/h

Märkligt!
Vad har man för nytta av att veta förbrukningen på tomgång uttryckt i liter per timme?

Mycket praktiskt om man vill stå på tomgång länge    min pendlar mellan 0.2-0.5l/timmen  beroende på om den behöver lite extra ström till att värma bilen eller ej

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Brådhis * Voff voff *
27 januari 2021 · 10 276 Inlägg

torsen skrev:

Emilsve skrev:
Mäter du soppaförbrukningen per timme?
När bilen står still på tomgång går den över från l/10km till l/h

Märkligt!
Vad har man för nytta av att veta förbrukningen på tomgång uttryckt i liter per timme?

Det är nog mest för att kunna visa någonting när man står still. Liter/mil blir ju oändligt vid stillastående tex. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
27 januari 2021 · 14 039 Inlägg

Emilsve skrev:

Vettemannen skrev:

Emilsve skrev:
Hej!

Har en Octavia 2.0 FSI som jag nyligen bytt oljefilterhus på. Den har under tiden stått cirka 4 månader utan att användas. Nu när jag börjat köra bilen igen går den inte särskilt bra varken på tomgång eller vid låga varv. Den varvar fint på tomgång (runt 800 varv) men drar runt 2.6 l/h istället för normala 0.6-0.8 l/h. Dessutom låter motorn ansträngd när den är varm. Oavsett motortemperatur hackar den även lite på de lägre växlarna när jag kör i lägre hastighet.

Jag har rengjort gasspjället och letat vacuumläckor. Jag har även dumpat i en omgång injector cleaner och en flarra k-sprit. Min hypotes är eventuellt vatten/kondens i bensintanken. Den rök nämligen oerhört mycket vitt från avgasröret i början men det har slutat (ingen förbränd kylarvätska och inget vatten i oljan).

Har ni några tips?

Allt gott!
Emil

Mäter du soppaförbrukningen per timme?

/Benny

När bilen står still på tomgång går den över från l/10km till l/h

Haha! Kollade på det i morse på min Ford Connect och det visade sig att den också visade l/h. Har aldrig tänkt på det förut men förstår inte vitsen bara!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Mossan1
28 januari 2021 · 2 796 Inlägg

Momentana värderna är färddatorer är alltid gallimatias. Stillastående eller rullande. Inget att ta på allvar alls.
Snittförbrukningen (liter/100km) brukar däremot visa relativt rätt, med många mil i historiken.

Felbeteendet är sannolikt orsaken till att den visar mer. Så klart.
Föekodsläsning är ju solklart nödvändigt, såvida inte det är råttbo i luftfiltret, tex.

Mirakelmedel i tanken gör ingen nytta.
Injectioncleaner är också större delen alifatnafta till annat literpris.

Otroligt sällan det numera oerhört rena bränslet ställer till problem. Då läcker i regel smuts in i tanken.
1år gammal bensin brukar fungera finfint. Den är inte hållbar som förr, men lite skrock att den är kass så fort.

Emilsve
28 januari 2021 · 3 Inlägg

Mossan1 skrev:
Momentana värderna är färddatorer är alltid gallimatias. Stillastående eller rullande. Inget att ta på allvar alls.
Snittförbrukningen (liter/100km) brukar däremot visa relativt rätt, med många mil i historiken.

Felbeteendet är sannolikt orsaken till att den visar mer. Så klart.
Föekodsläsning är ju solklart nödvändigt, såvida inte det är råttbo i luftfiltret, tex.

Mirakelmedel i tanken gör ingen nytta.
Injectioncleaner är också större delen alifatnafta till annat literpris.

Otroligt sällan det numera oerhört rena bränslet ställer till problem. Då läcker i regel smuts in i tanken.
1år gammal bensin brukar fungera finfint. Den är inte hållbar som förr, men lite skrock att den är kass så fort.

Jag har kollat av med felkodsläsare och har inga angivna koder. Bilen går lite bättre efter medlen men inte perfekt. I och med att det är en gammal bil kan ju fukt läckt in och det kan ha bildats olika typer av avlagringar. Motorn är känd för det. Ska faktiskt gå ut och kika på luftfiltret smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang