Volvo V50 2.4, 2005 - Låg nivå kylarvätska och Spricka i expansionskärl

Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 februari 2021 · 13 729 Inlägg

zzr94092 skrev:
Kan vara ett komplett termostathus, beroende på motortyp/årsmod,..men vilket som så är det tätt eller läckage..men märklig mek som inte "ville" plocka bort delar för att kunna se??!!!

vissa saker rör man inte förens man får ett okej från en kund..  och vill påstå att allt som kräver dränering av vätskor som kostar pengar är ju sånna saker.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Explicit-
13 februari 2021 · 24 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
En UV-lampa är väl ganska dyr?

Nä, det finns små ficklampor mev uv som kostar någon 50 lapp

zzr94092
13 februari 2021 · 4 383 Inlägg

Nu tycker jag att TS skrev som om han var med vid kollen hos meken..

Moz123
13 februari 2021 · 58 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Det borde synas om det läcker kylarvätska från termostathuset (har aldrig varit med om en läcka där) !  Det är ju enkelt att kolla själv utan en massa dyr utrustning eller att lämna in till verkstad för en så enkel grej. Har det läckt där så ser man gröna (eller annan färg) rännilar av kylarvatten längs motorblocket och då är det bara att byta termostat och O-ringstätning samt naturligtvis göra rent så O-ringen tätar.

Men den låg så långt in, det var svårt att se termostathuset eller motorblocket i det området ordentligt. Det var just det han sa, att han behövde montera bort det som står i vägen för termostathuset för att se ordentligt. Jag försökte kolla idag, men såg inget spår av kylarvatten på det lilla området som syns.

Det konstiga nu är att bilen har inte läckt mer ända sedan jag fyllde på inför verkstadsbesöket igår. Den har visserligen stått still hela tiden efter besöket, men tidigare under veckan har det läckt oavsett om vi använt bilen eller inte. Underligt att gå från att läcka ca 0.5-1.0 liter om dagen till ingenting alls. Vi ska testa åka en kort runda med bilen imorgon och sedan se om något ändras.

Moz123
13 februari 2021 · 58 Inlägg

Growe skrev:

zzr94092 skrev:
Kan vara ett komplett termostathus, beroende på motortyp/årsmod,..men vilket som så är det tätt eller läckage..men märklig mek som inte "ville" plocka bort delar för att kunna se??!!!

vissa saker rör man inte förens man får ett okej från en kund..  och vill påstå att allt som kräver dränering av vätskor som kostar pengar är ju sånna saker.

zzr94092 skrev:
Nu tycker jag att TS skrev som om han var med vid kollen hos meken..

Ja exakt, jag var med vid besöket och kollade på under felsökningen. Han sa helt enkelt att det skulle ta för lång tid att montera bort allt framför termostathuset och att han var så säker på att läckan kommer därifrån att det i princip inte behövdes. Vilket jag tycker är ett underligt sätt att jobba på, ska man beställa hem och byta ut en hel del så måste man vara 100% säker att det kommer därifrån tycker jag. Även om det hade tagit kanske 10-15 minuter extra tid, eftersom han ändå hade påbörjat processen och skruvat upp vissa delar.

Men vi ska ta bilen till en bekant till familjen som är mekaniker, förhoppningsvis på måndag, och kolla om han kan komma åt termostathuset och säkerställa att det läcker därifrån. Annars blir det väl att gå och göra ett provtryck på kylarsystemet på en verkstad som har den utrustningen.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 februari 2021 · 17 448 Inlägg

Skumt. Har det blivit varmare ute?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Moz123
13 februari 2021 · 58 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Skumt. Har det blivit varmare ute?

Ja, idag på dagen var det väldigt "varmt", var endast mellan -1 och -5. Men nätterna har varit lika kalla som tidigare under veckan, om inte kallare, gick ner till -17 igår natt.

Benji82
27 mars 2021 · 2 Inlägg

Jag skulle byta ut den snarast då det är farligt med en spricka då behållaren har ett tryck i sig så kan det leda till att behållaren spricker mer & all skylar vätska rinner ut & då kan du få skador på topplockspakningen med inte värt det en ny behållare till V50 kostar ca 199kr

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang