Smällde till vänster fram, bilen driver inte!

moore
10 februari 2021 · 43 Inlägg

Tacksam för tips på vad som hände idag. Volvo V50. Körde den 8 mil, stannade till, backade bak, körde fram några meter, skulle backa en bit till men då small till rejält vänster fram och bilen går inte att köra framåt eller bakåt. Ett metalliskt klingande när växeln är i, lite som det låter när växeln inte riktigt är i.. Automat.
Har växellådan rasat eller är det en drivaxel som ger sånna här symptom, eller vad kan det vara?
Med 12 m/s och snöstorm så har vi inte ens krupit under och kikat än, men vet samtidigt inte riktigt vad jag ska kolla efter..

volvoqq Lastbilsmekaniker
10 februari 2021 · 5 127 Inlägg

Kan vara en drivaxel, hissa upp och snurra hjulet och se om drivaxeln snurrar med

Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 februari 2021 · 13 673 Inlägg

fördelen med snö är att man inte blir lika blöt som när det regnar ;-)        svängde du när det hände så gissar jag på en drivaxel.. eller att du kände att det högg till i ratten är rätt tydliga tecken på att en drivaxel går av

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
moore
10 februari 2021 · 43 Inlägg

Growe skrev:
fördelen med snö är att man inte blir lika blöt som när det regnar ;-)        svängde du när det hände så gissar jag på en drivaxel.. eller att du kände att det högg till i ratten är rätt tydliga tecken på att en drivaxel går av

ok.. Svängda hjul ja, men hon säger att hon inte kände nåt i ratten.

granadadr
10 februari 2021 · 7 268 Inlägg

nja,, tror mer på DRIVKNUT,, men typ samma,, gissar på yttre,, hissa upp hjulet med vxl i å snurra å se om drivaxeln står still,, vilket jag tror den gör

Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 februari 2021 · 13 673 Inlägg

moore skrev:

Growe skrev:
fördelen med snö är att man inte blir lika blöt som när det regnar ;-)        svängde du när det hände så gissar jag på en drivaxel.. eller att du kände att det högg till i ratten är rätt tydliga tecken på att en drivaxel går av

ok.. Svängda hjul ja, men hon säger att hon inte kände nåt i ratten.

inte säkert att man känner det men många brukar råka ut för att det släpper när man svänger

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
moore
10 februari 2021 · 43 Inlägg

granadadr skrev:
nja,, tror mer på DRIVKNUT,, men typ samma,, gissar på yttre,, hissa upp hjulet med vxl i å snurra å se om drivaxeln står still,, vilket jag tror den gör

Hur vet man om det är drivknut eller drivaxel ?

Utmarks-Loke
10 februari 2021 · 5 813 Inlägg

moore skrev:

granadadr skrev:
nja,, tror mer på DRIVKNUT,, men typ samma,, gissar på yttre,, hissa upp hjulet med vxl i å snurra å se om drivaxeln står still,, vilket jag tror den gör

Hur vet man om det är drivknut eller drivaxel ?

Genom att titta efter. Men det har mindre betydelse, numera brukar det vara såpass billigt med hela drivaxlar att det kanske inte lönar sig att köpa en lös drivknut och hålla på och kladda med

husseman
10 februari 2021 · 1 577 Inlägg

Hmm, mjo ja gissar på att det kan vara läge att titta efter ny drivaxel oxå. Går att köpa till bra priser numer. Kolla på nätet, så lär du hitta billigt.. Lycka till.
mvh/husse

Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 februari 2021 · 13 673 Inlägg

hoppas att det inte är sportchassi på den bara.. för dom drivaxlarna går inte att uppbringa på ena sidan.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Brådhis * Voff voff *
10 februari 2021 · 10 244 Inlägg

Growe skrev:
hoppas att det inte är sportchassi på den bara.. för dom drivaxlarna går inte att uppbringa på ena sidan.

Är det annan drivaxel på V50 med "sportchassi" (antar att du menar R-design?)? Varför? Vad skiljer?

Övriga Volvo har mig veterligen samma oavsett, så blir lite nyfiken på vad som skiljer på V50?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
moore
15 februari 2021 · 43 Inlägg

Tacksam för tipsen här.. Har tittat lite på bilen nu, drivaxlarna snurrar när man snurrar på däcken. Det metalliska ljudet låter som det kommer från höger sida av motorn, hon som körde säger att smällen när det hände helt klart var vänster fram. Någon som har en ide om vad det kan vara?

moore
15 februari 2021 · 43 Inlägg
Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 februari 2021 · 13 673 Inlägg

tror endå på en driaxel..  kolla istället med båda hjulen uppe och sen växel i kolla om hjulen snurrar med sen lite broms och se om det stannar utan att motorn stanna.. kolla då drivaxlarna..  sen kan dom ge sig in mot lådan oxå.  men ibland när man snurrar så följer skiten med fast det är skit av dom..  men när det blir lite belastning så snurar dom inte längre..  kan ju vara nått med kopplingen oxå.   men vete tusan med det där märkliga ljudet..  låter mer som en axel..  tanke på smällen.. kopplingar brukar ju inte tokdö även om det händer ibland..  skulle vara om navet släppt från lamellen.   men känns kopplingen normalt i övrigt så tror jag icke det.  ..  om du gör som jag skrev så ska bilen självklart ställas stadigt på pallbockar  och låt bli att ligga under bilen utan filma med en telfonen eller nått så du inte riskerar att få bilen i huvudet smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
moore
15 februari 2021 · 43 Inlägg

Growe skrev:
tror endå på en driaxel..  kolla istället med båda hjulen uppe och sen växel i kolla om hjulen snurrar med sen lite broms och se om det stannar utan att motorn stanna.. kolla då drivaxlarna..  sen kan dom ge sig in mot lådan oxå.  men ibland när man snurrar så följer skiten med fast det är skit av dom..  men när det blir lite belastning så snurar dom inte längre..  kan ju vara nått med kopplingen oxå.   men vete tusan med det där märkliga ljudet..  låter mer som en axel..  tanke på smällen.. kopplingar brukar ju inte tokdö även om det händer ibland..  skulle vara om navet släppt från lamellen.   men känns kopplingen normalt i övrigt så tror jag icke det.  ..  om du gör som jag skrev så ska bilen självklart ställas stadigt på pallbockar  och låt bli att ligga under bilen utan filma med en telfonen eller nått så du inte riskerar att få bilen i huvudet smile

Tack för att du tar dig tiden att skriva!
Bilen står på pallbockar, tack för omtanken!
Det är en automat.
Båda hjulen är uppe, inget av hjulen visar en tendens till att snurra.
Med växeln i och man snurrar på däcken låter det lika på båda sidor:
https://www.youtube.com/watch?v=NWDVyTcllmc

Utmarks-Loke
15 februari 2021 · 5 813 Inlägg

Det kan vara diffen som rasat också, och då får man nog byta hela växellådan. Det blir dyrt. Antar att du har en massa plastskydd under bilen som gör att du inte ser drivaxlarna underifrån? Annars kan du kolla på dom medan du snurrar hjulen och se vad det är som inte hänger med. Om hela drivaxeln inklusive inre knuten snurrar. Men annars ser bilmekanikern det nästan på en gång.

torsen
15 februari 2021 · 7 198 Inlägg

Jag har både råkat ut för brusten drivaxel fram samt för pajad diff (satelitdrev brustit).
Hastighetsmätaren, men inte bilen, rörde sig.

moore
15 februari 2021 · 43 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Det kan vara diffen som rasat också, och då får man nog byta hela växellådan. Det blir dyrt. Antar att du har en massa plastskydd under bilen som gör att du inte ser drivaxlarna underifrån? Annars kan du kolla på dom medan du snurrar hjulen och se vad det är som inte hänger med. Om hela drivaxeln inklusive inre knuten snurrar. Men annars ser bilmekanikern det nästan på en gång.

Ja massa plast är det men jag tycker mig skymta drivaxlarna och de snurrar med..

moore
15 februari 2021 · 43 Inlägg

torsen skrev:
Jag har både råkat ut för brusten drivaxel fram samt för pajad diff (satelitdrev brustit).
Hastighetsmätaren, men inte bilen, rörde sig.

Ok, Är det samma symptom på bilen vid båda felen? (förutom din hastighetsmätare?) Min hastighetsmätare rör sig ingenting.

Bassiehof
15 februari 2021 · 1 777 Inlägg

moore skrev:

torsen skrev:
Jag har både råkat ut för brusten drivaxel fram samt för pajad diff (satelitdrev brustit).
Hastighetsmätaren, men inte bilen, rörde sig.

Ok, Är det samma symptom på bilen vid båda felen? (förutom din hastighetsmätare?) Min hastighetsmätare rör sig ingenting.

Det beror på varifrån mätaren får en signal.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang