Volvo V50 2.4, 2005 - Låg nivå kylarvätska och Spricka i expansionskärl

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 februari 2021 · 17 380 Inlägg

Hela idén med provtryckning är just att se om det sprutar vatten någonstans.

Fast tidigare ägare var nog inte helt sanningsenlig...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
10 februari 2021 · 10 244 Inlägg

Moz123 skrev:
Det har försvunnit vätska igen efter att ha fyllt på igår och att bilen stått stilla över natt.

Tänk på att jämföra nivån vid samma temperatur. Nivån stiger tex alltid när motorn blir varm, så fyller du till max på en varm motor kommer det bli klart mindre när den svalnat.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
jaka54
10 februari 2021 · 5 680 Inlägg

Hej!
På bilden ser det ut som om du har en spricka/hål i täckplåten under bilen!
Skulle gissa på att förre ägaren har kört på något så kylaren spruckigt!

husseman
11 februari 2021 · 1 577 Inlägg

Hmm, mjo om det e´hål i kylaren så brukar det läcka. Fast det brukar synas under bilen, via en pöl av glykolblandning. Syns det bara i E-kärlet, så kan det vara mindre roligt. Provtryckning låter ju vettigt,  oftast brukar dock motorn sköta det sj. om det finns hål i kylaren..

mvh/husse

Mossan1
11 februari 2021 · 2 752 Inlägg

Försvinner det över natt med stående bil kan inte läckan vara svårfunnen.
Visst, kanske plast under motorn måste bort och studeras underifrån.

Läckor ut på marken är in alla fall OFTAST externa, och inte interna i motorn. = Inte lika kostsamma.
Allt från slangklamma för nån tia, till kylaren för några tusen.

Istället för toppackning för 10tusen eller mer. (Verkstad)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 februari 2021 · 13 673 Inlägg

Mossan1 skrev:
Försvinner det över natt med stående bil kan inte läckan vara svårfunnen.
Visst, kanske plast under motorn måste bort och studeras underifrån.

Läckor ut på marken är in alla fall OFTAST externa, och inte interna i motorn. = Inte lika kostsamma.
Allt från slangklamma för nån tia, till kylaren för några tusen.

Istället för toppackning för 10tusen eller mer. (Verkstad)

problemet när det bara läcker vid vissa tempraturer..   hade en buss som stog och droppade från vattenpumpen när det var -30 vid -25 så läckte det inte en droppe om vattenpumpen smile

så vissa läckor är svåra att hitta..   

men oftast är det ju något logsikt läckage..när man väl hittar det..

På min polo sprack plasten vid kylkanalen till min oljekylare/filterhållare   det tog mig 1timme att fysiskt se var det läckte..  jag kunde se att det droppade konstant men inte var.. 
men det rann en bra bit efter blocket innan det droppade ner smile

500kr och någon timme senare i garaget så var den hel..  tur man är duktig att hitta delar online..  hade inte kommit under 3500kr om jag köpt samma del i sverige smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 februari 2021 · 13 673 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Hela idén med provtryckning är just att se om det sprutar vatten någonstans.

Fast tidigare ägare var nog inte helt sanningsenlig...

svårt att bevisa.. men sen är det ju så att ibland pajar saker även om det är 30min efter man köpt bilen smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Brådhis * Voff voff *
11 februari 2021 · 10 244 Inlägg

Growe skrev:

Hybrid_ skrev:
Hela idén med provtryckning är just att se om det sprutar vatten någonstans.

Fast tidigare ägare var nog inte helt sanningsenlig...

svårt att bevisa.. men sen är det ju så att ibland pajar saker även om det är 30min efter man köpt bilen smile

I det här fallet har ju trådskaparen skrivit att förra ägaren sa att det var normalt att nivån minskade i expansionskärlet...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 februari 2021 · 13 673 Inlägg

Brådhis skrev:

Growe skrev:

Hybrid_ skrev:
Hela idén med provtryckning är just att se om det sprutar vatten någonstans.

Fast tidigare ägare var nog inte helt sanningsenlig...

svårt att bevisa.. men sen är det ju så att ibland pajar saker även om det är 30min efter man köpt bilen smile

I det här fallet har ju trådskaparen skrivit att förra ägaren sa att det var normalt att nivån minskade i expansionskärlet...

haha normalt.. det var nått nytt.. smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Explicit-
11 februari 2021 · 24 Inlägg

Finns att köpa oljebaserade UV vätskor. Häll i, kör en sväng, vänta något dygn, sen kan du spåra läckan med en uv-lampa. Där det läcker kommer det lysa gult.
Tror det heter spåringsvätska eller tracerfluid

Senast redigerat av Explicit- (11 februari 2021)

jaka54
11 februari 2021 · 5 680 Inlägg

Hej!
En UV-lampa är väl ganska dyr?

Moz123
12 februari 2021 · 58 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Hela idén med provtryckning är just att se om det sprutar vatten någonstans.

Fast tidigare ägare var nog inte helt sanningsenlig...

Growe skrev:

Hybrid_ skrev:
Hela idén med provtryckning är just att se om det sprutar vatten någonstans.

Fast tidigare ägare var nog inte helt sanningsenlig...

svårt att bevisa.. men sen är det ju så att ibland pajar saker även om det är 30min efter man köpt bilen smile

Brådhis skrev:

Growe skrev:

Hybrid_ skrev:
Hela idén med provtryckning är just att se om det sprutar vatten någonstans.

Fast tidigare ägare var nog inte helt sanningsenlig...

svårt att bevisa.. men sen är det ju så att ibland pajar saker även om det är 30min efter man köpt bilen smile

I det här fallet har ju trådskaparen skrivit att förra ägaren sa att det var normalt att nivån minskade i expansionskärlet...

Ja, han säger ju att det är vårt problem. Men det är väldigt tydligt att problemet fanns från början, med tanke på att kylarvätskans nivå var så låg. Det var lite dumt av oss att ha bråttom och inte undersöka saken närmare innan köp, samt fult av ägaren att inte vara ärlig om detta när vi påpekar den låga nivån kylarvätska.

Moz123
12 februari 2021 · 58 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
På bilden ser det ut som om du har en spricka/hål i täckplåten under bilen!
Skulle gissa på att förre ägaren har kört på något så kylaren spruckigt!

husseman skrev:
Hmm, mjo om det e´hål i kylaren så brukar det läcka. Fast det brukar synas under bilen, via en pöl av glykolblandning. Syns det bara i E-kärlet, så kan det vara mindre roligt. Provtryckning låter ju vettigt,  oftast brukar dock motorn sköta det sj. om det finns hål i kylaren..

mvh/husse

Growe skrev:

Mossan1 skrev:
Försvinner det över natt med stående bil kan inte läckan vara svårfunnen.
Visst, kanske plast under motorn måste bort och studeras underifrån.

Läckor ut på marken är in alla fall OFTAST externa, och inte interna i motorn. = Inte lika kostsamma.
Allt från slangklamma för nån tia, till kylaren för några tusen.

Istället för toppackning för 10tusen eller mer. (Verkstad)

problemet när det bara läcker vid vissa tempraturer..   hade en buss som stog och droppade från vattenpumpen när det var -30 vid -25 så läckte det inte en droppe om vattenpumpen smile

så vissa läckor är svåra att hitta..   

men oftast är det ju något logsikt läckage..när man väl hittar det..

På min polo sprack plasten vid kylkanalen till min oljekylare/filterhållare   det tog mig 1timme att fysiskt se var det läckte..  jag kunde se att det droppade konstant men inte var.. 
men det rann en bra bit efter blocket innan det droppade ner smile

500kr och någon timme senare i garaget så var den hel..  tur man är duktig att hitta delar online..  hade inte kommit under 3500kr om jag köpt samma del i sverige smile

Var inne på versktan idag för att felsöka detta. Dem hade inte instrument för provtryck, men mekanikern tyckte sig lokalisera läckan till termostathuset och ville byta ut hela den. Men han tog aldrig bort alla delar, så han kunde inte garanterat se att det läcker därifrån. Han sade sig dock vara 99% säker på att det är där läckan kommer ifrån, då det inte finns några andra slangar eller liknande i det området. Han uteslöt vattenpumpen och sade att han inte trodde att det var kylaren.

Han ville ha 1200 för att byta ut den. En ny kostar 1400 från volvo, men jag sa att jag kan ordna en billigare begagnat eller från annan tillverkare, hittat för allt från 400 till 900 kronor.

Men vad tycker ni är det värt att "chansa" på det här sättet, eller ska vi vänta tills expansionskärlet är utbytt och gå till en annan verkstad som kan utföra ett provtryck för ett mer definitivt svar???

Känns som att det kan bli en dyr process, om vi nu byter ut en grej och sen visar det sig vara något annat.

Mossan1
12 februari 2021 · 2 752 Inlägg

Expansionskärlet får det ju inte att läcka någon annanstans om det är spräckt.

Så är en läcka funnen, så är ju området säkrat. Termostaten är en bit ifrån kärlet, så det är knappast samma fel.

Kärlet kan ju vara tätt, fast det ser dåligt ut, liksom. Det var bara en teori baserat på utseendet.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 februari 2021 · 13 673 Inlägg

Mossan1 skrev:
Expansionskärlet får det ju inte att läcka någon annanstans om det är spräckt.

Så är en läcka funnen, så är ju området säkrat. Termostaten är en bit ifrån kärlet, så det är knappast samma fel.

Kärlet kan ju vara tätt, fast det ser dåligt ut, liksom. Det var bara en teori baserat på utseendet.

snarare att det ser ut som det gör som var problemet om det läckte där borde det redan ha hittats.  för det är det första logiska stället att kolla.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 februari 2021 · 17 380 Inlägg

De hade inte instrument för provtryck, men mekanikern tyckte sig lokalisera läckan till termostathuset

En sådan provtryckutrustning kostar 3-4 tusenlappar. Så märklig verkstad som inte har en sådan.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 februari 2021 · 13 673 Inlägg

Hybrid_ skrev:

De hade inte instrument för provtryck, men mekanikern tyckte sig lokalisera läckan till termostathuset

En sådan provtryckutrustning kostar 3-4 tusenlappar. Så märklig verkstad som inte har en sådan.

går att hitta betydligt billigare än så.. annars kan man göra en själv ganska enkelt.. räcker ju med att man kan sätta lite tryck på skiten så ser man var vattnet srpinger ut smile

https://www.amazon.de/-/en/24-piece-Rad … mp;sr=8-12

det där var bokstavligen den första som dök upp som var för att testa under tryck smile

finns för runt 700kr oxå smile

Senast redigerat av Growe (12 februari 2021)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Moz123
12 februari 2021 · 58 Inlägg

Growe skrev:

Hybrid_ skrev:

De hade inte instrument för provtryck, men mekanikern tyckte sig lokalisera läckan till termostathuset

En sådan provtryckutrustning kostar 3-4 tusenlappar. Så märklig verkstad som inte har en sådan.

går att hitta betydligt billigare än så.. annars kan man göra en själv ganska enkelt.. räcker ju med att man kan sätta lite tryck på skiten så ser man var vattnet srpinger ut smile

https://www.amazon.de/-/en/24-piece-Rad … mp;sr=8-12

det där var bokstavligen den första som dök upp som var för att testa under tryck smile

finns för runt 700kr oxå smile

Tack för tipset! Men finns verkstäder som provtrycker för 300kr, känns mer värt det då dem eventuellt kommer veta vart läckan ligger och kommer kunna fixa det. Men tycker du att provtryck är bästa sättet att upptäcka läckor eller skulle du ha litat på mekanikerns visuella analys?

jaka54
12 februari 2021 · 5 680 Inlägg

Hej!
Det borde synas om det läcker kylarvätska från termostathuset (har aldrig varit med om en läcka där) !  Det är ju enkelt att kolla själv utan en massa dyr utrustning eller att lämna in till verkstad för en så enkel grej. Har det läckt där så ser man gröna (eller annan färg) rännilar av kylarvatten längs motorblocket och då är det bara att byta termostat och O-ringstätning samt naturligtvis göra rent så O-ringen tätar.

Senast redigerat av jaka54 (12 februari 2021)

zzr94092
13 februari 2021 · 4 378 Inlägg

Kan vara ett komplett termostathus, beroende på motortyp/årsmod,..men vilket som så är det tätt eller läckage..men märklig mek som inte "ville" plocka bort delar för att kunna se??!!!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang