Volvo V50 2.4, 2005 - Låg nivå kylarvätska och Spricka i expansionskärl

Moz123
6 februari 2021 · 58 Inlägg

Hej!

Vi köpte en bil idag och ångrade oss kort därefter.

Bil: Volvo V50 2.4 2005, Manuell
Miltal: 19500mil
Motorkod: B5244S4

Problem:
Låg nivå kylar vätska, fylldes på senast i April 2020. Låg långt under minimum idag som kan ses på bilden. Förra ägaren vet inte hur länge der varit så. Spricka på expansionskärlet för kylarvätskan, se bilder.

Händelseförlopp:
Vi köpte bilen idag från en privatperson. Vi noterade den väldigt låga nivån kylarvätska, men ägaren säkerställde att det inte är något fel och att det är vanligt att det sjunker. Han fyllde på senast i april förra året. Konstigt nog, så indikerade inte bilen att kylarvätskans nivå var låg.
För övrigt funkar bilen hur bra som helst, så vi valde därmed att köpa den ändå.

Tog bilen till mekonomen för att köpa mer och fylla på, mekanikern som fyllde på åt oss anmärkte sprickorna som syns på bilderna och sade att det mest troligen beror på övertryck.

Nivån har inte sjunkit mer sedan påfyllning, efter ca en och en halv timmes körning, vilket känns bra. Men vi kommer nog mest troligen att lämna in den på en verkstad för felsökning på måndag.

Vad tycker ni, är det något att oroa sig över och som bör åtgärdas? Kan man ta reda på vad som hänt och är fel på egen hand genom simplare felsökning?

https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238729/238729-968809711251f636311c72315eed14dc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238729/238729-c049d5a4312e0e837140350614c39cf6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238729/238729-c57986225ba07f6ce044241ceda4884c.jpg

Nybergrobin
6 februari 2021 · 2 377 Inlägg

Detta är inget som jag skulle oroa mig över.

Brådhis * Voff voff *
6 februari 2021 · 10 244 Inlägg

Sprickorna ser ut som plast som åldrats. Inget jag hade bekymrat mig för. Möjligen bytt expansionskärlet (varken dyrt eller krångligt) för att sova lite bättre. smile

Dock är det inte korrekt att det skulle vara normalt att nivån sjunker... Det första ni måste kolla så här års är att fryspunkten är korrekt på kylarvätskan. För om det sjunkit för förra ägaren finns alltid risken att han bara fyllt på med vatten...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
husseman
6 februari 2021 · 1 577 Inlägg

Hmm, ja hade nog bytt expansionskärlet till o börja med. Ser ju inte friskt ut. Förmodligen det enda du behöver göra. Lycka till

mvh/husse

jaka54
6 februari 2021 · 5 680 Inlägg

Hej!
Det första du ska göra är att fylla på en blandning av kylarvätska och vatten (50/50). Sprickorna är inte så allvarliga!-Men kolla att det inte läcker!
Sen kan man ju fråga sig vad som har hänt med motorn när förre ägaren kört med så lite kylarvätska...

husseman
6 februari 2021 · 1 577 Inlägg

Hmm, så länge det funnits glykol/vatten blandning i E-kärlet..så lär det inte hänt ett skit med motorn.

mvh/husse

jaka54
6 februari 2021 · 5 680 Inlägg

Hej!
Är nivån "för låg" (långt under minsta volym) kan ju motorn gå varm!

zzr94092
6 februari 2021 · 4 378 Inlägg

Tror jag inte på,

Explicit-
7 februari 2021 · 24 Inlägg

Jag hade valt att byta ut det, ett expansionskärl är byggt för att klara ett högt tryck när motorn går igenom temperaturskillnader. Inget som skulle kunna orsaka något förrädiskt mer än kylarläckage. Har en traktor som expansionkärlet small på, men det såg värre ut från början än vad ditt gör. Men man blir bra överraskad när det händer!

husseman
7 februari 2021 · 1 577 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Är nivån "för låg" (långt under minsta volym) kan ju motorn gå varm!

Hmm, nope- den lilla volym av det totala kylsystemet som E-kärlet rymmer, kan inte påverka motorn negativt.

mvh/husse

Moz123
8 februari 2021 · 58 Inlägg

Brådhis skrev:
Sprickorna ser ut som plast som åldrats. Inget jag hade bekymrat mig för. Möjligen bytt expansionskärlet (varken dyrt eller krångligt) för att sova lite bättre. smile

Dock är det inte korrekt att det skulle vara normalt att nivån sjunker... Det första ni måste kolla så här års är att fryspunkten är korrekt på kylarvätskan. För om det sjunkit för förra ägaren finns alltid risken att han bara fyllt på med vatten...

husseman skrev:
Hmm, ja hade nog bytt expansionskärlet till o börja med. Ser ju inte friskt ut. Förmodligen det enda du behöver göra. Lycka till

Explicit- skrev:
Jag hade valt att byta ut det, ett expansionskärl är byggt för att klara ett högt tryck när motorn går igenom temperaturskillnader. Inget som skulle kunna orsaka något förrädiskt mer än kylarläckage.

Tack för alla svar, har verkligen hjälpt till med att lugna ner mig!

Vi tog bilen till en mekaniker som är vän med en bekant till oss, han tog en snabb titt och tyckte som er att det inte såg farligt ut. Inget allvarligt läckage som han kunde se.

Rekommenderade att vi byter expansionskärl precis som ni sagt, men han sade även att med tanke på att nivån sjönk så pass mycket, så finns det chans för ett mindre läckage någonstans. Han rekommenderade att vi tillsätter kylartätning för att täppa eventuella läckage någonstans och att det skulle inte skada i alla fall.

Är det något som någon här har erfarenhet av och är det säkert att använda? Jag antar att han menar något likt detta: https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar … 920/#tab04

Vi funderar även på att byta kylarvätskan helt, då det är dags. Skulle eventuell tätning från kylartätnings medlet också dräneras i sådana fall?

Vi kommer till en början bara fylla på kylarvätskan till en nivå mellan min och max och sedan avvakta i ca en vecka för att se vad som händer med egna ögon innan vi går vidare.

Brådhis * Voff voff *
8 februari 2021 · 10 244 Inlägg

Moz123 skrev:
Han rekommenderade att vi tillsätter kylartätning för att täppa eventuella läckage någonstans och att det skulle inte skada i alla fall.

Är det något som någon här har erfarenhet av och är det säkert att använda? Jag antar att han menar något likt detta: https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar … 920/#tab04

Nej, låt bli "mirakelmedel"! Låt istället provtrycka kylsystemet och laga det som läcker. Allt annat är ungefär som att tejpa över en varningslampa och låtsas att den inte lyser...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
uhlin
8 februari 2021 · 2 831 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, så länge det funnits glykol/vatten blandning i E-kärlet..så lär det inte hänt ett skit med motorn.

mvh/husse

Som husse skriver, så länge det funnits nåt lite i kärlet så lär det inte hänt nåt med motorn.

Skulle bytt kärlet då det inte ser så fräscht ut. Kan ju va det som gör att kylvätska försvinner även om det inte ser ut att ha läckt nåt.

Börja där säger jag

uhlin
8 februari 2021 · 2 831 Inlägg

Brådhis skrev:

Moz123 skrev:
Han rekommenderade att vi tillsätter kylartätning för att täppa eventuella läckage någonstans och att det skulle inte skada i alla fall.

Är det något som någon här har erfarenhet av och är det säkert att använda? Jag antar att han menar något likt detta: https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar … 920/#tab04

Nej, låt bli "mirakelmedel"! Låt istället provtrycka kylsystemet och laga det som läcker. Allt annat är ungefär som att tejpa över en varningslampa och låtsas att den inte lyser...

NEEEJ!!! Häll inte sån skit i kylsystemet. Det är som att be om problem.

Nästa tråd kommer handla om dålig/ingen värme. Pga. Igensatt värmepaket.

jaka54
8 februari 2021 · 5 680 Inlägg

Hej!
Som de andra säger! -Häll  inte i kylartätning! Byt kärl och ta reda på var det läcker!

Mossan1
9 februari 2021 · 2 752 Inlägg

Expansionskärlen är i dålig plast på dom där, så det är en normal sjuka.
Byt till nytt. Till V70 finns ju expkärl på Biltema att köpa. Skulle inte finnas om.dom inte sålde bra. (Vet ej om det är exakt lika på V50. Bara exempel)

Ett läckande expkärl som släpper ut lufttrycket som blir när vätskan expanderar gör att systemet inte fungerar som det ska. Det kan pressa ut vätska, tom och själva locket läcker.
Det är också ganska vanligt.

Byt kärl och lock, fyll kylvätska och åk!
Viss efterfyllning pga ev luft är normalt.
Jag ser ingen anledning till oro för toppackning tex.
Kolla också så du inte har kylvätska under golvmattorna fram. Värmeelementet kan också läcka (inte mer på v50 än annan) och sådana läckor hittas inte alltid så tidigt.


Tätningsmedel är för bilar med 3 av 4 hjul på skroten för att "få ut ett tag till" ur den. Där riktig reparation inte är försvarbar. Kan funka ett år eller två faktiskt, men det är en "lösning" för slutkörda skitbilar.

Senast redigerat av Mossan1 (9 februari 2021)

Moz123
9 februari 2021 · 58 Inlägg

Brådhis skrev:
Nej, låt bli "mirakelmedel"! Låt istället provtrycka kylsystemet och laga det som läcker. Allt annat är ungefär som att tejpa över en varningslampa och låtsas att den inte lyser...

uhlin skrev:
NEEEJ!!! Häll inte sån skit i kylsystemet. Det är som att be om problem.

Nästa tråd kommer handla om dålig/ingen värme. Pga. Igensatt värmepaket.

jaka54 skrev:
Hej!
Som de andra säger! -Häll  inte i kylartätning! Byt kärl och ta reda på var det läcker!

Tack för varningarna! Misstänkte att det lät för bra för att vara sant med en "quick fix" lösning!

Moz123
9 februari 2021 · 58 Inlägg

Mossan1 skrev:
Expansionskärlen är i dålig plast på dom där, så det är en normal sjuka.
Byt till nytt. Till V70 finns ju expkärl på Biltema att köpa. Skulle inte finnas om.dom inte sålde bra. (Vet ej om det är exakt lika på V50. Bara exempel)

Ett läckande expkärl som släpper ut lufttrycket som blir när vätskan expanderar gör att systemet inte fungerar som det ska. Det kan pressa ut vätska, tom och själva locket läcker.
Det är också ganska vanligt.

Byt kärl och lock, fyll kylvätska och åk!
Viss efterfyllning pga ev luft är normalt.
Jag ser ingen anledning till oro för toppackning tex.
Kolla också så du inte har kylvätska under golvmattorna fram. Värmeelementet kan också läcka (inte mer på v50 än annan) och sådana läckor hittas inte alltid så tidigt.


Tätningsmedel är för bilar med 3 av 4 hjul på skroten för att "få ut ett tag till" ur den. Där riktig reparation inte är försvarbar. Kan funka ett år eller två faktiskt, men det är en "lösning" för slutkörda skitbilar.

Byta både kärl och lock låter som en bra idé och är något jag kommer försöka göra snart, antingen själv eller på en verkstad. Men hur funkar det med reservdelarna, hittat väldigt många online som säljer expansionskärl som ser exakt ut som vårat, men de har alla olika så kallade originalnummer / OEM-Nummer. Är det 100% viktigt att dessa matchar, eller räcker det med att kärlet ser exakt likadant ut som mitt på bilden? Vart kan man ens hitta vilket originalnummer man har?

Men jag börjar luta mot att det kanske finns en läcka någon annanstans ändå, då detta (se bild nedan) var hur det såg ut i kärlet i morse i kärlet (vi fyllde på med kylarvätska igår eftermiddag till en nivå mellan min-max).

Är det normalt att så pass mycket kylarvätska försvinner genom ett trasigt lock eller någon spricka på kärlet på så kort tid som mindre än ett dygn?

Jag fyllde på idag igen, vi får se hur det ser ut imorgon.

https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238729/238729-0f741df3ea1c4d78907d39ca291c8c93.jpg

Senast redigerat av Moz123 (9 februari 2021)

zzr94092
10 februari 2021 · 4 378 Inlägg

Är det inte blött runt x-kärlet, så kan det vara andra problem, åk o få kylsystemet provtryck...

Moz123
10 februari 2021 · 58 Inlägg

zzr94092 skrev:
Är det inte blött runt x-kärlet, så kan det vara andra problem, åk o få kylsystemet provtryck...

Ja jag tror nästan vi får åka till en verkstad för ett provtryck. Det har försvunnit vätska igen efter att ha fyllt på igår och att bilen stått stilla över natt. Hittade i morse att det droppar i mitten av bilen under motorhuven (se bilder nedan).

Men kan man genomföra ett trycktest på systemet när det finns en spricka i kärlet?

https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238729/238729-4182ef48c4aa2829a74edace986ae17e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238729/238729-61655ee3bb66f7238613590ba87b1f8b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238729/238729-e31259116d6fd34d45b77d0a8d86d77c.jpg

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang