Renault Clio som inte startar i kallt väder

Steant
24 november 2022 · 2 Inlägg

Tjena!
Hur löste du det?
Har också haft samma problem på min renault clio 2010 1.2.
Så fort det blir under 10 grader.
Har bytt tandstift, svänghjulsgivare, batteri, bilen servas regelbundet och i godkänd verkstad.Det startar men det tar ju 2-3 försök ibland. Under våren/sommaren livet är bra.
Inga felkoder här heller.
Har bokat tid för att byta motorns tempgivare nästa vecka. Det blir spännande att konstatera att det var felet.

Happyman
5 december 2022 · 4 Inlägg

@Steant fick du någon lösning på din Renault clio? Har precis samma problem med min och är nyfiken på om du kom fram till något?

Steant
14 december 2022 · 2 Inlägg

@ Happyman
Hej!
Nej… Tyvärr så hjälpte det inte. Dvs, vi bytte kylvätsketemperatur givare men gjorde inte nån skillnad.Och ja, den givaren spelar i sin tur en viktig roll vid kallstart, i och med att den ger motorn information om blandning, utifrån kylvätskans temperatur.
En kollega till mig har också samma problem med sin 1.2 flex fuel, så det verkar som att vi är ett gäng här i Sverige med samma jobbiga situation.

Men nu är det dags att sluta höfta,  så på tisdag kommer jag göra en sista felsökning i en annan verkstad som har lite bättre koll på el-fel.( blev hänvisad av min vanliga verkstad, eftersom såna problem kan vara knepiga och kräver lite mer omfattande koll, än att bara leta efter för felkoder).

Men för att sammanfatta problematiken:

Bilen har det kämpigt med kallstart utomhus, i < 5+ grader, men alltid i kombination med fukt i luften. ( förra helgen startade bilen i -12 grader, utan problem, men INTE i Stockholms län, då är det oftast fuktigt som tusan).

Om bilen startar på andra eller tredje försök (man oftast nöter på startmotorn) då behöver man vänta 2-5 minuter innan man kör iväg, annars dör motorn.
Efter att motorn har varit igång i några minuter och temperaturen i motorn har blivit någorlunda hög så startar bilen utan problem  3-4 timmar efter.

Och för att sammanställa åtgärder som inte löser problemet, åtminstone i mitt fall, :
- Byte av varvtalsgivare, ingen skillnad
-Byte av tempgivare ( kylvätska), ingen skillnad
- Byte av tändstiften, ingen skillnad.

Även om jag inte är erfaren mekaniker själv, så tror jag att det felet har en enkel förklaring, såsom  nån kabel som får sämre kontakt/ kapacitet pga kylan & fukt och drabbar bilen under kalla månaderna.
Jag lovar att återkomma med lösningen ( om det blir nåt)!
Allt gott

Senast redigerat av Steant (14 december 2022)

Happyman
29 januari 2023 · 4 Inlägg

Steant skrev:
@ Happyman
Hej!
Nej… Tyvärr så hjälpte det inte. Dvs, vi bytte kylvätsketemperatur givare men gjorde inte nån skillnad.Och ja, den givaren spelar i sin tur en viktig roll vid kallstart, i och med att den ger motorn information om blandning, utifrån kylvätskans temperatur.
En kollega till mig har också samma problem med sin 1.2 flex fuel, så det verkar som att vi är ett gäng här i Sverige med samma jobbiga situation.

Men nu är det dags att sluta höfta,  så på tisdag kommer jag göra en sista felsökning i en annan verkstad som har lite bättre koll på el-fel.( blev hänvisad av min vanliga verkstad, eftersom såna problem kan vara knepiga och kräver lite mer omfattande koll, än att bara leta efter för felkoder).

Men för att sammanfatta problematiken:

Bilen har det kämpigt med kallstart utomhus, i < 5+ grader, men alltid i kombination med fukt i luften. ( förra helgen startade bilen i -12 grader, utan problem, men INTE i Stockholms län, då är det oftast fuktigt som tusan).

Om bilen startar på andra eller tredje försök (man oftast nöter på startmotorn) då behöver man vänta 2-5 minuter innan man kör iväg, annars dör motorn.
Efter att motorn har varit igång i några minuter och temperaturen i motorn har blivit någorlunda hög så startar bilen utan problem  3-4 timmar efter.

Och för att sammanställa åtgärder som inte löser problemet, åtminstone i mitt fall, :
- Byte av varvtalsgivare, ingen skillnad
-Byte av tempgivare ( kylvätska), ingen skillnad
- Byte av tändstiften, ingen skillnad.

Även om jag inte är erfaren mekaniker själv, så tror jag att det felet har en enkel förklaring, såsom  nån kabel som får sämre kontakt/ kapacitet pga kylan & fukt och drabbar bilen under kalla månaderna.
Jag lovar att återkomma med lösningen ( om det blir nåt)!
Allt gott

@Steant Tack för din tidigare information. Är nyfiken om verkstaden med mer koll på elfel kunde identifiera något fel?

Tror precis som du, att det är någon kabel eller något som är köld och fuktkänsligt som gör att bilen får fel.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
29 januari 2023 · 13 674 Inlägg

en fråga som jag tycker är väldigt relevant  kör ni på e85 eller bensin vid dessa problem?

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Happyman
30 januari 2023 · 4 Inlägg

@growe jag kör på bensin alltid.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 januari 2023 · 13 674 Inlägg

Happyman skrev:
@growe jag kör på bensin alltid.

var tvungen att fråga.. för med e85 så blir allt svårstartat i dessa väderlekar även bilar som är gjorda för det smile    men det är få som tankar e85 idag på en bil av den typen... kostar för mycket...

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Happyman
4 mars 2023 · 4 Inlägg

@Steant hur gick det? Har du några svar?smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang