Växellådsolja, VW Polo 6n1

Joelibilen
17 februari 2021 · 16 Inlägg

[b]Hej![/b]
Har svårt att få in växlar när motorn blivit varmkörd. Vad kan detta vara?
Har köpt 1 liter 75w90 idag men vet inte var påfyllnad/nivåplugg sitter?
Jag har en Vw Polo 6N1 55 kw bensinare från -99. Hoppas någon Vw-kunnig vet och vill dela med sig, gärna med en bild om det är möjligt. Tack för en bra grupp.

simlar
17 februari 2021 · 5 524 Inlägg

Tvivlar på att det är oljan som är problemet om det är vid varm motor det är svårt att växla.
Tror mer på urtrampningslager eller att det inte går att frikoppla av annan anledning.
Eventuellt att växelvajrarna behöver justeras eller delar i växelmekanismen bytas pga slitage.

API GL-4 är det du ska ha, häll inte i GL-5 då den äter på synkringarna i mässing.

Ungefär mitt på diffklumpen på höger sida är påfyllningen och avtappning längst ner på diffen på vänster sida.
Stor insex krävs.
Konade gängor så kräver ingen tätning men risk att spräcka växellådshuset om man drar på tok för hårt.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Joelibilen
17 februari 2021 · 16 Inlägg

Tack Simlar! Ska kolla på detta imorgon då, mörkt nu och inget garage med snöyra. Skriver lite imorgon igen efter kollat.

Bassiehof
17 februari 2021 · 1 777 Inlägg

Slitna bussningar, inklusive motorns upphängning, kan få motor och v-låda att hänga snett, vilket gör det svårare att få i växlar.

Joelibilen
18 februari 2021 · 16 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/235/234191/234191-d43fee686c01f7ce34c4cc09fc653ab7.jpg

simlar skrev:
Tvivlar på att det är oljan som är problemet om det är vid varm motor det är svårt att växla.
Tror mer på urtrampningslager eller att det inte går att frikoppla av annan anledning.
Eventuellt att växelvajrarna behöver justeras eller delar i växelmekanismen bytas pga slitage.

API GL-4 är det du ska ha, häll inte i GL-5 då den äter på synkringarna i mässing.

Ungefär mitt på diffklumpen på höger sida är påfyllningen och avtappning längst ner på diffen på vänster sida.
Stor insex krävs.

Hittat påfyllningsskruven med en 17mm inv. sexkant. Men jag får inte upp den. W40 hjälpte inte heller. Ser att jag nästan riskerar dra sönder den så jag får avvakta till jag kommer på något annat sätt. Tips?
Konade gängor så kräver ingen tätning men risk att spräcka växellådshuset om man drar på tok för hårt.

zzr94092
18 februari 2021 · 4 385 Inlägg

Vad hade för verktyg mer än sextappen? Spärrskaft/ dragskaft?

Joelibilen
18 februari 2021 · 16 Inlägg

Spärrskaft

Bassiehof
18 februari 2021 · 1 777 Inlägg

Har du koll på om det är vänster eller höger gängat?

Senast redigerat av Bassiehof (18 februari 2021)

zzr94092
18 februari 2021 · 4 385 Inlägg

Vanlig högergängad,ta ett dragskaft istället..

Joelibilen
27 februari 2021 · 16 Inlägg

Tack för alla svar, schysst 👍🏻! Jag har fortfarande inte fått loss den. Har gett en tanke till att det kan vara nåt annat istället, typ länkaget mellan växelspaken och växellådan. Måste lossa en stödbalk under först för att se och känna på länkaget. Sett Youtubeklipp på att det kan glappa där pga utslitna bussningar.

husseman
27 februari 2021 · 1 588 Inlägg

Joelibilen skrev:
Tack för alla svar, schysst 👍🏻! Jag har fortfarande inte fått loss den. Har gett en tanke till att det kan vara nåt annat istället, typ länkaget mellan växelspaken och växellådan. Måste lossa en stödbalk under först för att se och känna på länkaget. Sett Youtubeklipp på att det kan glappa där pga utslitna bussningar.

Hupp, tror du e´inne på rätt tänk nu. Fortsätt på den linjen så fixar du nog problemet. Lycka till..
mvh/husse

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang