Caddyn vägrar starta

ricebridge
10 februari 2021 · 51 Inlägg

VW Caddy pickup bensin 2000. Friska stift, friskt luftfilter, frisk bensin i tanken. Startade den för någon vecka sedan för att jag skulle flytta den så att jag kunde byta lambdasond. Den hoppade igång som alltid – men efter att ha stått på tomgång i ett par minuter medan jag borstade av snön, så tvärdog den, och nu är det fullständigt lögn att få gång den.

Startmotorn går – det känns som att den går ovanligt lätt? Har dock smygtittat på kamkedjan när den k. hustrun kört startmotorn, och den löper ju som den ska, så startmotorn måste ju dra runt motorn?

Bilen saknar tanklock, det är bara luckan för. Fukt i bensinen? (Ingen bensinstöld, vi bor avskilt på landet.)

Tändstiften verkar oljiga. Eller så är de sotiga för att bilen gått på för fet blandning ett tag, för att lambdasonden är kass – den som jag skulle byta – och så ser de oljiga ut för att där sedan kommit bensin på dem? Svårt att avgöra.

Det klickar i reläna i säkringsboxen när jag kör startmotorn. Det borde väl betyda att bränslepumpen går igång?

Försökte felsöka med felkodsläsare, men den fick ingen kontakt. Säg nu inte att det är någon gripande can-inte-bus eller va de heter, detta vederstyggliga ofog, som krånglar. För då får jag något fel.

Fler idéer?

Brådhis * Voff voff *
10 februari 2021 · 10 244 Inlägg

Dålig lambdasond som gjorde att den fetade på med för mycket soppa så den stannade och nu är den sur...?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
husseman
11 februari 2021 · 1 577 Inlägg

Hmm, får du inte kontakt med ECM, så kolla motorstyrsäkringar. Inget fel där, så har du nog surat ner han så jävligt, att det behövs lite olja på cylinderväggarna o pigga stift. Komp. o bra gnista brukar fixa det mesta.. mvh/husse

ricebridge
11 februari 2021 · 51 Inlägg

husseman skrev:
kolla motorstyrsäkringar.

Tack, kan vara läge att gå igenom dem en och en.

husseman skrev:
Inget fel där, så har du nog surat ner han så jävligt, att det behövs lite olja på cylinderväggarna o pigga stift.

Brådhis skrev:
Dålig lambdasond som gjorde att den fetade på med för mycket soppa så den stannade och nu är den sur...?

Surt i motorn – åh, det trodde jag i min enfald bara hände på gamla förgasarmotorer! Men jag har väl haft tur antar jag... Kan man få dän överskottsoppan på något sätt? Eller hur löser man det? Olja på cylinderväggarna?? Den varianten har jag inte hört förut, hur menar du? Borde det funka med startgas?

husseman skrev:
Komp. o bra gnista brukar fixa det mesta

Komp? Tror inte jag förstår vad du menar? Kompression?
Gnista finns det iaf, det har jag kollat.

Brådhis * Voff voff *
11 februari 2021 · 10 244 Inlägg

ricebridge skrev:

Brådhis skrev:
Dålig lambdasond som gjorde att den fetade på med för mycket soppa så den stannade och nu är den sur...?

Surt i motorn – åh, det trodde jag i min enfald bara hände på gamla förgasarmotorer! Men jag har väl haft tur antar jag... Kan man få dän överskottsoppan på något sätt? Eller hur löser man det?

Nöt på startmotorn så hoppar den igång till slut. smile (Startkablar till annan bil kan behövas om inte batteriet orkar)

Håll inte på och dutta på startmotorn utan kör länge åt gången så kommer den nog starta.

Senast redigerat av Brådhis (11 februari 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
ricebridge
23 februari 2021 · 51 Inlägg

Uppdatering: Har nu bytt tändstift och kört startmotorn länge, länge (med batteriladdaren tillkopplad för extra boost), med gott om startgas i insuget, men vad halp det.

Har snart gått igenom alla säkringar; några var rätt oxiderade i anslutningarna, rengjort med 5-56 eller bytt beroende på hur illa det var. Testar samtliga med multimeter.

MEN – nu helt plötsligt börjar halvljuset slås på av sig själv trots att tändningen är avstängd och nyckeln urdragen. Det hände helt plötsligt; upptäcktes av den k hustrun vid återkomst från kvällspromenad. Om jag trycker igång halvljuset med därför avsedd knapp på instrumentbrädan, så slocknar det, men varningssummern börjar låta som om man hade glömt stänga av lyset. Stänger man då av lyset så tystnar summern medan lyset tänds. Enda sättet att få det att slockna är at koppla ur batteriet.

Anar ett visst samband mellan dessa två. Men vad?

simlar
23 februari 2021 · 5 516 Inlägg

Låter som du har elfel.
Bara till att felsöka, tändningslåset känns ju som en kandidat när halvljuset var på utan att tändningen var på.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
ricebridge
23 februari 2021 · 51 Inlägg

simlar skrev:
Låter som du har elfel.
Bara till att felsöka, tändningslåset känns ju som en kandidat när halvljuset var på utan att tändningen var på.

Jo, visst är det förmodligen elfel, men frågan är ju var man börjar leta. VW:s frbskde strömscheman blir ju ingen människa klokare av (vad är det för fel med vanliga kopplingsscheman??)

Men om det vore tändningslåset, skulle startmotorn verkligen gå då ? Och varför stängs lyset av när jag slår det, och tvärtom?

Cuefa Ain't no place like home...
23 februari 2021 · 4 628 Inlägg

Är det en Caddy Pickup sitter felet med belysningen i knapparna för denna.
Bägge dessa har utgått utan ersättning nu men det har sålts gott om dem, de brinner upp inuti eftersom all ström som går till strålkastarna måste passera knapparna först, utan reläer.

Att bilen inte vill starta kan bero på att reläet som förser motorstyrdonet med ström är dåligt.
Det reläet ska se till att ingenting annat än startmotor och de andra komponenterna som styr motorstart, ska ha spänning.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
simlar
23 februari 2021 · 5 516 Inlägg

ricebridge skrev:

simlar skrev:
Låter som du har elfel.
Bara till att felsöka, tändningslåset känns ju som en kandidat när halvljuset var på utan att tändningen var på.

Jo, visst är det förmodligen elfel, men frågan är ju var man börjar leta. VW:s frbskde strömscheman blir ju ingen människa klokare av (vad är det för fel med vanliga kopplingsscheman??)

Men om det vore tändningslåset, skulle startmotorn verkligen gå då ? Och varför stängs lyset av när jag slår det, och tvärtom?

VWs elscheman är riktigt fina när man lärt sig läsa dom.
Tips till när du läser VW-elschema om det är sådant du hittat:
15 = tändningsspänning
30 = konstantplus
31 = jord
Jxxx = styrdon/relä
Txx/x = Kontaktstycke samt hur många stift totalt i kontakten och vilket stift-nr i kontaktstycket.
(Enligt DIN-standard: https://www.greensilver.com/pic/bosch.pdf)

Nummer längst ner  används för navigation.
T.ex en kabel slutar i en ruta med ett nummer, gå till det numret på navigations-siffrorna så hittar du var kabeln fortsätter.


Min teori är att kl15-delen i starttändkontakten krånglar då du påpekar problem med lysen samt ingen kontakt med motorstyrdonet via diagnosuttaget.
Start-klämman i starttändkontakten fungerar eftersom den drar på starten som den ska.

Däremot kan du inte läsa av dessa äldre VAG med vanlig OBD-läsare.
Rekommenderar starkt en VCDS-kabel och en laptop.



Men målet du har är att få igång motorn.
Eftersom den inte ens tänder på startgas så får motorn antingen ingen luft, ingen kompression eller ingen gnista.
Börja då med att kolla så den faktiskt ger gnista på stiften när du drar på starten.
Har den gnista så tar du kompressionsprov, har den ingen eller dålig kompression så är det mest troligt ett mekaniskt fel i motorn, t.ex att kamkedjan kuggat över och ventilerna då slagit i kolvarna och ventilerna har då blivit krokiga.

Om det är gnistan som saknas så pekar ju det mot ett elektriskt fel.
Kolla då alla säkringar relevant till motorstyrningen.
Vet tyvärr inte om varvräknaren ska ge utslag när man drar på starten, kan ju vara varvtalssignalen som saknas så motorstyrdonet inte vet om att den ska skicka gnista.

Senast redigerat av simlar (23 februari 2021)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
ricebridge
24 februari 2021 · 51 Inlägg

simlar skrev:
Min teori är att kl15-delen i starttändkontakten krånglar

Tack, men jag är rädd att jag inte förstår. Vad betyder det?

simlar
24 februari 2021 · 5 516 Inlägg

ricebridge skrev:

simlar skrev:
Min teori är att kl15-delen i starttändkontakten krånglar

Tack, men jag är rädd att jag inte förstår. Vad betyder det?

Du har kl30 (konstantplus) in till tändningslåsets eldel.
Sen finns det flera metallskenor inuti eldelen som skickar ut ström.
En skena för kl15 (tändningsplus)
En skena för kl50 (startmotor aktivering)
Och en skena för radioläge.

Alla förutom en av skenorna kan fungera och man får då skumma fel.

Däremot så påpekar Cuefa att det är ett vanligt fel att ljusströmställaren går sönder så du kan nog utesluta att det är tändningslåset som krånglar då belysningen blivit knäpp.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
ricebridge
25 februari 2021 · 51 Inlägg

Men hur kan bilen vägra starta pga fel i ljusströmställaren?
Och hur kan ljuset påverkas av fel i tändningslåset?

Gnista är det iaf, så mycket vet jag.

simlar
26 februari 2021 · 5 516 Inlägg

ricebridge skrev:
Men hur kan bilen vägra starta pga fel i ljusströmställaren?
Och hur kan ljuset påverkas av fel i tändningslåset?

Gnista är det iaf, så mycket vet jag.

Ljusströmställaren är mest troligt ett separat fel.

Ljusströmställaren får signal från tändningslåset så den vet när tändningen är på.

Du har gnista alltså, då kan du utesluta fel med motorstyrningen då motorstyrningen är den som aktiverar tändspolen/spolarna och felsöka själva motorn närmare.
Låter som ett mekaniskt fel då när den inte ens startar på startgas trots att du har gnista.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
ricebridge
26 februari 2021 · 51 Inlägg

simlar skrev:
Låter som ett mekaniskt fel

Vad skulle det kunna vara?

simlar
26 februari 2021 · 5 516 Inlägg

ricebridge skrev:

simlar skrev:
Låter som ett mekaniskt fel

Vad skulle det kunna vara?

Vet inte vilken motor du har men gissnings kamrem/kedja som kuggat över.
I bästa fall kommer gnistan bara vid fel tidpunkt.
I värsta fall är ventilerna krokiga.

Kompressionsprov är det första jag hade gjort.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Cuefa Ain't no place like home...
26 februari 2021 · 4 628 Inlägg

simlar skrev:

ricebridge skrev:

simlar skrev:
Låter som ett mekaniskt fel

Vad skulle det kunna vara?

Vet inte vilken motor du har men gissnings kamrem/kedja som kuggat över.
I bästa fall kommer gnistan bara vid fel tidpunkt.
I värsta fall är ventilerna krokiga.

Kompressionsprov är det första jag hade gjort.

Det var ju en bra synpunkt faktiskt.
Utgick ifrån att det var en 1.3L men det kan ju vara en 1.6L också...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Myhran
26 februari 2021 · 452 Inlägg

Cuefa skrev:

simlar skrev:

ricebridge skrev:

Vad skulle det kunna vara?

Vet inte vilken motor du har men gissnings kamrem/kedja som kuggat över.
I bästa fall kommer gnistan bara vid fel tidpunkt.
I värsta fall är ventilerna krokiga.

Kompressionsprov är det första jag hade gjort.

Det var ju en bra synpunkt faktiskt.
Utgick ifrån att det var en 1.3L men det kan ju vara en 1.6L också...

Är det en 1.6 är det en AEE motor och är det en 1.3 är det en 136B eller vad de hette, 1.3 är en stötstångsmotor, medans AEE är en kamrems maskin,

Startkontakten va rätt vanlig på dessa och är lite speciell då det inte är samma plast som på alla andra vag,

Men om den inte går på startgas saknas som simlar säger gnista eller kompression,

1.3 har ju en tändspole kopplad utan tändkablar medans 1.6 har lösa tändkablar, rotor fördelare osv smile

Skulle va bra att veta vad för maskin det är i den, men det är ju ändå så att man behöver veta vad som saknas,

Ibland regnade det in i säkringshållaren med det blev ju mindre bra,

Cuefa Ain't no place like home...
27 februari 2021 · 4 628 Inlägg

Myhran skrev:

Cuefa skrev:

simlar skrev:

Vet inte vilken motor du har men gissnings kamrem/kedja som kuggat över.
I bästa fall kommer gnistan bara vid fel tidpunkt.
I värsta fall är ventilerna krokiga.

Kompressionsprov är det första jag hade gjort.

Det var ju en bra synpunkt faktiskt.
Utgick ifrån att det var en 1.3L men det kan ju vara en 1.6L också...

Är det en 1.6 är det en AEE motor och är det en 1.3 är det en 136B eller vad de hette, 1.3 är en stötstångsmotor, medans AEE är en kamrems maskin,

Startkontakten va rätt vanlig på dessa och är lite speciell då det inte är samma plast som på alla andra vag,

Men om den inte går på startgas saknas som simlar säger gnista eller kompression,

1.3 har ju en tändspole kopplad utan tändkablar medans 1.6 har lösa tändkablar, rotor fördelare osv smile

Skulle va bra att veta vad för maskin det är i den, men det är ju ändå så att man behöver veta vad som saknas,

Ibland regnade det in i säkringshållaren med det blev ju mindre bra,

Om inte styrdonet får ström (antingen pga defekt relä eller starttändkontakt) blir det ingen gnista, så det är fortfarande öppet lopp.

Helt korrekt gällande motorerna, AEE e ju känslig om man inte byter rem. 136B är typ odödlig, stötstångare som det är.
Trådskaparen får fylla i med lite mer information tror jag! ^^

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Myhran
27 februari 2021 · 452 Inlägg

Cuefa skrev:

Myhran skrev:

Cuefa skrev:

Det var ju en bra synpunkt faktiskt.
Utgick ifrån att det var en 1.3L men det kan ju vara en 1.6L också...

Är det en 1.6 är det en AEE motor och är det en 1.3 är det en 136B eller vad de hette, 1.3 är en stötstångsmotor, medans AEE är en kamrems maskin,

Startkontakten va rätt vanlig på dessa och är lite speciell då det inte är samma plast som på alla andra vag,

Men om den inte går på startgas saknas som simlar säger gnista eller kompression,

1.3 har ju en tändspole kopplad utan tändkablar medans 1.6 har lösa tändkablar, rotor fördelare osv smile

Skulle va bra att veta vad för maskin det är i den, men det är ju ändå så att man behöver veta vad som saknas,

Ibland regnade det in i säkringshållaren med det blev ju mindre bra,

Om inte styrdonet får ström (antingen pga defekt relä eller starttändkontakt) blir det ingen gnista, så det är fortfarande öppet lopp.

Helt korrekt gällande motorerna, AEE e ju känslig om man inte byter rem. 136B är typ odödlig, stötstångare som det är.
Trådskaparen får fylla i med lite mer information tror jag! ^^

Absolut men enl. TS finns det gnista så det torde bara vara komp kvar om TS utsago stämmer smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang