Renault Clio som inte startar i kallt väder

Mmmagnus
2 februari 2021 · 8 Inlägg

Hej!

Har problem med en Renault Clio 1.2 Eco2 Flex Fuel, 2009, som inte startar i kyla. Jag har googlat lite och förstått att tempgivaren kan vara en bov - men var tusan sitter den i motorn? Har haft av luftfiltret men hittar inte. Nån som kan hjälpa mig?

Och om det inte är tempgivaren - vad kan det då vara? Alla tips och råd mottages tacksamt.

Magnus

victorimba1
2 februari 2021 · 56 Inlägg

Antar att startmotorn går runt? Har du bekräftat att batteriet är friskt? Tankar du bensin eller etanol?

Mmmagnus
3 februari 2021 · 8 Inlägg

Ja startmotorn går runt, den tänder till och ibland startar den men går på lågt varv. Ibland tänder den till men startar inte alls, hostar bara. Men det verkar som att det både kommer ström och bensin. Tankar bensin. Batteriet är friskt, startmotorn låter väldigt pigg.

Senast redigerat av Mmmagnus (3 februari 2021)

Utmarks-Loke
3 februari 2021 · 5 833 Inlägg

Är det problem varje gång det blir kallt eller är det första gången det händer nu, just när det råkar vara kallt? Rent spontant känns det som tändningsproblem, men svårt att gissa utan mer info. Vad säger felkoderna?

uhlin
3 februari 2021 · 2 834 Inlägg

Skulle även kunna va Svänghjulsgivaren.

Mmmagnus
3 februari 2021 · 8 Inlägg

Felkoderna? Har inga felkoder.  Tror ni inte på tempgivaren då? Har beställt en sån men vet inte var den sitter ju.

Det är varje gång det är minusgrader, men värre nu än nån gång innan.

Utmarks-Loke
3 februari 2021 · 5 833 Inlägg

Skulle mycket väl kunna vara svänghjulsgivaren, som Uhlin skriver, den kan ofta bli temperaturkänslig när den är på väg att ge upp. Om inte motorn vet att den snurrar så kan den inte spruta in bensin och ge gnista

victorimba1
3 februari 2021 · 56 Inlägg

Borde inte det slänga upp en felkod?

Mmmagnus
3 februari 2021 · 8 Inlägg

Var hittar man svänghjulsgivaren då? Och är den alltså temperaturkänslig? Det funkar ju bra när det är några plusgrader.

Mmmagnus
3 februari 2021 · 8 Inlägg

Den har hittills inte gett nån felkod. Den bara startar inte. Startmotorn kör tills jag släpper nyckeln. Ibland hostar den till. That's it.

uhlin
3 februari 2021 · 2 834 Inlägg

Mmmagnus skrev:
Var hittar man svänghjulsgivaren då? Och är den alltså temperaturkänslig? Det funkar ju bra när det är några plusgrader.

Vet inte exakt var den sitter, men vid svänghjulet där motor och växellåda är sammanskruvade ska den sitta.
Brukar i regel sitta på övre halvan om jag säger så.

Mmmagnus
3 februari 2021 · 8 Inlägg

OK. Är ju trångt som...... i motorrummet på Clion bara.

Svänghjul.... vevaxel... samma sak? TDC-givare/sensor....?

uhlin
3 februari 2021 · 2 834 Inlägg

Mmmagnus skrev:
OK. Är ju trångt som...... i motorrummet på Clion bara.

Svänghjul.... vevaxel... samma sak? TDC-givare/sensor....?

TDC-givare är samma som svänghjulsgivaren. Och svänghjul/vevaxel är samma i det sammanhanget.

Mmmagnus
3 februari 2021 · 8 Inlägg

OK; det visar sig att verkstan bytte vevaxelsensor nyligen... så kan knappast vara den. Vad är nästa hypotes?

Mossan1
3 februari 2021 · 2 792 Inlägg

När byttes tändstiften?
Kör du bara bensin eller bensin/etanol blandat? Etanolen är betydligt sämre i kyla, trots att det är en flexfuel som ska kunna hantera det.

Du har minst tre temperstursensorer för motorstyrningen. kylvätskan, omgivning och insugsluften. Ev bränsletemp också.

Vilken har du?

Jag kan inte på rak arm var dom sitter på den bilen, men veta vilken  underlättar.

Senast redigerat av Mossan1 (3 februari 2021)

Mmmagnus
3 februari 2021 · 8 Inlägg

Hej!

Kör på bensin. Tändstiften, vet inte riktigt. De kräver väl en speciell nyckel, i alla fall kan jag inte komma åt med de grejer jag redan har.

Jag har bara googlat och funnit att folk pratar om tempgivare och söker jag på det på t ex bildelaronline24.se, så får jag upp tempgivare för kylvätska, om jag fattar rätt:

https://www.bildelaronline24.se/metzger/7019115

Kan det vara den som spökar och i så fall, var sitter den på en Clio från 2009, 1,2liters flexifuel?

Magnus

Presidento Of World
3 februari 2021 · 3 321 Inlägg

Låter som att du borde lämna in den på en felsökning med riktig dator för att gissa blir dyrt och svårt.

Är det kamkedja på denna motor?

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Explicit-
4 februari 2021 · 24 Inlägg

Kan vara lite vad som, all elektronik får sämre kapacitet när det är för kallt över lag. Men låter startmotorn pigg så kan det knappast vara startmotorn eller batteriet. Tempgivare för kylväska ska inte påverka motorns mekanism men bilproblem slutar ju aldrig förvåna en..

Finns en gnistprovare på biltema som man kan se direkt om det är någon gnista eller inte utan att behöva skruva isär något för en billig slant.

Det verkar inte vara något mekaniskt fel om det bara är kylan som framkallar problematiken tänker jag ialla fall.
Det skulle också kunna vara lambdasonden. En gammal volvo jag hade började bete sig lite som i ditt fall. Jättelåg tomgång sen dog motorn, jag provade dra loss kontakten på lambdan då började motorn gå ännu konstigare. Det visade sig vara felet och va bara att byta ut, den mäter avgaserna och talar om hur motorn ska blanda luft och bränslet.

Men det känns som det mesta redan ha sagts me de förutsättningar du har i skrivande stund.

husseman
4 februari 2021 · 1 588 Inlägg

Hmm, ja hade sagt vevaxellägesgivare alla dar i veckan- dessa får man byta på Renault ofta..nästan lika ofta som hjullager. Fast brukar sätta kod. Så koppla upp o ta felkoder. Tempgivare till ECM kan oxå vara felet. -Lycka till
mvh/husse

Utmarks-Loke
4 februari 2021 · 5 833 Inlägg

Mmmagnus skrev:
OK; det visar sig att verkstan bytte vevaxelsensor nyligen... så kan knappast vara den. Vad är nästa hypotes?

Var det före eller efter felet visade sig första gången? Var det en originaldel eller en billig made in china? Det kan mycket väl vara fel på den igen, även om den är nybytt. Men du kan ju prova att värma den med varmlutftspistol i såna fall och se om det gör någon skillnad.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang