Hemtjänstens elbilar startar inte

Bassiehof
20 februari 2021 · 1 777 Inlägg

https://sverigesradio.se/artikel/hemtja … -far-vanta

Jag är inte säker, men bilden visar en Renault Zoe tror jag. Är franska bilar verkligen så opålitliga?

xXSammy
20 februari 2021 · 6 566 Inlägg

Är en Zoe, ja

Problemet är nog inte bilarna i sig, utan mer att de inte laddas tillräckligt. 
Men det ska både finnas tid och laddstolpar för sånt - Vilket hemtjänsten sällan har tillgång till

En vanlig hybrid hade varit bättre för deras ändamål

De/Dem
Utmarks-Loke
20 februari 2021 · 5 809 Inlägg

xXSammy skrev:
En vanlig hybrid hade varit bättre för deras ändamål

Ja, eller en vanlig bensinbil.

Bassiehof
20 februari 2021 · 1 777 Inlägg

xXSammy skrev:
Är en Zoe, ja

Problemet är nog inte bilarna i sig, utan mer att de inte laddas tillräckligt. 
Men det ska både finnas tid och laddstolpar för sånt - Vilket hemtjänsten sällan har tillgång till

En vanlig hybrid hade varit bättre för deras ändamål

Jag tror inte det är laddningen det är fel på när bilarna inte startar i kylan. Det finns ingen indikation på det i artikeln. Kommunen borde väl ha installerat laddstolpar till sina egna bilar?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
20 februari 2021 · 14 007 Inlägg

Jag är rädd att det här kommer att vara ett problem så fort det blir en köldknäpp när man har de så kallade miljövänliga elbilarna.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Bassiehof
20 februari 2021 · 1 777 Inlägg

Vettemannen skrev:
Jag är rädd att det här kommer att vara ett problem så fort det blir en köldknäpp när man har de så kallade miljövänliga elbilarna.

/Benny

Det finns säkert en teknisk lösning på problemet, men smakar det så kostar det. Annars skulle kommunen kunna parkera bilarna i varmgarage.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 februari 2021 · 17 376 Inlägg

Att de inte startar blir i min värld att de inte har tillräckligt med kraft i 12v-batteriet för att kunna slå på högvolten. Vet av erfarenhet att vissa tillverkare har undermåliga 12v-batterier från fabrik plus det faktum att vissa typer av bilar drar väldigt mycket ström även när de är avstängda.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Bassiehof
20 februari 2021 · 1 777 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Att de inte startar blir i min värld att de inte har tillräckligt med kraft i 12v-batteriet för att kunna slå på högvolten. Vet av erfarenhet att vissa tillverkare har undermåliga 12v-batterier från fabrik plus det faktum att vissa typer av bilar drar väldigt mycket ström även när de är avstängda.

Det är osannolikt eftersom 12v laddas av högvoltsbatteriet.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 februari 2021 · 17 376 Inlägg

Bassiehof skrev:

Hybrid_ skrev:
Att de inte startar blir i min värld att de inte har tillräckligt med kraft i 12v-batteriet för att kunna slå på högvolten. Vet av erfarenhet att vissa tillverkare har undermåliga 12v-batterier från fabrik plus det faktum att vissa typer av bilar drar väldigt mycket ström även när de är avstängda.

Det är osannolikt eftersom 12v laddas av högvoltsbatteriet.

Precis. Laddas de inte slaviskt regelbundet så... Om de körs korta sträckor kanske man struntar i att plugga i laddning för att "Äh, det finns 49% kvar"

Dessutom laddas 12v via induktionsladdning. Inte supereffektivt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mack Forum- och sitemoderator
20 februari 2021 · 26 111 Inlägg

Blir påmind om när detta även hände här i Östersund;

https://www.expressen.se/motor/bilnyhet … inte-fram/

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Bassiehof
20 februari 2021 · 1 777 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Bassiehof skrev:

Hybrid_ skrev:
Att de inte startar blir i min värld att de inte har tillräckligt med kraft i 12v-batteriet för att kunna slå på högvolten. Vet av erfarenhet att vissa tillverkare har undermåliga 12v-batterier från fabrik plus det faktum att vissa typer av bilar drar väldigt mycket ström även när de är avstängda.

Det är osannolikt eftersom 12v laddas av högvoltsbatteriet.

Precis. Laddas de inte slaviskt regelbundet så... Om de körs korta sträckor kanske man struntar i att plugga i laddning för att "Äh, det finns 49% kvar"

Dessutom laddas 12v via induktionsladdning. Inte supereffektivt.

De kan inte laddas hos brukare, så bilen används inte på ett sätt som tillverkare har tänkt. Efter en resa till jobbet eller butiken där den kan mellanladdas. De gånger jag har lånat eltruck för att lasta lastbilen har det ofta varit problem med att ingen orkade ställa trucken på laddning eller byta batteri. Dessutom använder hemtjänsten bilarna dygnet runt. Något fordonsansvarig på kommunen borde ha varit medveten om. Varför vet jag det som inte arbetar åt kommunen? Jag har jobbat natt i många år, och sett kommunens bilar köra omkring på natten. Det står ofta på sidan vilken kommun de tillhör.

Bassiehof
20 februari 2021 · 1 777 Inlägg

Tacka vet jag bränslecellsbilar!

Bassiehof
20 februari 2021 · 1 777 Inlägg

Mack skrev:
Blir påmind om när detta även hände här i Östersund;

https://www.expressen.se/motor/bilnyhet … inte-fram/

De används alltså inte som tillverkaren har tänkt, och ska stå i varmgarage på vintern. Bra att veta innan man köper!

Mack Forum- och sitemoderator
20 februari 2021 · 26 111 Inlägg

Bassiehof skrev:

Mack skrev:
Blir påmind om när detta även hände här i Östersund;

https://www.expressen.se/motor/bilnyhet … inte-fram/

De används alltså inte som tillverkaren har tänkt, och ska stå i varmgarage på vintern. Bra att veta innan man köper!

Jo.
Och lite fel från båda parter där. Kommunen skulle kanske ha tagit reda på lite mer fakta innan köp, och säljaren av bilarna borde kanske ha varit lite mer öppna med kraven..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Bassiehof
20 februari 2021 · 1 777 Inlägg

Detta beror på tillverkaren. Förbrukare som stereo, sätesvärmare och kupévärmare i vanliga bilar drivs med 12v, så de använder det de har på hyllan i stället för att utveckla nya grejer som kan drivas med högvolt, för att sänka kostnader.

Utmarks-Loke
20 februari 2021 · 5 809 Inlägg

Bassiehof skrev:
Detta beror på tillverkaren. Förbrukare som stereo, sätesvärmare och kupévärmare i vanliga bilar drivs med 12v, så de använder det de har på hyllan i stället för att utveckla nya grejer som kan drivas med högvolt, för att sänka kostnader.

Vill du ha sätesvärmare som går på högspänning då? Tycker det känns lite riskabelt.

Bassiehof
20 februari 2021 · 1 777 Inlägg

Mack skrev:

Bassiehof skrev:

Mack skrev:
Blir påmind om när detta även hände här i Östersund;

https://www.expressen.se/motor/bilnyhet … inte-fram/

De används alltså inte som tillverkaren har tänkt, och ska stå i varmgarage på vintern. Bra att veta innan man köper!

Jo.
Och lite fel från båda parter där. Kommunen skulle kanske ha tagit reda på lite mer fakta innan köp, och säljaren av bilarna borde kanske ha varit lite mer öppna med kraven..

Bilarna används dygnet runt, och speciellt Zoe har lång laddningstid beroende på låg laddkapacitet. Ingen bra kombo.

Bassiehof
20 februari 2021 · 1 777 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

Bassiehof skrev:
Detta beror på tillverkaren. Förbrukare som stereo, sätesvärmare och kupévärmare i vanliga bilar drivs med 12v, så de använder det de har på hyllan i stället för att utveckla nya grejer som kan drivas med högvolt, för att sänka kostnader.

Vill du ha sätesvärmare som går på högspänning då? Tycker det känns lite riskabelt.

Är det värre än att sitta ovanpå batteriet då?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 februari 2021 · 17 376 Inlägg

Det jobbas på att byta ut 12v mot 48v pga av just detta.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Bassiehof
20 februari 2021 · 1 777 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Det jobbas på att byta ut 12v mot 48v pga av just detta.

Hmm... Teslas batterier har en spänning på minst 350 volt. Det är väl också därför de kan snabbladdas med 400 volt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang